″زهرا خوش‌اندام″ از سنت‌شکنی در مسابقات اسب‌دوانی کورس پاییزه یزد می‌گوید:

باید نگرانی خانواده‌های یزدی از اسب‌سواری بانوان رفع گردد

تعداد خانم‌ها نسبت به تعداد باشگاه های حرفه‌ای اسب سواری در استان یزد بسیار کم است و حضور چندانی در این مسابقات ندارند. من و خواهرم با یک سنت شکنی در این مسابقات حضور پیدا کردیم. متاسفانه اسب سواری بیشتر شبیه رشته هایی که در آن تفکیک جنسیتی وجود دارد شده ولی با توجه به اینکه یزد به عنوان پایتخت اسب عرب ایران معرفی شده و به تعداد باشگاههای اسب سواری آن افزوده می‌شود، این موضوع بسیار نگران کننده است.

مسابقات جذاب اسبدوانی کورس پاییزه یزد هفته گذشته در پیست اسب‌سواری صفاییه برگزار شد و اسب ″زهرا خوش اندام″ به مقام اول این رقابت‌ها دست پیدا کرد. چندی قبل مدیرکل ورزش و جوانان استان از اصحاب رسانه خواسته بود نسبت به پوشش تصویری رقابت‌های ورزشی بانوان توجه بیشتری داشته باشند. به همین بهانه با زهرا خوش اندام یکی از فعال ترین دختران یزدی در حوزه‌های ورزشی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به گفتگو نشستیم.

ابتدا برای اطلاع بیشتر مخاطبان کمی از خودتان بگویید؟

متولد سال ۱۳۷۴ در شهر یزد هستم. پس از تحصیل در مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی در دانشگاه یزد بلافاصله به عنوان دانشجوی نخبه در گرایش مطالعات منطقه ای همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدم و در حال حاضر هم در حال گذراندن رشته روابط بین الملل در مقطع دکترا در دانشگاه تهران هستم.

متاسفانه در یزد سمن فعالی در حوزه زنان وجود ندارد

گویا در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و حتی شعر و ادبیات هم فعال هستید؟

بله در همان دانشگاه یزد و در دوره کارشناسی ارشد فعالیت های دانشجویی خود را آغاز کردم و برای سه دوره عضو شورای مرکزی تشکل توسعه و اعتدال دانشگاه یزد بودم. این تشکل اولین تشکل اصلاح‌طلب دانشجویی استان یزد است که یک دوره دبیرکل و یک دوره هم دبیر کلی آن را بر عهده داشتم. در حال حاضر هم عضو حزب عدالت و آزادی هستم که هرچند یک حزب سیاسی است اما با توجه به اینکه در جامعه امروز به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیاز بیشتری احساس می‌شود به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی روی ‌آوردیم. علاقه زیادی به حوزه زنان دارم ولی متاسفانه در یزد سمن فعالی در حوزه زنان وجود ندارد و به همین دلیل اقدام به تاسیس یک سمن در حوزه زنان کرده‌ام که هنوز مجوز قطعی آن صادر نشده است. یک ماه قبل هم کتاب شعر من به چاپ رسید که بزودی رونمایی خواهد شد.

چطور شد که به رشته اسب سواری علاقه مند شدید؟

به دلیل پیشینه خانوادگی و اینکه پدربزرگم در کار صنعت دامداری و نگهداری اسب فعالیت می کرد به همراه برادرم به این رشته روی آوردیم و یک باشگاه اسب سواری را به همراه هم در زارچ اداره می کنیم. علاوه بر اسب سواری در تولیدات و پرورش اسب های کورسی و تولیداتی هم مشغول هستیم.

اسب شما در مسابقات اسب سواری کورس پاییزه یزد به مقام اول دست پیدا کرد در این باره بیشتر توضیح دهید؟

یزد در حال حاضر به عنوان پایتخت اسب عرب ایران معروف است و یک سری مسابقات در فصل بهار و پاییز توسط اسپانسر در یزد برگزار می شود و باشگاه های زیادی در سطح استان وجود دارند که یا خود این مسابقات باعث پیشرفت و افزایش تعداد آنها شده و یا خود این باشگاه ها باعث رونق این مسابقات شده است. یعنی یک تعامل دو طرفه بین این دو وجود دارد. ما هم در این مسابقات شرکت کردیم که خوشبختانه به مقام اول رسیدیم.

سنت‌شکنی کردم و در مسابقات اسب‌دوانی کورس پاییزه یزد شرکت کردم

استقبال زنان یزدی از رشته از اسب سواری در یزد به چه صورت است؟

نکته بسیار مهم این است که تعداد خانم‌ها نسبت به تعداد باشگاه های حرفه‌ای اسب سواری در استان یزد بسیار کم است و حضور چندانی در این مسابقات ندارند. من و خواهرم با یک سنت شکنی در این مسابقات حضور پیدا کردیم. متاسفانه اسب سواری بیشتر شبیه رشته هایی که در آن تفکیک جنسیتی وجود دارد شده ولی با توجه به اینکه یزد به عنوان پایتخت اسب عرب ایران معرفی شده و به تعداد باشگاههای اسب سواری آن افزوده می‌شود، این موضوع بسیار نگران کننده است. البته اقدامات مفیدی مثل برگزاری کلاس های اسب سواری برای بانوان انجام شده اما این ظرفیت وجود دارد که بیشتر به این مسئله پرداخته و به آن بها داده شود. یک سری تفکرات اشتباهی در مورد اسب سواری بانوان وجود دارد که باید با آموزش و اطلاع رسانی درست، این نگرانی ها را از خانواده‌های یزدی رفع کرد.

تعداد چابک‌سواران زن در کشور انگشت شمار است

در حال حاضر چند بانوی باشگاه دار یا مالک اسب در یزد وجود دارد و چند نفر از آنها اسب سوار هستند؟

مسابقات اسب سواری در بخش‌های پرش، کورس و یا زیبایی برگزار می شود. در مسابقات زیبایی که غالبا در محدوده اشکذر برگزار می شود تمرکز بیشتر بر روی اسب است. یعنی اسب باید زیبایی را داشته باشد اما در مسابقات پرش بیشتر مهارت فرد اسب سوار مهم است. مسابقات کورس هم که اغلب در صفاییه برگزار می شود تمرکز بر روی اسب است. فقط افرادی با یک فیزیک بدنی خاص توانایی چابک‌سواری را دارند و این کار هرکسی نیست. در کل استان یزد چابکسوار زیادی که اجازه دارند در این مسابقات بر روی اسب بنشینند وجود ندارد چرا که بسیار خطرناک است و کار افراد غیر حرفه ای نیست و باید حتماً چابکسوار و وزن مشخصی داشته باشید. چابک‌سواران زن در کشور که در مسابقات شرکت می‌کند شاید به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد اما تعداد بانوان مالک اسب در یزد زیاد است. در مجموع امکان حضور در مسابقات برای بانوان وجود ندارد اما برای اینکه آمادگی اسب برای مسابقات حفظ شود باید اسب‌ها ۴ روز در هفته به مدت دو تا سه ساعت بدوند که این کار را خودمان انجام می‌دهیم.

محدودیت موتور سواری بانوان در هیچ جای قانون نیامده است

به جز ورزش اسب سواری به چه رشته دیگری علاقه‌مند هستید؟

علاقه زیادی به موتورسواری و مخصوصاً موتور های سنگین دارم ولی نه عرف و نه قانون این اجازه را به بانوان نداده، در صورتی که این محدودیت در هیچ جای قانون نیامده است. یعنی انقدر این عرف جا افتاده که تبدیل به قانون شده و شرایطی به وجود آمده که حتی با دوچرخه سواری بانوان در سطح شهر هم مخالفت می‌شود. این اصلاً درست نیست و با توجه به اینکه احداث ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی و کسب برند شهر جهانی توسط یزد، جای تاسف دارد. بنابراین ما هم سعی می کنیم این علایق خود را محدود کنیم و بیشتر در مکان های اختصاصی بانوان موتور سواری کنیم. سوال اینجاست چطور اشکال ندارد که یک زن ترک یک موتور سوار بنشیند اما خود او که راننده باشد ایراد دارد. در هر صورت امیدوارم هرچه زودتر این محدودیت ها از بین برود و حتی مسابقات موتور سواری بانوان در سطح کشور برگزار شود تا ما بتوانیم در آن شرکت کنیم.

کمیته جوانان شورای شهر یزد اهل نمایش نیست

به عنوان یکی از اعضای کمیته جوانان شورای شهر یزد هم انتخاب شده اید در این زمینه چه فعالیت هایی داشته اید؟

حدود یک سالی است که به دعوت کمیسیون فرهنگی شورای شهر به همراه چند نفر دیگر به عضویت کمیته جوانان شورا درآمده‌ایم تا زیر نظر کمیسیون فرهنگی فعالیت کنیم. این کمیسیون قصد دارد تا کارهای فرهنگی جوانان را در سطح شهر به خود جوانان بسپارد که با توجه به سابقه‌ام در دانشگاه‌ از من هم دعوت به عمل آمد. انصافاً کارهای بسیار خوبی هم طی مدت یک سال اخیر انجام شد. البته کمیته جوانان خیلی اهل نمایش نبوده هر چند که لازمه سمن‌ها رسانه‌ای کردن فعالیت‌ها برای تشویق و علاقه مند کردن مردم است اما به دلیل اینکه ما وابسته به شورای شهر هستیم سعی کردیم خیلی کارهای خود را رسانه ای نکنیم. از همه سمن‌‌ها دعوت کردیم تا مشکلات خود را مطرح کنند تا در حد توان آنها را پیگیری کنیم. ایده های مختلفی هم از آنها گرفتیم. مثلا برنامه جوان شو با پیگیری کمیته جوانان بالاخره اجرایی شد که با استقبال خوبی هم مواجه شد. در حال حاضر هم بر روی یک پروژه‌های بزرگ کار می‌کنیم که تا چند وقت دیگر از آن رونمایی خواهد شد.

تفکیک جنسیتی در سینما و پارک‌های شهر ایرادات اساسی دارد

دلیل انتقاد شما به ساخت سینمای تخصصی بانوان در یزد چه بود؟

بحث هایی در مورد احداث پارک دوچرخه سواری بانوان مطرح شده که به اعتقاد من اگر چنین مسائلی در شهر پا بگیرد و اگر یزد بخواهد نسبت به سایر استان‌ها در مسائل این چنینی پیش‌قدم باشد ممکن است این ایده در سایر حوزه ها هم نفوذ کند. ساخت پارک و سینما و دیگر مکان‌های تخصصی بانوان ممکن است در ادامه به ورود به حوزه‌های دیگر هم بیانجامد که هم از نظر روانشناسی و هم از نظر جامعه شناسی این موضوع ایراد دارد و نتیجه عکس خواهد داشت. ممکن است در آینده خیابان ها را هم بخواهند جداسازی کنند و این باعث خواهد شد دیگر هیچ تعاملی بین زن و مرد وجود نداشته باشد و مسلم است که دختر و پسری که بخواهند در آینده با یکدیگر ازدواج کنند و زندگی مشترک تشکیل دهند به درک متقابل از یکدیگر نرسند.

دیدگاهتان را بنویسید