مدیرعامل مخابرات یزد در پاسخ به انتقادات گسترده خبرنگاران به ضعیف بودن اینترنت همراه اول:

به ضرس قاطع می‌گویم اینترنت همراه اول بهتر از بقیه اپراتورهاست

طبیعی است که اگر سرویس‌دهی اینترنت در یک حجم وسیع انجام شود با اختلالاتی همراه خواهد شد اما به ضرس قاطع اعلام می‌کنم که وضعیت مخابرات از بقیه اپراتورها بهتر بوده و روزبه روز هم بهتر خواهد شد.
هزینه اینترنت همراه اول به هیچ عنوان تفاوتی با قبل ندارد اما دلیل پشتیبانی ضعیف‌تر این بود که در دوران کرونا دولت و مخابرات ۱۰۰ گیگ حجم اینترنت رایگان به مشترکان اهدا کردند و نرم‌افزار شاد و بحث دورکاری در ادارات هم دلیلی شد تا سرعت اینترنت با اختلالاتی مواجه شود.

نشست خبری محمدرضا زارع ده‌آبادی مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه یزد صبح سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد برگزار شد و آخرین اطلاعات و آمار در خصوص برنامه ها، پروژه ها و اقدامات این شرکت در استان یزد در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفت.

محمدرضا زارع ده آبادی مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه استان یزد با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ در بخش تلفن ثابت اجرای ۳۲ کیلومتر شبکه کابل در ۲۹ مرکز را داشته‌ایم، اظهار داشت: تجهیز و توسعه کابل نوری در ۲۳ مرکز به میزان ۶ هزار و ۱۳۲ پورت، بهینه سازی ۱۴ مرکز تلفن ثابت، ایجاد بستر تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت در منازل، ایجاد ۳۰ کیلومتر فیبر نوری در ۱۶ نقطه در شهرهای هرات، اردکان، اشکذر، بافق، تفت، میبد و یزد و اضافه شدن شهرهای مهریز و ابرکوه در سال ۹۹ به این شهرها از جمله اقدامات مهم شرکت مخابرات منطقه یزد بوده است.

۶۰ درصد سایت‌های مخابرات استان یزد قابلیت ارائه اینترنت پرسرعت را دارند

وی با اشاره به اینکه در بخش تلفن همراه نیز اجرای ۴۹ کیلومتر فیبر نوری در ۳۲ سایت را داشته‌ایم، گفت: برای اینکه بتوان امکان ۳g یا ۴g را ساپورت کرد به پهنای باند وسیع نیازمند است که باید از طریق فیبر نوری تامین شود. در همین راستا ۱۰ سایت، ۱۲ تکنولوژی ۳g و ۴۴ سایت ۴g را افزایش دادیم که دستاورد مهم و قابل توجهی است و شاید نزدیک به ۶۰ درصد از سایت‌های ما مجهز به پورت‌هایی است که بتواند اینترنت پرسرعت را در اختیار مردم استان قرار دهد.

زارع انجام پروژه بهینه‌سازی و تعویض در ۲۳ سایت را یکی دیگر از اقدامات شرکت مخابرات منطقه یزد دانست و افزود: در این راستا ۳۳ سایت در نظر گرفته شد تا بتواند اپراتور همراه اول و اپراتورهای دیگر را به طور همزمان پوشش دهد. در بخش دیتا هم تاسیس، توسعه و تجهیز اینترنت پرسرعت را در سطح استان انجام داده‌ایم.

افزایش ۱۰۰ درصدی پهنای باند استان یزد از ۲۰ به ۴۰ گیگابایت

مدیرعامل شرکت مخابرات استان یزد با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی پهنای باند کل استان تصریح کرد: در سال گذشته افزایش ۲۰ گیگی ظرفیت پهنای باند کل استان که پیش از این ۲۰ گیگ بود را در برنامه قرار دادیم. یعنی پهنای باند استان ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد که نتیجه آن این شد که به راحتی توانستیم پویش «در خانه بمانیم» را پوشش دهیم.

وی با اشاره به بهینه سازی، نصب و پوشش دیتا در ۱۰ مرکز در سطح استان گفت: در بحث انتقال هم ۳۵ کیلومتر فیبر نوری بین شهری و افزایش ظرفیت زیرساخت را در ۵۷ مرکز انجام دادیم. چند پروژه شاخص نیز در سال گذشته به بهره‌برداری رسید که یکی از آنها سوئیچ هوشمند تلفن ثابت بود که برای اولین بار در استان راه‌اندازی کردیم. این سوئیچ ها در حال تست است که بسیاری از آنها را با موفقیت گذرانده و امیدواریم بتوانیم حداکثر تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۹ این سوئیچ هوشمند که از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و به ظرفیت تلفن ثابت ما اضافه می‌کند را به بهره‌برداری برسانیم.

اختصاص سرویس vdsl به ۵۹۸ مشترک برای اولین بار در استان یزد

محمدرضا زارع در خصوص تجهیز برخی از مناطق استان به تکنولوژی vdsl نیز توضیح داد: برای اولین بار در سال ۹۸ تکنولوژی vdsl را در استان راه اندازی کردیم. در همین رابطه توانستیم مشترکینی که در نزدیکی مراکز تلفنی مخابرات و در فاصله ۵۰۰ تا ۶۰۰ متری قرار داشتند را به خروجی vdsl مجهز کنیم و سرعتی چهار برابر وضع موجود را به آنها اختصاص دهیم. یعنی اگر سرعت یک مشترک ۱۰ مگابایت بود تا ۴۰ مگابایت افزایش پیدا کرد. در پایان سال گذشته ۵۹۸ مشترک را تحت پوشش vdsl قرار داده ایم و در سال ۹۹ برنامه جدی داریم که به این موضوع ورود بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یک تفاهم نامه بین شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری در رابطه با فیبر نوری روستایی شکل گرفت، گفت: طبق این تفاهمنامه برای همه استان‌ها یک پروژه مشخص تعریف شده است تا به فیبر نوری مجهز شوند که فاز اول آن در استان یزد به طول ۱۲۸ کیلومتر از مهریز آغاز می شود و تا روستای بیدخوید ادامه پیدا خواهد کرد. با این پروژه ۱۸ سایت تلفن همراه و ۸ روستایی که در این مسیر قرار دارند ارتقای کیفیت می یابند. یعنی ۸ روستا به فیبر نوری مجهز می شوند و ۱۸ سایتی که در این مسیر قرار دارند امکان فیبر برای آنها برقرار می شود و می‌توانند از ظرفیت‌های خروجی و ورودی بالایی برخوردار شوند.

وی افزود: قرار بود تا این پروژه مهم که بیش از ۱۲۰ کیلومتر آن انجام شده در هفته ارتباطات به اتمام برسد اما به دلیل مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان رفت و آمد همکاران با تاخیر انجام شد و امیدواریم طی ۱۰ روز آینده بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم. فاز دوم این پروژه روستایی هم در حال طراحی است که اجرای آن بلافاصله بعد از ابلاغ در سال ۹۹ آغاز خواهد شد.

۶۱۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در ۳۸۸ پروژه مخابراتی استان یزد در سال ۹۸

زارع میزان سرمایه گذاری در ۳۸۸ پروژه انجام شده در سال گذشته استان یزد را بالغ بر ۶۱۱ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۵ پروژه بالغ بر ۳۸ میلیارد ریال در بخش تلفن همراه و ۲۳۰ پروژه بالغ بر ۲۲۷ میلیارد ریال در بخش تلفن ثابت، انتقال و دیتا سرمایه گذاری شده است. در فاصله زمانی دهه فجر سال گذشته تا هفته ارتباطات در سال ۹۹ هم تعداد ۷۹ پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۳۲ میلیارد ریال انجام شده است که امیدواریم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی به تشریح عمده برنامه های شرکت مخابرات منطقه یزد در سال ۹۹ پرداخت و یادآور شد: به جد پیگیر شروع پروژه فیبر نوری بین بهاباد و چادرملو که طی سال های اخیر به دلیل هزینه زیاد متوقف شده بود، هستیم تا حداقل بتوانیم ۸۵ کیلومتر آن را به حلقه فیبر نوری متصل کنیم تا شهرستان بهاباد از نقطه انتهایی خارج شود و در حلقه ارتباط قرار گیرد. اتمام فاز یک روستایی و شروع فاز ۲ و بهره‌برداری از سوئیچ هوشمند در هفته دولت که عمدتاً در بحث تولید محتوا و کیفیت ارتباطات موثر است هم از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

مدیر کل مخابرات منطقه یزد با بیان اینکه در بخش تلفن‌همراه فاز جدیدی از توسعه را در سال ۹۹ خواهیم داشت، اذعان کرد: این پروژه به عنوان فاز ۸ تعریف می شود که بالغ بر ۴۰ سایت جدید و حدود ۹۰ تکنولوژی به صورت خروجی ۴g را در استان در بخش تلفن همراه خواهیم داشت.

ارزیابی وبسایت وزارت اطلاعات مبنی بر ضعف اینترنت یزد مربوط به پیک مصرف بود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه چرا به رغم آمارهای ارائع شده، سرعت اینترنت خانگی مخابرات در وبسایت وزارت ارتباطات ضعیف ارزیابی شده است، گفت: درست است که این سایت توسط وزارت ارتباطات راه اندازی شده اما این ارزیابی در یک بازه زمانی خاص انجام گرفته و در لحظه نیست. این بازه زمانی مربوط به اواخر اسفند تا اواخر فروردین بود که حجم بسیار زیادی به سمت همه اپراتورها وارد شد. از طرفی این نرم افزار مربوط به همه اپراتورها بود و همه اپراتورها را ارزیابی کرده بود و این طور نیست که همه اپراتورها عالی بودند و فقط اپراتور همراه اول ضعیف بود. قطعاً این سیستم قابل اعتماد است اما اگر در شرایط فعلی انجام شود مطمئناً شرایط خوبی برای ما ثبت خواهد شد.

وضعیت اینترنت همراه اول بهتر از دیگر اپراتورهاست

زارع ده آبادی با بیان اینکه یزد در بحث اینترنت ثابت جزو استان های برتر کشور قرار گرفته است، گفت: ضریب نفوذ اینترنت خانگی مخابرات یزد ۲۷.۲ درصد است و در رتبه چهارم کشور قرار دارد. یعنی یزد در همه زمینه ها وضعیت بسیار خوبی دارد. طبیعی است که اگر سرویس‌دهی در یک حجم وسیع انجام شود با اختلالاتی همراه خواهد شد اما تمام تلاش همکاران ما در همه شهرستان‌ها و ستادها این بوده است تا حد ممکن مشکلات را کمتر کنیم. به ضرس قاطع اعلام می‌کنم که وضعیت مخابرات از بقیه اپراتورها بهتر بوده و هر روز هم بهتر خواهد شد.

وی در واکنش به اینکه چرا هزینه بسته های اینترنت همراه اول در زمان شیوع کرونا گران تر شده و در مقابل پشتیبانی ضعیف تر شده است پاسخ داد: هزینه اینترنت همراه اول به هیچ عنوان تفاوتی با قبل نداشته اما دلیل پشتیبانی ضعیف‌تر این بود که در دوران کرونا دولت و مخابرات ۱۰۰ گیگ حجم اینترنت رایگان به مشترکان اهدا کردند و طبیعی است که این اتفاق بیفتد همچنین نرم‌افزار شاد توسط آموزش و پرورش راه اندازی و بحث دورکاری در ادارات هم مطرح شد. همه این عوامل باعث شد سرعت اینترنت با اختلالاتی مواجه شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان یزد اضافه کرد: بسیاری از تماس هایی که به سمت ۲۰۲۰ آمد مربوط به برنامه شاد بود گاها مردم ۵ تا ۶ دقیقه پشت خط منتظر می ماندند تا اختلالات اینترنت خود را گزارش کنند و برای همین ما نفرات پاسخگوی خود را چند برابر کردیم تا بتوانیم بهتر پاسخگو باشیم اما واقعاً تماس ها بسیار زیاد بود و بسیاری از آنها مربوط به ما نمی شد ولی در حال حاضر به شرایط نرمال رسیده‌ایم.

حافظان ارتباطات استان شایسته تقدیر هستند

وی حافظان ارتباطات استان در دوران بحران کرونا را شایسته تقدیر دانست و خاطرنشان کرد: در شرایط بحران کرونا مردم ما با کمترین دغدغه در خانه‌های خود ماندند و همکاران ما توانستند با تامین و حفظ ارتباط پایدار و مطمئن بستر این کار را فراهم آورند. آموزش دانش آموزان و دانشجویان و کارهای بسیار زیادی که در فضای مجازی و اینترنت انجام شد ماحصل تلاش بسیار زیاد دوستان در حوزه ارتباطات و مخصوصاً مخابرات کشور و استان بود که همین جا از آنها تشکر می‌کنم که حتی در ایام تعطیلات با فشار مضاعف به مردم خدمت می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید