مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد:
حاکمیت به حداقل وظیفه خود در قبال فرهنگیان عمل نکرده است
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه حاکمیت هنوز به حداقل وظیفه خود در قبال حل مشکل معیشتی فرهنگیان عمل نکرده است گفت: نباید وقتی که نوبت به معلمان رسید از کسری بودجه کشور صحبت کنند و معلمان را به چشم کارمند نگاه کنند. امیدواریم حاکمیت بدون هیچ منتی به وظایف خود عمل کند.
به گزارش یزدانه؛ محسن موحدی فرد در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران اولین اصل در بازگشایی مدارس را سلامت دانش آموزان عنوان کرد و گفت: موضوع بعدی اینکه وظیفه داریم خانواده ها را قانع کنیم که همین جا از انجمن اولیا و مربیان که رابط بین مدارس و والدین هستند استمداد میطلبیم.
وی با بیان اینکه در بازگشایی مدارس بحث انعطاف و تفاوتهای جغرافیایی مدنظر آموزش و پرورش استان است، اظهار کرد: امیدواریم مدارس روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۲ هزار نفر را با همراهی مسئولین از اول مهرماه را بازگشایی کنیم. واقعیت این است که در شرایط زیستبوم کرونا بیشتر نگران ضربه روحی و آموزشی به دانش آموزان دوره ابتدایی مخصوصاً پایههای اول دوم هستیم.
مردودی بیش از ۲ هزار دانشآموز کلاس اولی در یزد
موحدی فرد با اشاره به مردودی بیش از ۲ هزار دانشآموز کلاس اولی در استان یزد گفت: دانش آموزان زیادی وجود دارند که به هیچ عنوان از آنها اطلاعی نداریم و اغلب از مهاجرانی هستند که از استان خارج شده اند. امیدواریم با اجرای بخشنامه ۰۶ و رعایت پروتکل های جامع و سختگیرانه آموزش های حضوری آغاز شود. حتی اگر مجبور شویم پایه های بالاتر را کاملاً غیر حضوری کنیم اما اصرار داریم تا پایههای ورودی حضوری باشد. در مهرماه تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری را داریم اما پس از واکسیناسیون دانش آموزان، از اواخر مهر و اوایل آبان ماه آموزش به طور کامل حضوری خواهد بود.
وی با بیان اینکه با مشکل بیکاری فارغ التحصیلان در استان مواجه هستیم تصریح کرد: اگر می خواهیم در آینده فارغ التحصیل بیکار و مازاد بر نیاز جامعه نداشته باشیم لازم است تا توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم. اکنون ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان در استان یزد مشغول به کار می شوند که با میانگین ۵۰ درصدی فاصله داریم اما امیدواریم طی سه سال آینده به میانگین ۵۰ درصد برسیم.
محسن موحدی فرد سیاست اداره کل آموزش و پرورش استان را تمرکز زدایی از اداره کل و واگذاری اختیارات بیشتر به مناطق عنوان کرد و گفت: در همین راستا کارگروه توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان تقریباً تمام اختیارات خود را در چارچوب قوانین به مناطق واگذار کرده که این مهم در راستای مدرسه محوری بوده است.
تنها راه نجات آموزش و پرورش حرکت به سمت مدرسه محوری است
وی تنها راه ارتقاء و نجات آموزش و پرورش را حرکت به سمت مدرسه محوری دانست و افزود: سالهای سال است که این شعار در آموزش و پرورش وجود دارد اما در عمل اتفاقی نیفتاده است. چهار محور انجمن اولیا و مربیان، کادر مدیریت مدارس، معلمان و دانش آموزان در کنار هم مدرسه محوری را رقم خواهند زد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در خصوص اخذ هزینه توسط مدارس دولتی استان از خانواده ها نیز توضیح داد: هیچ هزینه ای برای مدارس دولتی تعریف نشده اما هر سال انجمن اولیا و مربیان هزینه های تحصیلی را برای آموزش های فوق برنامه تصویب می کند. چنانچه خانواده ها در این زمینه دغدغه دارند باید حضور پررنگتری در انجمن اولیا و مربیان داشته باشند و افراد قویتری را انتخاب کنند چراکه این انجمن تنها مرجعی است که میتواند هزینههای تحصیلی مدارس را مشخص کند.
کمبود ۵۵۵۰ کلاس درس در استان یزد
وی با اعلام اینکه در سال تحصیلی جدید بیش از ۵۵۵۰ کسری کلاس درس در استان وجود دارد گفت: بسیاری از مدارس استان فرسوده و تخریبی هستند که بعضا به صورت شیفتی فعالیت می کنند. چنانچه این کسری کلاس های درس بر طرف شود با مدارس شیفت و تخریبی و بدون شناژبندی خداحافظی خواهیم کرد.
انبوه سازان به وظایف خود بر ایجاد فضای آموزشی عمل نمی کنند
محسن موحدی فرد با بیان اینکه در مرکز استان با کمبود ۲۴۰ کلاس درس مواجه هستیم خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۶ هزار واحد مسکونی در یزد ساخته شده اما دریغ از یک آموزشگاه درحالی که انبوهسازان موظف هستند به ازای هر ۲۰۰ واحد، یک آموزشگاه ۱۲ کلاسه احداث کنند. محله اسکان یزد نیاز به ۸ مدرسه دارد اما حتی یک مدرسه هم در این محل وجود ندارد. در شهرستان یزد و مخصوصاً مناطق حاشیه ای این مشکل به مراتب وخیمتر از دیگر شهرستان های استان است.
وی با اشاره به کمبود ۴ هزار معلم در آموزش و پرورش استان یزد بیان کرد: راهکارهای مختلفی برای جبران این کسری در نظر گرفته شده که ۹۹ درصد مشکلات حل شده است و یک درصد باقی مانده ظرف ۴۸ ساعت آینده با تدابیری مانند بکارگیری معلمان بازنشسته، اضافه تدریس، استفاده از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که ۴ ترم را گذراندهاند و همچنین کمک گرفتن از معلمین خرید خدمت آموزشی مرتفع خواهد شد.
ترک تحصیل سه هزار دانش آموز یزدی پر سال گذشته
موحدی فرد با اعلام اینکه تا این لحظه حدود ۹۲ درصد دانش آموزان ثبت نام شده و ظرف دو روز آینده اکثر قریب به اتفاق بازماندگان ثبت نام خواهند شد، گفت: حدود ۳ هزار دانش آموز ترک تحصیلی در استان یزد وجود دارد که باید دلیل این موضوع بررسی شود. البته به نظر می رسد اغلب این دانش آموزان از مهاجرین داخلی و خارجی هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در خصوص ایجاد مدارس اتباع خارجی در یزد توضیح داد: سیاست کلی آموزش و پرورش این است که مدارس اتباع از ایرانیها جدا نشود مگر در شهرکهای مهاجرین اتباع. در استان یزد ۲۸ مدرسه خاص اتباع وجود دارد و مابقی مدارسی هستند که دانش آموزان اتباع در کنار ایرانی ها تحصیل میکنند.
افزایش چند برابری هزینه مدارس پیش دبستانی دولتی در یزد
وی در پاسخ به خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه چرا با وجود الزامی بودن ثبت نام دانش آموزان در دوره پیش دبستانی، مدارس پیش دبستانی دولتی در استان وجود ندارد اظهار کرد: باید اعتراف کنیم که در مدارس پیش دبستانی ناهماهنگی های زیادی وجود دارد. دلیل این موضوع این است که تاکنون بخشی از این مدارس توسط آموزش و پرورش و بخشی دیگر توسط بهزیستی و نهادهای دیگر اداره می شده اما خوشبختانه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل سازمان ملی تربیت کودک، یکپارچه سازی خواهد شد و از این پس آموزش و پرورش میتواند یک نظارت جامع و کامل بر این مدارس داشته باشد.
محسن موحدی فرد با بیان اینکه مدارس پیش دبستانی برای دانش آموزان بی بضاعت استان رایگان است اضافه کرد: با توجه به اینکه مدارس پیش دبستانی دولتی در استان یزد عموماً از فضاهای غیر دولتی استفاده می کنند و اجاره بها و هزینه خدمات آنها چندین برابر شده، ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش شهریه داشته ایم. اما تلاش کردیم تا با اتخاذ تدابیری مانند استفاده از فضای مدارس دولتی در شیفت عصر هزینه این مدارس را کاهش دهیم.
لزوم کسب اجازه معلم زن از همسر برای آموزش آنلاین
وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار بشارت یزد در خصوص گلایه والدین به دلیل محول شدن آموزش دانش آموزان به خانوادهها و همچنین بی انگیزگی معلمان حین آموزش مجازی تشریح کرد: رابطه بین خانه و مدارس در همه دنیا مرسوم است. اما باید در نظر داشته باشیم که در سال گذشته همه معلمین ما در اتاق شخصی خانهها و با تبلت ها و وسایل آموزشی خود تدریس می کردند. از طرف دیگر باید برای هر دانش آموز به صورت جداگانه وقت گذاشته شود و محدودیت هایی هم در مورد آموزش زنده معلمان خانم و لزوم کسب اجازه از همسران آنها وجود دارد. بنابراین چارهای جز کمک گرفتن از خانواده ها در آموزش آنلاین وجود ندارد.
وی ادامه داد: البته آموزش های نسبی به معلمان هم وجود داشت اما نگرانی از بابت اختلال یادگیری و عدم شناخت و آگاهی والدین از دروس هم یکی دیگر از مشکلات آموزش آنلاین است. همه این موارد نشان میدهد که کوتاهی از طرف معلمها نبوده چراکه در زمان آموزش مجازی دو برابر بیشتر از گذشته فعالیت می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در واکنش به این پرسش که چه تضمینی برای سلامت دانشآموزان در مدارس وجود دارد، پاسخ داد: طبق آمارهای رسمی ۸۵ درصد از معلمان استان یزد واکسینه شده اند اما اعتقاد قلبی ما این است که بیش از ۹۵ درصد از کادر آموزشی مدارس واکسینه هستند. از طرفی به ازای هر ۲۵/ متر سرانه آموزشی، یک دانشآموز در مدارس حضور خواهد داشت بنابراین اکنون توپ در زمین خانوادههاست و اگر دو مرحله واکسینه شده باشند و پروتکل های بهداشتی رعایت شود مشکلی نخواهد بود. این موارد تضمینهای ما هستند.
حاکمیت به حداقل وظیفه خود در قبال فرهنگیان عمل نمیکند
وی با تاکید بر اینکه که حاکمیت به حداقل وظیفه خود در قبال حل مشکل معیشتی فرهنگیان عمل نمیکند، یادآور شد: نباید وقتی که نوبت به معلمان رسید از کسری بودجه کشور صحبت کرد. نباید به معلمان به چشم کارمند نگاه کرد. رتبه بندی معلمان و سرانه دانش آموزی و آموزش رایگان حداقل حق فرهنگیان است این خواسته معلمین نیست بلکه وظیفه حاکمیت است که امیدواریم حاکمیت بدون هیچ منتی به وظایف خود عمل کند.