جایگاه برتر مهریز در رشد جمعیت کل و بز در مناطق حفاظت شده

مهدی تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: شهرستان مهریز در زمینه رشد جمعیت کل و بز در رتبه نخست کشور قرار گرفته که این امر خود نشان دهنده امنیت منطقه و کاهش تعارض‌های زیست محیطی و…

مهدی تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: شهرستان مهریز در زمینه رشد جمعیت کل و بز در رتبه نخست کشور قرار گرفته که این امر خود نشان دهنده امنیت منطقه و کاهش تعارض‌های زیست محیطی و اتحاد اجتماعی و همکاری سازمان‌ها است.

وی بیان کرد: از دیگر شاخص‌های حیات وحش شهرستان مهریز، تنوع گوشت‌خواران این منطقه است به نحوی که در کشور هشت گونه گوشت‌خوار وجود دارد که از این تعداد هفت گونه در مهریز مشاهده شده و جمله گونه‌های نادر آنها یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی است.

تیموری عنوان کرد: در راستای واگذاری بخش‌هایی از حیات وحش به بخش خصوصی یا همان قُرق حیات وحش، در کل کشور پنج مکان وجود دارد که سه مورد از آنها در استان یزد و دو مورد از آنها در شهرستان مهریز واقع شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مهریز یادآور شد: با توجه به اینکه ایران جزو ۱۰ کشور اول و شاخص در دنیا به لحاظ تنوع زیستی است و شهرستان مهریز نیز به تبع کشور از این تنوع زیستی برخوردار است به گونه‌ای که در حال حاضر در این شهرستان بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی، پیش از ۲۰ گونه پستاندار، پیش از ۷۰ گونه پرنده، پیش از ۱۶ گونه خزنده مشاهده شده است.

تیموری عنوان کرد: از گونه‌های نادری جانوری که تنها در شهرستان مهریز وجود دارد می‌توان به زاغ بور، یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی و گورخر ایرانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: زاغ بور که از گونه‌های نادر است در این منطقه به خوبی قابل مشاهده است به نحوی که حتی لانه‌سازی این پرنده را نیز می‌توان از نزدیک مشاهده کرد.

تیموری خاطرنشان کرد: حوزه کاری محیط زیست مهریز ۶۷۰ هزار هکتار است که در این مساحت ۱۳ محیط بان دولتی و ۱۴ محیط بان غیردولتی مشغول فعالیت هستند که از میان این محیط بانان، محمدرضا منصوری به عنوان محیط‌بان نمونه معرفی شده است.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید