توسعه کشاورزی در یزد ممنوع است

تاکید استاندار یزد بر اقدام پیشگیرانه به خاطر بحران کم آبی در استان   استاندار یزد در نخستین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در سال جاری عنوان کرد: تقویت نگاه فنی و تخصصی در مسائل آب ضروری است…

تاکید استاندار یزد بر اقدام پیشگیرانه به خاطر بحران کم آبی در استان

 

استاندار یزد در نخستین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در سال جاری عنوان کرد: تقویت نگاه فنی و تخصصی در مسائل آب ضروری است و حرفها زمانی قابلقبول است که تخصصی بیان شود.

«سید محمد میرمحمدی»  با بیان اینکه حرفها در برخی از موارد کاملاً غیر کارشناسی است و نمیتوان با این روند برنامهریزی صحیحی داشت، تاکید کرد: لازم است تجارب نادرست در حوزه آب را آسیبشناسی تا از تکرار آنها جلوگیری کنیم.

میرمحمدی اظهار کرد: قابل قبول نیست که گفته میشود برخی واحدهای صنعتی در سیستم فاضلاب مشکل دارند چرا که یک واحد صنعتی باید در زمان ساخت، سیستم فاضلاب خود را پیشبینی کند.

وی افزود: جلساتی که برگزار میشود صرفاً جای طرح مشکلات نیست و باید قبلاً برای رفع مشکلات تلاش شده باشد و ضمن اعلام نتیجه، راهکارهای بعدی بررسی شود.

میرمحمدی تصریح کرد: برای برنامهریزی رفع مشکل فاضلاب صنعتی باید بهطور تخصصی، شناسنامهای تهیه شود که کدام فاضلاب صنعتی منابع آب را آلوده میکند و شرایط زمینشناسی و دلیل احتمال نفوذ آب آلوده مشخص شود.

وی در مورد نصب کنتورهای هوشمند نیز اظهار کرد: نصب کنتورهای هوشمند در یک سال گذشته مطلوب بوده و اگر نیاز است، ادامه داشته باشد ولی نصب کنتور نباید مانع و محدودیتی برای استفاده مردم از آب باشد و فقط برای رصد و برنامهریزی به کار گرفته شود.

استاندار گفت: درصورتی که ساخت استخر با هدف تنظیم مصرف و تعادل سفرههای آب زیرزمینی باشد، خوب است ولی درصورتی که استخر ذخیره آب و اسباب توسعه کشت باشد، نباید انجام شود چرا که در استان توسعه سطح زیر کشت ممنوع است.

میرمحمدی در پایان نیز در خصوص آلودگی آب توسط کودهای شیمیایی نیز گفت: درصورتی که چنین موردی از سوی مسئولان دیده شد باید جهاد کشاورزی موضوع را پیگیری کند.

برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی

مدیر عامل شرکت آب منطقهای یزد شور شدن کیفیت منابع آب موجود را به علت برداشت بیرویه از منابع آب زیرزمینی و هجوم آب شور است.

به گزارش ایسنا،«محمدمهدی جوادیانزاده» در نخستین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در سال جاری که با محوریت بررسی پیشرفت طرح احیاء و تعادلبخشی و بررسی وضعیت روان آبهای استان و علل کاهش آن برگزار شد، تصریح کرد: شور شدن کیفیت منابع آب موجود به علت برداشت بیرویه از منابع آب زیرزمینی و هجوم آب شور، نصب آب شیرینکنهای غیرمجاز در نقاط مختلف دشت و نفوذ پساب آنها، آبیاری غرقابی باغات و مزارع است.

وی در مورد پیشرفت طرح احیاء و تعادلبخشی منابع آب استان در سال ۱۳۹۵ و وضعیت روان آبهای استان و علل کاهش آن نیز گزارشی ارائه کرد.

مدیر عامل آب منطقهای یزد ابراز کرد: در جمعبندی وضعیت بارش در استان یزد، براساس آمار ۲۹ ساله متوسط بارش استان ۱۰۰ میلیمتر بوده که براساس آمار ۲۰ ساله اخیر، به ۸۹ میلیمتر کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس آمار بارش ۲۰ ساله قبل از سال آبی ۸۶-۸۵ متوسط بارش استان ۱۱۲ میلیمتر و توزیع زمانی و مکانی و نوع بارشها حاکی از تغییر الگوهای فشار و بارش در ایران مرکزی است.

جوادیانزاده عوامل کاهش حجم روانابها در استان را کاهش بارندگی و پراکندگی بارشها، دخل و تصرف در بستر رودخانهها و تغییر مسیر جریان آب رودخانه به خارج از بستر و انتقال آن به گورابها و استخرهای ذخیرهای، حفر بیرویه چاههای غیرمجاز خانگی به دلیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه مسکونی روستاها عنوان کرد.

این مقام مسئول عدم رعایت حریم کیفی چاهها و منابع آب شرب، تخلیه فاضلاب صنعتی و زباله در بالادست چاههای آب چرخاب، دفع غیربهداشتی فاضلاب در قسمت بالادست چاههای آب شرب، پیشروی و ساخت گلخانهها در قسمت بالادست محدودههای تامین آب شرب از جمله در منطقه یزدگرد، انباشت کود در مجاورت گلخانهها، دفع غیربهداشتی فاضلاب واحدهای صنعتی و خدماتی خارج از شهرکهای صنعتی، معضل مربوط به حمل فاضلاب توسط تانکر و تخلیه فاضلاب در مکانهای غیرمجاز از جمله اطراف چاههای آب شرب را به عنوان تهدیدات کیفی منابع آب شرب در استان برشمرد.

جوادیانزاده اقدامات کیفی انجام شده در سال ۹۵ شرکت آب منطقهای یزد را نیز فریز کردن محدوده چاههای شرب منطقه یزدگرد و چرخاب، فریز کردن محدوده چاههای آب شرب تفت، اطلاع رسانی و هشدار، نمونهبرداری از منابع آب شرب، تعیین حریم کیفی چاهها و منابع آب شرب، شناسایی واحدهای آلاینده منابع آب، جلوگیری از استقرار واحدهای آلاینده در قسمت بالادست منابع آب شرب و مناطقی که سطح آب سفره بالاست را نام برد .

 

دیدگاهتان را بنویسید