حضور افاغنه را در یزد بپذیریم

۱۰ ‌درصد جمعیت استان، اتباع بیگانه هستند  وقتی آمارها خبر از حضور بیش از ۱۰۰ هزار تبعه خارجی در یزد می دهند، باید بپذیریم که اتباع بیگانه جزو لاینفک زندگی یزدی ها هستند. افاغنه در خاطره جمعی مردم این استان…

۱۰ درصد جمعیت استان، اتباع بیگانه هستند

 وقتی آمارها خبر از حضور بیش از ۱۰۰ هزار تبعه خارجی در یزد می دهند، باید بپذیریم که اتباع بیگانه جزو لاینفک زندگی یزدی ها هستند.

افاغنه در خاطره جمعی مردم این استان همواره حضور داشته اند و آنقدر با فرهنگ میزبان خود آمیخته شده اند که فرزندان آنها حتی دیگر به زبان مادری خود صحبت نمی کنند و بسیاری از آنها لهجه یزدی دارند. اتباع بیگانه دراغلب مشاغل یزد چون ساختمان سازی، آجرپزی و امور کارگری نقش پر رنگی داشته بطوریکه بدون حضور آنها بسیاری از فعالیت های صنعتی و خدماتی با مشکل مواجه می شود.

اما در مقابل غیر مجاز بودن اغلب مهاجرین افغان، نداشتن کارت اقامت، بیمه درمانی و اشتغال بدون ضابطه و نظارت آنها در یزد باعث بروز مشکلات عدیده ای شده بطوریکه مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد می گوید اتباع خارجی فاقد کارت و بیمه، بیمارستانهای یزد را از نظر مالی تهی میکنند. همچنین اتباع بیگانه بدلیل نبود در سیستم مالی و استخدامی کشور، مالیاتی پرداخت نمی کنند و در مقابل خدماتی که به آنها ارائه می شود، پاسخگو نیستند بطوریکه مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد می گوید اتباع خارجی ساکن در یزد تمام امکانات لازم در زمینههای مختلف سلامت، بهداشت، درمان، آموزشی و موارد دیگر که در اختیار یزدیها قرار دارند را استفاده میکنند.

به نظر می رسد با مستقر کردن اتباع خارجی در مهمانشهرهای اطراف یزد مشکلات حاصل از حضور آنها حل نخواهد شد و شاید اگر همانند بسیاری دیگر از کشورهای مهاجر پذیر به آنها مجوز رسمی اقامت داده شود و حضورشان در سیستم نظارتی، قانونی گردد بتوان ضمن کنترل امنیتی و اقتصادی آنها، از پتانسیل حضور اتباع بیگانه برای توسعه استان بهره گرفت.

اتباع بیگانه، ۱۰ درصد جمعیت استان

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد گفت: ۱۰ درصد کل جمعیت استان یزد را اتباع خارجی تشکیل میدهند که بخش عمدهای از آن اتباع افغانستانی هستند.

به گزارش تسنیم رضا زارعزاده در آیین افتتاحیه چهارمین همایش ملی افغانستانشناسی که در تالار فرهنگیان یزد  برگزار شد، اظهار داشت: اتباع خارجی در ایران از خدمات مختلفی برخوردار هستند.

وی یکی از ویژگیهای استان یزد را همزیستی مسالمتآمیز با اقلیتها دانست و افزود: یزد از دیرباز تاکنون با اقلیتهای دینی و قومی ارتباط خوبی داشته است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد خاطرنشان کرد: این سابقه طولانی و ارتباط خوب اتباع با مردم ایران زمینهای را فراهم کرده که یزد به عنوان یکی از کانونهای مهم کشور برای زندگی اقلیتهای قومی و دینی به صورت مسالمتآمیز شناخته شود.

زارعزاده با اشاره به اینکه حضور اتباع بیگانه و به ویژه اتباع افغانستانی در یزد سابقه بسیار طولانی دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت استان یزد را اتباع خارجی تشکیل میدهند که بیشتر این افراد از اتباع افغانستانی هستند.

وی بهرهمندی اتباع خارجی از امکانات مختلف در کشور ایران اشاره کرد و افزود: در استان یزد سه مهمانشهر ویژه اتباع خارجی ایجاد شده و در این مهمانشهرها، اتباع به راحتی در حال زندگی هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد اظهار داشت: اتباع خارجی ساکن در این مهمانشهرها تمام امکانات لازم در زمینههای مختلف سلامت، بهداشت، درمان، آموزشی و موارد دیگر که در اختیار یزدیها قرار دارند را استفاده میکنند.

زارعزاده ارائه خدمات بیمهای به این افراد را از دیگر خدمات دولت ایران به اتباع دانست و افزود: بهرهمندی اتباع افغانستانی از خدمات بیمه سلامت نشان دهنده روحیه نوع دوستی و بالاترین حد رعایت حقوق بشر در ایران است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد:

اتباع خارجی غیرمجاز منابع مالی بیمارستانها راتهی میکنند

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اتباع خارجی فاقد کارت و بیمه بیمارستانها را از نظر مالی تهی میکنند.

محمدحسین زارع در حاشیه جلسه کمیته بیماریهای خاص استان یزد اظهار داشت: بیمارستانها موظف به ارائه خدمات به همه اقشار مردم هستند و برخی از مراجعان را نیز اتباع خارجی تشکیل میدهند.

وی با اشاره به اینکه در میان اتباع خارجی بیماران خاص و تصادفی نیز وجود دارد، عنوان کرد: تقریبا همه اتباع خارجی فاقد بیمه و تعداد زیادی از آنها فاقد کارت و غیرمجاز هستند اما خدمترسانی به آنها تحت تاثیر این عوامل قرار نمیگیرد.

زارع با اشاره به اینکه بیمار تصادفی یک بار در بیمارستان خدمت دریافت میکند و میرود، افزود: بیماران خاص مدام در بیمارستانهای دولتی یزد خدمات دریافت می کنند و کسی نیز زیر بار آنها نمی رود.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: بسیاری از بیماران دیالیزی، ام اس، هموفیلی واز اتباع خارجی هستند و از آنجا که فاقد بیمه و حتی کارت هستند، بیمارستانها را از نظر مالی تهی می کنند.

وی بیان کرد: لازم است سازمانهای بیمهگر برای این بیماران، حداقل افراد مجاز و دارای کارت، تدابیری بیاندیشد تا در حوزه درمان با مشکلات مالی مواجه نشویم.

زارع همچنین ایجاد مرکز درمان بیماریهای خاص برای اتباع خارجی توسط اداره امور اتباع و مهاجران خارجی را نیز از مواردی برشمرد که میتواند در رفع این مشکل اثرگذار باشد.

چهارمین همایش ملی افغانستان شناسی در یزد

چهارمین همایش ملی افغانستان شناسی با حضور مسئولان استانی، سازمان ملل متحد و نخبگان مهاجرین افغانی ساکن در ایران، به میزبانی یزد برگزار شد.

به گزارش ایسنا چهارمین همایش ملی افغانستان شناسی با حضور دانشآموزان و دانشجویان نخبه اتباع خارجی ۱۴ استان کشور از امروز به مدت سه روز فعالیت خود را به میزبانی استان یزد در تالار فرهنگیان آغاز کرد.

آشنایی نسل دوم و سوم پناهندگان با وطن اصلی خویش، ارتقا اطلاعات ملی و میهنی، ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای فردی، گسترش فعالیت علمی و هنری و افزایش نشاط دانش آموزان اتباع به منظور تقویت انگیزه بازگشت داوطلبانه به کشور خود، از جمله اهداف برگزاری این همایش ملی در استان یزد است.

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هنرمندان افغانی و اجرای مسابقات قرآنی در دو رشته حفظ و قرائت، با حضور ۱۴ نخبه قرآنی از اتباع افغانستانی ایران از دیگر برنامههای این همایش است.

گفتنی است؛ پیش از این استانهای فارس و خراسان رضوی میزبان دورههای دوم و سوم همایش ملی افغانستان شناسی بودند .

 

دیدگاهتان را بنویسید