افتخاری بزرگ برای جامعه هنرمندان استان یزد:

برای اولین بار یک یزدی برنده سرو سیمین جشنواره صنایع دستی فجر شد

مسلم زارع هنرمند یزدی موفق شد از میان ۴۰۰ اثر ارسال‌ شده اعم از معرق، منبت، خراطی، حجم، پیکره و خاتم، سرو سیمین جشنواره صنایع دستی فجر در رشته معرق چوب را از آن خود کند و بدین ترتیب به اولین هنرمند یزدی تبدیل شود که به عنوان برگزیده، به جایزه یکی از جشنواره های خانواده فجر دست پیدا می‌کند

اختتامیه چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موزه ملی ایران برگزار شد و مسلم زارع هنرمند یزدی موفق شد از میان ۴۰۰ اثر ارسال‌ شده اعم از معرق، منبت، خراطی، حجم، پیکره و خاتم، سرو سیمین جشنواره صنایع دستی فجر در رشته معرق چوب را از آن خود کند.

جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر به عنوان جوان ترین رویداد خانواده فجر تلاش دارد بستری برای تجلی جلوه درهم‌تنیده هنر و صنعت ایجاد کند تا با پیوند فرهنگ و پیشه تکیه زده بر تاریخ این مرز و بوم ضمن احیای هنرهای سنتی، فضایی برای توسعه و هویت بخشی هنرهای سنتی همچون همچون تذهیب، معرق چوب، ورنی‌بافی، گلیم‌بافی، خراطی چوب، زیورالات سنتی، سفال و سرامیک، نقاشی روی استخوان و سوزن‌دوزی با دعوت از هنرمندان و استعدادهای جوان ایجاد کند.

از همان دوره نخست فلسفه برگزاری جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی به دست آوردن فرصتی برای بازبینی و شناخت فرصت ها و آسیب های این حوزه عنوان شد تا اهداف همچون فرهنگ‌سازی و آشناسازی با هنرهای سنتی و صنایع دستی و پرداختن به امور زیبایی‌شناسی و اقتصادی محقق شود.

مسلم زارع اولین یزدی برگزیده جشنواره صنایع دستی فجر

مسلم زارع  برگزیده چهارمین دوره این جشنواره در رشته معرق چوب که امسال سومین حضور خود را تجربه می کند به ایرنا گفت: دو اثر در این رویداد داشتم یکی معرق ظریف نگاره که شعر با ترکیب چلیپا و خط نستعلیق است و دیگری اثری با خط ثلث که روی فلز برنج و چوب عناب کار شده است.
وی در تشریح نقش جشنواره ها در بهبود سطح کیفی آثار گفت: این جشنواره‌ها به دلیل وجود ذات رقابت می تواند در ارتقاء سطح هنرمندان موثر باشد ولی نباید فراموش کرد که آموزش در این حوزه ضروری است تا استانداردها بتواند دارای اعتبار شود.

هنرهای سنتی را وارد حراج کنند

زارع با اشاره به مشکلات فروش هنرهای سنتی گفت: این آثار به دلیل پروسه طولانی و سخت تولید معمولا قیمت گذاری بالایی را شامل می شود که متاسفانه به دلیل نبود فرهنگسازی صحیح امکان فروش را برای ما دشوار کرده است که باید مسئولان بستر حضور در حراج های هنری را مهیا کنند.

این هنرمند معرق کار با تشریح تفاوت صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: صنایع دستی به محصولاتی گفته می شود که عمدتا با دست و مواد اولیه بومی برای بازار مصرفی تولید می شوند ولی هنرهای سنتی به آثاری گفته می شود که علاوه بر خصوصیات صنایع دستی، آثاری تک و منحصر به فرد هستند، ۲ اثر یک هنرمند هیچگاه شبیه به هم نیستند ولی معمولا بین آنها تفاوتی قائل نمی شوند. قرار ندادن تمایز به کسانی که کارهای نفیس اجرا می کنند لطمه می زند.

وی افزود: برگزیده شدن در این جشنواره همزمان با جشن انقلاب ارزشی دو چندان به خود گرفته است .جوانان برگزیده در این رویداد می توانند از فرصت های شغلی بهتری بهره مند شوند اگرچه متاسفانه به هنرهای سنتی ارزش زیادی داده نمی شود

دیدگاهتان را بنویسید