روایتی از چرخه خطاهای پزشکی از زبان یک پزشک داغدار:

اشتباه پزشکی که روزانه ۳۰ عمل جراحی دارد؛ پدر دو پزشک متخصص را اسیر خاک کرد

انتشار گلایه های فرزند مرحوم «صادق معتمد زاده» در فضای مجازی پیرامون آنچه فوت پدرش بخاطر برخی قصور پزشکی توسط یکی از جراحان بنام یزد دانسته بود، بازتاب گسترده ای داشت و بار دیگر انتقادهایی را متوجه سیستم پزشکی در ایران کرد. انتقادهایی همچون: «انجام جراحی های بسیار_گاه تا روزی ۴۰ عمل جراحی_ توسط یک پزشک و تاثیر خستگی پزشک بر روند درمان بیمارانش»


به گزارش پایگاه خبری یزدانه؛ تشخیص اشتباه و خطای روشن پزشک معالج؛ بر بیماری که به علت پارگی آپاندیس در یکی از بیمارستان های بخش خصوصی یزد بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود؛ باعث مرگ وی شد.

«مهندس صادق معتمد زاده» ۱۶ شهریورماه در سن ۷۶ سالگی درگذشت و دکتر علیرضا معتمد زاده، فرزند ارشد مرحوم « صادق معتمد زاده» که خود یک پزشک متخصص داخلی است، در حاشیه مراسم خاکسپاری در گفتگو با خبرنگار روزنامه “بشارت یزد” با اشاره به اینکه «علت مرگ پدر تشخیص اشتباه و خطای علنی پزشک معالجش بوده» بیان داشت: متاسفانه پزشک معالج پدرم که یک متخصص شناخته شده یزدی است علیرغم همه قابلیت ها و توانایی هایی که آن پزشک دارد، به علت نداشتن احساس مسئولیت و اتخاذ نکردن تصمیمات دلسوزانه پیرامون تشخیص نحوه صحیح درمان؛ پدرم را آسمانی کرد.

وی با تاکید بر خطای پزشکی و سهل انگاری این پزشک معالج در درمان پدرش گفت: «انسان جایز الخطا است اما اشتباهات متوالی و بی توجهی نسبت به بازتاب های آن کاری غیر انسانی است»

این پزشک متخصص تصریح کرد: یک پزشک، مستقیما با جان انسان دست و پنجه نرم می کند و خطاهای او غیر قابل بازگشت است.
باید توجه داشت که این اشتباهات در پزشکی به قیمت جان انسان ها تمام می شود وصدمات جبران ناپذیری را به خانواده ها وارد می کند.

حداکثر جراحی یک پزشک در کشورهای پیشرفته ۵ عمل در روز است

فرزند مرحوم معتمد زاده که خود پزشک متخصص داخلی است؛ ادامه داد: در غالب کشور های پیشرفته، مطلب های پزشکان حوالی ۱۰ شب بسته می شوند و یک پزشک ماهر حداکثر تعداد جراحی هایش در روز ۵ عمل جراحی است. چرا که بجز انجام عمل جراحی، مراقبت های ریکاوری و دوران بعد از بیهوشی از وظایف پزشک جراح و معالج می باشد و این مراقبت ها از خود جراحی مهم تر است. بنابراین یک پزشک جراح در یزد با روزانه حدود ۴۰ عمل جراحی، تا چه حد دقت عمل و توانایی تصمیم گیری درست را دارد؟ علاوه بر آنکه پزشک پس از عمل جراحی نیز باید در طول دوران نقاهت به بیمار سر بزند. لذا به نظر می رسد این حجم از پذیرش بیمار در طول روز با وظیفه شناسی یک پزشک و رعایت حقوق بیماران واخلاق حرفه ای مغایر است.

چرا “نظام پزشکی” نظارت درستی ندارد؟

دکتر معتمد زاده، در ادامه بیان داشت: هر چند استان یزد در دو دهه ی اخیر بخاطر کیفیت بالای امکانات پزشکی و داشتن پزشکان خبره و قابل، حجم زیادی از بیماران از سایر استانها جلب کرده است و به همین میزان حجم کاری پزشکان افزایش یافته، اما این موضوع نباید دستمایه ای برای بی اخلاقی پزشکان و زیر پا گذاشتن مقررات نظام پزشکی وپایمال شدن حقوق بیماران شود. جای سوال است که با وجود اطلاع نظام پزشکی از تعداد بالای جراحی های این پزشک یزدی (وبرخی پزشکان دیگر) در روز و تخطی از قانون، چرا تاکنون برخوردی صورت نگرفته است؟

این پزشک داغدار بیان کرد: پدرم با وجود داشتن دو فرزند پزشک متخصص، بخاطر خطای علنی یک پزشک جراح، اسیر خاک شد. حال در نظر داشته باشید که چند بیمار مانند پدر من، روزانه راهی قبرستان شده و می شوند و بازماندگان آن ها به علت نداشتن اطلاع در این زمینه، هیچگاه از چرایی مرگ عزیزشان مطلع نمی شوند و این چرخه سالهای سال ادامه خواهد داشت.

نباید نسبت به قصور پزشکان بی تفاوت بود

معتمد زاده، گفت: علی رغم درخواست من و سایر پزشکان متخصص در این زمینه، جهت عمل مجدد پدر با شیوه جراحی شکم، این پزشک معالج و جراح مشهور یزدی؛ بدون هیچ توضیح و توجیهی بر تصمیات خود پافشاری و با پیشنهادات ما مخالفت کرد. در نتیجه سهل انگاری او موجب فوت پدرم شد.

این پزشک متخصص در پایان اذعان داشت: با توجه به حساس بودن شغل پزشکی و تماس مستقیم پزشک با یک انسان، نباید نسبت به خطاها و اشتباهات پزشکان بی اهمیت بود. نظام پزشکی، اگر در برابر خطاها و اشتباهات پزشکان قسم خورده اش بی توجه باشد، انسانیت و شرافتمندی پزشکان را زیر سوال می برد.
وی در عین حال از تلاش های کادر درمان بیمارستان در مدت معالجه پدر خود و پزشکان زحمت کش قدردانی کرد.

گفتنی است مهندس صادق معتمدزاده نخستین شهردار تفت از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸ و از خاندان اصیل و خیر در عرصه درمان بود(همسر وی و پدر همسرش به نام “خانی” موفوفاتی برای درمان داشته اند).

با توجه به اینکه دوتن از فرزندان وی نیز پزشک متخصص هستند و به همین دلیل درگذشت وی بر اثر اشتباه پزشکی یک پزشک پرکار ودر بیمارستاتی مشهور و پرمشتری(بیمارستان مرتاض) باعث جنجال زیادی شد. چرا که فرزندان وی بویژه فرزندی که پزشک بوده اما در خارج از یزد مشغول به کار است با مستند سازی وضعیت روزانه پدرشان و انتشار آن در فضای مجازی، بیمارستان مرتاض و جراح پرکار را به چالش کشیدند. طرف های مقابل آنها نیز می دانند که این بار توجیهات بی مبنا کارساز نخواهد بود چرا که با افرادی آگاه، مسلط و مطلع در علم پزشکی و کسانی از جنس خودشان روبرو هستند.

باید دید متولی پزشکی استان(دانشگاه علوم پزشکی)، نظام پزشکی ونیز مسئولان ارشد استان با انتشار این دردنامه وپیگیری های رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی چه واکنشی نشان می دهند؟ قطعا بسیاری از مردم در اطراف خود موارد مشابهی سراغ دارند که افرادی به دلیل اشتباهات پزشکی فوت کرده یا نابینا شده و یا فلج دائمی شده اند. اما به دلایلی از جمله متخصص و آگاه نبودن خانواده درگذشتگان در عرصه پزشکی باعث شده تا این اشتباهات همراه با متوفیان دفن شده و اندوه و رنج آن نیز تنها بر دوش خانواده ها و بازماندگان حمل شود بدون اینکه فرد یا پزشک یا بیمارستانی مجبور به پاسخگویی شود ویا حتی احساس مسئولیت وگناه کند.

امید است انتشار این مطلب باعث تلنگر به جامعه شده و اهمیت پاسخگویی و دقت جامعه پزشکی بیش از پیش نمایان شود تا در نتیجه در آینده انسان های بی گناه وبی پناه دیگری بر اثر بی توجهی و وقت نگذاشتن برخی پزشکان غیرمسئول تلف نشوند و در پاسخ به درگذشت آنها به بازماندگان و پرسشگران؛ انجام ماهانه ۵۰۰ عمل جراحی توسط یک پزشک به عنوان توجیه مرگ تعدادی از انسانهای بی دفاع که برای بهبودی به تیغ جراح پناه آورده اند؛ مطرح نشود.

امید است نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی هم به جای تلاش برای خاموش کردن این شعله و مصالحه؛ به وظیفه خود در قبال جان وسلامت انسان ها بیندیشند و با به بازنگری جدی در شیوه های نظارت خود، اعتبار جامعه پزشکی استان را حفظ و اعتماد عمومی را بدان افزایش دهند. باید توجه داشت همچنان که مرحوم معتمدزاده با داشتن دوفرزند متخصص در عرصه پزشکی به چنین سرنوشتی از دنیا رفت؛ همه مسئولان ومدیران استان یا اقوام درجه یک و عزیزان آنها می تواند بیمار بعدی بر تخت این بیمارستان ها و زیر دست امثال این پزشکان پرکار باشد. بویژه که این اتفاق در بیمارستانی رخ داده که زبانزد عام و خاص و مورد توجه مردم در مراجعات درمانی بوده وبا وجود هزینه های درمانی بالا؛ در صدر بیمارستان های مورد توجه و استقبال یزدی ها و بیماران سایر نقاط کشور در مراجعه و بستری شدن قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید