برگزاری هفتمین همایش ملی «استارتاپ دمو شهر هوشمند» در یزد

افسانه طاهر نژاد/ هفتمین رویداد «استارتاپ دمو شهرهوشمند» از سوی تعاونی پیشگامان کویر در یزد برگزار شد. در این همایش که با حضور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولین استان برگزار شد، ۸ تیم برجسته…

افسانه طاهر نژاد/ هفتمین رویداد «استارتاپ دمو شهرهوشمند» از سوی تعاونی پیشگامان کویر در یزد برگزار شد. در این همایش که با حضور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولین استان برگزار شد، ۸ تیم برجسته در زمینه نوآوری و طرح ایده های جدید به معرفی  محصولات پرداخته تا سرمایه گذاران برای انتخاب برنامه مورد نظر خود آگاهی لازم را کسب کنند. یزد که با پیشرفت در زمینه هوشمند سازی به عنوان شهرهوشمند در کشور معرفی شده است همچنان نیازمند توسعه در زمینه فناوری است تا با تلاش مسئولین و شهروندان بتوان از این طریق اشتغال زایی کرد، چراکه اشتغالزایی به شیوه گذشته نیازمند منابع آبی گسترده است و به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان،  باید به سراغ استراتژی جدید برویم که در آن به میزان منابع آبی استان توجه ویژه ای شود و از طرفی سود دهی هم داشته باشد.

 

کشورهای هوشمند و هوش پرور ابرقدرت های جهان هستند

 معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره بر اهمیت پرورش فکرها و ایده های نو برای رشد و توسعه کشور بیان داشت: اگر در گذشته قدرت در تصرف کشورهای نفت خیز و معدنی بود امروز دیگر این چرخه عوض شده است و کشورهایی قدرتمند خوانده می شوند که به سوی فناوری و هوشمندسازی پیش می روند.

سیدحمید کلانتری در هفتمین رویداد ملی «استارتاپ دمو» در یزد اظهار داشت: تغییرات رخ داده در صدسال اخیر با کل تغییرات تاریخ بشریت برابری می کند، تمام قدرت ها به سوی دانش پیش می روند و هر جامعه ای که دانشش بیشتر باشد، قدرتمند تر است.

کلانتری بیان داشت: امروزه ۶۴ درصد تولید ثروت توسط منابع انسانی صورت می گیرد و سهم ایران از نیروی انسانی برای تولید ثروت تنها ۳۴ درصد است یعنی نصف میانگین سهم دنیا در منابع انسانی.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر پروش نخبگان در کشور گفت: بسیار خوشحالم که شرکت پیشگامان کویر یزد فرصتی رابرای توجه به نوآوری و ایده های نو در یزد فراهم آورده است. وی در ادامه افزود: امروزه کشورهای هوشمند کشورهایی هستند که انسان های هوشمند دارند و به شرکت های نوآور و خلاق توجه بسیاری دارند.

 

ایجاد مکانی مناسب برای فعالیت دانشجویان یزدی در تهران

کلانتری همچنین از تشکیل مجامعی در تهران برای حمایت از دانشجویان یزدی که در تهران تحصیل می کنند خبرداد و اظهارداشت: اطراف دانشگاه ای صنعتی شریف پر از خانه هایی شده است که دانشجویان در آنها با همفکری به پرورش فکر و ایده مشغول هستند و تعامل بسیار خوبی را با دانشگاه ها برقرار کرده اند، از این رو ما نیز برای سهولت کار دانشجویان یزدی به دنبال ایجاد یک مکان مناسب برای فعالیت افراد هوشمند و هوش پرور هستیم که به زودی انجام می شود.

 

دارایی های راکد در بازار بی ارزش هستند

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد نیز در هفتمین رویداد ملی استارتاپ دمو شهرهوشمند اظهارداشت: امروز به یک باور رسیده ایم که شاید روزی حتی تصورش نیز مشکل بود، اینکه با پیشرفت علم و دانش روز به سمت هوشمند شدن تمام جنبه های زندگی رسیدیم.

محمدرضا رضایی نژاد در تشریح اهمیت  «استارتاپ دمو»  گفت: اعتبار شرکت ها به سودآوری و ارزشی است که در آینده ایجاد می کنند از این رو سرمایه گذاران با متصل شدن به جریان تسهیل کننده ای که توسط جوانان با استعداد ایجاد شده است ضمن سرمایه گذاری بر روی پروژه های هوشمند به ارزش و اعتبار شرکت خود می افزایند.

رضایی نژاد بیان داشت: امروزه دیگر کسی پول، ملک و زمین را ارزش و اعتبار نمی خواند و افرادی موفق هستند که این دارایی ها را به سرمایه های سودمند تبدیل کنند به شکلی که درآینده برای آن ها ارزش داشته باشد.

 

برای توسعه و پیشرفت منتظر حمایت های دولتی نباشید

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی در پیشرفت جامعه اظهارداشت: در تجربه ۲۱ساله کاری ام به این باور رسیده ام که برای موفقیت هیچگاه نباید به جایی وابسته و متکی شد. در این بین نیز شرکت ها و ایده پردازان به دنبال حمایت های دولتی نباشند و سعی کنند خودشان کار را به سرانجام برسانند. وی در ادامه افزود: برای جذب سرمایه گذار خارجی نیز برگ برنده در دست شرکت غیر دولتی است به شرط اینکه یک شرکت قوی و پویا باشد چراکه سرمایه گذاران خارجی به دنبال عقد قرارداد با شرکت های خصوص و البته قوی هستند.

 

یزد برای پیشرفت باید با علم و فناوری همراه شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد نیز در این همایش با تاکید بر تغییر رویه در شیوه فعالیت استان در حوزه اشتغال بیان داشت: اگر استان یزد با تلاش ها و استراتژی بزرگان در گذشته، به یک استان صنعتی تبدیل شده است و از این رو همواره پذیرای مهاجران بسیاری است، باید استراتژی تغییر پیدا کند و با علم و فناوری همراه شود.

 اکرم فداکار با اشاره بر وضعیت محیط زیست دراستان یزد و کمبود منابع آبی اظهارداشت: استان یزد برای توسعه و پیشرفت باید به سراغ مدل های جدید برود که هم به منابع آبی توجه داشته باشد و هم مناسب باشد. وی در ادامه افزود: ورود یزد به شهر هوشمند پروژه ای قوی بود و همچنان امیدواریم که این پروژه رشد داشته باشد.

فدارکار گفت: استان یزد در سال گذشته هیچ شتاب دهنده ای نداشت ولی خوشبختانه در سال جاری استان به ۲ شتاب دهنده مجهز شده که این ها نشان از هوشمند شدن یزد و تغییر رویه است.

 

دولت خریدار ۶۳ درصد محصولات دانش‌بنیان است

معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس با اشاره به فعالیت ۴۰ کارگزاری ایجاد شبکه فن بازار در کشور،‌ گفت: دولت خریدار ۶۳ درصد محصولات دانش‌بنیان در کشور است.

حسین صابری در هفتمین رویداد ملی استارتاپ دمو شهر هوشمند با بیان این‌که اکو سیستم تولید فناوری شامل دانشگاه، مرکز کارآفرینی، مرکز شتاب دهند، مرکز رشد و پارک فناوری، اظهار کرد: فن بازار برای تمرکز تحریک به تقاضا از سال ۱۳۸۳ در ایران فعال شده است. وی پر کردن شکاف تکنولوژی فناوری بین کشورها را از دیگر وظایف فن بازار دانست و افزود:‌ مأموریت فن بازارها به دو بخش توسعه شبکه و زیرساختها و عملیات تجاری و فناوری تقسیم می‌شوند.

معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس انتقال فناوری و جذب سرمایه‌گذاری برای تحقق اهداف فناوری‌های ایجاد شده را رویکرد جدی فن بازارها عنوان کرد و ادامه داد: محصولات فناورانه، خدمات تخصصی کسب و کار و طرح‌های فناورانه از جمله خدمات قابل ارائه در فن بازار است.

این مقام مسئول با بیان این‌که دولت خریدار ۶۳ درصد محصولات دانش‌بنیان در کشور است، تصریح کرد: فن بازار تخصصی و فن بازار منطقه‌ای از جمله عناصر اصلی فن بازار ایران هستند. وی در پایان با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ کارگزار ایجاد شبکه فن بازار در کشور،‌ خاطرنشان کرد: از کل کارگزارهای فعال در کشور،‌14  کارگزار برای بازاریابی،‌ چهار کارگزار برای جذب سرمایه و ۲۰ کارگزار وظیفه تبادل فناوری و رفع نیاز شرکت‌های دانش بنیان را به عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید