خواب آلودگی رانندگان مشکل اصلی حمل و نقل جاده ای

افسانه طاهرنژاد/  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با اشاره به اهمیت این اداره کل اظهار داشت: کارکنان راهداری، قشر زحمت کش و فعالی هستند که زیاد به چشم نمی آیند، اما اگر یک روز کار…

افسانه طاهرنژاد/  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با اشاره به اهمیت این اداره کل اظهار داشت: کارکنان راهداری، قشر زحمت کش و فعالی هستند که زیاد به چشم نمی آیند، اما اگر یک روز کار خود را انجام ندهند آن وقت جای خالی آنها به شدت احساس می شود و جامعه به مشکل برمی خورد.

علی علیخانی در گفتگو با بشارت یزد، با اشاره به حوزه گسترده کاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان داشت: راهداری بستری برای حمل و نقل فراهم می کند وحمل و نقل نیز در دو حوزه کالا و مسافر فعالیت دارند.

 

صدور روزانه ۴۲۰۰ بارنامه در استان

علیخانی با تاکید بر اهمیت یزد به عنوان شاهراه مواصلاتی کشور در حمل و نقل اذعان داشت: سالانه ۲۳ میلیون تن کالا و حدود ۵/۱میلیون نفر مسافر از محورهای مواصلاتی استان یزد جا به جا می شوند. علاوه برترانزیتی بودن محورهای مواصلاتی استان یزد، بخاطر شرایط ویژه معدنی و صنعتی استان و تولید بار زیاد در این حوزه ها، یزد جزو ۱۰ استان اول کشور در جابجایی بار صنایع و معادن است. وی در ادامه در خصوص میزان صدور بارنامه در استان گفت: روزانه به صورت میانگین حدود ۴۲۰۰ بارنامه صادر می شود که این نشان از تولید حجم بالای کالا و عملکرد تولیدی استان دارد، برای آسایش و رفاه بیشتر رانندگان اقدامات بسیار خوبی در بحث پایانه بار وجود دارد که پایانه یزد، بار را به صورت الکترونیکی اعلام می کند و زمان مشخصی برای بارگیری تعیین می شود تا از این طریق حق و زمان کسی ضایع نشود.

 

۸۵ تا ۹۰ درصد حمل و نقل توسط جاده صورت می گیرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، حمل و نقل ترکیبی را بهترین نوع حمل و نقل دانست و افزود: در کل کشور بین ۸۵ تا ۹۰ درصد حمل و نقل توسط جاده صورت می گیرد و استان یزد نیز از این ماجرا مستثنی نیست، علیرغم سهم بالای استان یزد در حمل و نقل جاده ای، معتقدیم بهترین نوع حمل و نقل، ترکیبی از ناوگان های متعدد است به شکلی که حمل و نقل مسیرهای طولانی تر از طریق ریل انجام شود و خرده بارها توسط جاده ها توزیع شوند.

 

خواب آلودگی رانندگان مشکل اصلی حمل و نقل جاده ای استان یزد

علیخانی بزرگترین مشکل حوزه حمل و نقل جاده ای استان را خواب آلودگی رانندگان عنوان کرد و بیان داشت: وضعیت جاده های استان یزد نسبت به شاخص های مطرح شده از سوی کشور، مطلوب است اما بزرگترین مشکل در حمل و نقل جاده ای، خواب آلودگی رانندگان است که منجر به تصادفات می شود. تمام تلاشمان این است که قطره خونی از فردی نریزد، زمانی که پیامک یک تصادف به من می رسد به سرعت وارد ماجرا می شویم و تمام ابعاد حادثه را در جلسه ای تخصصی با حضور سایر همکاران بررسی می کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی بین جاده ای اظهارداشت: از مردم استان دعوت می کنم برای احداث مجتمع های خدماتی و رفاهی در محورهای مواصلاتی مورد نیاز، وارد میدان شوند چرا که اداره کل راهداری نیز در تمام جنبه های ممکن از آنها حمایت خواهد کرد، این مجتمع ها محاسنی دارند؛ اولین حسن آن اشتغالزایی است و در مرحله بعد خدمت رسانی به مسافران و رانندگان است تا رانندگان با تجدید قوا، با آرامش به راه خود ادامه دهند.

 

۹۰ درصد تصادفات به عوامل انسانی مربوط است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سازی در حوزه حمل و نقل اذعان داشت: براساس گزارش های بین المللی، حدود ۹۰ درصد تصادفات جاده ای به عوامل انسانی برمی گردد، که باید با فرهنگ سازی تلاش کنیم آموزش ها به بطن حمل و نقل ورود پیدا کند و با یک ساعت آموزش جلوی کشته شدن یک فرد را بگیریم.

وی در ادامه افزود: برای بهره مندی جامعه از آموزش های لازم حوزه حمل و نقل، کلاس های آموزشی توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل و پلیس راه برگزار می شود که هزینه تمام این کلاس ها بر عهده این اداره کل است، افراد در این کلاس ها به صورت کاملا رایگان آموزش دیده و اصول ایمنی و رانندگی را فرا می گیرند. آموزش ها صرفا برای پرسنل راهداری و حمل و نقل نیست بلکه این آموزش ها برای رانندگان و حتی پلیس نیز وجود دارد، در مدارس نیز کلاس های آموزشی برگزار می کنیم که این آموزش ها توسط همکاران و پلیس راه انجام می شود. آموزش باید پایه ای باشد و این امر مهم در دل جامعه از کوچکترین عضو تا بزرگترین فرد فراگیر شود.

 

 

بودجه اداره کل راهداری استان ۶۰ میلیارد تومان است

علیخانی میزان بودجه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد را ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبارات راهداری و حمل و نقل جاده ای از دو منبع ملی و استانی تامین می شود که به صورت میانگین ۴۰ میلیارد از منابع ملی و ۲۰ میلیارد هم از اعتبارت استانی بهره مند می شویم.

وی در ادامه افزود: برای اعتبارات تعلق گرفته به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، ۱۳۲پروژه در حوزه راهداری تعریف شده است که این پروژه ها متناسب با اهمیت مسیر تردد مورد نظر، به مناطق تعلق می گیرد.

این مقام مسئول در تشریح فعالیت های متعدد اداره کل راهداری و  حمل و نقل جادهای بیان داشت: راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در واقع امر نگهداری و بهره برداری از ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۵۰ کیلومتر راه فرعی و راه های روستایی را برعهده دارد، لازم به ذکر است از کلیه راه های روستایی استان حدود ۶۰ درصد آسفالت شده اند. وی درادامه افزود: در بحث های فنی و اجرایی، تعمیر و نگهداری پایانه های بار، ساختمان های راهدارخانه و پلیس راه را نیز در دستور کار داریم.

علیخانی با اشاره به تجهیزات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان داشت: حدود ۸۰ دستگاه تردد شمار در محورهای مواصلاتی برای ثبت تخلفات جاده ای و نیز ۴۹ دوربین نصب شده است که اطلاعات را به صورت برخط به مرکز یزد و تهران ارسال می کنند. همچنین ۲۰ دستگاه دوربین نظارتی هم وجود دارد که وضعیت جاده ها در شرایط خاص را اطلاع رسانی می کنند. در این بین برخی خودروها نیز مجهز به سیستم رادیویی بی سیم شده اند که از آن ها هم برای اطلاع رسانی بهتر استفاده می شود.

وی در ادامه افزود: اقداماتی که اداره کل راهداری در سطح جاده انجام می دهد عبارتند از: ترمیم و روکش آسفالت، نگهداری از علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تعمیر و نگهداری پاسگاه های پلیس راه، نگهداری و محافظت از پل ها و سایر وسایل راهنمایی و رانندگی سطح جاده ها، همچنین نصب هشدار دهنده ها در مقاطع پر خطر و ایجاد استراحتگاه های موقتی برای رانندگان.

 

«نقطه پرحادثه» در جاده های استان نداریم

رئیس اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، محورهای مواصلاتی استان را به نسبت سایر استان ها امن تر دانست و افزود: در حال حاضر با مفهوم «نقطه پرحادثه» رو به رو نیستیم بلکه با مقاطع پر حادثه رو به رو هستیم، در هر استانی کمیته ای  ویژه به این مقاطع پر حادثه رسیدگی می کند، براساس اولویت ها و اعتبارات موجود، این مقاطع جز برنامه کاری قرار گرفته  است، در استان یزد نیز هر ساله برای این مقاطع برنامه داریم و براساس مشخصات فنی و مهندسی که کمیته مربوطه تعیین می کند، به کاهش خطر مقاطع رسیدگی می شود. در این زمینه نیز استان یزد از شرایط خوبی برخوردار است چرا که مسطح بودن استان یزد مقاطع پر خطر زیادی را به وجود نیاورده است اما همان بحث خواب آلودگی بیشترین مشکل در جاده های استان است که منجر به تصادف می شود. 

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد گفت: ۱۲هزار راننده در حوزه حمل ونقل جاده ای  فعال هستند که مطالبات این عزیزان توسط انجمن رانندگان همواره پیگیری می شود. همچنین ۷ شرکت حمل و نقل کالا در استان نیز فعالیت دارند که در این بین شهرستان های یزد، اردکان و بافق از اهمیت ویژه تری در زمینه حمل کالا برخوردار هستند.

علیخانی با اشاره به آمار ترددها در محورهای مواصلاتی استان یزد گفت: تعداد تردد در سطح جاده های استان براساس سامانه های راهداری در ۵ ماهه نخست سال،  حدود ۴۶ میلیون خودرو است که در محورهای مواصلاتی مجهز به سامانه تردد شمار، تردد داشته اند و باید به این آمار، تعداد خودروهایی که از مسیرهای فاقد سامانه تردد شمار عبور کردند را نیز اضافه کرد.

این مقام مسئول از ارتباط بسیار خوب اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با سایر نهادها و ادارات ابراز خرسندی کرد و اذعان داشت: ارتباط بسیار خوبی بین مجموعه راهداری و ادارات خدمات رسانی که در حوزه راهداری و حمل و نقل فعالیت می کنند، برقرار است. همچنین ارتباط بسیار خوبی بین اداره کل راهداری و مسئولین ارشد استانی وجود دارد که این خود باعث انجام امور به نحو احسن می شود. وی در ادامه افزود: با توجه به مشکلات پیش آمده در این بخش به ویژه در تهیه لاستیک، تمام مسئولین وارد کار شدند و جلسات متعددی با حضور معاونین استانداری، مدیران ارشد استان و سازمان های مربوطه از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است. کمبودها و نیازهایی که در سطح استان وجود دارد را به مرکز گزارش کردیم، مسئولین کشوری به ویژه رئیس سازمان حمل و نقل به شدت پیگیر مشکلات شدند و کارهای خوبی هم انجام شده است.

به دنبال این پیگیری ها، ۹۰۰ هزار راننده در سطح کشور به همراه همسر خود بیمه تکمیلی رایگان شدند، بحث پیگیری تهیه لاستیک های سهمیه ای در دستور کار قرار گرفته است، رسیدگی به شرکت های متخلف که به ضرر رانندگان فعالیت می کردند به صورت جدی انجام می شود و برای رفاه حال رانندگان موضوع تهیه قطعات پرمصرف و روغن خودرو نیز با همکاری سازمان صمت در حال انجام است.

 

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، پذیرای طرح های نخبگان و دانشگاهیان

علیخانی با تاکید بر همکاری نخبگان و دانشگاهیان با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از نخبگان و دانشگاهیان خواهشمندم اگر پیشنهادی در حوزه حمل و نقل به ذهنشان می رسد، دریغ نکنند. اداره کل راهداری و حمل و نقل استان یزد آمادگی برگزاری نشست های تخصصی با نخبگان را دارد تا با پیشنهادات خود منجر به نتایج مطلوب در این حوزه شوند. حتی اگر فردی پروژه ای داشته باشد که باعث رفاه حال مردم شود، با بررسی ابعاد مختلف طرح، از این پروژه حمایت مادی و معنوی خواهیم داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد ضمن تشکر از زحمات رانندگان در این شغل پر خطر، گفت: از رانندگان خواهشمندم که ضمن رعایت سرعت مطمئنه، استراحت کافی و کنترل فنی خودرو قبل از حرکت سلامت خود، بار و سایر استفاده کنندگان از جاده را حفظ کنند. امیدواریم با تمهیداتی که مدیران ارشد در نظر گرفته اند به مرور مشکلات رانندگان رفع شود و آنچه در توان ما باشد در طبق اخلاص می گذاریم و به این عزیزان تقدیم می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید