محسن عباسی هرفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر یزد:

به اذعان کارشناسان، «یزد» پدیده نوظهور گردشگری است/ بزرگترین دستاورد ثبت جهانی جلب توجه جهانیان است.

بسیاری از فعالان حوزه گردشگری کشور شیوه توسعه سرمایه گذاری در گردشگری شهر یزد را در کشور بی نظیر دانسته‌اند و از شهر یزد به عنوان پدیده نوظهور گردشگری کشور یاد کرده‌اند که نشان می دهد که ثبت جهانی برای ما یک فرصت ایجاد کرده که این فرصت صرفا مالی نیست و توجه جوامع محلی، ملی و بین المللی به اثرات ثبت شده یزد معطوف شده است.

نشست خبری محسن عباسی هرفته عضو شورای شهر و مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد روز سه شنبه ۲۰ خرداد در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد برگزار و گزارشی از عملکرد یزد در دوره سه ساله پس از ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارائه شد.

باید اتفاقات رخ داده در حوزه میراث جهانی یزد برای مردم تشریح شود

محسن عباسی هرفته عضو شورای شهر و مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد با بیان اینکه در ثبت جهانی یزد که مقارن با تغییر و تحولات مدیریت شهری بود اتفاقات زیادی در بافت تاریخی در مقیاس منطقه‌ای، ملی و بین المللی رخ داد، گفت: به نظر من این اتفاقات جای کار بیشتری در حوزه رسانه دارد. همواره با این پرسش مردم روبرو بوده‌ایم که چه اتفاقی در یزد بعد از ثبت جهانی رخ داده است و درآمدهای مالی شهر چه مقدار افزایش پیدا کرده است. بنابراین باید در حوزه رسانه بیشتر کار کنیم تا اتفاقات رخ داده در حوزه میراث جهانی یزد را تشریح کنیم.

بزرگترین فایده ثبت جهانی جلب توجه جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی برای کشورهای مختلف یک فرصت تلقی می شود، اظهار داشت: ثبت جهانی یک فرصت برای استفاده از منابع و منافعی است که به همراه خود دارد و اگر ما اتفاقات سه سال اخیر در یزد و همچنین در شهرها و سایت های دیگری که به ثبت جهانی رسیده اند را مورد توجه قرار دهیم متوجه خواهیم شد بزرگترین فایده ثبت جهانی جلب توجه جهانی است.

عباسی هرفته ادامه داد: وقتی که می‌خواهیم مکانی را مورد توجه قرار دهیم باید ابتدا توجه مردم، مدیران و خواص جامعه را به سمت آن جلب کنیم. در نظریه های حفاظت از شهرها و آثار تاریخی گفته می‌شود که اولین و مهمترین گام در حفاظت از آثار تاریخی اختصاص بودجه و احداث کارگاه های مرمتی نیست بلکه بنیادی‌ترین گام در حفاظت از معماری شهرهای تاریخی جلب توجه و قرار دادن آن در کانون توجه خواص و عوام جامعه است.

به اذعان کارشناسان یزد پدیده نوظهور گردشگری است

وی با اشاره به اینکه اکنون یزد بیش از پیش و بیش از شهرهای دیگر کشور بر سر زبان ها افتاده است، بیان داشت: بسیاری از فعالان حوزه گردشگری کشور شیوه توسعه سرمایه گذاری در گردشگری شهر یزد را در کشور بی نظیر دانسته‌اند و از شهر یزد به عنوان پدیده نوظهور گردشگری کشور یاد کرده‌اند که نشان می دهد که ثبت جهانی برای ما یک فرصت ایجاد کرده که این فرصت صرفا مالی نیست و توجه جوامع محلی، ملی و بین المللی به اثرات ثبت شده یزد معطوف شده است.

محسن عباسی هرفته جذب ۲میلیون گردشگر در سال ۹۸ را یکی دیگر از دستاوردهای ثبت جهانی یزد برشمرد و گفت: اگر در سال گذشته در یزد بیش از ۲ میلیون نفر گردشگر داخلی داشتیم به واسطه بیشتر شنیده شدن نام یزد و از تبعات ثبت جهانی است. ما ظرف سه سال گذشته با وجود همه تحریم‌های دشوار سیاسی و اقتصادی توانستیم در معتبر ترین دانشگاه های دنیا درباره یزد صحبت کنیم.

پس از ثبت جهانی تریبون دانشگاه های معتبر دنیا در اختیار ما قرار گرفت

وی افزود: دانشگاه سوربن فرانسه، دانشگاه هنر و معماری رم، دانشگاه پلی تکنیک میلان و دانشگاه پسکارا ایتالیا از جمله دانشگاه‌هایی بود که ما این فرصت بی نظیر را پیدا کردیم که در شرایط انزوای سیاسی حاکم بر مناسبات کشور به واسطه ثبت جهانی در آن به معرفی یزد بپردازیم. این تریبون در اختیار ما قرار گرفت و حالا هنر ماست که چطور از آن استفاده کنیم و به معرفی حقانیت تمدنی که داریم بپردازیم.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد با اشاره به اینکه اخیراً در دوران کرونا یونسکو در صفحه رسمی خود اجازه معرفی یزد را به ما داده است تصریح کرد: در کل دنیا حدود ۳۰ اثر این فرصت را پیدا کردند و این موضوع نشان می دهد که ما فرصت بسیار خوبی برای معرفی خود پیدا کرده‌ایم.

در افکار عمومی جا بیندازیم که هزینه کردن در حوزه روابط بین الملل سرمایه گذاری است

وی به نقش و اهمیت تبلیغات در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری اشاره و عنوان کرد: سعی کردیم که دیپلماسی شهری را در حوزه میراث جهانی به کار بگیریم اما فضای شهر یزد شاید مستعد اقدامات بین المللی نباشد و هنوز مشکلات زیادی در جهت توسعه مناسبات بین‌المللی وجود دارد که نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: باید در حوزه افکار عمومی جا بیندازیم که هزینه کردن در حوزه روابط بین الملل سرمایه گذاری است که نفع آن به شهر میرسد. گردشگری یک صنعت است و مهمترین بخش این سرمایه‌گذاری در حوزه روابط بین‌الملل است که سعی کردیم تحت تاثیر انتقادهای نابجا که بعضاً در حوزه سفرهای خارجی روابط بین الملل می شود قرار نگیریم.

مرمت هزار بنا در بافت تاریخی با اعتبار بالغ بر هزار میلیارد تومان

عباسی هرفته با اشاره به مرمت هزار بنا در بافت تاریخی با اعتبار بالغ بر هزار میلیارد تومان پس از ثبت جهانی یزد خاطرنشان کرد: کارگاه‌های مرمتی زیادی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی راه‌اندازی شده که یکی از مهمترین دستاورد ثبت جهانی یزد است. جذب مشارکت عمومی در بحث حفاظت از آثار تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است و مردم یزد در این موضوع همواره جلوتر از مدیریت شهری حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه یزد با فاصله بسیار زیادی نسبت به شهرهای دیگر، پیشتاز حفاظت از بافت تاریخی است، گفت: از این هزار بنای مرمت شده در بافت تاریخی یزد، حدود ۷۵۰ بنا توسط بخش خصوصی مرمت شده و این میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در شرایط فعلی اقتصادی بسیار با اهمیت است.

شهرداری یزد در حوزه حفاظت از بافت تاریخی پیشگام است

این عضو شورای شهر، شهرداری یزد را در حوزه حفاظت از بافت تاریخی پیشگام دانست و افزود: ۲۵۰ بنای تاریخی توسط دستگاه‌های دولتی نظیر شهرداری، دانشگاه، اداره اوقاف و اداره کل میراث فرهنگی استان یزد مرمت شده است.

وی با اشاره به برقراری رابطه بسیار خوب یزد با نمایندگان یونسکو برای ارائه گزارش های ادواری تصریح کرد: احساس ما این بود که در شرایط سیاسی کنونی امکان شیطنت‌ از طریق بعضی از کشورها وجود دارد و ممکن است شرایط یزد را به خطر بیندازد. بنابراین سعی کردیم روابط خود را با نمایندگان یونسکو تقویت کنیم.

یونسکو ما را پذیرفته و توانمندی ها و تجارب ما را باور کرده است.

عباسی هرفته اضافه کرد: این رابطه قوی باعث شده یونسکو در اکثر اجلاس های خود برای یزد یک کرسی اختصاص دهد و این خیلی مهم است که از ایران و یزد یک نماینده در مجامع بین‌المللی دعوت شود تا از تجربیات حفاظتی خود صحبت کند. این نشان دهنده این موضوع است که یونسکو ما را پذیرفته و توانمندی ها و تجارب ما را باور کرده است.

وی با اشاره به اینکه حذف سیمان در کار مرمت بناهای تاربخی یزد اتفاق ساده‌ای نبود، اذعان کرد: یونسکو ما را با شرایط خودمان ارزیابی می‌کند و می‌داند که چه کار بزرگی در این زمینه اتفاق افتاده است. امروز کارگاه‌های خشت فعال هستند و کارگاه های مرمتی خشتی بیش از تعهداتی است که در حوزه مرمت و حفاظت از معماری اصیل به سازمان یونسکو داده بودیم اما در حوزه زیرساخت‌ها باید بیشتر کار کنیم.

فهم بالای مردم یزد در حفاظت از بافت تاریخی رویای دست نیافتنی شهرهای دیگر است

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد با بیان اینکه باعث افتخار ماست که در یزد جامعه محلی از میزان بالایی از فهم حفاظتی برخوردار است گفت: با افتخار می‌گویم که ساکنین بافت تاریخی از ما جلوتر هستند. ساخت مسجد خشتی در محله وقت الساعت توسط هیئت امنا که کیفیت آن پایین تر از کارگاه‌های میراث فرهنگی نیست و اینکه یک واحد تجاری در خیابان سید گلسرخ با خشت ساخته شود در شهرهای دیگر یک رویای دست نیافتنی است.

دیدگاهتان را بنویسید