بیان آفت های رانندگی یزدی ها از زبان رییس پلیس راهور استان

موتورسواری نوجوانان و نداشتن کلاه ایمنی استفاده از تلفن همراه حین رانندگی پارک دوبله و توقف در مکان های نامناسب  راهنما نزدن و بی توجهی به علائم رانندگی   افسانه طاهرنژاد/ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد در نشست…

موتورسواری نوجوانان و نداشتن کلاه ایمنی

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی

پارک دوبله و توقف در مکان های نامناسب

 راهنما نزدن و بی توجهی به علائم رانندگی

 

افسانه طاهرنژاد/ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد در نشست خبری که به منظور گزارش عملکرد چهار ماهه پلیس راهنمایی و رانندگی استان برگزار شد،‌ موتورسیکلت و موتورسواران را معضل اصلی ترافیکی و حوادث رانندگی در یزد عنوان کرد و اظهارداشت: متاسفانه  57 درصد آمار تصادفات در استان به موتور سواران برمی گردد. وی در ادامه افزود: در چهار ماهه نخست امسال بیش از دو هزار موتورسیکلت در یزد توقیف و به پارکینگ منتقل شدند. ضمن آنکه بیشترین علت تصادفات درون شهری، رعایت نکردن حق تقدم، بی توجهی به جلو و استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی است.

سرهنگ محمدپورشمسی، آموزش و فرهنگ‌سازی را دو راهکار مهم و اساسی در کاهش تصادفات به ویژه تصادف موتورسواران دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی موضوع مهمی است که  باید از سنین کودکی به یادگیری آن همت گماشت و این مهم تنها با تلاش و همراهی مردم و سایر ارگان ها تحقق می یابد. وی در ادامه افزود: با وجود تلاش های گسترده پلیس ناجا در زمینه فرهنگ سازی و استفاده از کلاه ایمنی باز هم شاهد جولان خطرناک موتورسواران  بدون رعایت نکات ایمنی در سطح شهر هستیم، از طرفی برخی خانواده ها برای فرزند نوجوانشان موتور می خرند تا در مسیر مدرسه به راحتی رفت و آمد کند، در حالی که  نوجوان هر لحظه به دنبال خطرپذیری و انجام حرکات نمایشی است، نتیجه این اقدام بالا رفتن آمار تصادفات و به دنبال آن فوت قشر نوجوان و جوان است.

پورشمسی در خصوص توقف های غیرقانونی و پارک های نامناسب در معابر و میادین شهر گفت:  متاسفانه با وجود اینکه در یک شهر جهانی زندگی می کنیم هنوز به رعایت اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی به طور کامل نرسیده ایم، بسیاری از رانندگان خودرو خود را در کنارخیابان و محل عبور سایر خودروها پارک می کنند که این اقدام حجم ترافیک بالا و تصادف را به دنبال دارد. وی در ادامه افزود: برای کنترل این شرایط درخواست نصب دوربین های نظارتی مجهز به بلندگو داده شده است و امیدواریم که به زودی این دوربین ها نصب شوند. از این طریق توقف خودروها در حاشیه میادین توسط دوربین‌ بررسی و دو دقیقه قبل از اعمال جریمه پیامکی به راننده ارسال می‌شود و اگر رانندگان این تذکر را جدی گرفته و حرکت کنند،‌ جریمه نخواهند شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد با اشاره به گلایه برخی از شهروندان از زیادی وجود«سرعت کاه ها» در معابر شهر گفت: در بسیاری از معابر که دوربین وجود دارد دیگر نیازی به وجود سرعت کاه نیست، از این رو در برخی معابر مانند بلوار۱۷شهریور، تعدای از سرعت کاه ها را برداشته ایم. وی در ادامه افزود: در برخی مناطق که دوربین نیست یا تردد کمتر صورت می پذیرد، وجود سرعت کاه لازم است، موارد بسیاری بوده که خود شهروندان درخواست ایجاد سرعت کاه داده اند تا از این طریق تصادفات و تخلفات کمتر شود.

پورشمسی ضمن تشریح اقدامات متعدد راهنمایی و رانندگی در ۴ ماه نخست سال گفت: خوشبختانه با اجرایی شدن طرح ترافیکی تابستانه پلیس راهور در کل کشور، شاهد کاهش حوادث رانندگی بوده‌ایم به گونه ای که در چهارماهه نخست سال جاری تصادفات رانندگی تا ۳۸ درصد کاهش یافته اند. وی در ادامه افزود: در این مدت، برخورد وسیله نقلیه با عابر ۱۳ درصد تصادفات را شامل می‌شود و خوشبختانه تخلفات واژگونی در استان نیز تا کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

مسئول آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور یزد نیز با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی قوانین راهنمایی و رانندگی گفت: ارتقای فرهنگ ترافیک توسط مردم و رانندگان، محور اصلی برنامه های پلیس است.
علیرضا آدمی زاده افزود: در این خصوص در یکسال گذشته افزون بر ۲ هزار کلاه ایمنی رایگان بین راکبان موتور سیکلت توزیع شده است که متاسفانه در مواردی مشاهده کردیم که افراد بعد از دریافت کلاه ایمنی، آن را به مغازه داران فروختند.
آدمی زاده با بیان اینکه برگزاری دوره آموزشی در خصوص فرهنگ ترافیک با حضور ۲۵ هزار نفر از مردم و همچنین ۲ هزار و ۱۰۰ کارمند انجام شد، تصریح کرد: برای فرهنگ سازی ترافیک نه تنها پلیس راهور که همه دستگاه های آموزشی و فرهنگی باید همکاری کنند که دراین بین نقش رسانه ها بسیار پررنگ و تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید