سیدمحمد ابریشمی مدیر شرکت صنعتی معدنی چادرملو:

بسیاری از درآمدهای چادرملو در استان سرمایه گذاری شده است

مهندس سیدمحمد ابریشمی در گفتگو با بشارت یزد با اعلام اینکه سرمایه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو ۴۴۰ برابر افزایش یافته است، تشریح کرد: سرمایه اولیه این شرکت ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که در حال حاضر به رقم ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. به عبارت دیگر سرمایه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو ۴۴۰ برابر شده و با مجوزهایی که اخیرا دریافت کرده ایم این سرمایه به رقم ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد

.
نشست هم اندیشی انجمن مدیران صنایع و معادن استان یزد چهارشنبه ۴ دی ماه به میزبانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و با حضور معاون امور اقتصادی استانداری، شهردار، فرماندار، مدیرکل اداره صمت، دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها و مدیران واحدهای صنعتی و فعالان بخش خصوصی استان یزد برگزار شد و مهندس سیدمحمد ابریشمی مدیر شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به معرفی دستاوردهای چند سال اخیر و طرح‌های آتی بزرگترین بنگاه اقتصادی استان یزد پرداخت

درآمدهای معدن چادرملو در استان سرمایه گذاری شده است

در ابتدای جلسه مهندس سیدمحمد ابریشمی مدیر مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو ضمن تشکر از مهندس نوریان مدیرعامل شرکت چادرملو در خصوص پروژه‌ها و فعالیت‌های این شرکت در زمینه آهن و فولاد توضیح داد: فعالیت های شرکت چادرملو به طور کلی به هفت بخش تقسیم می شود که از اکتشاف و استخراج آغاز و بعد از این مرحله، دانه بندی به عنوان یکی از کارهای فرعی ما برای کوره های بلند و کنسانتره آهن برای سیستم احیای مصرفی در فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد ارفع چادرملو استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده درآمدهای حاصل از معدن چادرملو در استان سرمایه گذاری شده است، یادآور شد: ذخیره زمین شناسی معدن چادرملو ۴۰۰ میلیون تن و ذخیره اقتصادی قابل استخراج آن ۳۲۰ میلیون تن می باشد. باقیمانده ذخایر این معدن نیز ۷۰ میلیون تن است که طبق برآوردها ذخیره سنگ آهن چادرملو ظرف ۴ تا ۵ سال آینده به اتمام خواهد رسید که به همین دلیل با هماهنگی با وزارت صمت محدوده جدیدی به طور مشترک به معدن چادرملو و سنگ آهن مرکزی تحت عنوان D19 واگذار شده که اکنون عملیات اکتشاف بر روی آن در حال انجام است و امیدواریم از ذخایر خوبی برخوردار باشد تا عمر معدن را افزایش دهد. البته در زمانی که نیاز است تا D19 به مرحله تولید برسد، سنگ آهن مورد نیاز را از معادن کوچک منطقه خریداری خواهیم کرد.

سید محمد ابریشمی متوسط عیار معدن چادرملو را چیزی در حدود ۵۵ درصد اعلام کرد و گفت: سالیانه بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن استخراج انجام می دهیم که عیار ۵۵ درصدی و میزان فسفر ۹۴ درصدی باعث می شود که قابلیت بهره برداری به طور مستقیم وجود نداشته و در نتیجه نیاز به راه اندازی خط فراوری باشد تا بتوانیم عیار آهن را از ۵۵ درصد به بالای ۶۷ درصد و میزان فسفر را از ۰/۹ به کمتر از ۰۹/ درصد برسانیم. در این صورت می توانیم این مواد را با ساخت کنسانتره از احیای مستقیم شارژ کنیم.

۱۰۰ درصد از کنسانتره با عیار ۶۷/۵ درصدی چادرملو در صنایع فولاد داخل کشور استفاده می شود

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد از محصول کنسانتره با عیار ۶۷/۵ درصدی معدن چادرملو در صنایع فولاد داخل کشور استفاده می شود اظهار داشت: با اجرای طرح های توسعه اول و دوم، در حال حاضر ظرفیت تولید ۱۰/۵ میلیون تن کنسانتره را داریم که ۴۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی است. در سال ۱۳۸۶ خط چهارم و پس از آن خط پنجم با ظرفیت اسمی ۷/۵ میلیون تن راه اندازی گردید اما با اصلاحاتی که انجام دادیم قابلیت تولید ۲/۱ میلیون تن کنسانتره(بالاتر از ظرفیت اسمی) ایجاد شد.

مدیر شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کارخانه گندله سازی اردکان در این مجتمع صنعتی در سال ۱۳۸۳ خاطرنشان کرد: در ابتدای کار به دلیل اینکه تمام محصول کنسانتره تولید شده در چادرملو از استان خارج می‌شد تصمیم گرفتیم بخشی از این کنسانتره را در داخل استان تبدیل به گندله کنیم تا اولین زنجیره تولید فولاد ایجاد شود. به این ترتیب با ظرفیت ۳/۴ میلیون تن آغاز به کار کردیم و پس از بهره‌برداری، این کارخانه به ۴ میلیون تن ارتقاء یافت و در حال حاضر ۴۰ تا ۴۵ درصد از محصولات تولیدی در خود استان یزد تبدیل به گندله و در صنایع فولادسازی استفاده می‌شود.

سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان یکی از سرمایه هایی بود که به استان وارد شد

وی با بیان اینکه برای سرعت بخشیدن به کار مجموعه صنعتی چادرملو سرمایه‌های مختلفی را جذب کردیم که یکی از آنها ۳۰ درصد از سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است، گفت: آهن و فولاد غدیر ایرانیان که از سال ۱۳۸۹ در منطقه ویژه اقتصادی فولاد اردکان آغاز به کار کرد یکی از سرمایه هایی بود که به استان وارد شد و از سال ۹۰ واحد احداث و از سال ۹۱ واحد فولاد با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و شمش راه اندازی گردید که هم اکنون ۴۳ درصد از سهام آن را در اختیار داریم.

کارخانه فولاد چادرملو یکی از حلقه های زنجیره تولید فولاد در داخل استان

مهندس ابریشمی کارخانه فولاد چادرملو را یکی دیگر از حلقه های زنجیره تولید فولاد برشمرد و عنوان کرد: در سال ۱۳۸۹ تصمیم به احداث این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی فولاد اردکان گرفتیم که در سال ۱۳۹۵ با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن انواع شمش فولادی به بهره برداری رسید و پس از آن با تغییر روش کلاسیک به هات شارژ وضعیت را به ۱/۳ میلیون تن ارتقاء دادیم.

وی با تشریح راه اندازی بخش واحد مگامدول احیا که کار تبدیل گندله به آهن اسفنجی و آهن اسفنجی به شمش را انجام می‌دهد، افزود: پیش از این برای این کار از ظرفیت کارخانه فولاد ارفع و غدیر ایرانیان استفاده می‌شد که کافی نبود. بنابراین این کارخانه با ظرفیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن در دی ماه ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید تا زنجیره تولید فولاد تکمیل گردد.

دغدغه اصلی صنعت فولادسازی، آب است

وی با یادآوری اینکه دغدغه اصلی صنعت فولادسازی، آب است، تاکید کرد: روش هات شارژ اولین بار توسط چادرملو افتتاح شد که در مصرف آب صرفه جویی زیادی انجام می گیرد. با این روش ۴۵ درصد در مصرف آب و ۳۵ درصد در مصرف برق صرفه جویی خواهد شد.

سید محمد ابریشمی به معرفی مشارکت های دیگر شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در کارخانه هایی نظیر سرمد ابرکوه، الکترود گرافیتی اردکان و شرکت فولاد شاهرود پرداخت و گفت: در کارخانه سرمد ابرکوه ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی برای تولید انواع میلگرد که مرحله بعد از شمش است را ایجاد کردیم. کارخانه الکترود گرافیتی اردکان هم که با ظرفیت ۳۰ هزار تن فعالیت می کند تکنولوژی تولید این محصول را از انحصار خارجی ها خارج کرد. ۳۵ درصد از سهام شرکت فولاد شاهرود با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن میلگرد و ۱۰۰ هزار تن شمش فولادی را هم در اختیار داریم.

چادرملو از نخستین شرکت‌های دارای زنجیره کامل تولید فولاد در کشور

وی با تاکید بر اینکه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو جزو نخستین شرکت‌های دارای زنجیره کامل تولید فولاد در کشور است، اذعان کرد: محصولات تولیدی شرکت شامل ۱۰۰ میلیون تن کنسانتره، ۱/۵ میلیون تن سنگ دانه بندی، ۴ میلیون تن گندله، ۱/۵۵ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱/۳۳ میلیون تن شمش فولاد است و برای بیش از ۷ هزار نفر در مجتمع چادرملو اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌ایم

مدیر بزرگترین بنگاه اقتصادی استان یزد به ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی در کنار صنایع فولادی اشاره و خاطرنشان کرد: راه اندازی دو واحد گازی در سال ۱۳۹۳ و واحد بخاری در سال ۱۳۹۵ به همراه واحد برقی جمعا ۵۰۰ مگاوات برق تولید و به شبکه کشوری تزریق خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل کمبود آب شیرین مورد نیاز برای صنایع فولاد، ابتدا آب شور با ای.سی ۳۰ هزار را از محدوده چاله ساغند چادرملو شناسایی کردیم، عنوان کرد: این آب شور با سیستم آرکو تصفیه و آب با ای.سی ۳۰۰ تولید می شود که نیمی از آب مورد نیاز ما را تامین کرده است. به دلیل اینکه آب با ای.سی ۳۰۰ هزار را که بازگشت ۵۰ درصد دارد به ۷۵ درصد افزایش دهیم، اخیرا در حال نصب سیستم هایی هستیم که آب پساب را تصفیه کرده و بتواند از هر متر مکعب ۷۵ درصد آب شیرین تولید کند.

استفاده از شبکه فاضلاب شهر اردکان برای تامین آب چادرملو

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات شرکت چادرملو برای تامین آب، استفاده از شبکه فاضلاب شهر اردکان است. ضمن اینکه مرحله اول طرح بلند مدت انتقال آب خلیج فارس به معادن گل گهر، سرچشمه و چادرملو نیز در حال اجراست و امیدواریم تا پایان شش ماهه نخست سال آینده به بهره برداری برسد.

بومی سازی ۱۲ هزار قطعه با استفاده از مهندسی معکوس در چادرملو

مهندس ابریشمی در بخش دیگری از سخنان خود به بومی سازی ۱۲ هزار قطعه با استفاده از مهندسی معکوس اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از کارهای ارزشمند انجام شده در چادرملو این بود که سعی کردیم از صنایع داخلی در بومی سازی تجهیزات، قطعات و خدمات مهندسی استفاده کنیم که با این کار بالغ بر ۱۲ هزار قطعه خارجی را با مهندسی معکوس توسط سازندگان داخلی و با کیفیتی بهتر از مشابه خارجی آن تولید کردیم. اکنون می توانیم ادعا کنیم که بیش از ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز را از صنایع داخلی تولید می کنیم.

ایجاد بیش از ۱۸ هکتار فضای سبز در چادرملو برای بهبود محیط زیست

وی به تشریح تکنولوژی‌های نوین و اقدامات جانبی دیگر شرکت صنعتی و معدنی چادرملو پرداخت و افزود: راه اندازی مرکز کنترل هوشمند در بخش معدن که به وسیله ارتباط آنلاین با تمامی اپراتورها، کلیه فعالیت‌های معدنی و ناوگان عملیات استخراج را به صورت هوشمند کنترل می کند، یکی از اقدامات ما بود. همچنین ارتباط سازنده با دانشگاه، ایجاد بیش از ۱۸ هکتار فضای سبز در مجتمع چادرملو برای بهبود محیط زیست، ساخت کوره های سازگار با محیط زیست و ایجاد امکانات فرهنگی ‌و ورزشی نظیر استخر سرپوشیده، سالن والیبال، بسکتبال، بدمینتون، تنیس و بدنسازی برای کارکنان و احداث مجتمع فرهنگی ورزشی در شهر اردکان برای شهروندان از دیگر فعالیت‌های مجتمع چادرملو در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود بود.

وی به طرح های آتی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو نیز اشاره کرد و افزود: عملیات اکتشاف در دره انجیر برای حفظ زنجیره تولید کنسانتره آهن در ۳۴ کیلومتری چادرملو، احداث کارخانه نورد سازی، کارخانه گندله سازی و مشارکت با گل گهر و فولاد مبارکه در طرح فولاد مکران چابهار با ظرفیت ۱۰ میلیون تن از جمله طرح های آتی مجتمع چادرملو می باشد که متاسفانه کارخانه های نورد سازی و گندله سازی به دلیل وجود تحریم‌ها و مشکل جذب نقدینگی و سرمایه گذار خارجی با وقفه مواجه شده است. همچنین به دلیل اینکه کارخانه مکران در مجاورت آب قرار گرفته و نیاز به کنسانتره دارد اقدام به خرید یک معدن سنگ آهن در کشور استرالیا کردیم که در فاز اول ۵، فاز دوم ۱۰ و در فاز سوم ۱۲/۵ میلیون تن کنسانتره را تولید می کند و ظرفیت ۱۰ میلیون تنی مکران چابهار را پوشش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید