فرماندار یزد با تاکید بر تمکین روستاها و محلات به روال همیشگی خاکسپاری جانباختگان کووید ۱۹:

دفن فوتی‌های کرونایی یزد فقط در خلدبرین امکانپذیر است

در موج اول بیماری کرونا برخی از محلات این درخواست را مطرح کردند که فوتی های کرونایی در همان محلات دفن شوند. برای اینکه این موضوع به صورت سلیقه‌ای اجرا نشود با اداراتی که در حوزه دفن مسئول هستند کار کارشناسی انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برای رعایت فاصله دفن تا مناطق مسکونی و رعایت نکات بهداشتی تنها جایی که امکان دفن وجود دارد آرامستان خلدبرین است. همچنین به دلیل پیوستگی روستاها، فوتی های کرونایی آنها هم باید در خلدبرین دفع شوند. از ابتدا همین روال بوده، همه پذیرفته‌اند و همچنان هم همین روال خواهد بود.


سید محمد رستگاری فرماندار شهرستان یزد روز پنجشنبه در بین برخی از اصحاب رسانه به ارائه آخرین آمار و اطلاعات و تشریح برنامه های آتی در خصوص مدیریت شیوع بیماری کرونا در شهرستان یزد پرداخت.

نتیجه محدودیت های کرونایی را در هفته‌های آینده خواهیم دید

به گزارش بشارت یزد فرماندار شهرستان یزد با بیان اینکه شرایط استان و شهرستان در موج سوم شیوع کرونا به هیچ عنوان مناسب نیست، اظهار داشت: با این وجود اگر اقدامات و تمهیدات و محدودیت های کرونایی به همین شکل ادامه یابد نتایج آن را طی یک تا دو هفته آینده خواهیم دید اما در حال حاضر همچنان مشکلات در مراکز درمانی و بیمارستان ها بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه کلیه سیاست‌ها و برنامه‌های شهرستان برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در سه بخش درمان، وضعیت عمومی شهر و محلات دنبال خواهد شد، گفت: به وضعیت مراکز درمانی و بیمارستان ها باید به شکل اولویت دار پرداخته شود که این حمایت ها با محوریت استانداری و دانشگاه علوم پزشکی دنبال خواهد شد چرا که استان یزد نسبت به جمعیت در میزان بیماران بستری در رتبه اول کشور قرار دارد و باید تلاش بیشتری شود. برای این کار نیروهای جهادی و مردمی هم باید همانند موج اول بیماری‌کرونا پای کار بیایند.

وظیفه اصلی فرمانداری بهبود شرایط عمومی شهرستان است

سید محمد رستگاری بهبود شرایط عمومی شهرستان را از وظایف اصلی فرمانداری دانست و خاطرنشان کرد: فرمانداری بیشتر مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا را اجرا می‌کند و نظارت بر اصناف و مشاغل را با توجه به گستردگی آن با هماهنگی اتاق اصناف انجام می دهد. در ابتدای این موج از شیوع بیماری تصور می کردیم که دیگر نمی توان شهر را آرام و خلوت کرد اما در حال حاضر هم پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و هم مشاغل به کسب و کار خود ادامه می دهند.

بیش از ۵ هزار بازدید از مجموعه مشاغل شهرستان یزد

وی ترکیب تیم های نظارتی تشکیل شده توسط فرمانداری در دوره جدید شیوع بیماری کرونا در استان یزد را شامل نمایندگان مرکز بهداشت، اماکن، اتاق اصناف و میراث فرهنگی معرفی کرد و گفت: جمعا ۲۵۰ تیم بازدید کننده بیش از ۵ هزار بازدید از مجموعه مشاغل در شهرستان داشته‌اند. در همین راستا ۱۰۱ مورد بازدید از ادارات دولتی و ۶۹ مورد بازدید از بانک‌ها هم انجام شد که حاصل این بازدید ها پلمپ ۶۳۹ واحد صنفی، ۵ بانک، ۱۰ نانوایی، ۴ دفتر بازاریابی، ۲ داروخانه، ۲ مرکز آموزشی و دفاتر پیشخوان دولت و ثبت اسناد بوده است.

رستگاری با بیان اینکه هدف بازرسان و ناظران فرمانداری و اتاق اصناف به هیچ عنوان پلمپ نبوده است، اذعان کرد: با این وجود برای بالاتر بردن سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در واحد های صنفی و مشاغل مجبور بوده ایم که این کار را انجام دهیم که نتیجه آن این بود که میزان استفاده از ماسک از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

نقش کلیدی محلات در کنترل و مدیریت بیماری کرونا

وی با بیان اینکه چنانچه به محلات پرداخته نشود زحمات بخش درمان و عمومی شهر هدر خواهد رفت، تصریح کرد: محلات بخش وسیعی از شهر را تشکیل می دهند که نباید مغفول بماند. رعایت پروتکل های بهداشتی اصناف محلات کمتر از واحدهای صنفی واقع در معابر عمومی شهر بوده و رفت و آمدها هم بیشتر است. بنابراین باید برنامه‌ریزی برنامه ریزی کنیم تا از جز به کل برسیم و در کل شهر بیماری را مدیریت کنیم.

فرماندار شهرستان یزد با اشاره به تشکیل کانون های محلات برای نظارت بیشتر بر شیوع بیماری کرونا گفت: همکاری تشکل‌های مردمی در دوره اول شیوع بیماری در اسفندماه بسیار خوب بود اما به دلیل اینکه برنامه‌ریزی ما بلندمدت نبود شاهد موج دوم و سوم بیماری در شهر یزد هم بودیم. در حال حاضر سعی داریم با همکاری شهرداری، هلال احمر، مساجد، پایگاه بسیج و سمن ها این نظارت‌ها را بیشتر و بهتر کنیم تا ضمن حفظ حرمت شهروندان تردد آنها در محلات کنترل شود.

وضعیت فعلی شهرستان یزد جای تعارف باقی نگذاشته است

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی استان جای تعارف باقی نگذاشته و چنانچه در محله و خانه‌‌ها ازدحام جمعیت وجود دارد باید تذکر داده شود گفت: در اینجا پای جان مردم و شهروندان در میان است. تذکرات کانون‌های محلات هم باید الزام آور باشد. به همین منظور در محلات مسکن، آزادشهر و خیرآباد این اتفاق افتاده است تا سه بخش «درمان»، «وضعیت عمومی شهر» و «محلات» هم‌راستا با هم پیش روند. ضمن اینکه در این مسیر از ظرفیت هنرمندان و رسانه‌ها برای ایجاد قرارگاه رسانه ای استفاده کرده‌ایم.

تعطیلی ادارات و دستگاه‌های دولتی در اختیار مجموعه استان نیست

سید محمد رستگاری با تاکید بر اینکه مسئله تعطیلی ادارات و دستگاه‌های دولتی در اختیار مجموعه استان نیست، یادآور شد: از چند روز قبل آمادگی لازم برای ایجاد محدودیت رفت و آمد‌ها و فعالیت اصناف وجود داشت و به محض اینکه دستور آن از مرکز به استان رسید فوراً اقدامات لازم انجام و مقررات جدید وضع شد. اما در مورد ادارات این طور نیست و در حال حاضر اختیار آن در استان وجود ندارد.

لزوم نظارت بیشتر بر فعالیت مساجد و واحدهای تولیدی

وی با اشاره به اینکه اداره اوقاف باید بر برپایی نمازهای جماعت در شهر نظارت بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: می‌بایست فعالیت مساجد به حداقل برسد و نماز به صورت فرادا خوانده شود. مراسم و برنامه های مذهبی هم که به هیچ عنوان نباید برگزار شود که مورد پذیرش همه دست اندرکاران مساجد بوده است. بازرسین اداره صنعت معدن و تجارت و اداره کار باید نظارت های خود را بر واحدهای تولیدی بیشتر کنند. لازم است تا در این مورد با دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت هماهنگ باشند چرا که افراد زیادی در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند و نباید مغفول واقع شود.

امکان دفن فوتی‌های کرونایی در جایی به غیر از خلدبرین وجود ندارد

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان یزد با بیان اینکه در موج اول بیماری کرونا برخی از محلات این درخواست را مطرح کردند که فوتی های کرونایی در همان محلات دفن شوند، گفت: مزارهای مختلفی در سطح شهرستان وجود دارد و از طرفی هم شهر یزد به روستاهای اطراف پیوسته است و برای اینکه این موضوع به صورت سلیقه‌ای اجرا نشود از همه اداراتی که در حوزه دفن مسئول هستند مانند سازمان آرامستان‌ها، بهداشت، شهرداری و محیط زیست دعوت کردیم تا کار کارشناسی انجام شود.

وی افزود: در نهایت همه دستگاه ها به این نتیجه رسیدند که برای رعایت فاصله دفن تا مناطق مسکونی و رعایت نکات بهداشتی تنها جایی که امکان دفن وجود دارد آرامستان خلدبرین است. بنابراین در شهر یزد و حمیدیا این کار انجام شد. در ابتدای همه گیری و موج اول بیماری در شاهدیه چندین مورد بیمار کرونایی دفن شد اما در ادامه مشکل ساز شد که مجددا تاکید کردیم که همه اموات در خلدبرین دفن شوند.

ملاک عمل سازمان آرامستانها گواهی بیمارستان و جواز دفن خواهد بود

رستگاری اضافه کرد: همچنین به دلیل پیوستگی روستاها، فوتی های کرونایی آنها هم باید در خلدبرین دفع شوند که البته به دلیل مسافت بالای زارچ تا یزد این امکان در این شهر وجود ندارد. ضمن اینکه باید گفت ملاک عمل سازمان آرامستانها، گواهی صادر شده از سوی بیمارستان و جواز دفن خواهد بود. از ابتدا همین روال بوده و همه پذیرفته‌اند مصوبه ستاد را هم دارد و همچنان هم همین روال خواهد بود.

با محدودیت تردد بین استانی، پذیرش بیماران غیر بومی کمتر شده است

وی در پاسخ به سوال بشارت یزد مبنی بر اینکه محدودیت پذیرش بیماران غیربومی در مراکز درمانی، مطب ها و کلینیک ها به چه صورت انجام شده است، توضیح داد: با توجه به محدودیت رفت و آمد های بین استانی این موضوع بسیار کمرنگ شده است و طبیعتاً بیماران کمتری از شهرها و مناطق دیگر کشور در شهر یزد حضور پیدا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید