ترافیک یزد متولی ندارد؟
قصه پیچیده و به ظاهر غیر قابل حل ترافیک شهر یزد، کمکم در حال تبدیل شدن به یک معضل شهری بزرگ است؛ پرسش این است که اگر یزد، متولی ترافیک دارد چرا شهروندان همچنان ناراضی هستند و هیچ فرد یا نهادی پاسخگوی مردم نیست؟
به گزارش ایرنا، ترافیک در نقاط مختلف یزد و بویژه هسته مرکزی شهر در ساعات صبحگاهی، ظهر و غروب هر روز به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و این روزها بحث ترافیک شدید شهری در رسانهها نیز داغ شده است.
طی چند ماه گذشته، شبکه های اجتماعی، خبرگزاری ها و کانال های خبری به این موضوع پرداختند؛ نکته قابل تامل اینکه برخی از متولیان این حوزه با درج مطالبی در شبکه های اجتماعی و یا گفتگو با رسانهها، ضمن شانه خالی کردن از زیر بار این مسوولیت، موضوع را به دیگران حواله کردند!
پلیس راهور، شورای ترافیک، شهرداری، شورای شهر، آموزش و پرورش و در راس آنها استانداری یزد از جمله نهادهایی هستند که در این حوزه دخیل هستند و لازم است راه حلی برای رفع ترافیک پیچیده یزد ارائه کنند اما هنوز نسخه شفابخشی داده نشده است.
وقتی صفحات شبکه های اجتماعی و رسانهها را مرور می کنی متوجه می شوی نهادها یا مسوولان ذیربط، توپ را به زمین دیگران می اندازد بدون آنکه سهم خود را از این وضعیت اعلام کنند.
پلیس راهور معتقد است باید برخی از میدان های شهر به چهار راه تبدیل شود تا بخشی از معضل ترافیک حل گردد که نمونه آن میدان جانباز (اطلسی) و میدان ریاضی یزدی است که در فاصله ۵۰۰ متری یکدیگر واقع شده و صبحها شاهد ترافیک سنگین در اطراف این ۲ میدان هستیم.
اما شورای شهری ها پیشتر معتقد بودند چهار راه شدن این ۲ میدان، مشکل ترافیک را حل نمی کند؛ هر چند به تازگی اعلام شد میدان ریاضی به چهار تبدیل می شود؛ و در حقیقت، طرح کارشناسی پلیس راهور به کرسی نشست.
برخی سایت های خبری یزد هم به تازگی از انتقاد دبیر شورای ترافیک استان از شهرداری و شورای شهر به دلیل اجرایی نشدن برخی طرح های ترافیکی در شهر یزد خبر دادند.
این سایتها به نقل از دبیر شورای ترافیک نوشتند: مشکل احداث ترافیک یزد فقط با احداث روگذر و زیرگذر و عریض کردن خیابانها قابل حل نیست؛ شهرداری قرار بود در دهه فجر امسال از نسخه آزمایشی طرح هوشمند شهری بهره برداری کند که بدون هیچ دلیلی، این طرح اجرایی نشد.
وی با بیان اینکه برخی از نمایندگان معرفی شده به شورای ترافیک، هیچ تخصص در این زمینه ندارند افزوده: اعضای شورای شهر یزد در سه ماه اخیر در هیچ یک از جلسات شورای ترافیک استان حاضر نشده اند؛ پافشاری اعضای شورای شهر بر اجرای برخی طرحها نیز سوال برانگیز است .
اما یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم به تازگی، علت اصلی بار ترافیک در بلوار همیشه شلوغ طالقانی را وجود مراکز درمانی در این بلوار اعلام کرده است که به عقیده خیلی از کارشناسان و مردم، حرف درستی است.
یکی از کانال های پر بازدید خبری در یزد نوشته است: مدیریت شهری یعنی حتی در روزهای تعطیل هم خیابان های یزد ترافیک است و هیچ مسوول یا نهادی هم نگران نمیشود و از خود تلاشی برای رفع آن نشان نمی دهد.
یکی دیگر از کانالهای پر بازدید یزد از تردد مینی بوسها در شهر بعنوان یکی از دلایل ترافیک و آلودگی هوا یاد کرده است .
اظهار نظر برخی شهروندان یزدی در شبکه های اجتماعی نشان می دهد شماری از آنها از نبود ماموران راهور در برخی میادین شلوغ شهر گله مند هستند و این در حالیست که راهور معتقد است ماموران این پلیس در ساعات اوج ترافیک در خیابانها حضور دارند اما باید به وضعیت نیروی انسانی پلیس راهور هم توجه داشت، تعداد ماموران راهور یزد به حدی نیست که بتواند همه شهر را پوشش دهد.
یک عضو شورای شهر یزد اخیرا گفته است: این شورا و شهرداری از معضلات ترافیک یزد با خبر هستند و با برگزاری جلسات مکرر و رصد فعالیت های مناطق و واحد ترافیک در صدد حل آن هستند .
این عضو شورا در این زمینه به اقدامات در حال انجامی مثل اجرای رینگ اول و دوم شهری در برخی مناطق اشاره کرده است و این در حالیست که برخی منتقدان معتقدند رفع گره کور ترافیکی یزد با دور هم جمع شدن و برگزاری جلسه و پشت میز نشستن حل نمی شود.
یکی از کانال های خبری منتسب به یک طیف سیاسی هم با بیان اینکه کوتاهی شورای شهریها گره ترافیکی یزد را کورتر کرد از پافشاری سوال برانگیز این شورا بر طرح های رد شده اظهار شگفتی کرده است.
این کانال خبری مدعی شد در برابر هر یک نفر جمعیت یزد (یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر) یک خودرو در یزد تردد می کند در حالیکه زیرساخت های این شهر متناسب با این تعداد وسیله نقلیه نیست و لذا بیشترین حجم انتقادات، متوجه شورای ترافیک و شورای شهر است.
این کانال خبری به نقل از اعضای شورای ترافیک استان،حاضر نشدن اعضای شورای شهر در جلسات شورای ترافیک را مصداق بارز کارشکنی شورای شهر دانسته است!
اما برخی از صاحب نظران، علت ترافیک در میدان بزرگ امام علی (ع) را شکل هندسی غلط و وجود پایانه مسافری می دانند، پایانه ای که مورد گله بسیاری از ساکنان اطراف این میدان نیز هست.
میدان های امام علی(ع)، امام حسین(ع)، معلم، اطلسی، ریاضی، صنعت و بلوارهای طالقانی، دانشجو و باهنر از جمله مکان های پر ترافیک شهر یزد بویژه در ساعات اول صبح، ظهر و اوایل شب هستند.
بحث ترافیک و شلوغی خیابان های شهر یزد این روزها به یک بحث جمعی تبدیل شده، ترافیکی که اعصاب و روان شهروندان و بویژه رانندگان را به بازی گرفته است.
وجود خودروهای سواری در کف خیابان که حامل دانش آموزان هستند از جمله دلایل ترافیک در شهر یزد است، عامل دوم مبلمان و بافت سنتی خیابان های کم عرض یزد است که توان حمل این تعداد خودرو را ندارد و نباید از نظر دور داشت که فرهنگ ترافیکی برخی شهروندان نیز در شهری مثل یزد بسیار ضعیف است که بحث در مورد آن فرصتی دیگر را طلب می کند.
با وجود آنکه برخی مسوولان، توصیه به استفاده از خودروهای جمعی مثل اتوبوس و استفاده نکردن از خودروهای شخصی را یکی از راه حل های مناسب حل معضل ترافیک می دانند اما برخی از کارشناسان معتقدند خود همین اتوبوسها در کف خیابان های کوچک و کم عرض شهر یزد، یکی از عوامل ایجاد ترافیک است.
اما حلقه مفقوده این پازل سردرگم، نبود متولی مسولیتپذیر در حوزه ترافیک شهر یزد است؛ راهور، شورای شهر، شهرداری، شورای ترافیک و آموزش و پرورش، هر یک در این زمینه مسوولیت دارند اما گاهی برخی از آنها توپ را به زمین حریفان می اندازند و زیر بار مسوولیت شانه خالی می کنند .
یزد، دیگر تحمل این بار ترافیکی را ندارد و شهروندان به شدت از وضعیت این روزهای خیابان ها گله مند هستند و به دنبال نسخه شفابخشی می گردند؛ اینکه هر کس، دیگری را مقصر بداند و در جلسات مختلف، فقط به حرف زدن اکتفا کند، درد و مشکل ترافیک را حل نمی کند.
شاید یک طرفه کردن برخی معابر شلوغ و همچنین ممنوعیت پارک خودرو در برخی معابر، بتواند بطور موقت و حتی دراز مدت، پاسخگوی کاهش بار ترافیکی در شهر یزد باشد.
جا دارد استاندار جوان یزد که طی یکسال گذشته خدمات فراوانی با حمایت دولت برای مردم یزد انجام داده شخصا ورود کرده و برای رفع معضل ترافیک این شهر چاره ای اساسی بیندیشد.
با وجود تماسهای مکرر خبرنگار ایرنا با برخی از متولیان حوزه ترافیک در استان یزد، آنها یا حاضر به پاسخگویی نشدند و یا به تلفن جواب ندادند!