یزدانه

تدبیر دولت برای رونق واحدهای تولیدی یزد با پرداخت ۱۱ هزار میلیارد ریال

دولت یازدهم، احیای واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال و نیمه فعال را بعنوان یکی از اهداف اصلی خود در دستیابی به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در سراسر کشور قرار داده است        برای تحقق این هدف و…

دولت یازدهم، احیای واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال و نیمه فعال را بعنوان یکی از اهداف اصلی خود در دستیابی به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در سراسر کشور قرار داده است

 

 

 

 برای تحقق این هدف و آغاز دوباره فعالیت برخی از این واحدها که عمدتا به خاطر رکود و نبود بازار مناسب و مشکلات اقتصادی، نیمه تعطیل یا تعطیل شده بود برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفت و بخشی در قالب کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها دوباره به چرخه تولید بازگشت.
درباره وضعیت احیای این واحدها در سطح کشور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: از مرداد ماه ۱۳۹۲ و همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم تا امروز بیش از سه هزار و ۲۵ واحد صنعتی تعطیل در شهرک های صنعتی به چرخه تولید بازگشته است.
فرشاد مقیمی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۶ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی تعطیل در شهرک های صنعتی شناسایی شد که حدود نیمی از این واحدها در سه سال اخیر به چرخه تولید بازگردانده شده اند. 
وی با بیان اینکه توقف برخی از این واحدها به بیش از ۱۰ سال قبل برمی گردد، گفت: فعالیت ۵۰ درصد این واحدها قبل از دهه ۱۳۸۰ متوقف شده بود و خیلی از اینها قابل برگشت نبودند.
مقیمی به راه اندازی واحدهای صنعتی در سه سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: از مرداد ۱۳۹۲ تاکنون بیش از هشت هزار و ۱۰۵ واحد در داخل شهرک های صنعتی به بهره برداری رسیده است.
به منظور احیای این کارخانه ها و نیز هدایت صحیح منابع بانکی برای ایجاد اشتغال در این مجموعه ها ستاد اقتصاد مقاومتی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت را موظف به این کار کرد.
باتوجه‏ به ابلاغ طرح های اولویت ‏دار اقتصادمقاومتی در بخش صنعت، معدن وتجارت کشور(ابلاغیه شماره ۱۲۸۶۸ مورخ ۶/۲/۹۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی) و براساس پروژه ردیف های یک و ۶ این ابلاغیه، برنامه ریزی شده برای طرح های نیمه تمام بالای ۶۰درصد و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط (با اشتغال موجود تا ۱۰۰ نفر) که برای تکمیل طرح، افزایش تولید و اشتغال نیاز به تسهیلات بانکی دارند، برای ثبت نام نسبت به ثبت درخواست تسهیلات مورد نیاز خود از طریق این سامانه بهین یاب اقدام کنند.
درباره تسهیلات پرداختی به این واحدها نیز معاون امور صنایع وزیر صنعت ، معدن و تجارت از پرداخت بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط کشور خبر داد.
محسن صالحی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره حمایت از واحدهای تولیدی تعطیل شده یا نیمه تعطیل و راکد کشور گفت: در بحث فعال کردن واحدهای تولیدی کوچک و متوسط سامانه ای طراحی شده و متقاضیان در آن ثبت نام می کنند.
وی افزود: بر اساس آمار این سایت ، از ابتدای اجرای طرح رونق تولید تا ابتدای اسفندماه ۲۲هزار و ۷۰۰واحد تولیدی و صنعتی حدود ۱۵ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند .
معاون وزیر صنعت درباره وضعیت استان یزد هم گفت: در این استان بیش از ۸۸۰ واحد صنعتی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده اند.
بر اساس آمار از مجموع ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده تا به امروز حدود ۶هزار ۹۵۷ میلیارد و ۶۹۶ میلیون تومان از طریق مستقیم بانکها و ۸۷۲۵ میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان از طریق فرایند رونق تولید پرداخت شده است.
همچنین استان های مازندران با ۹۸۷ واحد، اصفهان با ۹۶۵ واحد، گیلان با ۷۶۸ واحد و سمنان با ۷۰۸ واحد به ترتیب بیشترین میزان دریافت تسهیلات رونق تولید را به خود اختصاص دادند و مناطق آزاد با ۳۲ واحد دریافت کننده در انتهای جدول دریافت تسهیلات قرار گرفت.
بر این اساس کل واحدهای نظارت و رصد شده نیز ۲هزار و ۹۹۹ واحد بود که مجموع مبلغ دریافتی این تعداد واحد ۲هزار و ۹۹۶ میلیارد و ۱۴۹ میلیون تومان بوده است.
** هر یک روز ۹ اشتغال در بخش صنعت استان یزد/ ۱۱۰۰میلیارد تومان اعتبار برای احیای واحدهای تولیدی یزد
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد نیز درباره وضعیت این استان در احیای واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل در دولت تدبیر و امید گفت: بیش از سه هزار و ۶۰۰ پروانه بهره برداری در استان یزد با اشتغال ۱۰۰ هزار نفر و سرمایه‌گذاری اسمی بیش از ۸۴۰۰ میلیارد تومان وجود دارد.
محمدرضا علمدار یزدی با بیان اینکه در دولت یازدهم هر ۱٫۸ روز چرخ یک کارخانه به راه افتاده است افزود: همچنین هر یک روز ۹ نفر اشتغال فقط در بخش صنعت ایجاد شده و ۳۰۰۰ میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری اتفاق افتاده است. 
وی اضافه کرد: استان یزد چهارمین استان توسعه یافته صنعتی کشور است که تولید و صادرات بیش از ۵۰ درصد کاشی و سرامیک کشور را دارد و با ۱٫۱ درصد جمعیت کشور ، ۴٫۴ درصد صنعت کشور یعنی چهار برابر میانگین جمعیتی سهم صنعتی را به خود اختصاص داده‌ است.
علمدار درباره تسهیلات در نظر گرفته شده طرح رونق تولید برای استان یزد هم گفت: بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی ۷۵۰۰ واحد صنعتی و تکمیل واحدهای بالای ۶۰ درصد در کشور اختصاص یافته که سهم استان از این مبلغ در ابتدای کار ۴۶۰ میلیارد تومان بود اما با رایزنی ها و نیز با توجه به ظرفیت های استان در جذب سرمایه و ایجاد اشتغال ، این عدد به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.
به گفته رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت یزد ، این استان با رتبه اول کشور از لحاظ تنوع ماده معدنی دارای بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه ، یک میلیارد و ۶۷۷ میلیون تن ذخیره قطعی معدنی ، بیش از ۳۰ نوع ماده معدنی است و ۵۰ درصد خوراک فولاد کشور را تامین می کند. 
درباره تسهیلات پرداخت شده به صنایع تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد هم گفت: مبلغ یک هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای زیرمجموعه این شرکت در استان پرداخت ‌شده است.
سیدمسعود عظیمی چندی قبل گفته بود: از ابتدای طرح رونق تولید در استان ۵۱۳ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، در سامانه بهین یاب ثبت‌نام کرده‌اند.
وی افزود: پس از بررسی درخواست تسهیلات واحدها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، به ۱۰۵ واحد تولیدی تسهیلات پرداخت شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد با اشاره به سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید در بخش صنعت اضافه کرد: با ارائه این تسهیلات، واحدهای نیمه فعال احیا و طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی تکمیل خواهد شد.
یکی از مهمترین طرح هایی که امسال با حمایت دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی بعد از هفت سال رکود و تعطیلی در استان یزد احیا شده شرکت فولاد میبد بوده است.
مد‌یرعامل شرکت فولاد‌ میبد‌ گفت: این مجموعه با حمایت سرمایه گذار توانمند‌ گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان پس از هفت سال توقف، دوباره راه‌اند‌ازی شد‌.
محمدرضا امیدبخش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: اشتغال این مجموعه ۵۰۰نفر به صورت مستقیم و ۵هزار نفر غیرمستقیم است که ۹۵درصد آنها بومی هستند.
وی تصریح کرد: میزان تولید این مجموعه ۲۵۰هزار تن پیش بینی شده که با توجه به نیاز ۲۰۰هزار تنی این محصول در کشور و تولید فعلی ۷۰تا ۸۰هزار تنی در ایران به ۱۲۰هزار تن نیاز است.
مدیر فولاد میبد یادآور شد : کارخانه فولاد‌ میبد‌ نخستین طرح از صنایع بزرگ متالورژی ایران است که تمامی عملیات طراحی، ساخت و فرآیند‌ تکنولوژی آن با د‌انش فنی متخصصان ایرانی انجام گرفته است. 
وی در عین حال با بیان اینکه ظرفیت تولید‌ این کارخانه سالانه ۳۰۰ هزار تن چد‌ن خاکستری، ۱۰۰ هزار تن سرباره (کلوخه‌ای) و ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز است، گفت: این طرح که از بزرگترین طرح‌های برنامه د‌وم و سوم توسعه اقتصاد‌ی کشور است د‌ر۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان میبد‌ و د‌ر فاصله ۱۰ کیلومتری از راه‌آهن سراسری قرار دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید