در نشست خبری کمیته فرهنگی کنگره شهدای استان یزد مطرح شد:

جانبازان قطع نخاعی یادگاران و امانت های شهدا هستند/ کاشت ۴ هزار نهال به نام شهدای استان در کاریزلند

ملازینلی: تقدیر از جانبازان قطع نخاعی را به عنوان یادگاران خاص و امانت‌های ویژه شهدای دوران دفاع مقدس و مخصوصاً تجلیل از خانواده‌های صبور آنها که ایثارگرانه از این جانبازان مراقبت میکنند را انجام خواهیم داد.
رسولی: با همکاری استانداری و موسسه کوثر در سایت کاریزلند چهار هزار نهال به نام شهدای استان کاشته می‌شود. هر چند که آماده‌سازی این فضا با توجه به اصلاح خاک و انتقال آب هزینه بر خواهد بود اما در روز درختکاری و در آستانه مراسم اختتامیه کنگره شهدا این مهم نیز انجام می‌شود.

رئیس کمیته فرهنگی کنگره ملی چهار هزار شهید استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اهالی هنر و فرهنگ و اندیشه همواره اذعان دارند که فعالیت های فرهنگی موثرترین حوزه در یک کنگره است، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم دین خود را نسبت به شهدای گرانقدر استان یزد ادا کنیم. یک نکته همیشه در سیاست‌گذاری‌های ما مد نظر قرار گرفته است و آن برقراری ارتباط برنامه ها با مردم است تا این شهدا برای مردم دست نیافتنی معرفی نشوند.

اگر برنامه های فرهنگی با مردم ارتباط نگیرد بی ارزش است

به گزارش یزدانه عباس ملازینلی با اشاره به تاکید بر اینکه چنانچه قرار باشد کارهای کلیشه‌ای و تکراری فرهنگی را عرضه کنیم بهتر است انجام نشود، گفت: اگر نوجوانان و جوانان و دانش آموزان با کارهای فرهنگی ارائه شده ارتباط برقرار نکنند و آنها را نفهمند اثرگذاری بسیار کمی خواهد داشت. قرار نیست ما با اجرای یک فضا سازی، از آن بگذریم و قصد داریم در کنار این فضاسازی ها، گفته های شهدا و بزرگان را درج کنیم تا یک خط سیر فکری برای مخاطب ایجاد شود.

وی با بیان این که مراسم اختتامیه کنگره شهدا آغازی بر تبیین سیره شهدا برای نوجوانان و جوانان خواهد بود، خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و مجموعه دستگاههای فرهنگی دیگر با همکاری بخش های محلی مانند پایگاه های بسیج و مساجد و کانون های فرهنگی هنری یادواره های و مسابقات و فضاسازی های کوچک محله‌ای را ساماندهی کردند چرا که معتقدیم موثرترین برنامه حرکت‌های خودجوشی است که از سوی اهالی محل و جوانان اتفاق میفتد.


رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با تشریح فعالیت های سازمان که مزین با نام شهدا و کنگره ملی چهار هزار شهید استان یزد بوده است گفت: جشنواره ویژه ای برای اولین بار در کشور با همکاری معاونت پرورشی آموزش و پرورش با عنوان «جشنواره قرآنی دانش» طرح ریزی شد تا نوجوانان و دانش آموزان نگاهی ویژه و عملیاتی به حوزه قرآن داشته باشند. این ویژه برنامه علاوه بر شهید دانش با نام شهید سلیمانی برگزار خواهد شد.

برنامه های فرهنگی فقط به نامگذاری به نام شهدا محدود نمی شود

وی با بیان اینکه اکثر برنامه‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با نام شهدا و کنگره شهدا برگزار می شود، تصریح کرد: این موضوع فقط به بحث نامگذاری محدود نمی‌شود و ارتباط موثری با سیره شهدا خواهد داشت. برای مثال در جشنواره استند آپ کمدی خش‌دلانه بخشی با عنوان طنز دفاع مقدس گنجانده شد که کارهای ارزشمند و فاخری نیز توسط هنرمندان اجرایی گردید. برنامه عزاداری در قلعه خیرآباد با نام سیدالشهدا و برنامه های مشارکتی با محلاتی همچون آستان امامزاده سید نصرالله، امامشهر، ناحیه مقاومت ثارالله و بسیج مرکزی دانشجویی و کوثر نیز برگزار گردید.

ملازینلی با اشاره به برگزاری تجلیل و تکریم از پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس گفت: برگزاری یادواره شهدای منا، مسابقه ویژه کتابخوانی با عنوان «جاده یوتیوب» با محوریت شهدای مدافع حرم، ویژه برنامه تلویزیونی روایت عاشقی جهت تبیین شخصیت سردار سلیمانی، ویژه برنامه «مخفی شو» که با دوربین مخفی از مردم در خصوص شهدا و شهید سلیمانی سوال پرسیده می شود، چاپ پوستر، مشارکت در تهیه جهیزیه در قالب یادواره ۱۶۵۰ شهید شهرستان یزد، تکریم مدافعان سلامت و تهیه اکسیژن برای بیمارستان ها با نام شهدا، ویژه برنامه اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی با عنوان دهه مقاومت سردار دلها و ساخت مستند «مرز عاشقی» برای پخش در شبکه افق از دیگر برنامه های کمیته فرهنگی کنگره شهدا خواهند بود.

برگزاری جشنواره قصه گویی شهدا با مشارکت کانون پرورشی کودک و نوجوان

معاون فرهنگی شهرداری یزد به ۲۸ عنوان ویژه برنامه که با همکاری معاونت فرهنگی سپاه تدوین شده است اشاره و عنوان کرد: ویژه برنامه های قصه گویی شب چله با محوریت شهدا و جشنواره قصه گویی سرداران شهید در بهمن ماه با همکاری کانون پرورشی فکری برنامه ریزی شده است. ساخت انیمیشن سه بعدی با موضوع دفاع مقدس مونشن گرافی با موضوع نقش سپاه الغدیر در عملیات های جنگ تحمیلی، فضاسازی های شهری، ساخت مستند گردشگری، آذین بندی و آماده سازی اتوبوس های شهری ویژه شهدا ،ویژه برنامه «رادیو شهر» با محوریت چهار شهید شاخص استان و ویژه برنامه یزدبانو برای معرفی بانوان اثر گذار در حوزه پشتیبانی و گذران دوران دفاع مقدس نیز برنامه های دیگر ما هستند.

وی با توضیح اینکه کنگره ملی زنان هم به صورت ویژه و کشوری با عنوان «لشکر فرشتگان» به موضوع شهدای زن استان خواهد پرداخت، گفت: هشتمین المپیاد و پارا المپیاد ورزشی محلات شهر یزد با نام شهدا نامگذاری شده است که بیش از ۱۸ هزار نفر از مردم شهر یزد به جز شهرهای حمیدیه و شاهدیه در آن شرکت خواهند کرد. همچنین تولید و چاپ کتاب شهدا، طراحی و چاپ لمینت های قرآنی و اختصاص یک صفحه قرآن به نام هر شهید و نصب آن در گلزار شهدا نیز در دستور کار کمیته قرار دارد.

جانبازان قطع نخاعی یادگاران و امانت های شهدا هستند

رئیس کمیته هنری کنگره شهدای استان یزد با اشاره به برگزاری جشن وحدت و یادواره شهدای شهرستان یزد در ورزشگاه شهید نصیری توضیح داد: در همین راستا تقدیر از جانبازان قطع نخاعی به صورت ویژه به عنوان یادگاران خاص و امانت های ویژه شهدا دوران دفاع مقدس و مخصوصاً تجلیل از خانواده‌های صبور آنها که ایثارگرانه از این جانبازان مراقبت می کند را انجام خواهیم داد.

وی حمایت از راه اندازی سایت ویژه شهدا را یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در قالب کمیته فرهنگی کنگره شهدا دانست و گفت: این اقدام یکی از کارهای ماندگاری است که در این دوره از شورای شهر انجام خواهد شد. اکثریت کوچه ها و معابر یزد به نام شهدا نامگذاری شده که قرار است تا با استفاده از یک نرم افزار فرازهایی از وصیت و تصاویری از مزار شهدا در سایت بارگذاری و تابلوهای سطح شهر به نرم افزار کیو آر کد مجهز شود تا شهروندان با قرار دادن گوشی های موبایل بر روی آنها به متون مختلف چند زبانه در مورد شهدا متصل شوند.

مراسم اختتامیه نقطه عطف و اوج کنگره ملی چهار هزار شهید استان است

عباس ملازینلی با بیان اینکه مراسم اختتامیه نقطه عطف و اوج کنگره ملی چهار هزار شهید است، عنوان کرد: امیدواریم مراسم اختتامیه کنگره شهدا که توسط سازمان فرهنگی شهرداری و با مشارکت معاونت فرهنگی سپاه انجام می شود کمتر از مراسم تجلیل از پیرغلامان حسینی نباشد.

نصب و اصلاح ۳۸ بیلبورد شهدا در بلوارهای شهر یزد

سید علیرضا رسولی رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد با بیان اینکه دی و بهمن ماه تلنگری برای مسئولان در بازآفرینی و آماده سازی فضای شهری است تا با مبانی فرهنگ شهدا به استقبال نوروز ۱۴۰۰ برویم گفت: ۳۸ بلوار شهر یزد از بیلبورد های مزین به نام چند شهید از یک خانواده یزدی برخوردار است که با طراحی دوباره این بیلبوردها تصاویر شهدا را نیز به آن اضافه کرده ایم. ضمن اینکه دستور ساخت ۲۵۰ تابلو برای نصب در زادگاه شهدا که اغلب در بافت تاریخی هستند، صادر شده تا به تمثال شهدا مزین گردند.

احتمال دریافت جایزه ملی برای اجرای المان «تن و تانک»

وی با اشاره به اجرای المان «تن و تانک» گفت: این پروژه فاخر با هدف زنده کردن یاد شهید سرافراز ذوالفقاری انجام می شود و به احتمال زیاد این طرح جایزه ملی و کشوری را دریافت خواهد کرد. دیوارنگاری فضای شهری نقاشی دیواری و هنرهای محیطی در سه گوشه های شهر که زاویه دید خوبی در مسیرهای پر تردد دارند با همکاری معاونت فرهنگی سپاه و بسیج در حال اقدام است و دیوار های سطح شهر به تصاویر و تمثال شهدا مزین می گردند. در این راستا تمثال شهید سلیمانی در بلوار شهید قندی و بخشی از نقاشی ۱۵ ساله میدان امام حسین احیا شده است.

کاشت ۴ هزار نهال به نام شهدای استان در کاریزلند

رسولی با تاکید بر ماندگاری نام شهدا در حوزه فضای سبز شهری خاطرنشان کرد د به همین منظور کاشت ۱۶۵۰ نهال در بلوار دفاع مقدس شهر یزد انجام شد و با محوریت استانداری مقرر شد در سایت کاریزلند و موسسه کوثر هم کاشت چهار هزار نهال به نام شهدا استان انجام و هر نهال با اتیکت شهدا ثبت خواهد شود. هر چند که آماده‌سازی این فضا با توجه به اصلاح خاک و انتقال آب هزینه بر خواهد بود اما در روز درختکاری و در آستانه مراسم اختتامیه کنگره شهدا این مهم نیز انجام می شود.

المان میدان شهید سلیمانی به صورت فاخر اجرا خواهد شد

وی با اشاره به نصب بیلبوردهای ۱۸۰ متری به جای نصب تمثال شهدا در وسط بلوارهای ورودی شهر گفت: ساخت باکس‌های تبلیغاتی چهار وجهی در نقاط عطف ترافیکی شهر با مشارکت سازمان فرهنگی شهرداری در دستور کار قرار دارد. همچنین میدان، محوطه، ورودی و المان سردار شهید سلیمانی در مبدا ورودی استان کرمان و جنوب کشور با نگرش اصلاح هندسی به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری یزد اضافه کرد: سه موضوع معرفی ارزش‌های معنوی سردار سلیمانی در ورودی شهر، الهام گرفتن از سردر مسجد جامع و سادگی و تواضع و فروتنی سردار سلیمانی در طراحی این المان مورد توجه قرار گرفته است. ضمن اینکه به انتقاد های فضای مجازی در خصوص این المان نیز توجه ویژه ای کرده ایم تا این پروژه فاخر و ماندگار در سال کنگره برگزاری کنگره شهدا و انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید