معاون صنایع‌دستی وزارت میراث ‌فرهنگی در گفتگو با بشارت یزد در حاشیه نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران:

«بسته بندی با کیفیت و جذاب» کلید موفقیت صنایع دستی در بازارهای جهانی است

پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران طی روزهای ۲۴ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در یزد برگزار شد که با استقبال خوبی از طرف مردم روبرو شد. برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی به گفته فعالان این عرصه، نقش بسیار مهمی در اقتصاد این هنر آبا و اجدادی دارد هرچند چالش های هنرمندان صنایع دستی خصوصا در بازریابی و صادرات این محصولات همچنان پابرجاست.

به منظور بررسی کیفیت نمایشگاه صنایع دستی یزد و همچنین راهکارهای بهبود اقتصاد صنایع دستی با مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به منظور افتتاح این نمایشگاه به یزد آمده بودید گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانیم. این گفتگو قرار بود هفته پیش در بشارت یزد منتشر شود که به دلیل شهادت رئیس جمهور و همراهانش به تاخیر افتاد.

ضرورت توجه به تمام اجزای زنجیره ارزش صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت و گو با بشارت یزد، با اشاره به اینکه اجرای با کیفیت نمایشگاه های صنایع دستی تنها بخشی از فرآیند برگزاری است و رسیدن به اهداف آن، موضوع اصلی است، بیان داشت: برگزاری نمایشگاه ها چندین هدف دارد. یکی رویکرد اجتماعی نمایشگاه است که با گردهمایی خانواده صنایع دستی و هم اندیشی و تبادل نظر و انتقال تجارب میان آنها موجب رونق بخشیدن به حوزه صنایع دستی و بتبع آن گردشگری می شود. یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه ها، رویکرد فرهنگی آن است بدین منظور که هنرهای قدیمی و نقوش باستانی و هویت محور مناطق مختلف ایران در قالب صنایع دستی و هنری وارد حوزه نمایش و عرضه عمومی می شوند و بدین شکل فرهنگ و آداب و رسوم اصیل کشورمان به نسل های آینده هم منتقل می شود. مریم جلالی، رویکر اقتصادی را سومین هدف از برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی موجب رونق بازار این عرصه می شوند. هم تولید کننده و هم مصرف کننده می توانند در یک رویارویی با هم آشنا شوند و کالاهای صنایع دستی را مصرف کنند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان داشت: در مجموع زمانی از برگزاری یک نمایشگاه صنایع دستی به رضایت کامل می رسیم که به کل زنجیره ارزش بها بدهیم بدین معنا که در یک نمایشگاه همه جنبه های آموزش، تولید و فروش به مخاطبان عرضه شوند.

جلالی با اشاره به اینکه یزد همیشه در اجرای نمایشگاه های جامع صنایع دستی پیشگام بوده، گفت: در پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران که در یزد برگزار شد شاهد بودیم که همه استان ها مشارکتی فعال در نمایشگاه داشتند و حمایت بسیاری از هنرمندانشان شده بود و غرفه های این نمایشگاه به شکلی حرفه ای و کارشناسانه محصولاتشان را عرضه کردند. در حال حاضر نیز «صندوق کارآفرینی امید» که در زمینه حمایت از کسب و کارهای خرد فعالیت دارد ارتباط موثر و حمایتی خوبی با تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی برقرار کرده که می تواند در آینده موجب آرامش خاطر تولیدکنندگان شود.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه لغو روادید با کشورها و آماده سازی استان هایی که مراودات بین المللی دارند می تواند زمینه ساز رشد سفر گردشگران به ایران شود که نتیجه مهم و ملموس آن رونق اقتصاد صنایع دستی است، اظهار داشت: یزد در این زمینه اقدامات موثری انجام داده که انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت گردشگری مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) یکی از این اقدامات است. از جمله اقدامات موثر دیگر در رونق صنایع دستی توجه به گردشگری داخلی است. بدین منظور وزارت میراث فرهنگی در نوروز امسال «کارگاه گردی» را به برنامه های آژانس های مسافرتی اضافه کرد تا صنایع دستی به عنوان یک جاذبه گردشگری محسوب شود. قصه ای که صنایع دستی و فعالیت هنرمندانش در کارگاه ها ایجاد می کند برای گردشگران حتما جذاب است.

وی در ادامه افزود: همگرایی بین میراث فرهنگی یعنی بافت سنتی و تاریخی یزد و گردشگری به عنوان بازدید کنندگان این بافت و صنایع دستی به عنوان خانه های خلاقی که در بافت تاریخی یزد هستند باعث می شود که بتوانیم در عرصه های بین المللی گردشگری نقش آفرینی کنیم. در این خصوص یکی از اولویت ها باید مقابله با ایران هراسی در جهان و معرفی ظرفیت های تاریخی و فرهنگی دیارمان باشد. خاطره تمامی گردشگران خارجی در بازدید از ایران تفاوت آشکار میان تبلیغات منفی علیه کشور و آرامش و امنیت کامل در کنار جاذبه های کم نظیر است. از این قابلیت باید به صورت همه جانبه در تبلیغ جاذبه های گردشگری و صنایع دستی مان در جهان باید استفاده کنیم.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه همگرایی بین بخشی در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی از یکسو و همچنین ارتباط موثر این حوزه با آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت صمت و سازمان فنی و حرفه ای و سایر نهادها از سوی دیگر می تواند سبب ساز رونق اقتصاد گردشگری شود، بیان داشت: شرکت توسعه سرمایه گذاری برای صنایع دستی در دست احداث است و در حال آماده سازی مقدمات آن هستیم تا هنرمندان صنایع دستی کشورمان سهامداران شرکت بشوند و بتوانیم هم در عرصه هنری و هم در عرصه صنعتی و بازرگانی حوزه صنایع دستی نقش آفرینی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه «بسته بندی» یکی از مهمترین دلایل موفقیت یا شکست در عرضه محصولات صنایع دستی است، گفت: شرکت های پشتیبانی برای امر بسته بندی در نظر گرفته شده به علاوه اینکه با اتصال فعالان صنایع دستی به شرکتهای دانش بنیان و شرکت های خلاق سعی کرده ایم که در امر بسته بندی ابتکارهای بدیعی ایجاد کنیم. باید جامعه سنتی هنرمندان صنایع دستی به این امر واقف شوند و بپذیرند که بسته بندی، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. سال ۱۴۰۳ سال توجه به بسته بندی برای صادرات است. نمی توانیم در بازار جهانی نقش آفرینی کنیم مگر اینکه برند اختصاصی و استاندارد سازی قیمت و کیفیت بسته بندی اختصاصی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید