به مناسبت هفته کودک و نوجوان:

برگزاری جشنواره ″شهر خوب برای بچه های خوب″ در یزد

نشست خبری جشنواره ″شهر خوب برای بچه های خوب″ به مناسبت هفته کودک و نوجوان با حضور جمال الدین عزیزی شهردار ونوس عامری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، عباس ملازینلی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و حجت فلاح سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و رییس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک یزد در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد برگزار شد.

به گزارش یزدانه شهردار یزد با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز جهانی کودک و هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: به همین منظور جشنواره «شهر خوب برای بچه‌های خوب» به مناسبت هفته کودک از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه برگزار می شود، و ضمن مرور برنامه‌هایی شهر دوستدار کودک و برنامه های فرهنگی اجتماعی تفریحی مختلفی را برای کودکان و نوجوانان شهر در نظر داریم.

وی با اشاره به انتخاب شهر یزد در تیرماه سال جاری به عنوان یکی از ۱۲ شهر پایلوت دوستدار کودک در کشور اظهار داشت: برنامه هایی که شهرداری یزد به وزارت کشور ارسال کرد باعث شد تا یزد در بین شهرهای پایلوت شهر دوستدار کودک در کشور قرار بگیرد. پس از آن نیز برنامه‌های دیگری باید اجرا شود تا اهدافی که در رابطه با این مقوله وجود دارد محقق شود.

شهر دوستدار کودک با همکاری وزارت کشور و یونیسف در حال اجراست

جمال الدین عزیزی اضافه کرد: این برنامه‌ها به صورت سالیانه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا در نهایت بتوانیم نشان شهر دوستدار کودک را برای یزد دریافت کنیم. البته بحث داشتن لیبل و نشان شهر دوستدار کودک برای ما مهم است اما هدف اصلی این است که بتوانیم کاری برای شهر انجام دهیم و اهدافی که برای شهرهای دوستدار کودک وجود دارد را برآورده کنیم که این کار در چارچوب همکاری های مشترک با وزارت کشور و یونیسف در حال انجام است.

وی با اشاره به هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی برگزاری جشنواره «شهر خوب برای بچه‌های خوب» توضیح داد: به دلیل شیوع کرونا اغلب برنامه‌های این هفته به صورت مجازی برگزار خواهد شد. جشنواره شهر خوب برای بچه‌های خوب مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا را دارد و اولویت اول ما رعایت پروتکل های بهداشتی خواهد بود.

هدف ما توجه به همه کودکان شهر یزد فارغ از قومیت و نژاد است

عزیزی افزود: قصد ما این است که تمام کودکان شهر فارغ از قومیت و نژاد و سطح زندگی و اجتماعی آنها مورد توجه قرار بگیرند. این نکته‌ای است که می‌خواهیم در برنامه‌های ما گنجانده شود و اتفاقات و رویدادها منحصر به کودکانی که امکانات کافی را در اختیار دارند و بعضا موفقیت هایی را هم کسب کرده‌اند، نباشد.

وی با تشریح اقدامات و برنامه های مربوط به شهر دوستدار کودک توسط شهرداری یزد خاطرنشان کرد: کودکان کار یکی از دغدغه های اصلی تمام شهرهاست و به همین منظور سال گذشته مکانی را برای راه‌اندازی مرکز نگهداری و آموزش کودکان کار در اختیار سازمان بهزیستی قرار دادیم تا این کودکان ساماندهی شوند. حمایت‌ از مدرسه پارس که ویژه تحصیل کودکان اتباع است هم یکی دیگر از اقدامات شهرداری یزد بوده است.

باید کودکان شهر را به عنوان یک شهروند ببینیم و سهم آنها را در نظر بگیریم

ونوس عامری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد با بیان اینکه رویکرد اصلی شهرهای دوستدار کودک این است که کودکان شهر را به عنوان یک شهروند ببینیم و در تمامی پروژه ها و برنامه ها سهم آنها را در نظر بگیریم، اظهار داشت: این موضوعی است که در بسیاری از شهرها معمولاً مغفول مانده و شهر را تنها برای بزرگسالان و گروه سنی فعال و شاغل طراحی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مربوط به شهر دوستدار کودک دارای دو جنبه زیرساختی و رویدادی است، گفت: پارک ها بیشتر برای این ساخته می‌شوند که مورد استفاده کودکان قرار بگیرند در حالی که نمی بینیم برای مثال یک آبخوری و یا حتی نیمکت پارک ها متناسب با قد بچه ها طراحی شده باشد. بنابراین اینکه زیرساخت‌های ویژه برای کودکان در تمام جنبه ها دیده شود یکی از رویکردهای اصلی است. در طراحی‌ها و المان‌های شهری، روشنایی، احداث معابر و به طور کلی در تمامی زمینه ها این موضوع وجود دارد و باید در دستور کار شهرهای دوستدار کودک قرار بگیرد.

شهرها را باید بر مبنای نگاه و خواست کودکان طراحی کنیم

عامری به تشریح فلسفه مستقر شدن اداره شهرهای دوستدار کودک در واحد شهرسازی شهرداری پرداخت و تصریح کرد: برای اینکه این معاونت بتواند طراحی شهری را بر مبنای خواست و نگاه و اهمیت کودکان اجرا کند و استانداردها و ضوابط شهرسازی را با توجه به نیازهای کودکان در نظر بگیرد، اداره شهر دوستدار کودک در آن مستقر شده است.

وی اضافه کرد: بحث دوم بحث‌های رویدادی شهر دوستدار کودک است. بر همین اساس باید رویدادهایی مختلفی مثل جشنواره ها، نمایش‌ها و رویدادهای هنری، ورزشی و اجتماعی را در شهر ویژه کودکان تعریف کنیم و برای رشد فرهنگی، اجتماعی و خلاقیت کودکان شهر برنامه ریزی داشته باشیم.

نقش برگزاری جشنواره عروسکی یزد در دریافت نشان شهر دوستدار کودک

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه اقدامات لازم برای دریافت نشان شهر دوستدار کودک چه مواردی است گفت: امیدواریم بتوانیم لوگوی شهر دوستدار کودک را هم دریافت کنیم. همانگونه که برگزاری رویداد بزرگ جشنواره بین المللی فیلم و کودک نوجوان امتیاز بزرگی برای اصفهان شد تا نشان شهر دوستدار کودک را دریافت کند، جشنواره تئاتر عروسکی یزد نیز می‌توانست این اتفاق را برای یزد رقم بزند که با شیوع کرونا و شرایط فعلی کشور این اتفاق نیفتاد اما امتیاز آن برای یزد اخذ شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته زیرساخت‌های بسیار بزرگی مانند اتاق های مادر و کودک که برای کودکان خردسال و برای شیردهی مادران در اماکن مختلف شهر مانند پارک ها و پایانه ها در نظر گرفته شد و خانه های بازی برای کودکان به این مهم کمک زیادی کرد.

اداره شهر دوستدار کودک نقش ستادی و هماهنگ کننده دارد

در این نشست معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد با بیان اینکه اداره شهر دوستدار کودک در حوزه معاونت شهرسازی شهرداری شکل گرفته و هم اکنون ساختار این اداره تعریف شده است، گفت: خوشبختانه اقدامات متعددی پیش بینی کرده‌ایم که به جدیت پیگیری می شود و امروز می‌توان نمودهای برخی از آنها را در سطح شهر دید. ضمن اینکه امیدواریم پس از پایان بحران کرونا این فعالیت ها گسترده تر شود.

وی با تاکید بر اینکه اداره شهر دوستدار کودک نقش ستادی و هماهنگ کننده دارد، یادآورشد: به دلیل اینکه اقدامات متعدد و نانوشته ای برای قشر کودک و نوجوان توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف چه در داخل و چه خارج از شهرداری می‌شود وظیفه اصلی هماهنگی این اقدامات است تا با برنامه تر جلوه برویم.

حجت فلاح اضافه کرد: بر همین اساس مذاکرات و رایزنی های زیادی را با سازمان بهزیستی و کانون پرورشی و فکری کودک و نوجوان و سازمان فنی و حرفه ای داشته‌ایم که به نتایج بسیار خوبی هم رسیده ایم و امیدواریم بتوانیم ظهور و بروز آن را بیشتر ببینیم.

ساماندهی فضاهای عمومی شهر یزد و رویکرد بیشتر به کودک و نوجوان

وی با بیان اینکه اقدامات متعددی هم در خصوص پایش شهر به عنوان مبنای اصلی فعالیت های شهر دوستدار کودک انجام می شود، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب ما به صورت خاص ساماندهی فضاهای عمومی و رویکرد بیشتر به کودک و نوجوان است تا زمانی که کودک و نوجوان شرایط خانه و مدرسه و دبیرستان را پشت سر می‌گذارد و همه آموزش‌ها را می‌ببیند و برای رفتن به دانشگاه و تشکیل زندگی آماده می شود زمینه لازم برای بروز استعدادهای او فراهم بوده باشد.

عضو شورای اجرایی شهر دوستدار کودک در یزد با اشاره به احداث پارک مهارت در کارخانه جنوب و چهارراه کودکی توضیح داد: توسعه فرهنگی برای آیندسازان شهر از دیگر اهداف اصلی ماست و اگر به عنوان یک کالبد زنده به شهر نگاه کنیم سازنده اصلی آن انسانهای فرهیخته هستند و در این مسیر بحث‌های فرهنگی و آموزشی بسیار مهم است. امیدواریم با حمایت و همدلی همه دستگاه‌های مرتبط با شورای شهر و با بودجه خوبی که اختصاص داده شده است بتوانیم به این سمت برویم که شهر را برای ظهور و بروز استعداد های کودکان شهر دسترس‌پذیر تر از گذشته کنیم.

ضرورت استمرار فعالیت های فرهنگی مرتبط با حوزه کودک و نوجوان

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با تاکید بر ضرورت استمرار فعالیت هایی که در حوزه کودک و نوجوان انجام می شود گفت: قاعدتاً اثربخشی فعالیت های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان به مستمر برگزار شدن آن و گل سرسبد این فعالیت های اجتماعی بها دادن به شخصیت کودکان و نوجوانان شهر است.

وی با اشاره به اجرای طرح شهردار مدرسه توضیح داد: با شیوع بیماری کرونا در استان بسیاری از این طرح‌ها که جزو برنامه‌های رویدادی بوده است متوقف شد و متاسفانه باید گفت با برگزاری این قبیل برنامه‌های فرهنگی به صورت مجازی در شبکه های اجتماعی حق مطلب به طور کامل ادا نخواهد شد. طرح شهردار مدرسه نقطه عطفی بود تا کودکان و نوجوانان شهر در حوزه‌های مختلف تمرین مدیریت شهری کنند.

کسب رتبه برتر جشنواره فیلم کودک شهرهای میراث جهانی توسط یزدی ها

عباس ملازینلی با اظهار خرسندی از اینکه شهر یزد در اولین حضور خود در جشنواره فیلم کودک شهرهای میراث جهانی توانست یکی از سه فیلم برتر جهانی را به خود اختصاص دهد، خاطرنشان کرد: این نشان از استعداد بالای کودکان و نوجوانان شهر ما دارد که این بسیار ارزشمند است و اگر بتواند استمرار داشته باشد این استعدادها بروز بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلفی که برای کودکان کار در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی تدارک دیده‌ شده است، تصریح کرد: این برنامه ها به‌ صورت دو سال متوالی برگزار شد و کودکان کار مبادرت به اجرای برنامه های مختلف هنری مانند تئاتر، موسیقی، نمایش های خیابانی و… پرداختند که برای آنها بسیار جذاب بود.

ملازینلی افزود: نکته مهم این بود که کودکان کار این برنامه ها را همراه با دیگر کودکان انجام می‌داند. یعنی مشخص نبود کدام یک از این کودکان از کودکان کار هستند و کدام یک از آنها معمولی هستند. احداث پارک مهارت و برگزاری جشنواره های قصه گویی، کتابخوانی و قرآنی با همکاری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و اداره آموزش و پرورش استان یزد نیز طراحی شده است و در طول سال به شکل های مختلف اجرایی خواهد شد.

در حوزه کودک با پنج حق عمده روبرو هستیم

حسین ابوطالبی رئیس اداره شهردوستدار کودک شهرداری یزد هم در این نشست اظهار داشت: هدف ما این است که شرایط و زیرساخت‌های شهری به گونه‌ای باشد که امکان زندگی و استفاده از امکانات برای همه کودکان فراهم بوده باشد.

وی افزود: در حوزه کودک با پنج حق عمده روبرو هستیم که باید در ارتباط که ارزشمند بودن، شنیده شدن حرف‌ها، حق برخورداری از امنیت، حق برخورداری از زندگی و خانواده از جمله این حقوق است.

رئیس اداره دوستدار کودک شهرداری یزد از ارائه دو طرح بزرگ به وزارت کشور در حوزه شهر دوستدار کودک خبر داد و گفت: این دو طرح در سطح بین المللی هم بازخوردهای بسیار خوبی پیدا کرد.

ابوطالبی گفت: نگاه عمده ما این است که این اتفاق باید از مسیر فرهنگ‌سازی پیش برود و بر همین اساس سازمان فرهنگی به عنوان بازوی اجرایی شهرداری در این حوزه به خوبی ایفای نقش کرده و اقدامات گسترده‌ای در حوزه فرهنگ‌سازی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی جشنواره شهر خوبی برای بچه‌های خوب هم از یک ماه قبل آغاز به کار کرد و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این حوزه هم با مشارکت بسیار خوب کودکان و نوجوانان تدوین شد.

دیدگاهتان را بنویسید