پیروز حناچی شهردار تهران در نشست مجمع کلانشهرها:

جهانیان هم‌نظر هستند که مردم یزد خاک را به نظر کیمیا کرده‌اند

تعداد شهرهایی که در دنیا به ثبت جهانی رسیده‌اند بسیار معدود است و این موضوع افتخاری است که جهانیان هم بر آن صحه گذاشته‌اند و نصیب هموطنان یزدی شده است. یزدی‌ها از زمان قدیم همنشینی مسالمت‌آمیز با طبیعت را به عنوان درسی در معماری و شهرسازی ایران به تصویر در آورده و آموزش داده‌اند

یکصد و پنجمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران چهارشنبه ۱۸ دی ماه با حضور استاندار، نماینده مردم یزد و اشکذر و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، رییس و اعضای شورای شهر یزد و جمعی از شهرداران و معاونین و مشاورین شهرداری‌ کلانشهرهای کشور در محل هتل مشیرالممالک برگزار شد و پس از سخنرانی عمومی در مورد مسائل مختلف شهری، بحث و تصمیم‌گیری در خصوص لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام و بیانیه پایانی مجمع در رابطه با شهادت سردار شهسد قاسم سلیمانی صادر شد.

جهانیان هم‌نظر هستند که مردم یزد خاک را به نظر کیمیا کرده‌اند

پیروز حناچی شهردار تهران و رییس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران نیز ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی و همچنین جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه کرمان گفت: یزد شهری است که مردم آن به گفته حضرت حافظ خاک را به نظر کیمیا کرده‌اند و همه جهانیان هم در این مورد با ما هم نظر هستند تا جایی که رای به ثبت جهانی آن داده‌اند. همانطور که همه می‌دانیم تعداد شهرهایی که در دنیا به ثبت جهانی رسیده‌اند بسیار معدود است و این موضوع افتخاری است که جهانیان هم بر آن صحه گذاشته‌اند و نصیب هموطنان یزدی شده است.

همنشینی مسالمت‌آمیز با طبیعت، درس یزدی‌ها در معماری و شهرسازی

وی با بیان اینکه یزدی‌ها از زمان قدیم همنشینی مسالمت‌آمیز با طبیعت را به عنوان درسی در معماری و شهرسازی ایران به تصویر در آورده و آموزش داده‌اند اظهار داشت: امروزه در دنیا مفاهیمی تحت عنوان پایداری مطرح می‌شود که از سالیان گذشته در این سرزمین به آن پرداخته بودند. مفهوم پایداری در شیوه اداره شهر و همنشینی مردم در بستر سخت و طاقت فرسای کویری که بعضا اختلاف دمایی ۵۰ درجه را در ساعات شبانه روز تجربه می‌کنند از نکات مهم این منطقه عظیم و تاریخی است.

رییس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد سالانه میلیون‌ها یورو برای توسعه این نظریه هزینه می‌کنند تا این دیدگاه را توسعه دهند، خاطرنشان کرد: استفاده از مصالح پاک و خشت و خاک که که کمترین عارضه زیست محیطی را برای طبیعت به همراه دارد و توجه به افزایش دمای زمین، اثرات مخرب سوخت‌های فصیلی و تولید هیدروکربن‌ها یکی از موضوعات بسیار مهمی است که ما در شهر یزد طی سالیان گذشته به آن دست پیدا کرده بودیم و این موضوعی است که امروزه مشکلات زیادی را برای کشورهای دنیا به همراه داشته است.

شهرداری ها خواه یا ناخواه نیازمند سازمان‌ها و فعالیت‌های اجتماعی هستند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌های اجتماعی خصیصه‌ها و مزایای زیادی را برای شهرها به دنبال دارند، یادآور شد: در هر صورت شهرداری ها خواه یا ناخواه و چه در اساسنامه‌ها به آن اشاره شده باشد و چه نه، نیازمند سازمان‌ها و فعالیت‌های اجتماعی هستند. توجه به مطالبات و خواسته‌های مردم کمترین هزینه در اداره امور شهر است و چنانچه موفق شویم شهرها را به این صورت اداره کنیم مطمئنا بسیار کم هزینه‌تر و و کم عارضه تر خواهد بود.

در قانون اساسی کشور، جایگاه شوراها همطراز یک قوه دیده شده است

پیروز حناچی ادامه داد: در نظام قانون گذاری ما هم این اختیارات داده نشده ولی ناگزیر به این سمت در حال حرکت هستیم. اعتقاد من این است که طبق قانون اساسی کشور، جایگاه شوراها همطراز یک قوه دیده شده چرا که ما در تدوین قانون، مجلس شورای اسلامی را داریم که می‌تواند طرح ارائه کند و به تصویب برساند. قوه قضاییه هم می‌تواند هم مستقیم از جانب خود و هم از طریق دولت لوایح را ارائه کند. همچنین شورای عالی استان ها از دیگر ظرفیت‌هایی هستند که در قانون اساسی به آن اشاره شده و همطراز یک قوه دیده شده‌اند.

آرا مستقیم مردم می‌تواند به بالا بردن کیفیت زندگی در شهرها بیانجامد

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم، تصریح کرد: باید نشان دهیم که نتایج آراء مستقیم مردم می‌تواند به بالا بردن کیفیت زندگی آنها در شهرها بیانجامد. اگر از این ظرفیت به درستی استفاده نشود، طبیعی است که نقطه نظرات دیگری هم وجود دارد که این نظریه را رد می‌کنند و حتی بر خلاف آن عمل می کنند.

شهردار تهران با اشاره به اقدامات اخیری که در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده و منابع پایدار مالی انجام شده است، اذعان کرد: این اتفاق می تواند کمک‌کار شهرداری‌ها باشد و اتفاقات مثبت دیگری را در شهرداری‌ها رقم بزند هم در شهرداری‌ها رقم بزند.

وی در پایان شرایط کنونی کشور را سخت و حساس عنوان و خاطرنشان کرد: امیدواریم با اخلاص و رشادتی که جوانان این مرز و بوم همواره از خود نشان داده و می دهند و تدبیری که به اجرا می گذارند تحریم های ظالمانه از کشور رخت بربندد و آبادانی و رفاه بیشتر برای مردم حاصل شود.

حضور یزد در جمع کلانشهرها یک ظرفیت خوب برای کلان اندیشی است

محمدعلی طالبی استاندار یزد ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و تشکر از میزبانی شهرداری یزد برای نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: امیدوارم حضور یزد در جمع کلانشهرهای کشور بتواند یک ظرفیت بسیار خوبی را برای کلان اندیشی در برنامه‌ها و راهبردهای شهر یزد ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه کشور امروز نیازمند کلان اندیشی است، یادآور شد: شاید مفهومی که تاکنون به عنوان کلانشهر از آن یاد می‌کنیم مفهومی منفعلانه در برابر گسترش بی حد و حصر شهرها و بزرگ شدن شهرها و متعاقبا پدید آمدن مشکلات اجتماعی باشد.

متاسفانه مفهوم واقعی شهر در مقابل مسائل و مشکلات روزمره‌ کلانشهرها فراموش شده است

طالبی با بیان اینکه بحث کلانشهری یک ظرفیت و فرصت بزرگ برای این است که بتوانیم به کلان اندیشی روی بیاوریم و برنامه‌ها و سامان اجتماعی شهرها را پشتیبانی و در قالب یک برنامه کلان دنبال کنیم، تصریح کرد: متاسفانه امروز می‌بینیم مفهوم واقعی شهر در مقابل مسائل و مشکلات روزمره‌ای که در کلانشهرها با آن مواجه هستیم فراموش شده و مفهوم شهر به معنای واقعی چیزی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا وجود دارد و شهرداری‌ها را به عنوان یک سامان اجتماعی مطرح می‌کنند، در کشور ما مجال پرداختن به آن به وجود نیامده است. اما می‌توانیم با یک اراده مشترک و همکاری و همراهی همه شما به این سمت حرکت کنیم تا شهرها را به عنوان یک سامان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قوی ساماندهی کنیم.

حفظ و حراست از بافت تاریخی فعالیت اجتماعی مهمی در شهرداری یزد است

وی بر لزوم توجه بیشتر شهرداری‌ها به مسائل فرهنگی تاکید کرد و گفت: مطمئنا وضعیت و شرایط خاص هر شهر اولویت‌های اجتماعی آن شهر است. برای مثال در یزد که خاستگاه فرهنگی و اجتماعی و پیشینه تاریخی دارد، بحث حفظ و حراست از بافت تاریخی به عنوان یک فعالیت اجتماعی مهم و تاثیرگذار می‌تواند در فعالیت‌های شهرداری جایگاه خود را پیدا کند.

خوشحالم که شهرداری و شورای شهر یزد در مسیر انجام رسالت‌های اجتماعی خود گام برداشته است

استاندار یزد با ابراز خرسندی از رویکردهای اجتماعی و فرهنگی شهرداری و شورای شهر یزد گفت: اگر در چند سال پیش منتقدانه از فعالیت‌های شهرداری و خالی بودن آن از توجه به مسائل اجتماعی صحبت می‌کردم امروز خوشحالم که حرکت در مسیر انجام رسالت‌های اصلی شهرداری و پرداختن به مسائل مختلف را به خوبی شاهد هستیم.

استفاده از همه ظرفیت‌های شهرداری‌ها در قالب مجمع شهرداران کلانشهرها

وی اضافه کرد: شاید یکی از مهمترین موانع و مشکلاتی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی با آن روبرو هستیم و باعث شده تا مدیران دستگاه‌های دولتی توان مدیریت آن را نداشته باشند، عدم استفاده از ظرفیت‌های شهرداری هم به لحاظ اقتصادی و اعتباری و هم به لحاظ جایگاه شهرداری به عنوان نهادی برخاسته از رای مردم، باشد. امیدواریم بتوانیم با همدلی این رسالت را دنبال کنیم و مطمئنا یکی از جاهایی که می‌تواند توجه خوبی به این حوزه داشته باشد، همین مجمع شهرداران کلانشهرها است که می‌توان با استفاده از نظرات و پیشنهادات شما در جهت برقراری شرایط بهتر در شهر جهانی یزد و رشد اعتلای این سامان استفاده کرد.

مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران یک نشست دوره‌ای است

در حاشیه نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، جمال الدین عزیزی شهردار یزد در گفتگوی اختصاصی با بشارت یزد با بیان اینکه این جلسه یک نشست دوره‌ای است که ۱۰۵ جلسه آن تاکنون در کلانشهرهای دیگر کشور برگزار شده است، گفت: در این دوره از نشست هم که از حدود ۳ ماه قبل برنامه‌ریزی و مشخص شده بود که شهر یزد میزبانی آن را بر عهده داشته باشد، شهرداران در مورد مشکلات و مسائل روز شهرداری‌ها همفکری و در نهایت تصمیم‌گیری می‌کنند.

لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها محور اصلی مجمع بود

وی به تشریح اهمیت صد و پنجمین نشست مجمع شهرداران کلانشهران ایران پرداخت و اظهار داشت: جلسه امروز از آن جهت حائز اهمیت بود که لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها محور اصلی مجمع بود که البته باید زودتر از این تشکیل می‌شد چرا که در حال حاضر این لایحه توسط شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی بازگردانده شده و در حال بررسی توسط نمایندگان مردم است. به همین دلیل نقطه نظرات و پیشنهادات شهرداران برای تصویب نهایی این لایحه باید اتخاذ و به شورای نگهبان اعلام شود.

حضور شهرداران کلانشهرها در یزد یک فرصت بسیار ارزشمند برای انتقال تجربیات است

شهردار یزد به یکی دیگر از مزایای میزبانی نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اشاره و خاطرنشان کرد: از طرفی حضور شهرداران کلانشهرهای به صورت جمعی در شهر یزد یک فرصت بسیار ارزشمند است تا از تجربیات، دانش و تخصص آنها در اداره شهر جهانی یزد استفاده کنیم و به طور کلی این ارتباطات و رفت و آمدها می‌تواند به نفع شهر باشد.

وی افزود: برای مثال دکتر حناچی شهردار تهران یک متخصص و صاحب نظر در زمینه بافت سنتی است که حضور و استفاده از نظرات ایشان به عنوان مؤلف چندین اثر در خصوص معماری یزد می‌تواند کمک کننده و راهگشای مشکلات و بهبود شرایط بافت سنتی یزد شود.

استوار شهرها تضمین کننده ادامه حیات نظام خواهد بود.ایستادگی

جمال الدین عزیزی با اشاره به همزمانی این نشست و شهادت مظلومانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی و انتقام سختی که مورد انتظار همه مردم کشور است، عنوان کرد: این اتفاقات باعث شد با اتفاق نظر همه شهرداران یک تجدید بیعت دیگر با آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشیم. به همین منظور بیانیه پایانی نشست مجمع کلانشهرهای ایران به این موضوع اختصاص پیدا کرد تا نشان دهیم برای ادامه راه و خدمت به مردم و کشور همچنان قوی، محکم و استوار هستیم و هیچ کدام از این وقایع نمی‌تواند خللی در اداره شهرها وارد کند. معتقدیم اگر شهرهای ما محکم و قوی ایستادگی کنند تضمین کننده ادامه حیات نظام خواهد بود.

وی در پایان با تاکید دوباره بر این موضوع که برگزاری این نشست مختص به شهر یزد نیست، یادآور شد: در مجموع تنها میزبانی این نشست به شهر یزد واگذار شده بود اما امیدواریم که توانسته باشیم از تجربیات ارزنده شهرداران و مباحث مطرح شده در مجمع در جهت پیشرفت و ارتقاء شهر جهانی یزد استفاده کنیم.

غلامعلی سفید رییس شورای شهر یزد نیز با تسلیت شهادت سردار شهید سلیمانی گفت: شهید سلیمانی همزمان قهرمان دفاع از مملکت، منطقه و اسلام و قهرمان مبارزه با خشونت بود که این مسئله مورد اعتراف همه دشمنان نیز بود. ایشان در زمان حیات به فکر وحدت ملت بودند و در زمان شهادتش نیز باعث یکدلی و وحدت در سطح کشور و حتی منطقه و جهان شد.

+مردم یزد از خاک آثاری بنا کرده اند که جهانیان را به تحسین واداشت

وی از شهر یزد به عنوان تنها شهر میراث جهانی در ایران و شهر صدوقی بزرگ و خاتمی‌های ارزشمند یاد کرد و گفت: یزد شهری است که مردمانش توانستند از خاک آثاری بیافرینند که جهانیان را به تحسین وادارد. این مردم زیباترین مخلوقات، با ارزش‌ترین بناها و مجموعه بافت شهری را نه تنها برای خود ایجاد کردند که برای نسل های آینده نیز به یادگار گذاشتند و لازم است تا ما اصالت این آثار گرانبها را حفظ نماییم.

سفید با انتقاد از نظر شورای نگهبان مبنی بر محدود کردن شورای شهرها به حق نظارتی آنها، گفت: نمی‌توان و نباید فقط بر یک اصل قانون اساسی و جنبه نظارتی شورای شهر بسنده کرد. امیدواریم با تعامل مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام این مشکل هرچه سریعتر حل شود.

یکپارچه قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها پاسخی مناسب به شرایط بحرانی فعلی استاجرای

وی افزود: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تحریم‌ها و کاستی درآمدها، تنها راه نجات مملکت تفویض اختیار و توجه به پارلمان‌های شهری و درآمدهای وضع شده در منطقه توسط نمایندگان مردم، باشد و تجربه‌ها نشان داده است اگر بخواهیم تمرکزگرایانه مشکلات و مسائل شهری را حل کنیم یقینا کمتر موفق خواهیم بود. بنابراین تصویب نهایی لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و انجام آن به صورت یکپارچه در کلانشهرها، پاسخی مناسب به شرایط ویژه و بحرانی فعلی است و غفلت از آن گناهی جبران ناپذیر خواهد بود.

اجرای عدالت و رفع تبعیض وظیفه اصلی شوراهاست

رییس شورای شهر یزد با بیان اینکه در قانون شوراها لایحه بودجه قبل از ارسال به مجلس شورای اسلامی به شورای عالی استانها ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: در این شرایط اعضای شورای عالی استان‌ها در راستای اجرای عدالت و رفع تبعیض که در واقع وظیفه اصلی شوراهاست نظرات خود را اعلام می‌کنند که علیرغم اینکه انتظار می‌رفت در دولت تدبیر و امید و مسئولان قانونمند و حقوقدان عنایت بیشتری به این موضوع شود، ظاهرا تا کنون اقدامی انجام نشده است.

بی برنامگی در مهاجرت‌ها هرگونه برنامه ریزی شهری را مختل خواهد کرد

وی از مهاجرت‌های بی رویه به عنوان یکی از مشکلات مهم کلانشهرها نام برد و خاطرنشان کرد: در شهر و استان یزد حدود ۱۰ درصد از کشورهای همسایه و بیش از این مقدار از استان‌های همجوار و همین مقدار از روستاها به سمت شهرها سرازیر شده اند که این بی برنامگی در مهاجرت‌ها و عدم اطلاع از جمعیت آتی مهاجران، هرگونه برنامه ریزی شهری را مختل خواهد کرد. امکان اینکه برای مسائل شهری همچون بهداشت، آموزش و پرورش، اشتغال و موضوعات فرهنگی بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم وجود ندارد و لازم است تا برای مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

توجه ویژه شورای شهر یزد به مسائل فرهنگی، نشاط اجتماعی و گردشگری

غلامعلی سفید با اشاره به اقدامات زیادی که شورای شهر پنجم یزد در خصوص مسائل فرهنگی و نشاط اجتماعی انجام داده، تصریح کرد: شهرداری یزد به معنای نگه‌داشت آنچه در شهر وجود دارد، نه تنها به پروژه‌های بزرگ و هزینه‌بر که به طرح‌های کوچک در زمینه احیای بافت تاریخی و اهمیت به معماری و بافت بومی نیز توجه زیادی کرده است.

وی ادامه داد: شورای پنجم شهر یزد به دلیل حضور در مثلث گردشگری اصفهان، شیراز و یزد توجه زیادی به حوزه گردشگری داشته و امیدواریم شهر یزد به عنوان پایتخت معماری ایران در تعامل با شهرهای اصفهان به عنوان پایتخت هنر و شیراز به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن قدم های خوبی در این زمینه بردارد.

دلایل اصلی ثبت یزد در یونسکو همزیستی مسالمت آمیز ادیان الهی بود

در ادامه این نشست، سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد ضمن خوش آمدگویی به شهرداران کلانشهرهای کشور و حاضرین در جلسه به شهر صلح و دوستی یزد، گفت: شهر جهانی یزد القاب بسیار زیادی دارد که همه آنها بزرگ و شایسته هستند اما یکی از دلایل اصلی ثبت یزد در یونسکو موضوع همزیستی مسالمت آمیز ادیان الهی در این منطقه بوده که جامعه جهانی را برای ثبت به عنوان میراث جهانی یونسکو مجاب کرد. ما در این شهر اقوام و مذاهب مختلفی داریم که همه آنها با آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند و همه با هم برای ارتقاء سطح زندگی و آبادانی شهر تلاش می کنیم.

ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نشاط اجتماعی است

وی با بیان اینکه به اعتقاد من ایران امروز بیش از گذشته و بیش از هر زمان دیگری نیازمند نشاط اجتماعی است، اظهار داشت: نشاط اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کارها و برنامه ریزی های مدیران ارشد شهری قرار بگیرد و بیشتر به آن توجه کنند. این موضوع می بایست در اولویت برنامه ها و اقدامات کلانشهرها و مورد توجه ویژه شهرداران قرار بگیرد.

آنچه باعث رتبه بندی و توجه مردم می‌شود توجه مدیران شهری به حقوق شهروندی است.

سپنتا نیکنام با تاکید بر توجه بیشتر به حقوق شهروندی به عنوان یکی دیگر از موضوعات مهم و اساسی کلانشهرها یادآور شد: مردم ایران همیشه این گونه هستند که وقتی تمام خدمات شهری انجام شود، در حد نقطه صفر و انجام وظیفه به آن نگاه می‌کنند یعنی بعد از انجام کار تازه به صفر می‌رسیم. اما آنچه باعث طبقه‌بندی، رتبه بندی و توجه مردم می‌شود انجام اموری فراتر از امور عمرانی و خدماتی، یعنی حقوق شهروندی است.

یکی از مهمترین بخش‌های حقوق شهروندی توجه به حقوق معلولان است

وی افزود: شاید مهمترین بخش از حقوق شهروندی توجه به حقوق معلولان است که مورد توجه ویژه شهرداری و شورای شهر یزد قرار گرفت و با استقبال مردم و مخصوصا معلولان شهر مواجه شد.

عضو شورای پنجم شهر یزد با ابراز خرسندی نسبت به اینکه توانستیم طی سال گذشته و امسال یزد را به عنوان شهر دوستدار معلول در کشور معرفی کنیم، بیان داشت: اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شد و در نهایت سبب شد تا این عزیزان اذعان کنند که در این شهر تا حدود زیادی به حق طبیعی خودمان رسیده ایم. این توجه به حقوق معلولان که بخش مهمی از حقوق شهروندی است هم با کار مدیریتی و هم با تخصیص منابع و اعتبارات محقق خواهد شد.

اختصاص یک درصد از بودجه شهر به موضوع مناسب سازی برای معلولان

وی ادامه داد: ما در شهر یزد تنها یک درصد از بودجه را به موضوع مناسب سازی برای معلولان اختصاص دادیم. یعنی ردیفی در بودجه قرار دادیم که مستقیما در آن به مناسب سازی شهر برای معلولان اشاره شده است. بنابراین اگر شما شهرداران محترم کلانشهرها این موضوع را به شورای شهرهای خود پیشنهاد دهید تا درصدی از بودجه شهری را به معلولان اختصاص دهند یقینا بازخورد خوبی در بین مردم خواهد داشت.

شهرها از توجه به محیط زیست غافل شده‌اند

سپنتا نیکنام در پایان با بیان اینکه در حال حاضر بحث های محیط زیستی در شهرها موضوعی است که شاید کمی از آن غافل شده‌ایم، خاطرنشان کرد: ضروری است تا در شهرها و کلانشهرها در بودجه ریزی های خود در مدیریت به موضوعات زیست محیطی توجه بیشتری کنیم. در حال حاضر موضوع پسماند فرصت بسیار مناسبی را به وجود آورده تا از محیط زیست حفاظت و حراست کنیم.

دستور کار یکصد و پنجمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران

در یکصد و پنجمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در خصوص روند قانون مالیات بر ارزش افزوده و هماهنگی ضروری برای پیگیری حقوقی شهرداری ها، مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دیاری ها و نظریه شورای نگهبان، لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در موضوع مدیریت شهری و شهرداری ها، پیش نویس لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها بحث و تبادل نظر شد و نظرات معاونت حقوقی رییس جمهور و معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی درباره حدود اختیارات دیوان محاسبات بر عملکرد مالی شهرداری ها، آثار پدیده آلودگی هوا در کلانشهرها و اقدامات اجرایی بازدارنده توسط شهرداریها و موضوع پسماند بررسی گردید.
همچنین علی اکبر طالبی چاهوکی مدیرکل بازرسی استان یزد با حضور در این نشست سخنرانی کوتاهی در مورد لزوم توجه بیشتر مدیران و مسئولان ادارات و دستگاه‌های مختلف به بحث فساد اداری انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید