آیت الله مدرسی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در مدینه‌العلم کاظمیه:

برخلاف حوزه، دانشگاه اقدامی در جهت تعامل با حوزه انجام نداده است

اینطور نیست که وحدت این دو نهاد به طور کامل محقق شده باشد و هنوز باید راه را ادامه دهیم. تعامل بین حوزه و دانشگاه باید دوسویه باشد. تاکنون از سوی دانشگاه کار خاصی انجام نشده اما از طرف حوزه اقدامات خوبی صورت پذیرفته است.

به مناسبت ۲۷ آذرماه روز «وحدت حوزه و دانشگاه» استادان، دانشجویان و طلاب مراکز آموزش عالی و حوزوی یزد سه شنبه شب در قالب یک نشست مشترک با موضوع نقش این دو نهاد در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در مدینه العلم کاظمیه گرد هم آمدند و دبیران کارگروه‌های پنج گانه به گزارش عملکرد خود در این زمینه پرداختند.

شهید پاکنژاد را تجلی بخش وحدت بین حوزه و دانشگاه

آیت الله سید محمد کاظم مدرسی مؤسس حوزه علمیه مدینه العلم کاظمیه، شهید پاکنژاد را تجلی بخش وحدت بین حوزه و دانشگاه در استان یزد دانست و اظهار داشت: شهید سیدرضا پاکنژاد حلقه وصل حوزه و دانشگاه و چهره‌ای بَین همراه با ارزشهای حوزوی و اسلامی بود که با تألیف کتاب ارزشمند «اولین دانشگاه، آخرین پیامبر» که توسط انتشارات دانشگاه یزد به چاپ رسید، در این راه نقش آفرینی کرد. جا دارد حوزه و دانشگاه در زمینه معرفی این اثر سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.

وی با اشاره به گزارش عملکرد دبیران کارگروه های پنج گانه بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: به اعتقاد من اکنون زمانی است که باید گام دوم انقلاب به معنای حرکت رو به جلو، برداشته شود. اینکه مدام جلسه برگزار و در مورد آن بحث شود کافی است و از این به بعد باید در مقام عمل به نتیجه مطلوب و مورد نظر این بیانیه دست پیدا کنیم. کارگروه ها باید نحوه و مقدار اجرایی شدن این بیانیه را مورد توجه قرار دهند.

کتاب آیت الله غروی نائینی معادل خوبی برای بیانیه گام دوم است

آیت الله مدرسی با تشریح معادل و نظیر بیانیه گام دوم انقلاب در بین اندیشمندان اضافه کرد: معادل این بیانیه در بیانیه ها و نظریات غربزدگان موجود است. البته کتاب تنبیه ُالاُمَّه و تَنْزیه ُالمِلَّه، نوشته آیت الله غروی نائینی معادل خوبی برای این بیانیه است که تئوری حکومت اسلامی و آینده امت اسلامی را تبیین می کند اما تفاوت هایی بین نظریه آیت الله نائینی و مقام معظم رهبری وجود دارد.

دست هایی در کار بود که حوزه و دانشگاه را از هم جدا کرد

وی با تاکید بر اینکه عوامل پدید آورنده انقلاب اسلامی می تواند عامل استمرار آن باشد، یادآور شد: امام خمینی از سال ۴۲ در بیانیه های خود به وحدت حوزه و دانشگاه تاکید زیادی داشتند. هرچند که حوزه و دانشگاه ۱۰۰ سال است که از یکدگر جدا شده اند و پیش از این در تدریس علوم انسانی و اسلامی با هم یکی بودند اما دست هایی در کار بود که این دو نهاد را از هم جدا کرد و تفریق و دو دستگی را در میان دانشجویان و حوزویان پدید آورد.

موسس حوزه مدینه العلم کاظمیه با بیان اینکه امام خیلی هنرمند بود به تشریح هنرهای امام پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از این هنرها پیوند زدن دوباره حوزه و دانشگاه بود و هنر دیگر امام تعریف یک بلوک جدید در جهان به جز ۲ گروه سلطه‌گر و سلطه پذیر بود. در حالی که همه جهان پذیرفته بودند که حکومت ها فقط به این دو دسته تقسیم شوند امام بلوک سلطه ستیز را پدید آورد تا در مقابل سلطه‌گران باستند.

امام ولایت فقیه را از میان کتب خاک گرفته و مطرود حوزوی ها بیرون آورد

وی با اشاره به اینکه امام خمینی در بین اسلام متحجر و سکولار، مجتهدانه اسلامی را به نام اسلام ناب محمدی پدید آورد که شرق و غرب را شیفته خود ساخت، ادامه داد: حوزوی ها و دانشگاهیان توجه داشته باشند که امام حکومت اسلامی را با مطالبه گری حداکثری آغاز و با مطالبه گری ضد استعمار و استبداد و استکبار هم به نتیجه رساند. ایشان نظریه ولایت فقیه را از میان کتب خاک گرفته و مطرود حوزوی ها بیرون آورد و عینیت بخشید.

مدرسی ابداع جهادهای مختلف را از دیگر هنرهای امام خمینی برشمرد و بیان کرد: جهاد برای تحقق نظام عادلانه، جهاد برای نجات مستضعفین و جهاد برای رفع فتنه از انواع جهادهای ابداعی امام است. همانطور که خدا در قران در مورد جهاد با فتنه گران فرمود: «بکشید آنها را تا دیگر فتنه نکنند» امام هم جهاد با فتنه گران را باب کرد. اخیرا هم که پای جهاد اکبر باز شده که این هم هنر رهبری بود.

وحدت حوزه و دانشگاه به طور کامل محقق شده است

وی جمهوری اسلامی را عامل تجلی بخش حوزه و دانشگاه پس از انقلاب معرفی کرد و افزود: البته اینطور نیست که وحدت این دو نهاد به طور کامل محقق شده باشد و هنوز باید راه را ادامه دهیم. اما جمهوری اسلامی فضای مباحثه جدیدی را بین حوزه و دانشگاه به وجود آورد و فاصله بین آنها را کاهش داد. توجه دو چندان به علوم انسانی جدید در حوزه و تاسیس حوزه علمیه و نهاد رهبری در دانشگاه ها از جمله اقداماتی است که اگرچه ممکن است اشکالاتی داشته باشد اما هسته اولیه آن برای وحدت آفرینی، پایه ریزی شده است.

اعلام آمادگی حوزه علمیه کاظمیه برای میزبانی از جلسات کرسی آزاد اندیشی

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اعلام آمادگی حوزه علمیه کاظمیه برای میزبانی و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، گفت: لازم است تا این کرسی های آزاد اندیشی با محوریت داوران متبحر در موضاعات مختلفی مثل حجاب اجباری و یا حریم خصوصی بودن داخل خودروهای شخصی، برگزار و در مورد آن بحث و مناظره انجام شود.

حوزه و دانشگاه رفاقت دارند، رقابت هرگز

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه با یکدگر رفاقت دارند اما بین آنها هرگز رقابتی وجود ندارد، عنوان کرد: حوزه و دانشگاه دو خط موازی برای رسیدن به یک هدف مشترک هستند. کما اینکه در خود دانشگاه هم نباید نهادها و تشکلهای همسو مثل بسیج و دفتر نمایندگی رهبری، رقیب هم باشند و بودجه را از یکدیگر بگیرند. این تشکلها با توجه به دشمن مشترکی که دارند باید دست در دست هم به جریان سازی روی بیاورند و مشکلات را حل کنند.

آیت الله مدرسی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه علمیه مدینه العلم کاظمیه خاطرنشان کرد: پیش از این مکانی برای برگزاری این گونه مراسم نداشتیم اما اکنون مختصر فضایی اضافه شده و آماده میزبانی از کرسی های آزاداندیشی هستیم. مدتها بود که با وجود توسعه دانشگاه ها، حتی یک متر به فضای حوزه های علمیه اصافه نشده بود که خوشبختانه با کمک مردم و خیرین این امکان به وجود آمد.

دو هزار جلسه در طول دو سال برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه

در ابتدای این نشست دبیران کارگروه های پنج گانه بیانیه گام دوم انقلاب به گزارش عملکرد خود در خصوص اقدامات اجرایی در تحقق این بیانیه پرداختند.
در همین راستا حجت الاسلام حرزاده دبیر ستاد دانشگاه ها با بیان اینکه از ۲ سال پیش تا کنون بیش از ۲ هزار جلسه همفکری در مورد وحدت حوزه و دانشگاه برگزار کرده‌ایم، گفت: از ابتدا قرار نبود این جلسات رسانه ای شود. در این جلسات که استادان دانشگاه آزاد هم حضور داشتند هر کدام دو محور از محورهای ۷ گانه بیانیه گام دوم را در قالب ۵ نشست برگزار کردند. تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم نیازمند برگزاری جلسات متعدد و تحقیق و بحث فراوانی است.

برخلاف حوزه، دانشگاه کاری در جهت تعامل حوزه و دانشگاه انجام نداده است

وی با تاکید براینکه تعامل بین حوزه و دانشگاه باید دوسویه باشد، افزود: اینکه برای وحدت بین این دو نهاد چه کاری انجام دهیم بسیار مهم است. تاکنون از سوی دانشگاه کار خاصی انجام نشده اما از طرف حوزه اقدامات خوبی صورت پذیرفته است. لازمه موفقیت و تحقق وحدت تعامل و همکاری دو جانبه است.

گزارش عملکرد دبیر کارگروه‌های پنج گانه گام دوم انقلاب

در ادامه دکتر لطفی دبیر کارگروه سبک زندگی در خصوص سلامت جسمی اجتماعی، روانی و معنوی، الگوهای رفتاری، خانواده و انظباط اجتماعی، ایرانمنش دبیر کارگروه عدالت در مورد ایجاد دستگاه نظارتی درون نهادهای حکومتی و دولتی و شفاف سازی منابع، دکتر جعفری دبیر کارگروه عزت بیانیه گام دوم در خصوص استقلال، آزادی و روابط خارجی، دکتر مهدوی نژاد دبیر کارگروه علم و پژوهش در خصوص طبیعت شناسی و نقش شتاب علم در حل مشکلات اقتصادی و سیاسی و دکتر عباس علوی راد اقتصاددان و مدرس دانشگاه در رابطه با تاکید بیانیه گام دوم بر سیاست اقتصاد بدون نفت به سخنرانی پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید