اهالی رسانه چاپ جلد دوم کتاب تاریخ مطبوعات یزد را آخرین دغدغه‌های مرحوم ملک عنوان کردند:

تشییع پیکر «ملک مسعود ملک» حافظه تاریخی رسانه‌های استان

رئیس خانه مطبوعات استان یزد با بیان اینکه در آخرین دیداری که با مرحوم ملک داشتم، چاپ جلد دوم کتاب تاریخ مطبوعات یزد بزرگترین دغدغه ایشان بود گفت: مطالب این کتاب آماده و تدوین شده اما با توجه به مشکلات و هزینه های چاپ و نشر کتاب، ایشان به دنبال راه و روشی بودند که بتوانند از پس هزینه های چاپ بربیایند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.


«ملک مسعود ملک» صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه ملک و روزنامه عصر یزد شامگاه پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ به دلیل عارضه مغزی در گذشت و موجی از غم و اندوه را در میان اهالی رسانه‌ای استان بر جای گذاشت.
همه کسانی که دستی در انتشار نشریات مکتوب دارند به خوبی واقفند که چاپ یک نشریه به صورت مداوم و طی ۷۱ سال به هیچ عنوان کار آسانی نیست. اتفاقی که با همت «علی اکبر» و «ملک مسعود» ملک رخ داد و اکنون نشریه ملک یکی از قدیمی ترین نشریات کشور و از افتخارات استان یزد به شمار می رود.
«ملک مسعود ملک» علاوه بر فعالیت رسانه‌ای در سمت‌های مختلف سیاسی از جمله فرماندار تفت، بخشدار مرکزی یزد، معاون فرماندار و سرپرست فرمانداری یزد نیز حضور داشت و عضویت در اتحادیه مطبوعات کشور، هیات منصفه موسسه خیریه محک و هیات موسس انجمن حمایت از زندانیان را تجربه کرده بود.
او که به گفته خودش فعالیت رسانه‌ای را از زمان دانشجویی در سال ۱۳۴۰ با نشریه دیواری امیرکبیر آغاز کرده چند سال پیش در گفتگو با رسانه‌ها اذعان داشت که «آخرین میراث دار شغل پدر خواهد بود» چرا که دیگر اعضای خانواده و فرزندانش تمایلی به کار رسانه ای ندارند.
پیکر مرحوم ملک صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان استان و اهالی رسانه‌ در خلدبرین یزد تشییع شد

در گفتگو با برخی از اهالی رسانه استان و همکاران قدیمی مرحوم ملک مسعود ملک به بررسی ابعاد شخصیتی این پیشکسوت فقید فرهنگی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

مرحوم ملک نمونه یک روزنامه‌نگار منصف و راوی صادق وقایع استان یزد بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه مرحوم ملک از یک خانواده اهل فرهنگ و رسانه بودند در گفتگو با بشارت یزد اظهار داشت: مرحوم پدر ایشان نیز از پیشگامان روزنامه‌نگاری استان بوده اند به طوری که نشریه ملک از سال ۱۳۲۹ به صورت ممتد تا امروز منتشر شده است.

وی ملک مسعود ملک را نمونه یک روزنامه‌نگار منصف و راوی صادق رویدادها و وقایع استان یزد در نیم قرن اخیر توصیف کرد و گفت: ایشان شخصیت بسیار اخلاق ‌مدار و معتدلی داشتند و در حوزه‌های مختلف صاحب نگاه و دید بسیار عالی بودند. مرحوم ملک رفتار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را به شدت رعایت می‌کرد و به همین دلیل هم سرمایه ای عظیم برای رسانه‌های استان یزد بود.

مرحوم ملک حافظه تاریخی رسانه‌ های استان یزد است

مجید جوادیان زاده با اشاره به اینکه نشریه ملک یکی از قدیمی ترین نشریات در حال چاپ ایران به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: شخص مرحوم ملک مسعود ملک هم نقش بسزایی در استمرار انتشار این نشریه داشته و اینکه یکی از قدیمی ترین نشریات در حال چاپ ایران متعلق به یزد است، از افتخارات استان محسوب می شود.

وی از ملک مسعود ملک به عنوان حافظه تاریخی رسانه های استان یزد یاد کرد و بیان داشت: این پیشکسوت رسانه‌ای در ادوار مختلف روزنامه‌نگاری استان در چند دهه اخیر حضور پررنگ و فعالانه ای داشته که خوشبختانه بخشی از خاطرات و تجربیات ارزنده روزنامه‌نگاری خود را در کتاب اخیر خود با عنوان تاریخ مطبوعات یزد به چاپ رسانده است.

وی افزود: از جلد اول کتاب تاریخ مطبوعات یزد تالیف ملک مسعود ملک در جشنواره مطبوعات سال ۹۷ رونمایی شد و ایشان مورد تجلیل قرار گرفتند. بسیار امیدوار هستیم که جلد دوم این کتاب ارزشمند نیز در صورت صلاحدید خانواده محترم ایشان به چاپ برسد تا مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند.

مرحوم ملک فردی وارسته، دلسوز و پیگیر برای شهر و استان بود

صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه پیمان نیز با ابراز تاسف از درگذشت یکی از پیشکسوتان عرصه رسانه و فرهنگ شهر و استان یزد، گفت: مرحوم ملک مسعود ملک فردی وارسته، دلسوز و پیگیر برای شهر و استان بود و با پیگیری هایی که داشت هفته نامه ملک را بعد از فوت پدر خویش نیز منتشر کرد و سرپا نگه داشت.

وی با بیان اینکه مرحوم ملک در تمامی جلسات و نشست های خبری پیگیر مسائل کلان استان بود اظهار داشت: مسئله کمبود آب در استان و اشتغال جوانان از جمله مسائلی بودند که ایشان همواره و در تمامی جلسات بر روی آن تاکید زیادی داشت و به مسئولان سفارش می کرد.

دغدغه مندی و تعهّد مرحوم ملک مثال زدنی بود

مسعود ارکان با تاکید بر دغدغه مندی مثال زدنی و متعهدانه مرحوم ملک، خاطر نشان کرد: فردی که این چنین دغدغه مسائل عمده یک منطقه را داشته باشد قطعا به مسائل کوچکتر نیز توجه و اهتمام ویژه‌ای دارد. مرحوم ملک در طول فعالیت رسانه‌ای خود منشاء خیر و برکات بسیار زیادی برای همشهریانش شده است.

وی در خصوص قدمت انتشار نشریه ملک یزد نیز توضیح داد: هفته نامه ملک یکی از سه نشریه قدیمی کشور پس از روزنامه اطلاعات و خراسان بود که روند چاپ و انتشار آن در طول ۷۰ سال گذشته هیچگاه متوقف نشده است.

ارکان با اشاره به اینکه مرحوم ملک هیچ گاه نمی خواست کاری که پدر شروع کرده است را لحظه ای بر زمین بگذارد گفت: امیدوارم دیگر اعضای خانواده محترم ایشان نیز ادامه دهنده راه مرحوم ملک و پدر بزرگوارشان مرحوم علی اکبر ملک باشند و نگذارند به این میراث بزرگ استان خدشه ای وارد شود.

ادارات دولتی حتی حق اشتراک نشریه ملک را هم نمی پرداختند

صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه جام یزد نیز با تسلیت به همه همکاران مطبوعاتی و اهالی رسانه گفت: مرحوم ملک مسعود ملک از پیشکسوتان رسانه و صاحب امتیاز باسابقه ترین نشریه استان یزد بود که این اواخر اقدام به اخذ مجوز برای نشریه عصر یزد هم کرده و برای این این کار نیز سختی های بسیار زیادی را متحمل شد. علاوه بر این به دنبال چاپ و انتشار جلد دوم کتاب تاریخ مطبوعات استان یزد بود.

وی با انتقاد از مسئولان استان به دلیل عدم همراهی و همکاری با مرحوم ملک اظهار داشت: هر چند که ایشان اخبار همه ادارات و سازمان های یزد را منتشر می‌کرد اما کمترین کمک از سوی ادارات به نشریه ملک صورت می گرفت به طوری که حتی حق اشتراک نشریه پرداخت نمی شد.

توزیع نشریه با آژانس توسط مرحوم ملک نشان از علاقه ایشان به روزنامه نگاری داشت

صداقت با اشاره به عشق و علاقه مرحوم ملک مسعود ملک به کار روزنامه نگاری توضیح داد: مرحوم ملک به هر طریق ممکن نشریه خود را به دست همه ادارات و علاقه‌مندان مطبوعات و نشریات نوشتاری می‌رساند. حتی با هزینه شخصی خود و با ماشین کرایه ای نشریه را به درب منازل و محل کار علاقه مندان می‌برد و شخصاً کار توزیع را انجام می‌داد اما متاسفانه حق اشتراک هفته نامه ملک و یا عصر یزد پرداخت نمی شد.

وی ادامه داد: غیر از استانداری یزد که سالانه حق آبونمان را پرداخت می‌کند هیچ سازمان و اداره‌ای این کار را انجام نمی دهد و با وجود برگزاری متعدد جشنواره ها و مراسم های فرهنگی در استان یزد، اما توجهی به فرهنگ سازانی مثل مرحوم ملک که اخبار همه ادارات را کار می کرد نمی‌شد.

عدم توجه مسئولین به مطبوعات از گلایه‌های همیشگی مرحوم ملک بود

صداقت به بیان یکی از از دغدغه های فکری مرحوم ملک پرداخت و گفت: یکی از گلایه های ایشان این بود که چرا با وجود صرف هزینه های مختلف فرهنگی در استان به نشریاتی که به سختی کار رسانه ای انجام می دهند یک ریال داده نمی‌شود تا کمکی برای ادامه کار آنها باشد. آیا ادامه کار ماندنی نشریات ارزش بیشتری دارد یا برگزاری یک مراسم کم مخاطب.

وی با تسلیت مجدد برای از دست دادن یکی از دلسوزترین پیشکسوتان رسانه ای استان یزد، یادآور شد: اگر می‌توان از پول بیت المال برای کارهای فرهنگی استفاده کرد نشریات در اولویت این موضوع قرار دارند. می توانم ادعا کنم که یکی از موضوعاتی که مرحوم ملک را از پای درآورد بی‌توجهی مسئولان به این موضوع بود.

تبحر مرحوم ملک در ارتباط با خبرنگاران جوان استان

رئیس خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد نیز با بیان اینکه رفتار و منش مرحوم ملک مسعود ملک به نحوی بود که همواره اخلاق رسانه ای را رعایت می‌کرد، گفت: سعی شان بر این بود تا همه را از خود راضی نگه دارد و کسی از او نارضایتی نداشته باشد. ایشان دوستان و همکارانی از نسل های مختلف رسانه ای داشتند و هرگز به یاد ندارم که کسی از ایشان دلخوری گلایه داشته باشد.

وی ادامه داد: مرحوم ملک مسعود ملک تبحر خاصی در برقرار کردن ارتباط با جوانان و خبرنگاران نسل امروز داشتند و شخصی بودند که توانایی جمع کردن افراد زیادی از قشرهای مختلف در کنار خود را داشتند.

شیوه کاری مرحوم ملک بیان دغدغه های مردم بود

فرزاد فیضی یکی از دلایل استمرار فعالیت رسانه‌ای مرحوم ملک را دربرگیری مطالب نشریه برای همه قشرهای جامعه دانست و اظهار داشت: نشریه ملک متعلق به گرایش و گروه سیاسی خاصی نبود و در واقع همه نگاه‌ ها و گرایش ها را به نوعی پوشش می‌داد و بیشتر در حوزه اطلاع رسانی شفاف و تشریح دغدغه های مردمی فعال بودند.

وی نداشتن فراز و نشیب در فعالیت‌های رسانه‌ای را از جمله خصوصیات بارز و حرفه‌ای مرحوم ملک برشمرد و گفت: ریتم آرام و پیوسته نشریه ملک برگرفته از منش متین و اخلاق مدار مرحوم ملک مسعود ملک بود و این در حالی است که معمولاً رسانه‌های ما دارای فراز و نشیب های زیادی هستند و پس از مدتی، فعالیت آنها متوقف می شود.

مرحوم ملک همواره مورد احترام مدیران دولت های مختلف بودند

فیضی در خصوص ارتباط مرحوم ملک با خانه مطبوعات استان یزد نیز توضیح داد: با توجه به اینکه فرآیند عضویت در خانه مطبوعات بسیار مشکل است در حال انجام کارهای عضویت ایشان بودیم اما جدای از فرایند رسمی، ایشان به عنوان عضوی از خانه مطبوعات و پیشکسوت مطبوعات استان همیشه مورد احترام جامعه رسانه‌ای، فرهنگی و هنری استان بودند.

وی به ارتباط مطلوب مرحوم ملک با مدیران و روسای دستگاه ها و ادارات دولتی در استان یزد اشاره و عنوان کرد: با توجه به رفتار غیر سیاسی ایشان در همه ادوارد و دولت ها مورد احترام و وثوق مسئولان و مدیران دستگاه های دولتی در استان بودند و این طور نبوده است که فقط در یک دولت مورد قبول باشند.

قائم مقام مدیر خانه مطبوعات کشور اضافه کرد: مرحوم ملک با توجه به سابقه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مسئولیت هایی که داشتند و در مقاطعی تا سرپرستی فرمانداری یزد هم پیش رفتند، تعامل و ارتباط بسیار قوی با دستگاه‌های دولتی برقرار می‌کردند و از این راه به انتقال مشکلات و مسائل شهروندان می‌پرداختند.

وی با اشاره به اخذ مجوز روزنامه عصر یزد توسط مرحوم ملک در یک سال اخیر تصریح کرد: ایشان همزمان با انتشار هفته نامه ملک به انتشار این روزنامه در گستره استان یزد می‌پرداخت که با توجه به مشکلات مالی فراوان این روزهای رسانه‌های مکتوب در نوع خود بی نظیر است و شاید انتشار همزمان دو نشریه از عهده هر کسی بر نیاید.

توقف انتشار نشریه ملک پس از ۷۱ سال ناراحت کننده است

فرزاد فیضی با اظهار تاسف از فقدان این پیشکسوت رسانه‌ای استان و از دست رفتن فرصت کسب تجربه بیشتر جوانان رسانه ای از محضر ایشان خاطرنشان کرد: نکته ناراحت کننده اینکه در شماره ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ نشریه ملک به توقف انتشار این نشریه اشاره و اعلام شده با توجه به اینکه برادر ایشان آقای «ملک فاروق ملک» علاقه‌‌ای به حوزه رسانه ندارند متاسفانه امکان انتشار این نشریه بعد از ۷۱ سال وجود ندارد.

وی توقف نشریه ملک را یکی از دغدغه‌های خانه مطبوعات به عنوان متولی صنفی رسانه در استان یزد عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم از این میراث معنوی استان و حتی کشور به عنوان رسانه ای که بیش از ۷۰ سال سابقه انتشار دارد پاسداری کرده و از مرگ آن جلوگیری کنیم. شاید آقای ملک در بین ما نباشند اما وظیفه داریم راهکاری را با همکاری مسئولین استان پیدا کنیم تا این نشریه همچنان زنده نگه داشته شود.

رئیس خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد به مراسم تقدیر از مرحوم ملک مسعود ملک در روز خبرنگار سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد در این مراسم از جلد اول کتاب تاریخ مطبوعات یزد رونمایی شد و استاندار و مقامات ارشد استانی برای زحمات ارزنده ایشان تقدیر کردند. بدون تردید این اتفاق یکی از افتخارات جامعه رسانه‌ای استان یزد است که در زمان حیات مرحوم ملک از وی تجلیل به عمل آمد.

دغدغه مرحوم ملک برای چاپ جلد دوم کتاب تاریخ مطبوعات یزد

وی ادامه داد: در آخرین دیداری که با مرحوم ملک داشتم ایشان دغدغه چاپ جلد دوم کتاب تاریخ مطبوعات یزد را داشتند و اعلام کردند که مطالب آن آماده و تدوین شده است و در حال تامین اعتبار لازم برای چاپ کتاب هستند. با توجه به مشکلات و هزینه های چاپ و نشر کتاب، ایشان به دنبال راه و روشی بودند که بتوانند از پس هزینه های چاپ بربیایند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

فیضی با اظهار امیدواری از اینکه با کمک مسئولان شرایط چاپ جلد دوم کتاب تاریخ مطبوعات یزد نوشته ملک مسعود ملک فراهم شود گفت: این هم موضوعی است که در صورت تحقق موجب شادی روح این پیشکسوت فرهنگی و رسانه‌ای استان خواهد شد. البته تمام این موارد مستلزم نظر مساعد خانواده و خاندان محترم ملک است.

همچنین در پیام‌های جداگانه‌ای
محمد خدادادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمدعلی طالبی استاندار یزد
آیت الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد
محمدصالح جوکار نماینده یزد و اشکذر در مجلس
علیرضا فلاح زاده مدیر روابط عمومی صدا و سیمای مرکز یزد
محسن صادقیان معاون امور عمرانی استانداری یزد
مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد
عماد تشکری سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان یزد
محسن موحدی فرد مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد
سازمان جهاد کشاورزی استان یزد
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد
شورای اسلامی شهر یزد
جمال الدین عزیزی شهردار یزد
علیرضا نقوی شهردار میبد
ونوس عامری عضو شورای شهر یزد
عباس ملازینلی معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد
علی اصغر زحمتکش رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد
سید علی اکبر کلانتر رئیس خانه صمت استان یزد
محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد
سردار بهدانی فر فرمانده انتظامی استان یزد
غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد و
اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد
در گذشته ملک مسعود ملک پیشکسوت رسانه‌ای استان یزد را تسلیت گفتند

دیدگاهتان را بنویسید