گزارش اولین شب از پنجمین جشنواره فیلم فجر یزد:

«درخت گردو» اشک تماشاگران حاضر در سینما تک یزد را درآورد

«درخت گردو» اولین فیلمی بود که در اولین شب از پنجمین جشنواره فیلم فجر در یزد اکران شد.
درخت گردو روایتگر بمباران شیمیایی سردشت توسط نیروی هوایی رژیم بعث عراق است. داستانی که اشک بسیاری از تماشاگران حاضر در سالن سینما را درآورد. از بازخوردهای جالب این فیلم می‌توان به ترک کردن سالن پردیس سینمایی تک یزد توسط چند زوج جوان اشاره کرد که احتمالاً صحنه‌های دلخراش و بی اندازه غم‌انگیز فیلم را تاب نیاوردند و قبل از اتمام فیلم ترجیح دادند سالن‌سینما را ترک کنند.

فیلم سینمایی درخت گردو ساخته محمدحسین مهدویان و با بازی درخشان پیمان معادی و با حضور متفاوت مهران مدیری، اولین فیلمی بود که در اولین شب از پنجمین جشنواره فیلم فجر در یزد اکران شد.

درخت گردو روایتگر بمباران شیمیایی شهر سردشت توسط نیروی هوایی رژیم بعث عراق است که طی آن ۱۳۰ نفر از از اهالی این منطقه کشته و بیش از ۸ هزار نفر مسموم و مجروح شدند.

درخت گردو اشک تماشاگران حاضر در سینما تک یزد را درآورد

داستانی که اشک بسیاری از تماشاگران حاضر در سالن سینما را درآورد. از بازخوردهای جالب این فیلم می‌توان به ترک کردن سالن پردیس سینمایی تک یزد توسط چند زوج جوان اشاره کرد که احتمالاً صحنه‌های دلخراش و بی اندازه غم‌انگیز فیلم را تاب نیاوردند و قبل از اتمام فیلم ترجیح دادند سالن‌سینما را ترک کنند.

تماشاگران حاضر در سالن درباره فیلم «درخت گردو» چه گفتند

پس از پایان این فیلم با چند نفر از تماشاگران حاضر در پردیس سینمایی تک یزد گفت و گو کردیم و نظر آنها را در خصوص فیلم درخت گردو جویا شدیم. یکی از تماشاگران از داستان غم انگیز و صحنه های دلخراش فیلم گلایه‌مند بود. تماشاگر دیگری بازی پیمان معادی را بی نظیر توصیف کرد و موسیقی متن فیلم را تحسین می‌کرد. یکی از تماشاگران از یکنواخت بودن این فیلم می‌گفت و معتقد بود فیلم از داستان جذابی برخوردار نیست. یکی دیگر از حاضرین در سینما تک یزد که شدیدا تحت تاثیر فیلم قرار گرفته بود گفت یکی از بهترین فیلم هایی بود که در جشنواره فیلم فجر دیده است.

ملودرام آخرالزمانی تکان‌دهنده

«درخت گردو» یک ملودرام آخرالزمانی تکان‌دهنده آکنده از تکانه‌های عاطفی سهمگین و لبالب از اندوهی لایزال است. چهارمین اثر مهم سینمای ایران درباره فاجعه بمب‌های شیمیایی و تبعات هولناک آن در جنگ ایران و عراق در کنار «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا، «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و «گیلانه» رخشان بنی‌اعتماد. فیلمی پرشور و بااحساس پیرامون یک جنایت جنگی که خشن‌تر و فیزیکی‌تر از آثار نامبرده اتمسفر آخرالزمانی «رستاخیز مردگان/برزخ آدمیان» را برای درک بهتر حقیقتی مدفون در جهت تکریم مظلومیتی جانسوز به کار می‌برد و تماشاگر را با صحنه‌های دلخراش و احساسات ناب شخصیت‌ها و مهابت عاطفی لحن‌ غمگین‌اش وادار به مچاله شدن و سوگواری می‌کند.

پیمان معادی بازیگر اصلی فیلم  «درخت گردو» درباره حضور خود در این فیلم گفته است: سیمرغ و بازتاب بین‌المللی برایم اهمیتی ندارد؛ زیرا این فیلم بسیار مهم‌تر از این حرف‌هاست. محمدحسین مهدویان را سال‌هاست می‌شناسم و می‌دانستم چقدر سینما را می‌شناسد. در طی ساخت فیلم فهمیدم عوامل این فیلم مدت‌هاست با هم همکاری می‌کنند و یک همدلی خاصی داشتند. او گروه فوق‌العاده ای دارد. این فیلم مهمی است. من این فیلم را عاشقانه بازی کردم و امیدوارم مردم آن را دوست داشته باشند.

او افزود: از تمام اظهار لطف‌هایی که تا امروز به به من شده تشکر می‌کنم.

پیمان معادی در بخش دیگری از این نشست گفت: اجازه می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از محمدحسین مهدویان بابت انتخاب شجاعانه‌ای که داشت و من را برگزید تشکر کنم همچنین از عبدالله مهربان معلم زبانم در این فیلم ممنونم که برای رسیدن من به نقش قادر بسیار تلاش کرد.از مهران مدیری که حق مطلب را ادا کرد تشکر می‌کنم. من هم عاشق کردها هستم و از مردم کردستان تشکر می‌کنم که به من اجازه دادند لباس فاخرشان را بر تن کنم. آن‌ها درهای خانه‌هایشان را به روی ما باز کردند و اجازه بازی و نشان دادن یک دوره زمانی و یک رویداد از مردم ایران را دادند. امیدوارم حق مطلب را ادا کرده باشم و می‌خواهم سر تعظیم جلوی این مردم که طی سالیان رنج کشیده‌اند فرود آورم.

فیلمی ملی و به شدت احساساتی

پویان عسگری منتقد این بخش از برنامه‌ی بوم معتقد است که «درخت گردو» فیلمی است که در بزنگاهی درست از تاریخ کشور ساخته شده و محمدحسین مهدویان توانسته فیلمی ملی و به شدت احساساتی بسازد. ملودرامی که موفق می‌شود تماشاگرش را تحت‌تاثیر قرار دهد. احتمالا فیلم مهدویان از بهترین فیلم‌های امسال جشنواره خواهد بود.

فریبا اشوئی نیز در خصوص این فیلم نوشته است: درخت گردو یک تراژدی انسانیِ شخصیت محور است. پی رنگ اصلی روایت درباره حال وگذشته زندگی مردی است که حقیقت تلخی به نام جنگ، زندگی آرام وعاشقانه اش را به آنی به یغما برده است. قصه او از یک کارگر ساده، زحمتکش و خانواده دوست کُرد آغاز و درادامه مخاطب، شاهد تغییرات ماهوی واستحاله شخصیتی او می گردد. تا جایی که ندای حق طلبی اش بعنوان نماینده مردمان کُردِ مظلوم که قربانی جاه طلبی های قدرت طلبان شده اند دردادگاه لاهه ثبت می شود.

«ابر بارانش گرفته» فیلم دوم شب اول جشنواره

فیلم بعدی «ابر بارانش گرفته» ساخته‌ی مجید برزگر است. بعد از «پرویز» برزگر به داستان‌های سرد خشن علاقمند شده است. «ابر بارانش گرفته» داستان پرستاری است که می‌خواهد بیمارانش درد نکشند. فیلم به سیاق کارهای برزگر فضای آرامی دارد و به جز مزدک میرعابدینی که بیشتر در فیلم‌های به اصطلاح هنری حضور دارد بقیه‌ی بازیگران فیلم شناخته‌ شده نیستند

دیدگاهتان را بنویسید