تردد ۱۶۰ هزار موتورسیکلت بدون پلاک در استان یزد
صالح مستوفیان/ یزد که روزگاری شهر دوچرخه ها بود و هر راکب دوچرخه مکلف به گرفتن گواهینامه بوده، حالا با اختلاف، شهر موتورسیکلت هاست. مرکبی دو چرخ که هرچند در روزگار گرانی خودرو و بنزین و قطعات یدکی، وسیله ای…
صالح مستوفیان/ یزد که روزگاری شهر دوچرخه ها بود و هر راکب دوچرخه مکلف به گرفتن گواهینامه بوده، حالا با اختلاف، شهر موتورسیکلت هاست. مرکبی دو چرخ که هرچند در روزگار گرانی خودرو و بنزین و قطعات یدکی، وسیله ای اقتصادی برای خانواده هاست و بخاطر کوتاهی مسیرها در شهر یزد رواج دوچندان بافته اما به گواه آمارهای پلیس، مرگ آورترین وسیله نقلیه است و سالانه نزدیک به دو سوم تصادفات درون شهری استان و اغلب فوت های ناشی از آن توسط موتورسیکلت ها اتفاق می افتد. آمارهای تصادف اما تنها خطری نیست که یزدیها را از جانب موتورسیکلت تهدید می کند. بنا به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی یزد در استان از میان ۴۰۰ هزار موتورسیکلت موجود، ۱۶۰ هزار آنها شماره گذاری نشده است. به عبارت دیگر در شهری زندگی می کنیم که ۴۰ درصد موتورسیکلت های آن اگر تصادف کنند یا توسط راکب آنها سرقتی اتفاق بیفتد، به هیچ وجه قابل شناسایی نیستند و حتی دوربین های متعدد کنترل ترافیک در یزد هم آنها را ردیابی نخواهد کرد. این موضوع می تواند بصورت بالقوه خطرات مختلف امنیتی را برای مردم استان به همراه داشته باشد و به نظر می رسد مسئولان باید فکری عاجل برایش داشته باشند.
یکهزار مجروح در سوانح رانندگی یزد در ۳ ماهه نخست امسال
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی یزد از مجروح شدن افزون بر یکهزار نفر در سوانح رانندگی این استان در سه ماهه نخست امسال خبر داد.
سرهنگ محمدپورشمس که از خبرگزاری ایرنا بازدید می کرد، در سخنانی اظهار داشت: این رقم، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش پنج درصدی روبرو بوده است. وی با این حال از کاهش ۱۹ درصدی تعداد تصادفات منجر به فوت و کاهش ۲۳ درصد فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در همین مدت خبر داد.
رییس پلیس راهور یزد، سهم موتورسیکلت ها در این حوادث را ۵۸ درصد ذکر کرد و گفت: سهم برخورد خودروها با عابر پیاده، ۱۷ درصد و سهم برخورد موتورسیکلت ها با عابران ۲ درصد و در مجموع ۱۹ درصد بوده است.
پورشمس یادآور شد: بیشترین تصادفات رانندگی در خیابان ها و پس از آن در کوچه ها بوده است. به گفته وی بلوارها و دیگر مکانهای شهری در رده بعدی قرار دارند.
توقیف ۳ هزار موتورسیکلت و ۱۵۰۰ خودرو
رییس راهور استان در ادامه از توقیف سه هزار دستگاه موتورسیکلت و یکهزارو ۵۰۰ دستگاه خودرو در سه ماهه امسال که مالکان آنها مرتکب خلاف شده بودند، خبر داد. وی اظهار داشت: نداشتن، مخدوش بودن و کج کردن پلاک، نداشتن کلاه ایمنی، نداشتن گواهینامه و انجام حرکات خطر آفرین از جمله تخلف موتورسیکلت ها بوده است.
وی از تردد حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان خبر داد که ۲۴۰ هزار دستگاه از آنها شماره گذاری شده است. به گفته او در خوش بینانه ترین حالت هم حتی اگر ۲۰ درصد راکبان موتورسیکلت ها مرتکب خلاف شوند، آمار بالایی است.
پورشمس اظهار داشت: بنا به دلایل مختلف و از جمله کمبود نیرو، فقط به ۱۰ درصد تخلفات رانندگی رسیدگی می شود و این یعنی اینکه آمار تخلفات، بالاست.
جمع آوری سرعت گیرهای غیر ضروری
وی همچنین از جمع آوری برخی از سرعت گیرهای غیر ضروری در سطح شهر یزد و از جمله بلوارهای جمهوری اسلامی، شهید بهشتی و دانشجو خبر داد.
پورشمس از اجرای طرح تابستانه توسط راهور استان از ۲۴ خرداد ماه امسال خبر داد و تصریح کرد: این طرح تا ۳۱ شهریور ادامه دارد. به گفته او در راستای طرح مورد اشاره، گشت های نامحسوس پلیس، بویژه در ساعات شب، راه اندازی شده است.
وی به اجرای طرح برخورد با موتورسواران حادثه ساز هم اشاره کرد و گفت: در این طرح، با راکبانی که گواهینامه ندارند، به سن قانونی نرسیده اند یا پلاک آنها مخدوش است برخورد می شود.
پورشمس به اجرای طرح دیگری اشاره کرد که بر اساس آن با مزاحمت ها، دوردورها، داشتن صدای ناهنجار و آلودگی صوتی برخورد می شود.
رییس راهور یزد افزود: در این زمینه با دادستانی یزد هماهنگ شده تا وسیله نقلیه متخلفان، یک هفته توقیف و در صورت تکرار، پرونده قضایی تشکیل می شود که علاوه بر طی مراحل قانونی، آزاد سازی وسیله نقلیه، حدود یک ماه به طول می انجامد و جریمه های سنگینی هم به همراه دارد.
ارتقای فرهنگ صحیح رانندگی در یزد
رییس پلیس راهور استان یزد از قوه قهریه و فرهنگ سازی بعنوان ۲ عاملی یاد کرد که می توانند به صورت توامان، از سوانح رانندگی جلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: البته فرهنگ صحیح رانندگی در استان یزد، روز به روز در حال ارتقاست اما درصد اندکی هستند که رعایت نمی کنند
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد در ادامه به رانندگان توصیه کرد: بین خطوط حرکت کنند، تغییر مسیر ناگهانی ندهند و نظم پذیر باشند. وی همچنین اظهار داشت: خانواده ها از واگذاری موتورسیکلت به فرزندان خود که به سن قانونی نرسیده اند، گواهینامه و بیمه شخص ثالث ندارند یا از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند خودداری کنند.