حسن آباد ، محله فراموش شده یزد است

گزارش اختصاصی بازدید برخی مسئولین و منتخبین شورای شهر پنجم از محرومترین منطقه یزد:   بنفشه جاهد/ منتخبین پنجمین دوره انتخابات شورای شهریزد محله حسن آباد یزد، فقیرترین محل در شهر یزد را بعنوان اولین گزینه بازدید خود انتخاب کردند….

گزارش اختصاصی بازدید برخی مسئولین و منتخبین شورای شهر پنجم از محرومترین منطقه یزد:

 

بنفشه جاهد/ منتخبین پنجمین دوره انتخابات شورای شهریزد محله حسن آباد یزد، فقیرترین محل در شهر یزد را بعنوان اولین گزینه بازدید خود انتخاب کردند. در این منطقه مشکلات زیادی از جمله حاشیه نشینی، اعتیاد، خرید و فروش مواد مخدر، مهاجرین غیربومی و اتباع بیگانه ووجود دارد.

اگر گذرتان به محله حسن آباد بیافتد، باور نخواهید کرد همچین منطقه ای هم در شهر یزد هست. کوچه هایی خاکی، کودکانی که با پاهای برهنه در حال بازی هستند، آخرین خانه های شهر یزد که درب آنها به بیابان باز می شود، کمپ های متعدد ترک اعتیاد، زباله ها و نخاله های تخلیه شده در نزدیکی خانه های این محل ودر این بازدید مدیرکل آموزش و پرورش یزد احمد شیرزاد، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس یزد محمدرضا عارفی و مدیرکل راه و شهرسازی یزد محمدرضا نقصانمحمدی و تعدادی از دیگر مدیران، اعضای جدید شورای شهر را در بازدید تعدادی از مدارس منطقه محروم حسن آباد همراهی کردند. یکی از مواردی که در حاشیه این بازدید اتفاق افتاد، اعتراض شهروندان منطقه حسن آباد از اولین حضور نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بود. مردم حسن آباد از اینکه تا بحال سیدابوالفضل موسوی از این منطقه بازدید نکرده است، ابراز نارضایتی کردند.

بازدید یکروزه از حسن آباد کافی نیست

احمد شیرزاد مدیر کل اداره آموزش و پرورش یزد پیرامون بررسی مشکلات شهروندان حسن آباد اظهار داشت: بازدید یکروزه از منطقه حسن آباد کافی نیست؛ اعضای شورای شهر باید در این محله حضور دوباره داشته باشند و قدم بزنند. سپس مشکلات مردم این منطقه را خواهند فهمید.

وی ادامه داد: تلاش اعضای شورای شهر چهار یزد قابل تقدیر است. شورای شهر قبلی ۲۰ میلیارد ریال هزینه برای بخش آموزش و پرورش اختصاص دادند. یکی از مشکلات مدرسه هنرستان ذکائی نداشتن حصار است. امید است حضور اعضای شورای شهر جدید موثر واقع شود و مصوبات مربوط به مدارس تکمیل شود.

باید به تأثیرات مدارس در محدوده حسن آباد توجه داشت

محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل اداره راه و شهرسازی یزد در بازدید از هنرستان ذکائی ابراز داشت: باید توجه داشت مدارس حسن آباد چه تأثیری در محدوده حسن آباد داشته اند و چه کاری می توانند انجام دهند. اگر به این موضوعات پرداخته شود احداث مدارس، درمانگاه ها ومعنا خواهد داشت. اما اگر صرفاً مدرسه ای ساخته شود و دانش آموزانی از محلات دیگر در آن مدرسه تحصیل کنند، رسالت خود را در تأثیر مدارس بر شهروندان محله حسن آباد فراموش کرده ایم.

طرح با من بخوان برای اولین بار در یزد اجرا شد

علی نعمت زاده، مدیر هنرستان ذکائی با اشاره به اجرای طرح با من بخوان در هنرستان ذکائی گفت: اجرای طرح با من بخوان حدود ۵ سال است آغاز شده و برای محله حسن آباد بسیار مفید بوده است. از کودکان پیش دبستانی تا دانش آموزان دوره راهنمایی در این طرح حضور داشته و ۱۲ مربی در طرح با من بخوان به صورت افتخاری همکاری می کنند.

وی عنوان کرد: طرح با من بخوان برای اولین بار در کشور، از یزد آغاز شده است؛ اما متأسفانه به دست فراموشی سپرده شده و در حال حاضر علاوه بر حمایت آموزش و پرورش، به همکاری و پشتیبانی شهرداری، شورای شهر، فرمانداری، استانداری و دیگر ارگان ها نیاز دارد. قطعاً نتایج تداوم اجرایی شدن طرح با من بخوان، در سال های آینده مشاهده خواهد شد.

مدارس منطقه حسن آباد به نگاه ویژه مسئولین نیاز دارند

منصور ارجمندی مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو یزد، در بازدید از مدرسه مهدیه بیان کرد: اگرچه مدیرکل آموزش و پرورش احمد شیرزاد حمایت های لازم را برای آموزش و پرورش ناحیه دو داشته اند، اما با توجه به جمعیت دانش آموزان و آسیب های اجتماعی که در منطقه حسن آباد است، مدارس این ناحیه به نگاه ویژه مسئولین نیاز دارند.

وی د رادامه گفت: خیّر مدرسه مهدیه، مهدی کرمپناه از فعالیت مدیر این مدرسه رضایت کامل دارند؛ جا دارد از صفا رجبیون مدیریت مدرسه مهدیه و یحیی شعبانیه که در مدیریت مدرسه کمک رسانی می کنند، تشکر کنیم.

بزرگترین مشکل حسن آباد، مهاجران غیربومی و اتباع بیگانه

یکی از ساکنان محله حسن آباد بزرگترین مشکل منطقه حسن آباد را مهاجرت زیاد از زاهدان و همچنین اتباع بیگانه دانست و اظهار داشت: اسکان مهاجران غیربومی و اتباع بیگانه، ناامنی زیادی در حسن آباد ایجاد کرده است. امکان ندارد در حسن آباد، یک روز مواد مخدر خرید و فروش نشود؛ لذا نیاز اولیه این بخش، موضوع امنیت است.

وی از پیگیری های مدیر کل اداره آب و فاضلاب یزد تشکر کرد و گفت: سطح فاضلاب در منطقه حسن آباد بالا آمده و در کوچه ها جاری شده بود که این مشکل با بررسی های اداره آب و فاضلاب یزد حل شد.

این شهروند حسن آباد با اشاره به ارزش قنات حسن آباد مشیر بعنوان میراث ملی استان یزد و کشورمان، بیان داشت: قنات حسن آباد مشیر که توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، از منطقه حسن آباد عبور می کند. تخریب چنین مکانی حیثیت جمهوری اسلامی ایران را در مجامع بین المللی تهدید می کند. طبق قانون نباید در فاصله ۴۰ متری ساخت و ساز انجام گیرد؛ این در حالی است که روی قنات حسن آباد مشیر ساخت و سازهایی انجام شده است   .

او در ادامه گفت: منطقه حسن آباد یک جاده مناسب هم ندارد؛ ۱۱ سال است که جاده سنتو از بلوار مدرس به طرف محله حسن آباد برای کاهش حجم ترافیک از خیابان خرمشهر به حسن آباد ایجاد شده است؛ در حالیکه هنوز آسفالت نشده و روشنایی ندارد. همچنین قسمتی از این خیابان نیاز به آزادسازی دارد.

ساکن منطقه حسن آباد با عنوان اینکه عدالت اجتماعی حکم می کند بهداشت محله حسن آباد با منطقه های دیگری از استان یزد تفاوتی نداشته باشد، افزود: اکرم آباد که بعنوان روستا در نظر گرفته شده، شرایط بهتری نسبت به حسن آباد دارد. بر مشکلات منطقه حسن آباد نظارت داشته باشید و یا این محله را به عنوان یک روستا در نظر بگیرید.

وی اظهار داشت: شورای چهارم شهر یزد پارک حسن آباد را احداث کرد که جای تقدیر و تشکر دارد. اما در حال حاضر این پارک به محلی با فسادهای اخلاقی تبدیل شده است. پارک حسن آباد محلی برای تجمع اتباع بیگانه شده و نیاز به کنترل دارد.

حسن آباد با مشکل کم آبی شدیدی مواجه است

یکی از دیگر افراد ساکن در منطقه حسن آباد مشکل کم آبی در این محل را مطرح کرد و گفت: ساعت ۱۱ در حسن آباد آب نیست و گاهی برای گرفتن وضو نیز باید از تانکرهای آب همسایه ها استفاده کنیم.

این شهروند و دیگر ساکنان حسن آباد از اینکه نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تا بحال بازدیدی از این منطقه نداشته و این بازدید اولین حضور موسوی در حسن آباد بوده، اعتراض کردند.

حسن آباد، اولین گزینه بازدید شورای شهر جدید

غلامعلی سفید رئیس شورای شهر پنجم یزد، بیان کرد: از آنجا که حسن آباد از مناطق محروم استان یزد است، برای بررسی مشکلات این محل، حسن آباد بعنوان اولین بازدید شورای شهر جدید در نظر گرفته شد.

وی با تشکر و قدرددانی از حضور مردم در انتخابات اعلام کرد: شورای شهر جدید یزد با لطف و عنایت مردم انتخاب شدند و وظیفه دارند به رسیدگی مشکلات مردم بپردازند.

سفید افزود: شورای شهر برای برنامه ریزی دقیق باید مناطق را به خوبی بشناسد؛ لذا جلسه بازدید از منطقه حسن آباد صرفاً با هدف آشنایی با محل برگزار شده است. نظام جمهوری اسلامی همواره به مسائل فرهنگی، تبعیض، بی عدالتی وتوجه خاصی داشته است. شورای شهر پنجم یزد در حسن آباد حضور پیدا کرده است تا مشکلات را ببیند و به پای حرف مردم بنشیند.

رئیس شورای شهر جدید در ادامه تصریح کرد: گزارش زیادی از عدم عدالت و مشکلات اجتماعی وجود دارد که مشکل اصلی کشور و دغدغه اصلی مسئولین نظام جمهوری اسلامی است. یکی از این مشکلات حاشیه نشینی و به دنبال آن مسائل دیگری همچون مواد مخدر، مسائل اخلاقی واست. نحوه ساخت و ساز، مشکلات کوچه و خیابان ها، منظر نامناسب شهری و دیگر مشکلات محله را نیز مشاهده کردیم.

او یکی از نکات مثبت حسن آباد را توجه زیاد و نگاه ویژه خیّرین به این منطقه دانست و مطرح کرد: مدارس حسن آباد که توسط خیّرین ساخته شده است از بهترین مدارس شهر است.

سفید ادامه داد: برای حل کردن مشکلاتی که در محله حسن آباد وجود دارد نیاز است تمام مسئولین حضور پیدا کرده و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم با همفکری گروهی در مسیر آبادانی شهرمان گام برداریم.

وی در پایان تأکید کرد: شورای شهر جدید نه برای پاسخگویی به مشکلات و نه با هدف قول دادن برای انجام پروژه ای خاص در محله حسن آباد حضور نیافته است. تنها قولی که شورای شهر پنجم در بازدید از منطقه حسن آباد می دهد این است که شهروندان حسن آبادی و این محله محروم را فراموش نخواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید