قفل بی پولی بر در دایره تسهیلات بانک های یزد؛

تسهیلات بانکی در استان به دلیل شرایط اقتصادی و کمبود منابع پرداخت نمی شود!

با وجود نزدیک شدن به پایان دومین ماه سال ۱۴۰۲ ارائه تسهیلات بانکی در یزد همچنان با مشکل روبه رو است.

یک منبع مطلع در بانک های استان یزد در پاسخ به چرایی این مسئله به خبرنگار بشارت یزد گفت: «کمبود منابع مالی در بانک های استان یزد سبب شده کلیه بانک ها امکان ارائه تسهیلات بانکی را نداشته باشند و هر بانکی که منابع ندارد تسهیلاتش بسته می شود.”

اما گویا این مشکل در استان های دیگر کمتر است و یا بعضا وجود ندارد و از جمله در تهران ارائه تسهیلات بسیار راحت تر است و همین سبب شده تا شرکت‌ها و صنایع و معادن یزد تمایل به بردن حساب خود به پایتخت داشته باشند.

اما یک کارشناس بانکی با بیان اینکه بانک ها در صورتی می توانتد تسهیلات ارائه کنند که با بازرگانی و تلاش منابع جذب کنند؛ تاکید می کند: “متاسفانه مشکل کمبود منابع در یزد به راحتی قابل حل نیست.»

با این تفسیر به نظر می رسد بانک های استان یزد در جذب منابع موفق عمل نکرده و با مشکل جدی کمبود منابع مالی برای ارائه تسهیلات روبه رو اند، این درحالی است که استاندار یزد همواره از انتقال بخشی از حساب های بانکی معادن به داخل استان سخن می گوید، اما سوال این است که اگر بخشی از حساب معادن به داخل استان منتقل شده، چگونه است که بانک های دولتی استان، منابع کافی برای ارائه تسهیلات ندارند؟

از دیگر مشکلات بیان شده در راستای ارائه تسهیلات بانکی نیز چالش استان یزد برای اخذ تاییدیه وام ها با مبالغ بیش از اختیارات استان است که به نظر می رسد اخذ این نوع وام در صورتی که حساب های مالی در پایتخت متمرکز باشد سهل تر از زمانی است که از شهرستان ها درخواست تاییدیه از طرف بانک یزد به مدیریت های متمرکز بانک در تهران صورت گیرد.

این مساله نیز خود نیازمند رایزنی مسئولان ارشد استان و همچنین مدیران کلیه بانک های استان یزد جهت رفع این موانع است زیرا زمانی که اخذ تسهیلات بانکی در شهر تهران با سهولت بیشتری رو به رو بوده، انتقال حساب های بانکی به استان یزد منطقی به نظر نمی رسد و ابتدا باید زمینه های لازم برای تحقق این مهم فراهم شود.

یک مقام مطلع دیگر نیز ناتوانی مردم در بازپرداخت تسهیلات دریافتی را عامل کمبود اعتبار در بانک های یزد دانست و گفت: متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی؛ بسیاری از وام گیرندگان بزرگ و کوچک در بازپرداخت تسهیلات خود ناتوان شده و همین نیز موجب کم شدن منابع بانک ها شده است.

گزارش ها حاکی است برخی بانک های یزد تا ۱۰ درصد منابع خود یعنی حدود دو برابر ظرفیت ممکن خود تسهیلات پرداخت کرده اند و قفل بی پولی مردم و بانک ها به دلیل شرایط اقتصادی و کمبود منابع بر دایره تسهیلات بانکی زده شده و نیازمند تدبیر مسئولان استان در جذب منابع جدید به استان است. مسئولانی که شعارهای زیادی در این رابطه طی ماه‌های گذشته داده اند اما گویا این شعارها عملی نشده است.

تلاش خبرنگار بشارت یزد در این راستا برای مصاحبه رسمی با مسئولان مربوطه برای پاسخگویی و ارائه راهکار تا لحظه تنظیم خبر به جایی نرسید

دیدگاهتان را بنویسید