رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد در دیدار با رئیس مجلس:
تنها راه توسعه ایران «تقویت جایگاه مهندسین» است
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نشست مشترک با رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زنجیره ساخت و ساز در کشور معیوب است، گفت: کارکرد ناصحیح همین زنجیره باعث شده است تا جایگاه مهندسین و علم مهندسی واقعی نباشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی یزد، مجتبی فرهمند در دیدار جمعی از روسای سازمان های استانی نظام مهندسی و اعضای شورای مرکزی با محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی؛ با اشاره به اینکه سهم صنعت ساختمان در توسعه کشور قابل توجه است، اظهار کرد: توسعه و پیشرفت خدمات مهندسی سبب کاهش تلفات انسانی در زلزله ها و بلایای طبیعی شده است اما، همچنان عمر ساختمان های کشور کم و مصرف انرژی در این ساختمان ها ۲ برابر کشور های توسعه یافته است.
رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی ادامه داد: اقدامات خوبی درخصوص ضرورت ذخیره انرژی در ساختمان ها صورت گرفته است که این موضوع در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در حال بررسی و تصمیم سازی های موردنیاز برای اجرا در کشور است.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شناسنامه فنی و ملکی صادره از سوی سازمان های نظام مهندسی ساختمان افزود: در ماده ۱۲۲ قانون برنامه هفتم توسعه، الزام شناسنامه فنی و ملکی دیده شده است که سازمان نظام مهندسی نیز از هم اکنون طرح شمس (شناسه ملی ساختمان) را در دست تهیه دارد که میتواند تمامی مراحل ساخت یک ساختمان را مستند سازی و امتیاز بندی کند.
وی ادامه داد: اگر در این سامانه نظارتی امتیازهایی را براساس شاخص های از پیش تعیین شده لحاظ کنیم می توانیم برای ساختمان ها رتبه بندی در بخش های مختلف انرژی، محیط زیست، استحکام و … را داشته باشیم.
فرهمند تاکید کرد: در نهایت می توان براساس رتبه بندی صورت گرفته در این سامانه و تاثیر آن در عوارض نوسازی برای ساختمان ها نام و نشان خاص تعریف کرد تا عاملی برای ترویج و فرهنگ سازی در حوزه ساخت و ساز باشد.این مهم حتی میتواند در زمان خرید و فروش ساختمان ها نیز تاثیر گذار باشد تا فروشنده و خریدار بدانند چه ساختمانی و با چه کیفیتی را معامله می کنند.
جامعه مهندسی یکی از ارکان توسعه و پیشرفت است
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه در کشور ما بدون شک جامعه مهندسی یکی از ارکان مهم توسعه و پیشرفت است، گفت: هر زمان که این جامعه پای کار بوده و پیش رفته است، انسجام و رشد بیشتری داشته است.
قالیباف در جمع روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: از آنجایی که در کشور مشکلاتی وجود دارد، در محافل مختلف بیشتر به نقد و مشکلات میپردازیم، هرچند که نباید نسبت به مشکلات موجود بی توجهی کرد اما همیشه به بخش خالی لیوان نگاه کردن، هم ظلم به خود و هم ظلم به جامعه است.
وی ادامه داد: با توجه به تجربه ۴ دهه خدمت در حوزههای مختلف، برداشت، فهم و تجربه خود را میگویم که متأسفانه همیشه وقتی به چالشهای موجود میرسیم، دو موضوع را مطرح میکنیم. نخست آنکه اعتبار و پول نداریم و تحریم هستیم و دوم اینکه میگوییم اختیار نداریم. خود بهعنوان خدمتگزار که دستی بر این آتش داشتم و دست خود نیز زیر این سنگ آسیاب بوده است، بیان میکنم که هر دو موضوع مذکور بهانه است.
مشکلات کشور ناشی از حکمرانی است
رئیس نهاد قانونگذاری کشور تصریح کرد: برخی فکر میکنند موضوع حکمرانی که مطرح میکنم، برای اکنون یا یک سال یا دو سال اخیر است در حالی که اگر به مجموعه بحثهایی که در حوزه کارآمدی و کارآمدسازی که مبتنی بر حکمرانی است، داشتهام، نگاه کنید، مشخص میشود که بیش از ربع قرن بر این موضوع تأکید دارم.
وی ادامه داد: اشکال ما در حکمرانی است، در حالی که ما فکر میکنیم مشکل ما پول و اختیار است، ما به این حکمرانی توجه نمیکنیم و پول و اختیار خود را نیز از بین میبریم.
قالیباف افزود: وقتی بحث از حکمرانی میکنیم، خود حکم از دو عنصر ساخته میشود؛ تشخیص علمی و تصمیم سیاسی. زمانی که آقای شکیب (رئیس سازمان نظام مهندسی کل کشور) حرف از ساختمان میزند، از ۶ یا ۷ منظر سخن میگوید. زمانی که ما میخواهیم در ابعاد مختلف تصمیم بگیریم، باید به هر موضوعی باید از ابعاد مختلف توجه کنیم. یعنی تشخیص علمی را در یک حلقه و سیر مسیر تصمیمسازی را به طور دقیق و همه جانبه ببینیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشکال اینجاست که ترکیب بین تشخیص علمی و تصمیم سیاسی را توامان با یکدیگر پیش نمی بریم، ادامه داد: در بسیاری از تصمیمات یا فقط تصمیم سیاسی میگیریم یا فقط تشخیص علمی میدهیم. برای حکمرانی به هر دوی این موضوعات نیاز داریم و ترکیب این دو موضوع توسعه، پیشرفت و رشد در همه ابعاد را ممکن می سازد.
وی با ذکر مثالی به تشریح موضوع مذکور پرداخت و گفت: در کشور حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم که حداقل ۴ هزار کیلومتر از این ۱۴ هزار کیلومتر، کم استفاده است، یعنی هر چه نگاه میکنیم می بینیم این همه هزینه برای این ۴ هزار کیلومتر شده، اما خروجی آن چیست؟ این موضوع یعنی از بین رفتن ۳۰ درصد منابع. درحالی که تصمیم سیاسی، این بدبختی را برای ما ایجاد کرده است چرا که در واقع تصمیم سیاسی بدون تشخیص علمی صورت گرفته است.
وی در همین زمینه اظهار کرد: اینقدر راه آهن آنتنی ایجاد شده و مسیر راه آهن جا به جا شده که اکنون مسیر آن مشخص نیست. وقتی که از بهره برداری از راه آهن میپرسیم یا سرعت حرکت بار، بیان میشود که سرعت حرکت بار در ساعت به طور متوسط ۵ کیلومتر است، یعنی اگر یک فرد پیاده راه بیفتد، بار خود را از سیستم قطار زودتر به مقصد میرساند! این در شرایطی است که ما در نقطه ترانزیتی منطقه و جاده ابریشم قرار داریم.
قالیباف با بیان اینکه در تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر ریل مترو وجود دارد، اظهار کرد: از جهت فنی، کار و کنترل این ظرفیت را داریم که هر ۲ دقیقه یک قطار را داشته باشیم، معنی این حرف یعنی اینکه در روز میتوانیم ۸ میلیون مسافر را جابهجا کنیم، اما با وجود اینکه همه زیرساخت ها تامین شده، اما هر ۷ دقیقه یک قطار میآید، یعنی فقط ۲ میلیون مسافر جابجا می شود. این خسارت را چه کسی وارد کرده است؟ آیا پول وجود نداشته یا اختیار نبوده؟
رئیس قوه مقننه کشور گفت: وقتی حرف از حکمرانی و مهندسی میزنیم، منظور ابعاد گسترده آن است و مقصر آن هم هستیم، همه در آن سهمی داریم.
قالیباف با تأکید بر اینکه حکمرانی در کشور دچار اشکال است، گفت: لذا اولین نکتهای که میخواهم اشاره کنم، این است که پیش از آنکه بر اعمال دیگران نظارت کنیم، به اعمال خود توجه کنیم. از خودمان سوال کنیم. خودمان با خودمان حرف بزنیم، به وجدانمان مراجعه کنیم، به فرصتهایی که داریم نگاه کنیم. من معتقدم یک عنصر انقلابی، یک مدیر با اراده، در هیچ زمانی این نگرش را ندارد که ما فرصت و تهدید داریم، برای هیچ مدیر با ارادهای تهدید وجود ندارد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه هر چه وجود دارد، فرصت است، گفت: فرصت ها باید به دو دسته تقسیم شوند؛ فرصت با ریسک و فرصت بدون ریسک. از قضا تحول، پیشرفت و جهش زمانی حاصل میشود که فرصتهای با ریسک انتخاب میشود.
وی گفت: در جامعه مهندسی نیستم، اما افتخارم این است که تشخیص دادم که جامعه مهندسی چه در بخش نهادهای دولتی، چه در بخش نهادهای عمومی غیردولتی و چه بخش خصوصی، افرادی کارشناس و خبره کار هستند. هیچ نسبت تخصصی با کار مهندسی ندارم، اما فهم مدیریتی من میگوید جامعه مهندسی کشور بی نظیر است، اگر کسی در جایگاه کاری و مسئولیتی بتواند در حوزه حکمرانی تشخیص علمی و تصمیم سیاسی را به درستی کنترل کند که در مسیر خود هدایت شود، اتفاق بزرگی رخ میدهد و ما اکنون در حال از دست دادن این قابلیتها هستیم.
قالیباف با اشاره به شعار مهندسان که یا راهی پیدا میکنند یا راهی میسازند، بیان کرد: زمانی که من در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و در شهرداری با این جامعه کار میکردم، با طرج مسئله و یا بیان هر ایده ای مسائل حل می شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که فرق بین مسئله و مشکل را نمیدانیم، همیشه به دنبال حل مشکل هستیم، این در حالی است که تا زمانی که مشکل را تبدیل به مسئله نکنیم، هیچ مهندسی نمیتواند آن را حل کند. اول باید مسئله را درست بفهمیم، هر مسئلهای که طرح کردیم مهندسان در این شهر آن را حل کردند و لذا این ظرفیت در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: بر تمرکززدایی و کوچک کردن دولت تأکید میکنیم، در دهه ۷۰ سازمان نظام مهندسی تشکیل شد و تصدی گریها رها شد. با صراحت باید بیان کنم که با همه زحماتی که میکشیم اما همچنان باید تلاش کنیم حیثیت و اعتبار فنی و صلابت این مجموعه همیشه در ذهن مردم مثبت باشد.
قالیباف خطاب به جامعه مهندسان گفت: هر نقطهای که در قانون نیاز به اصلاحات داشته باشد، آن را لحاظ کرده تا گره از کار شما باز شود و بتوانید پرسرعت گام بردارید. اگر پیشنهادات به صورت خلاصه داده شود، قول میدهم تا قبل از پایان این دوره مجلس، این قانون را اصلاح کنیم.
هرساله حدود ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر میدهیم
رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به نتایج یک گزارش، گفت: در سال حدود ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر میدهیم! اما بعد از برجام، بحثهایی که درباره توتال مطرح میشود، مربوط به این است که حدود ۴ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری شود و اکنون نیز این شرکت رها کرده و رفته است؛ درحالی در سال ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر میدهیم.
وی افزود: براساس گزارشی که چند روز گذشته خواندم فقط در حوزه حمل و نقل و مسکن و بخشی از صنعت حدود ۶۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ هدر رفته است، بعد اکنون برای ۸ میلیارد دلار چقدر سیستم تلاش میکند.
رئیس مجلس با بیان این که راهکار حل مسائل وجود دارد و مهندسان میتوانند آن را حل کنند، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم حداقل از این ۶۷ میلیارد دلار در دو حوزه حمل و نقل و مسکن، سالی ۱۰ میلیارد دلار احیا کنیم، اتفاق بزرگی رقم میخورد و این وضعیت نشان میدهد که پول داریم، امکانات داریم، اما مدیریت صحیح نداریم.
قالیباف با اشاره به اینکه در دو مقطع زمانی یعنی دهه ۷۰ و زمانی که در شهرداری تهران حضور داشته، درگیر کارهای مرتبط با ساخت و ساز بوده است، اظهار کرد: سرجمع که نگاه میکنیم در برخی زمانها در وزارت راه و شهرسازی به عنوان بخش حاکمیت، وزیری میآید که سازمان نظام مهندسی را بازوی پرتوان حاکمیت میداند و زمان دیگر نیز وزیری میآید که سازمان نظام مهندسی را یک مزاحم میداند! اما باید بپذیریم سازمان نظام مهندسی منحصربه فردترین سازمان برای توسعه و مردمیترین آن برای توسعه است. در اینجاست که من میگویم حیثیت حرفهایتان، حیثیت تخصصیتان و افتخارآفرینی که برای تاریخ ماندگار است را باید جدی بگیرید.
قالیباف با بیان اینکه اگر مشکل مسکن مردم را حل شود، مردم نه نیازی به یارانه و نه هیچ دیگر ندارند، اظهار کرد: حل مشکل مسکن به تنهایی حل مشکل دائم معیشت آنها است، در حال حاضر زن و مرد اگر مسکن نداشته باشند و به صورت دو شیفت نیز با هم کار کنند، نمیتوانند اجاره خانه را بدهند.
وی با اشاره به اینکه کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است، گفت: باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم و بفهمیم که این تصمیمات قابل اجراست. با یک برنامه پنجساله باید ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم. تا زمانی که ثبات اقتصادی برقرار نشود، رشد اقتصادی معنا ندارد. این برنامه باید متمرکز شود تا ثبات اقتصادی را به کشور بیاورد، البته مطمئن باشید که بخش قابل توجه آن برعهده شماست. ما انشالله بسترسازی آن را فراهم و بیشک پیشنهادات قانونی شما را پیگیری میکنیم.
رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان تأکید کرد: تصمیم بر آن است که برنامه هفتم، برنامه ای قابل اجرا باشد و در این خصوص مصمم هستیم.
گفتنی است جمعی از روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها، رییس و اعضای شورای مرکزی با محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و ضمن بیان دغدغه های مهندسین، از برنامه مجلس برای این قشر از جامعه آگاه شدند.