رئیس جامعه هتلداران استان یزد با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات ستاد کرونا برای مشاغل آسیب دیده مطرح کرد:

تیر خلاص صاحبان قدرت و «نفوذ» و «پایگاه» به گردشگری یزد

رئیس جامعه هتلداران استان یزد شیوع بیماری کرونا را کمک بسیار خوبی برای کسانی که به صورت ریشه‌ای با گردشگری مخالف بودند دانست و گفت: مخالفان توانستند به واسطه شیوع بیماری کرونا در کشور تیر خلاص را به گردشگری وارد کنند. در حال حاضر هم، از سوی برخی محافل شنیده می شود که نباید حمایت از گردشگری انجام نشود تا این جامعه به طور کامل از صحنه اقتصاد ایران حذف شوند. این مخالفان صاحبان قدرت و نفوذ و پایگاه هستند که عزم این گروه‌ها به اضافه عملکرد ناصحیح متصدیان دولتی، گردشگری را ورشکسته خواهد کرد.


رئیس جامعه هتلداران یزد با بیان اینکه بلافاصله پس از قطعی شدن شیوع بیماری کرونا در کشور در اوایل اسفند ماه سال گذشته تمامی مراکز گردشگری وابسته به جامعه هتلداران استان یزد در جهت حفظ سلامت مردم هتل ها را به صورت داوطلبانه تعطیل کردند، در گفتگو با بشارت یزد اظهار داشت: این تعطیلی ها تا پانزدهم خرداد ماه نیز ادامه داشت و بعد از آن هم که اوضاع کمی آرام تر شد و شدت شیوع بیماری کمی کاهش پیدا کرد هتل‌ها آغاز به کار کردند اما متاسفانه همچنان شعارهایی مبنی بر اینکه سفر ممنوع است و باعث شیوع بیماری خواهد شد ادامه پیدا کرد و به همین دلیل تعداد کمی از مجموعه های گردشگری استان فعال بودند و بسیاری از آنها همچنان تا موج دوم تعطیل ماندند.

خانه های مسافری غیر مجاز باعث شیوع بیشتر کرونا در یزد شدند

وی با اشاره به اینکه با شروع موج دوم کرونا و تعطیلی مجدد شهر و هتل‌ها و مراکز گردشگری، اوضاع بدتر از قبل شد، گفت: جالب اینجاست که در همین چند ماه اول سال خانه های غیر مجازی که تعداد زیادی از بیماران غیر بومی استان های دیگر را پذیرفته بودند باعث ایجاد موج جدیدی از کرونا شدند و در واقع بیماری را توسط این مسافران به صورت وارداتی برای یزد به ارمغان آوردند. هر چند که پلمپ این خانه های مسافر غیرمجاز از خرداد ماه شدت گرفت ولی به دلیل تعداد بسیار زیاد آنها و طیف گسترده ای را که شامل می شوند، برخوردها جوابگو نبود.

عدم تحقق وعده های حمایتی دولتی از هتل ها و مراکز گردشگری

امیر ناصر طباطبایی با اظهار تاسف از عدم تحقق وعده‌های وزارت گردشگری در راستای حمایت از گروه‌های ۱۲ گانه آسیب دیده از کرونا از جمله هتل ها و رستوران ها و مجموعه های گردشگری عنوان کرد: تمهیداتی از قبیل اعطای تسهیلات ناچیز و استمهال آب و برق و گاز و مالیات اندیشیده شد اما دستگاه های دولتی به این موضوع اهمیتی ندادند، هیچ‌کدام از وام‌ها را پرداخت نکردند، اقساط وام‌ها را بدون مهلت دریافت می کردند و به طور کلی هیچ کدام از مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر حمایت از گروه های آسیب دیده به طور کامل اجرایی نشد.

وی با بیان اینکه تورم ناشی از کرونا در ماه های ابتدایی سال ۹۹ کمک کرد که برخی از کسب و کارها بیشتر جان بگیرند، توضیح داد: از خرداد ماه که موج اول بیماری کرونا به پایان رسید بسیاری از کارخانه ها و ادارات و دستگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کردند اما تنها بخشی که در شش ماهه اول سال ۹۹ راندمان منفی داشت هتل ها بودند. علاوه بر افزایش بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی بسیاری از اقلام، هتل‌ها رشد منفی را تجربه کردند. یعنی تورم در بخش هتلینگ منفی بوده که چنین چیزی در هیچ کدام از بخش‌های اقتصاد ایران هیچگاه سابقه نداشته است.

۷۰ درصد از مصوبات ستاد کرونا توسط دستگاه های دولتی اجرا نشد

طباطبایی با اشاره به ابلاغ مجدد بسته های حمایتی در قالب مصوبات جدید پس از شروع موج دوم کرونا و ممنوعیت دوباره مسافرت و بسته شدن مبادی ورودی شهرها تصریح کرد: این تمهیدات در استان یزد هم در ستاد تسهیل بررسی و دستگاه‌ها موظف به اجرای مصوبات شدند اما بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد از این حمایت ها محقق نشد و هنوز هم دستگاه‌ها خدماتی پیام هایی مبنی بر قطع آب و برق و گاز را ارسال و بانک ها نیز تهدید به دریافت اقساط بانکی از ضامن ها می کنند. در واقع حمایت درستی از سوی دستگاه های دولتی که بر اساس دستور ستاد کرونا موظف بودند، انجام نشد و می‌توان گفت ۷۰ درصد از این مصوبات اتفاق نیفتاد.

تیر خلاص مخالفان قسم‌خورده گردشگری با اسلحه کرونا

وی شیوع بیماری کرونا را کمک بسیار خوبی برای کسانی که به صورت ریشه‌ای با گردشگری مخالف بودند دانست و افزود: مخالفان توانستند به واسطه شیوع بیماری کرونا در کشور تیر خلاص را به گردشگری وارد کنند. در حال حاضر هم، از سوی برخی محافل شنیده می شود که نباید حمایت از گردشگری انجام نشود تا این جامعه به طور کامل از صحنه اقتصاد ایران حذف شوند. کسانی که دشمن گردشگری هستند تیر آخر را به گردشگری زدند.

مخالفان گردشگری صاحبان قدرت و نفوذ در کشور هستند

رئیس جامعه هتلداران مخالفان سرسخت گردشگری را از گروه‌های مختلفی از صاحبان قدرت و نفوذ و پایگاه معرفی کرد و افزود: عزم این گروه‌ها به اضافه عملکرد ناصحیح متصدیان دولتی، گردشگری را ورشکسته خواهد کرد. یعنی در سال آینده چیزی به عنوان گردشگری نخواهیم داشت و با هتل ها و رستوران های ورشکسته، تاسیسات نابود شده و مدیرانی که در زندان یا فراری هستند مواجه خواهیم شد و این چیزی است که از گردشگری ایران در سال آینده باقی خواهد ماند.

وعده حمایت از گردشگری ژست سیاسی است

وی با اظهار تاسف از اینکه مدیران دولتی نیز با این مخالفان همراهی می‌کنند و اگر هم حرفی در خصوص حمایت از گردشگری زده می شود کاملاً ظاهری و ژست سیاسی است، اذعان کرد: در بسیاری از کشورها رفت و آمد ممنوع است اما دولت به فعالان گردشگری کمک می کند و حداقل هزینه نگهداری هتل ها پرداخت می شود تا آن ها بتوانند مجموعه را اداره کنند.

«توسعه گردشگری داخلی» راهکاری برای برون رفت گردشگری از بحران

امیر ناصر طباطبایی از «توسعه گردشگری داخلی» به عنوان راهکاری ضروری برای برون رفت گردشگری کشور از شرایط بحرانی فعلی نام برد و گفت: برای مثال گردشگری کیش در سال گذشته هرگز بسته نشد و به غیر از یک مقطع بسیار کوتاه در بقیه روزهای سال مانند قبل فعالیت می‌کرد به طوری که حتی فرودگاه کیش رکورد تاریخ مسافرت از نظر تعداد پرواز را شکست اما کیش هیچگاه از وضعیت زرد بالاتر نرفت.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری داخلی رسمی با رعایت پروتکل های بهداشتی به هیچ عنوان باعث شیوع بیماری کرونا نمی شود، یادآور شد: چاره کار سفر داخلی است. نه اینکه نیاز اقتصادی هتلداران باشد بلکه نیاز همه مردم است چرا که مردم به دلیل قرنطینه ها و تعطیلی های اجباری از نظر روانی با مشکل مواجه شده اند. مکررا به مردم اعلام می کنند به مسافرت نروند و پارک ها و سینماها و اماکن تفریحی را هم که تعطیل کرده اند پس با این وجود به جز دورهمی خانوادگی که باعث موج بعدی شیوع بیماری کرونا خواهد شد چه انتخابی برای آنها خواهد ماند.

«سفر رسمی» هیچ‌گاه باعث شیوع بیماری نخواهد شد

طباطبایی با انتقاد از اینکه اجازه دورهمی در یک اتاق ۵۰ متری را می دهند اما حضور در یک هتل ۵۰۰ متری را ممنوع می کنند، ادامه داد: فعالیت سالن ها و تالارهای عروسی را ممنوع کردند اما شهروندی ۲۵۰ نفر را در دو واحد مسکونی ۵۰۰ متری در بلوار جمهوری جمع کرد و باعث ابتلای ۳۰ نفر در این مهمانی به کرونا شد. در صورتی که تالار های ۷۰۰ متری در یزد وجود دارد که به راحتی می توانند ۲۵۰ نفر را بدون هیچ گونه اتفاقی در خود جای دهند. بنابراین برای حمایت از بخش گردشگری علاوه بر ادامه کمک های دولتی می بایست در راه اندازی گردشگری داخلی با حفظ پروتکل های بهداشتی متمرکز شد چرا که معتقدیم سفر رسمی باعث ایجاد بیماری نخواهد شد.

حتی یک مورد ابتلا به بیماری کرونا در هتل های استان وجود نداشته است

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال ۹۹ کل مسافرت های داخلی به استان یزد تنها ۵۵ هزار نفر بوده است و حتی یک مورد ابتلا به بیماری کرونا در هتل های استان وجود نداشته است، توضیح داد: اخیرا یزد به عنوان پایلوت شهر امن گردشگری در کشور انتخاب شده و مانور زیستی را هم برگزار کرده‌ایم و تست گرفته‌ایم. از طرف دیگر سامانه‌ای توسط معاونت گردشگری کشور راه‌اندازی شده که به سامانه ماسک متصل است و افرادی که به بیماری کرونا مبتلا هستند را به صورت هوشمند از حضور در هتل ها منع می کند. همان اتفاقی که در اتوبوس ها و قطارها هم افتاد.

رئیس جامعه هتلداران استان یزد با تاکید بر اینکه نباید بر اساس کار غیر کارشناسی و بدون تحقیق اقدامی انجام داد، گفت: وقتی مدیران ارشد کشور و وزیر بهداشت به صورت مکرر به مردم توصیه می کنند از سفر کردن بپرهیزند باید این را هم بگویند که چه جایگزینی برای این موضوع در نظر گرفته اند. نابودی بیش از ۲۸ هزار تاسیسات گردشگری در کشور را چه کسی جوابگو خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید