حمیدرضا قمی رئیس شورای شهرستان یزد ضمن تشریح جزئیات پروژه قطار حومه‌ای:

قطار حومه‌ای اردکان_مهریز با ۳ ایستگاه در شهر یزد

مبدا قطار حومه‌ای یزد، شهر اردکان خواهد بود و با گذر از شهرهای میبد، اشکذر، شاهدیه، ۳ ایستگاه در شهر یزد و حمیدیا در نهایت به شهر مهریز خواهد رسید. ایستگاه‌های این قطار در داخل شهرهای استان قرار دارد و طبیعتا بخشی از حمل و نقل شهری را هم به عهده خواهد گرفت.

حمیدرضا قمی رئیس شورای شهرستان یزد در گفتگو با یزدانه در خصوص قطار شهری حومه‌ای توضیح داد: این قطار حومه‌ای در خط یک از اردکان به مهریز و در خط ۲ از یزد به تفت را پوشش می‌دهد و علاوه بر جابجایی مسافر حتی قرار است کار حمل بار را هم به عهده بگیرد.

پروژه قطار حومه‌ای سه سال پیش در شورای شهرستان یزد مطرح شد

وی با بیان اینکه طرح قطار شهری و حومه‌ای سه سال پیش در شورای شهرستان یزد مطرح شد، اظهار داشت: این طرح پس از شورای شهرستان یزد با استقبال شورای استان نیز روبرو بود و هم اکنون با پیگیری‌های مستمر و منظم مجموعه استان و مخصوصاً معاونت عمرانی استانداری در حال انجام مطالعات اولیه، انتخاب مسیر و روش بهینه است.

حمیدرضا قمی با اشاره به حضور دکتر جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در جلسه شورای شهرستان خاطرنشان کرد: از نماینده یزد درخواست کردیم تا زمینه راه اندازی هرچه سریعتر این شرکت فراهم گردد که این طرح با استقبال ایشان نیز روبرو شد و در همین راستا وعده داد حمایت مجلس و قوه قضاییه را جلب کند.

پیش بینی ۳ ایستگاه برای شهر یزد

وی با بیان اینکه پروژه قطار شهری و حومه ای یزد به هیچ عنوان جایگزین پروژه تراموا نیست و هر کدام جای خود را دارد، تصریح کرد: مبدا این قطار شهر اردکان خواهد بود و با گذر از شهرهای میبد، اشکذر، شاهدیه، ۳ ایستگاه در شهر یزد و حمیدیا در نهایت به شهر مهریز خواهد رسید.

قمی اضافه کرد: ایستگاه‌های این قطار در داخل شهرهای استان قرار دارد و طبیعتا بخشی از حمل و نقل شهری را هم به عهده خواهد گرفت. ضمن اینکه برای شهر یزد سه ایستگاه پیش بینی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد در این جلسه ضمن تشریح طرح قطار شهری و حومه‌ای یزد گفت: در طرح ارائه شده که مورد حمایت راه آهن کشور قرار خواهد گرفت، شهرداری‌های مسیر اردکان تا مهریز در قالب یک شرکت و به عنوان سهامدار در تاسیس شرکت مشارکت خواهند کرد و در طول مسیر ایستگاه های هر شهر جانمایی و مورد استفاده عموم قرار خواهد گرفت.

استقبال نماینده یزد از پروژه قطار حومه‌ای

محمد صالح جوکار رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در چهل و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهرستان یزد با اشاره به طرح قطار شهری و حومه ای اظهارداشت: بخش قطار حومه ای طرح بسیار مثبتی است و ایجاد آن در دشت یزد اردکان لازم است.

وی افزود: هرچند وزارت کشور با قطار شهری موافق نیست اما ما در بخش حومه‌ای با این طرح موافق هستیم و آنچه در حوزه نمایندگان است کمک خواهیم کرد تا زیرساخت ها فراهم شود.

مشخصات قطار حومه‌ای و شهری

قطار حومه‌ای شباهت بیشتری به خطوط ریلی بین‌شهری دارند و عمدتا در سطح زمین ساخته می‌شوند به طوری که مشخصات زیرساخت یکسانی با شبکه ریلی دارند.

در انتخاب نوع واگن‌های قطار حومه‌ای هدف اصلی امکان جابه‌جایی حجم زیاد مسافر در مسافت نسبتا طولانی‌تر از متروها و بسیار کوتاه‌تر از خطوط بین‌شهری است و شباهت‌های کلی با راه‌آهن در نظر گرفته می‌شود که منجر به تعداد زیاد صندلی اتوبوسی با فضای مناسب برای مسافر ایستاده و ابعاد بزرگ درها جهت جابه‌جایی سریع مسافر می‌شود که از جهت ظاهر داخلی بیشتر به واگن‌های مترو شبیه خواهد بود و ظاهر بیرونی بیشتر شبیه واگن‌های راه‌آهن.

ناوگان قطار حومه ای عمدتا دارای جا برای چمدان هستند اما فاقد رستوران یا سرویس بهداشتی هستند (چیزی بین مترو و راه‌آهن). البته در ایران واگن های قطار حومه ای که عمدتاً از نوع ریل باس هستند دارای سرویس بهداشتی می باشند.

سرعت قطار حومه‌ای بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت است. در واقع قطار حومه‌ای بیشتر بر اساس جدول زمانبندی حرکت می‌کند. هدوی قطار حومه ای تا چند ساعت نیز می رسد.

فاصله ایستگاه‌ها در خطوط حومه‌ای بین ۴ تا ۱۵ کیلومتر است.

از نظر مصرف انرژی ناوگان قطار حومه ای بیشتر از نوع دیزل الکتریک و یا دیزل هیدرولیک هستند

 سیستم قطار حومه ای در کشورهای اروپایی به نوعی به مرکز شهر از طریق چند ایستگاه پراکنده دسترسی دارد؛ به این معنا که مسافران قطار حومه‌ای برای جابه‌جایی روزانه بین کلانشهر و شهرک‌های اقماری، الزاما نباید خود را به حاشیه شهر برسانند بلکه می‌توانند از مرکز شهر سوار قطار حومه‌ای شوند. این نکته‌ای است که ممکن است به چالشی در سطح مدیریت شهری تبدیل شود.نکته دیگر اینکه با استاندارد مشابه ناوگان حومه ای با ناوگان مسافری قطارهای بین شهری امکان استفاده مشترک این مسیر برای قطار حومه ای و قطارهای سراسری فراهم می شود که با این اقدام هزینه­ ها کاهش و دسترسی مسافران قطار حومه ای به شبکه قطار بین شهری نیز فراهم می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید