قطع آگهی های دولتی روزنامه بشارت یزد پس از انتشار مطلبی مرتبط با موضوع «معدن مس دره زرشک» تحدید مطبوعات مستقل و آزادی بیان نیست؟

«حق کشی» و «نون بری» به سبک ارشاد یزد

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش پدری برای رسانه ها و خبرنگاران دارد و حتی اگر سایر نهادهای حکومتی بخواهند برخوردی با اصحاب رسانه داشته باشند؛ انتظار می رود این اداره؛ آنها را به برخورد نرم و فرهنگی سوق دهد. کما اینکه در همین ماجرا؛ مدیرکل ارشاد یزد می توانست استانداری یزد را به نوشتن و ارسال جوابیه بجای درخواست شکایت؛ سوق دهد و با دادستان یزد با تبیین مبانی قانونی؛ نقش میانجی گری را بازی کند نه اینکه خود هم به برخورد سخت و قطع آگهی روی آورد.

پس از انتشار مطلبی انتقادی مرتبط با بهره برداری از معدن مس دره زرشک که تهدیدی جدی برای حیات و تمدن استان و ضربه مهلک به منابع آبی و نهایتا پروژه ای کاملا ضد محیط زیستی و مخرب برای یزدجهانی است سهمیه آگهی های دولتی روزنامه بشارت یزد قطع شده است. این در حالی است که این روزنامه تخلفی که از این حق قانونی و طبیعی خود محروم شود نداشته و ابلاغ نشده است‌.

 این اقدام و در این زمان با توجه به شرایط پیش آمده ؛ جز «تحدید آزادی بیان» و «تروج بستن دهان منتقدان» چه معنا و انگیزه ای دارد؟

 اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد جوابیه ای در فَضای مجازی در پاسخ به خبر قطع آگهی های بشارت یزد منتشر کرده که در مورد آن سوالاتی وجود دارد:

نخست اینکه چرا این جوابیه برای این روزنامه ارسال نشده است!؟

دوم متن جوابیه منتشر شده به لحاظ محتوا حاوی بازی با ارقام و شخصی کردن دعوا با ورود به فعالیت بستگان مدیرمسئول روزنامه و در یک کلام توجیه استفاده از سلاح آگهی های دولتی برای بستن دهان مطبوعات مستقل توسط یک نهاد دولتی مدعی حمایت از حقوق رسانه ها شمرده می شود.

ما ز ارشاد چشم یاری داشتیم

باید توجه داشت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش پدری برای رسانه ها و خبرنگاران دارد و حتی اگر سایر نهادهای حکومتی بخواهند برخوردی با اصحاب رسانه داشته باشند؛ انتظار می رود این اداره؛ آنها را به برخورد نرم و فرهنگی سوق دهد. کما اینکه در همین ماجرا؛ مدیرکل ارشاد یزد می توانست استانداری یزد را به نوشتن و ارسال جوابیه بجای درخواست شکایت؛ سوق دهد و با دادستان یزد با تبیین مبانی قانونی؛ نقش میانجی گری را بازی کند نه اینکه خود هم به برخورد سخت و قطع آگهی روی آورد.

سه ادعای نادرست

دربخشی از  این بیانیه و نه جوابیه (چون ارسال نشده و پاسخ منطقی هم در آن وجود ندارد) نوشته: «این روزنامه دار یزدی منتقد دولت و بستگانش!»!!!

ادعای منتقد دولت

 خوشبختانه سابقه بشارت یزد هم در فضای مجازی و هم در اسناد و آرشیو مکتوب موجود است. بیانیه مزبور بر اساس چه مستندی با لحنی سخیف(با به کار بردن کلمه روزنامه دار)؛ این نشریه را “منتقد دولت” می خواند؟

 در حالیکه جز در معدن مس دره زرشک و البته مباحثی همگی غیرسیاسی(اقتصادی و اغلب محیط زیستی) مانند شیشه مظروف، نیامدن پول معادن به یزد، احداث جاده گازی ک گاه انتقادهایی موردی در باره بالابودن تورم در استان یزد؛ بیشترین همراهی و حمایت را در پوشش خبری این دولت داشته که نمونه های فراوان از انتشار روزانه روزنامه طی بیش از ۲/۵ سال سکانداری استاندار این دولت، موجود است. به نحوی که حتی استاندار یزد در جلسات عمومی مانند قبل و پس از سفر ریاست جمهوری کنونی از این همراهی تقدیر داشته است.

ادعای افزایش ۴۰ درصدی آگهی ها

بر اساس اعلام رسمی وزارت ارشاد؛ تعرفه آگهی های ارشاد نسبت به سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته است و ارشاد یزد اعلام کرده که لیست آن را منتشر می سازد(و البته منتظر این اعلام هستیم)

اما با توجه به اعلام رشد ۴۰ درصدی و افزایش ۴۰ درصدی تعرفه ها؛ آگهی های این روزنامه رشدی داشته است؟ تازه عدد اعلم شده به تنهایی آگهی های بشارت یزد نیست

جمع زدن با بستگان!!!

نکنه دیگر در بیانیه اداره ارشاد استان یزد جمع زدن آگهی های این نشریه با بستگان است تا ثابت کند میزان آگهی های این روزنامه نسبت به سال قبل رشد دلشته است!!!

خوب اداره ارشاد لازم است بستگان را مشخص کند که آیا هزینه و انتشار و نیز مجوز   آنها بسته به بشارت یزد است؟ آیا آین نحو جمع زدن رسم جوانمردی است در حالیکه ادعای حمایت و داشتن غم مظلومان، نفرت از ظلم به خانواده ها و کودکان و زنان و… را در شبکه های اجتماعی داشته باشیم

بگذریم. این هم آزمونی برای عمل تا حرف باشد. انشالله با اعتقاد خود پاسخگو باشند

رد ادعای افزایش ۴۰ درصدی

اما  به فرض اینکه آگهی داده شده به بستگان را هر مقدار اندک هم از این مبلغ اعلامی کم کنیم، در نتیجه آگهی های این روزنامه نسبت به پارسال کمتر شده است

درخواست شفافیت

 اما آیا این نهاد حاضر است لیست آگهی های دولتی همه نشریات و رسانه های محلی و کشور فعال  در یزد را در کنار هزینه های آنها به تفکیک منتشر کند؟

 آیا ارشاد یزد هزینه های این رسانه؛ تعداد نیروهای استخدامی و غیر استخدامی این رسانه دارد؛ هزینه های هنگفت بابت چاپ هر روز و اغلب ۸ صفحه قطع بزرگ و تیراژ چندین برابر رسانه های مشابه را می داند؟

آیا نسبت آگهی های خود با میزان پرداختی بابت آگهی های دولتی را می داند؟

شاخص های دیگر کلی

نکته مهم دیگر اینکه آگهی های بشارت یزد را باید با دو شاخص سنجید: «اولا اداره ارشاد استان یزد موظف است طبق قانون و آئین نامه توزیع آگهی های دولتی ۷۰ درصد آگهی ها را به روزنامه های محلی و ۳۰ درصد به روزنامه های سراسری بدهد» و شاخص دوم «قطع و کیفیت و تعداد صفحات و تیراژ بشارت یزد نسبت به سایر روزنامه های استان است» حال نسبت به این دو شاخص چه میزان آگهی به این روزنامه داده شده است؟

اینکه نهاد متولی  آگهی های دولتی یک رسانه مستقل را به عنوان اهرمی برای فشار استفاده کند تناسبی با شعارهای دولت سیزدهم و مشخصا استاندار یزد در تحمل منتقد و آزاد بودن فضای رسانه ای دارد؟

 امید است اداره ارشاد همراه با اعلام میزان آگهی های نشریات؛ هزینه های آنها را نیز اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید