توقف تولید پراید و پژو۴۰۵ در پیچ لابی قطعه‌سازان

یک کارشناس خودرو علت اصرار بر عدم توقف خط تولید پراید و پژو۴۰۵ را لابی قدرتمند قطعه سازان این دو خودرو دانست و گفت: قطعه سازان با نفوذ خود سعی می کنند از به خطر افتادن منافع خود جلوگیری می‌کنند….

یک کارشناس خودرو علت اصرار بر عدم توقف خط تولید پراید و پژو۴۰۵ را لابی قدرتمند قطعه سازان این دو خودرو دانست و گفت: قطعه سازان با نفوذ خود سعی می کنند از به خطر افتادن منافع خود جلوگیری می‌کنند.



اظهار نظر مسئولان وزارت صنعت درباره استاندارد بودن پژو۴۰۵ در حالی است که مهرماه امسال رئیس سازمان استاندارد تاکید بر توقف خط تولید این خودرو داشته است. یک کارشناس خودرو معتقد است علت عدم توقف خط تولید پژو۴۰۵ و همچنین پراید، لابی و مافیا قدرتمند قطعه‌سازان این دو خودرو است.
مهرماه امسال نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد صراحتا خواستار توقف خط تولید پراید و پژو۴۰۵ شد و تاکید کرد طبق قانون، اتومبیل‌هایی که ۱۰ سال از تولید آنها می‌گذرد می بایست از خط تولید خارج شوند.

مفاد قانون توقف تولید این دو خودرو، براساس آیین‌نامه «ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط» می باشد که در ۲۴خرداد ‌ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاستگذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسید و ۳۰خردادماه همان سال به‌ خودروسازان ابلاغ شد.
براساس این آیین‌نامه، در بخش مربوط به «توسعه و تولید محصولات جدید» تأکید شده است از ابتدای سال۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰سال از زمان آغاز تولیدشان می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از ۷سال از زمان نخستین عرضه‌شان می‌گذرد، باید متوقف شود.

این در حالی است که از زمان تولید این دو خودرو بیش از دودهه می‌گذرد و پراید و پژو۴۰۵ به ترتیب دارای قدمت ۲۳ و ۲۶ ساله هستند، که این خود نشان از تاخیر ده ساله در توقف خط تولید آنها و نقض قانون می‌باشد.
در هفته های گذشته بود که محمدرضا فیاض معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقفِ توقف تولید پژو۴۰۵ و پراید خبرداد و گفت تا زمانی که خودرویی مناسب جانشین این دو نشود، پراید وپژو۴۰۵ به تولید خود ادامه می‌دهند.

فیاض در سخنانش دو توجیه برای این مسئله برشمرد، و گفت: علت تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ادامه خط تولید پراید و پژو۴۰۵، از یک سو به دلیل علاقه و تقاضای مصرف کنندگان براین خودروها است که سبب شده از تولید این دو خودرو جلوگیری نکنیم و از سوی دیگر فیاض در اظهارات خود مدعی شد پژو۴۰۵ خودرویی دارای استانداردهای لازم است و ضرورتی برای توقف تولید آن وجود ندارد.
در همین موضوع، خاکساری کارشناس خودرو و استاد دانشگاه علامه طباطبایی بر این عقیده است که پژو۴۰۵ علاوه بر اینکه فاقد استانداردهای لازم است این خودرو در سالهای اخیر دچار افول شاخصهای کیفیتی خود بوده است. وی همچنین در واکنش به سخنان مسئولان وزارت صنعت درباره استاندارد بودن پژو۴۰۵ بیان کرد: علت استاندارد دانستن این خودرو، ناشی از تغییردادن تعریف استاندارد در ایران است.

این کارشناس خودرو علت اصرار بر عدم توقف خط تولید پراید و پژو۴۰۵ را لابی قدرتمند قطعه سازان این دو خودرو دانست و گفت: قطعه سازان با نفوذ خود در صنعت خودروسازی، از به خطر افتادن منافع خود جلوگیری می‌کنند.
خاکساری در تائید سخنان خود به تغییر موضع مسئولان وزارت صنعت در دولت فعلی و دولتهای گذشته اشاره کرد و گفت: مسئولان این وزارتخانه در دوره های مختلف در ابتدای فعالیتشان وعده توقف تولید پژو۴۰۵ و پراید را مطرح می‌ساختند ولی پس از گفتگو با قطعه سازان این دو خودرو از وعده خود صرف نظر می‌کردند.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در توجیه دیگر خود به علاقمندی و تقاضای مردم برای خرید پراید و پژو۴۰۵ اشاره کرد و آن را دلیل عدم توقف خط تولید پژو۴۰۵ و پراید برشمرد. اظهارات این معاون وزیر در حالی است که این دو خودرو جزو ارزانهای بازار خودرو ایران محسوب می‌شوند و در حقیقت در بازار رقیبی به لحاظ قیمتی برای جانشینی این دو خودرو نیست تا مردم بتوانند گزینه جدیدی پیش روی خود قراردهند.

دیدگاهتان را بنویسید