تشریح کارنامه شورای پنجم شهر یزد در سال سخت کرونایی

حمیدرضا قمی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار و منابع انسانی شهرداری گفت: شهرداری یزد در یک سیستم بروکراسی سنتی گرفتار شده است. شناسایی ساختار و سازمان شهرداری وقت زیادی را از اعضای شورای شهر گرفت. هرچند که کارهای بیشتری می‌توانست انجام شود اما با این وجود اقدامات زیرساختی خوبی هم در این دوره شورا انجام شد.


حمیدرضا قمی سخنگوی شورای شهر یزد در نشست خبری سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد به تشریح اقدامات و برنامه های انجام شده در شورای شهر پرداخت و گفت: در حوزه خدمات و محیط زیست شهری چند اقدام بسیار مهم انجام شده است که راه اندازی کمپ حیوانات پناه در زمینی به وسعت ۵ هزار متر مربع از جمله این اقدامات بود که بکار تفکیک نژادها، واکسیناسیون و عقیم سازی سگ‌های ولگرد انجام می‌شود. طرح دیگری نیز برای ایمن سازی پسماندهای خطرناک و غیرقابل بازیافت انجام شد که بر اساس این طرح قلک ایمن برای این پسماندها تهیه و در اختیار مراکز تولیدی پسماندها قرار گرفت تا پسماندهای گیاهی و شیرابه های خانگی جمع آوری شود.

پروژه هفت خوان بزرگترین پروژه مناسب سازی کشور نسبت به وسعت شهر

وی با اشاره به اجرای طرح پروژه هفت خوان مناسب سازی برای حضور معلولین در سطح اجتماع، اظهار داشت: این پروژه بزرگترین پروژه مناسب سازی کشور نسبت به وسعت شهر است. این نام به دلیل سختی کار مناسب سازی که در ۷ میدان و محله شهر انجام می شود، انتخاب شده است. واقعیت این است که هنوز شهر مناسبی از نظر حضور معلولین در شهر نداریم.

حمیدرضا قمی ادامه داد: در همین راستا به مناسبت روز جهانی نابینایان سامانه اعلام صوتی و نوشتاری ایستگاه های اتوبوس را راه اندازی کردیم تا نابینایان و ناشنوایان هم بتوانند از آن استفاده کنند که برای فراهم کردن این فضا تمام مجموعه دستگاه‌های شهرداری بسیج شدند.

تمام مصوبات ادوار شورای شهر در دسترس عموم قرار خواهند گرفت

وی با بیان اینکه از این پس مصوبات ادوار شورای شهر به شیوه علمی و الکترونیکی مستند سازی می شود، گفت: این طرح یکی از اقدامات زیرساختی بود که بر اساس آن مصوبات ۵ دوره شورای شهر جمع‌آوری خواهد شد و قوانین مرتبط و بالادستی در اختیار و در دسترس شهروندان، صاحبنظران و اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت.

قمی با اشاره به مکانیزاسیون کردن بخش زیادی از عملیات صدور پروانه ساختمان شامل استعلامات شهرداری، خاطرنشان کرد: این گام بسیار بزرگی بود که برای اینکه این پروسه تکمیل شود راه بسیار درازی هم در پیش داریم. بخش بسیار زیادی از این طرح با ارتباط و همکاری با سازمان های مختلف مانند تامین اجتماعی و نظام مهندسی باید انجام شود اما ارتباط با بانک ها خوشبختانه به خوبی برقرار شده است و انتظار داریم به تدریج عامل انسانی را در صدور پروانه ساختمان به کمترین میزان ممکن برسانیم.

وی از راه اندازی سامانه اینترنتی تاکسی های زرد شهری خبر داد و گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و وجود شرایط دیگر، استفاده از تاکسی های زرد در شهر یزد به کمترین میزان خود رسیده است. هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ خانواده از ناوگان تاکسی های شهری ارتزاق می کنند و به همین دلیل بزودی سامانه اینترنتی تاکسی های زرد شهری را راه اندازی خواهیم کرد تا هم بازارسازی برای این تاکسی ها انجام شود و هم فرصتی برای نوسازی این ناوگان از طریقه اعطای تسهیلات انجام گردد.

وی اضافه کرد: همچنین در حال راه اندازی سامانه همسفریاب هستیم تا در مسیرهایی که اتوبوس خط واحد با تعداد کمی مسافر حرکت می کند از این تاکسی ها استفاده شود. بنابراین شهروندان می توانند در این سامانه ثبت نام کنند تا شهرداری وسیله‌ای متناسب با ساعت معین شده را در اختیار آنها قرار دهد. سامانه اتوبوس یاب هم در راستای تنظیم سفر شهروندان در نظر گرفته شده است.

شناسایی اموال فکری، معنوی و غیرملموس شهری برای اولین بار در کشور

سخنگوی شورای شهر یزد با اشاره به پروژه شناسایی اموال فکری، معنوی و غیرملموس شهری گفت: این پروژه در راستای شناسایی اموال فکری و غیر ملموس و حفاظت از دارایی های ارزنده شهر که یک برند شهری محسوب می شوند به تصویب رسید و منافع اقتصادی قابل توجه و منابع درآمدی زیادی را برای شهر به همراه خواهد داشت. یزد اولین شهر در کشور است که راه اندازی این سامانه را در دستور کار خود قرار می دهد چرا که ما از جمله شهر هایی هستیم که از اموال فکری و غیرملموس زیادی برخورداریم.

وی با تشریح برخی از پروژه ها و اقداماتی که در این دوره از شورای شهر اجرایی شده است پرداخت و گفت: شبکه دوچرخه سواری در جاده سلامت، احداث ایستگاه های دوچرخه های هوشمند، ساخت شهرک صنایع چوب و مبل به وسعت ۵ هکتار در دو سال آینده، تقویت آموزش شهروندی، پروژه ۸۳۷ واحدی در میدان میوه و تره بار با رویکرد سرمایه‌گذاری شهری و توجه به معماری ایرانی اسلامی با ۵.۱ هکتار مساحت، بهره برداری از فرهنگسرای بانو یا باغ گلکار در منطقه محروم حسن آباد، افزایش تولید آسفالت بازیافتی که هم اقدامی زیست‌محیطی است و هم باعث صرفه جویی اقتصادی و افزایش عمر مفید آسفالت های خیابان ها به میزان ۷ تا ۱۰ سال خواهد شد، بلوار ۵ کیلومتری شهدای دهنو در محدوده شهر حمیدیا و یزد و احداث بازارچه صنایع دستی از جمله این اقدامات بوده است.

حفاظت از باغ های یزد با پروژه پیشرو حق انتقال توسعه

حمیدرضا قمی اضافه کرد: پروژه حق انتقال توسعه به عنوان یک مدل پیشرو در مدیریت شهری برای حفاظت از باغ های در مسیر جاده های جدید، پروژه ای برای تعریف چگونگی اخذ عوارض کسب و پیشه و شفاف‌سازی هزینه کرد عوارض اخذ شده از اصناف، انعقاد خواهرخواندگی با شهر براگا پرتغال که شهری علمی و تحقیقاتی است و فرصت مناسبی را برای همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری یزد فراهم می‌کند و از سوی دیگر برای توسعه گردشگری شهر یزد نیز مفید خواهد بود، اختصاص فهنگسرای شهید حسن‌پور برای سایت تخصصی گردشگری یزد، راه اندازی گالری تخصصی شهری یزد در خیابانهای مختلف و ساخت فیلم شهید سید رضا پاک نژاد از جمله اقداماتی بود که در زمینه های مختلف انجام شد.

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد با اشاره به شاخص ترین پروژه هایی که در حوزه فاوا و شهر هوشمند شورای شهر اجرایی شده است، تصریح کرد: سامانه جمع آوری پسماند خشک، سامانه اتوبوس یاب، سامانه شهروند سپاری که کلیه خدماتی که به مردم ارائه داده می شود را در بر می‌گیرد، سامانه حساب آنلاین شهروندی و کیف پول و سامانه اطلاعات مکانی و رصد شهر با پهپاد که عوامل انسانی را در بررسی تخلفات به شدت کاهش خواهد داد از این اقدامات است.

شورای شهر در شفاف‌سازی اسناد مالی شهرداری به هیچ‌عنوان پرده پوشی نکرد

قمی با بیان اینکه شورای شهر پنجم در انتشار و شفاف‌سازی اسناد مالی شهرداری به هیچ‌عنوان پرده پوشی نکرد، گفت: حتی در خود شورای شهر نیز عنوان می‌شد که این شفاف سازی ها مناسب با حال شهروندان نیست اما این موضوع تغییری در سیاست های ما نداشت. این گزارش ها سلیقه ای نبود و توسط بهترین حسابرس های شهر انجام شد اما وجود مغایرت در سیستم سنتی شهرداری موضوع غیر قابل انکار و تعجب برانگیزی نیست و باید در جهت رفع آن تلاش کرد.

وی با اعلام این که تخلفات ساختمانی در سال ۹۷ به بیش از ۸۰ درصد رسیده بود و اکنون ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است، توضیح داد: باید دید عوامل بروز تخلف چه مواردی است. قطعا این تخلفات به شیوه سیاست ها گذاری ها و قانون گذاری های ما هم برمی‌گردد. برای مثال طرح تفصیلی شهر یزد هیچگاه متناسب با نیاز امروز مردم یزد نبوده است. اینکه ما چقدر ساخت و سازهای مسکن ارزان قیمت را توسعه داده ایم و چقدر ضوابط صدور پروانه ساختمان را تسهیل کرده ایم مهم است.

مطرح کردن بعضی موارد مانند تخلف پلیس‌های ساختمان تابو شده است

سخنگوی شورای شهر یزد با بیان اینکه مطرح کردن بعضی موارد مانند تخلف پلیس‌های ساختمان تابو شده است، گفت: واقعیت این است که در تمام شهرها و حتی دنیا این مسئله وجود دارد و این اتفاق اجتناب ناپذیر است. باید بتوانیم سیستم نظارت را دقیق و مکانیزه کنیم و عوامل انسانی را تا حد امکان کاهش دهیم. البته برخی از این اتفاقات مربوط به مماشاتی است که مجبوریم به دلیل ضعف قوانین با مردم داشته باشیم چراکه وقتی از یک شرایط پر تخلف به یک شرایط قانونمند مهاجرت می کنیم ناچار به مماشات هستیم.

در المان شهید سلیمانی اقناع افکار عمومی صورت نگیرد طرح اجرا نخواهد داشت

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه فرایند طراحی المان میدان سردار شهید سلیمانی به چه صورت انجام شده است، توضیح داد: این المان در واقع به مسابقه گذاشته شد و مجری این طرح ۱۱ اثر دفاع مقدس را در سطح کشور از جمله موزه دفاع مقدس را طراحی کرده است. طرحی که در فضای مجازی منتشر شده و توسط کارشناسان صاحبنظران بررسی گردیده کل اجزاء و تفکر پشت آن کاملا تشریح نشده است. ضمن اینکه به دلیل اینکه ممکن بود تندیس درخوری ساخته نشود به دنبال ساخت تندیس نبودیم.

حمیدرضا قمی قرار گرفتن این طرح در فضای عمومی پیش از اجرا را نشان دهنده مهم بودن نظر کارشناسان و شهروندان برای مدیران شهری دانست و افزود: چنانچه پس از ارائه توضیحات و اطلاعات توسط معاونت شهرسازی و مجریان این طرح اقناع افکار عمومی صورت نگیرد شورای شهر اصراری برای اجرای طرح نخواهد داشت.

شهرداری یزد در یک سیستم بروکراسی سنتی گرفتار شده است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار و منابع انسانی شهرداری یادآور شد: شهرداری یزد در یک سیستم بروکراسی سنتی گرفتار شده است. شناسایی ساختار و سازمان شهرداری وقت زیادی را از اعضای شورای شهر گرفت. هرچند که کارهای بیشتری می‌توانست انجام شود اما با این وجود اقدامات زیرساختی خوبی هم در این دوره شورا انجام شد.

قمی با انتقاد از وجود محدودیت‌های تصمیم گیری در شورای شهر یزد بیان داشت: نباید از شورا به عنوان ضربه‌گیری برای تصمیماتی که در جاهای دیگر گرفته می‌شود استفاده کرد. این ساختار وقتی پوشالی می‌شود که ما ضربه گیر باشیم و دیگران کار خود را انجام دهند. بنابراین از کاندیداهای انتخابات آتی شورای شهر می خواهم تا ببینند چه کار مثبتی می تواند انجام شود و نباید از این فضا برای بازگویی کینه‌های قدیمی استفاده کنند چراکع در این صورت به شهر آسیب خواهد رسید.

وی ادامه داد: عوامل نادیده زیادی در تصمیمات یک عضو شورای شهر وجود دارد که باید آنها را دید. تصمیمات یک عضو شورای شهر برآیند تصمیمات مختلف در سازمان های غیر رسمی بیرونی است. البته این حرف به معنای عدم اعتقاد به وجود دستگاه نظارتی نیست و به معنای رفع تنگناها و گلوگاه‌های بر سر راه نهاد شوراهاست.

دیدگاهتان را بنویسید