درخواست یزدیها از رییس جمهور و وزیر کشور با هشتک « یزد_آب_ندارد»

صالح مستوفیان/ تعرض دوباره و در دو روز پیاپی به خط آب انتقالی و قطع جریان حیاتی یزد، عیدی برخی از کشاورزان شرق اصفهان به مردم کویر مرکز ایران بود. جمعه و شنبه گذشته ۱۱ تیر برق و چندین شیر…

صالح مستوفیان/ تعرض دوباره و در دو روز پیاپی به خط آب انتقالی و قطع جریان حیاتی یزد، عیدی برخی از کشاورزان شرق اصفهان به مردم کویر مرکز ایران بود. جمعه و شنبه گذشته ۱۱ تیر برق و چندین شیر آب خط انتقالی، مورد هجوم کشاورزان ورزنه اصفهان واقع شد تعرضی که پس از چندین روز راهپیمایی با پوشش کامل شبکه های معاند خارجی همچون شبکه من و تو و تحریک برخی از رسانه های مجازی اصفهان صورت گرفت و آش را آنقدر شور کرد که امام جمعه اصفهان که بارها در حمایت از حقوق کشاورزان شرق این استان خطبه خوانده بود، با فتنه گر خواندن معترضین و متعرضین به خط آب انتقالی اعلام کرد «دیگر به کشاورزان حق نمی‌دهم اعتراض کنند.»

قطع چندباره آب انتقالی به یزد آنهم در شرایطی که این استان به شدت از کمی بارش ها و بی آبی رنج می برد، باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی شد بطوریکه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی یزد با حضور در صفحه اینستاگرام رییس جمهور و وزیر کشور ضمن انتقاد شدید از تامین نشدن امنیت خط انتقالی آب به یزد با هشتک «#یزد_آب_ندارد» از آنها خواستند فکری به حال حیات و آرامش ذهنی مردم یزد بکنند. شدت واکنش ها به حدی بود که بسیاری خواستار مسدود کردن ریل های قطارهای باری به مقصد اصفهان و همزمان مسدود کردن مسیر حمل سنگ آهن به صنایع اصفهان در محورهای اردکان و هرات شدند.

از جمله انتقادهایی که بصورت گسترده در شبکه های اجتماعی مطرح شد، سکوت مسئولان ارشد استان در قبال تعرض به خط انتقالی و طرح اتهاماتی درباره کم کاری مسئولان یزد در سطح کلان برای تامین امنیت آب استان بود. تاخیر استانداری یزد در صدور اطلاعیه و اعلام موضع در این خصوص و همچنین سکوت اغلب ائمه جمعه استان در برابر تعرض های گوناگون به آب انتقالی و مقایسه آن با واکنش های تند و سریع آنها در قبال برگزاری کنسرت و موارد نظیر آن از جمله انتقادهای مطرح شده بود. با این وجود  روابط عمومی‌استانداری یزد در مورد تعرض به خط انتقال آب اطلاعیه ای صادر کرد و خبر داد از همان لحظات آغازین تعرض، استاندار یزد رایزنی ها و هماهنگی های لازم را با استاندار اصفهان آغاز کرده و از یزدیها خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. پس از آن خبر رسید استاندار یزد سفری به تهران داشته تا با مقامات وزارت کشور در این خصوص رایزنی کند.

 

پیگیر خسارت های وارد شده هستیم

استاندار یزد در اولین واکنش رسانه ای به موضوع تعرض پیاپی کشاورزان اصفهانی به خط انتقالی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیمای مرکز یزد گفت: آسیب رسانی به خط انتقال آب به استان یزد خلاف قانون و قانون شکنی است و پیگیر خسارت های وارد شده به استان از طریق مراجع قانونی هستیم.

«محمود زمانی قمی» بیان کرد: آب انتقالی به استان یزد با عنایت به مقررات جاری و قانونی کشور در دهه ۶۰ و بعد از آن انجام و محقق شده و انتقال آب از منابع کوهرنگ به استان کاملا قانونی است.
زمانی قمی خاطرنشان کرد: درحال حاضر موضع ما در حقیقت گرفتن خسارت از عناصری است که موجب این جریان شده اند.

استاندار یزد با تاکید بر اولویت تامین آب شُرب برای مردم گفت: دولت پیگیر پاسخ به مطالبات کشاورزان اصفهانی است.
وی ادامه داد: حتی در شرایطی که آب بسیار اندک است آب آشامیدنی و بهداشتی بر سایر مصارف ترجیح دارد و این یک امر پذیرفته شده در دولت و مجموعه کشور است و همه باید به این مهم عنایت داشته باشند.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: دولت در این رابطه تدبیر کرده و می کند و خسارت های ناشی از فقدان آب در حوزه کشاورزی را تامین کرده و می کند.

 

 

۸۴ درصد از منابع آب استان شور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز با اشاره به اینکه آب انتقالی به یزد مصارف کشاورزی ندارد، گفت: به هیچ عنوان آب انتقالی به یزد در بخش کشاورزی استفاده نمی شود، با توجه به قیمت آب اصلاً توجیه اقتصادی ندارد که از آب انتقالی در بخش کشاورزی استان یزد استفاده شود و آب مورد استفاده کشاورزی استان تماما از چاه ها و قنوات تامین می شود.

وی همچنین افزود: نه تنها آب انتقالی به استان در بخش کشاورزی استفاده نمی شود حتی میزان آبی که از محل قنوات و چاه ها در اختیار بخش کشاورزی بوده نیز سال به سال کم می شود؛ در سال ۸۴ آب در اختیار بخش کشاورزی استان به میزان یک میلیارد و ۴۹۵ متر مکعب بوده اما این میزان در سال گذشته به ۹۱۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. بیش از ۸۴ درصد منابع آب استان شوری بالای ۳ هزار دارد

 

دیگر به کشاورزان حق نمی‌دهم اعتراض کنند

امام جمعه اصفهان در واکنش به اعتراض کشاورزان شرق این استان به کم آبی گفت: «من تا به حال به کشاورزان حق می دادم اما از امروز به آنها حق نمی دهم. آب نیست و صحبت سهمیه بندی است و آنان که در تجمعات شرکت می کنند انقلابی نیستند و حرف‌های انها اسلامی نیست و فتنه گر هستند و آنها به فکر آب نیستند و مقابل نظام می ایستند.»

یوسف طباطبایی نژاد افزود که خسارت کشاورزان هفته گذشته پرداخت شده است.

 

سرزمین من تشنه آب است

حمیدرضا نصیری زاده، رییس سابق سازمان برنامه و بودجه یزد و عضو هیات علمی دانشگاه یزد که فرصت نیافته بود تا در نشست تودیع خود در حضور معاون رییس جمهور سخنرانی کند، متن سخنان خود در این نشست را خطاب به محمدباقر نوبخت منتشر کرد. در بخشی از سخنان وی در خصوص بحران بی آبی در یزد و تعرض کشاورزان اصفهانی به خط انتقالی آب آمده است: « مردم فهمیم یزد مانند استان های همجوار خود با بیل، تراکتور، بلدوزر و … مشکل کم آبی خود را حل نمی نمایند. بلکه با عقل و تدبیر قادر خواهند بود، هچون گذشته مشکل کم آبی را برطرف نمایند. لذا اجازه دهید که مردم مهربان و سخت کوش استانم، اطلاعات کامل از وضعیت منابع آبی خود داشته باشند. مگر نه این است که هر جا مشارکت مردم بوده است، مشکلات حل گردیده و هر جا مردم نامحرم شده اند مشکلات لاینحل باقی مانده است.

ما باید قدرت حضور مردم را باور نموده و مسائل را صادقانه برای آنها توضیح دهیم تا مشارکت آنان همچون همیشه استمرار یابد و مشکلات حل گردد. در عصر حاضر و با توجه به شرایط بحرانی کشور و استان، وقت آن گذشته است که فقط در جلسات و به تنهایی در مورد مسائل مهمی هچون آب تصمیم گیری نماییم و انتظار داشته باشیم مردم تبعیت نمایند برای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب، اعتماد مردم را باید جلب نمود و این حاصل نمی گردد مگر آنکه با صداقت با مردم خود درد و دل نماییم.

جناب آقای دکتر نوبخت سرزمین من تشنه آب است، فقط کمک نمایید تا روند اداری کار تسهیل و تسریع گردد.»

 

 

بازی با جدی ترین نیاز یک میلیون یزدی

محمد علی طالبی، معاون سیاسی استاندار یزد در واکنش به تعرض پی در پی به خط انتقال آب به یزد با اشاره به سقوط اخلاق و سرمایه های اجتماعی در کشور در اینستاگرام خود نوشت: «تکرار تعرض به خط انتقال آب شرب یزد؛ بازی با حیاتی ترین نیاز جمعیت میلیونی یک استان را باید فراتر از مشکلات اقتصادی و معیشتی کشاورزان شرق اصفهان تحلیل کرد. ما در مرزهای سقوط اخلاقی و افول سرمایه اجتماعی انسجام بخش قرار داریم و باید بطورجدی، نگران آینده مشترکمان باشیم.»

 

 

نجابت یزدیها هم حدی دارد

محمد رضا سید حسینی، معاون سابق عمرانی استاندار یزد نیز همچون دفعات قبل واکنش تندی به هجوم کشاورزان شرق اصفهان به خط انتقال آب داشت و با تاکید بر اینکه نجابت یزدیها هم حدی دارد، در اینستاگرامش نوشت: «مدیران و نمایندگان مردم اصفهان ماههاست بر طبل آب انتقالی به یزد می کوبند. خوب می دانید با این مقدار آب نه مشکل کشاورزان شرق اصفهان حل می شود و نه سایر مشکلات شما. شما به دنبال امتیازگیری از وزیر نیرو بودید و شروع کردید و حالا در اتمام آن مانده اید. شما آنچه از یزدی ها شنیده اید، نجابت است ولی شاید به شما نگفته اند این نجابت حدی دارد.»

آنچه که سیدحسینی به عنوان امتیازگیری مسئولان و نمایندگان استان اصفهان از وزیر نیرو عنوان شد موضوعی است که بارها توسط تحلیلگران مطرح شده است. بسیاری می دانند که کم آبی امروز استان اصفهان سوای کمی بارش ها در کشور مربوط به برداشت های سنگین آب توسط صنایع فولادی و پرآبخواه این استان از سفره های زیرزمینی اصفهان، کاشت برنج و محصولات آبی طی دهه ها در این استان و سوء مدیریت مصرف است. موضوعی که مافیای آب در اصفهان به خوبی از آن آگاه است و تلاش می کند با تحریک کشاورزان زحمتکش این استان نسبت به خط انتقالی به یزد افکار عمومی را از حقایق مصرف آب در اصفهان دور سازد. حال آنکه آب انتقالی به یزد از سرچشمه کوهرنگ تامین می شود و هیچ ارتباطی به اصفهان ندارد. متاسفانه پوشش گسترده اعتراضات مردم اصفهان توسط شبکه های معاندی چون شبکه من و تو باعث تحریک افراد فرصت طلب شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید