بافت روستا، مظهر اقتصاد مقاومتی است

منطقه یزد، دکتر «محمد یارمند» در همایش اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار روستایی که با حضور جمعی از استادان، مسئولان، بخشداران، اعضای شوراهای اسلامی بخش و روستای استان یزد در دانشگاه یزد برگزار شد، گفت: یکی از رسالت‌های مهم دفتر…

منطقه یزد، دکتر «محمد یارمند» در همایش اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار روستایی که با حضور جمعی از استادان، مسئولان، بخشداران، اعضای شوراهای اسلامی بخش و روستای استان یزد در دانشگاه یزد برگزار شد، گفت: یکی از رسالت‌های مهم دفتر امور روستایی  اهتمام به مبحث اشتغال روستاییان بوده است . 

وی افزود: خوشبختانه برنامه های خوبی در جهت اشتغال پایدار فراهم آمده و افتخار می‌کنیم که استان یزد جزء استان‌های دوم و سوم در جذب اعتبارات است . 

وی خاطرنشان کرد: ماهیت درونی روستا و بافت روستا، مظهر اقتصاد مقاومتی است و عوامل موثری اثرگذار در آن هستند که حفظ آن‌ها گامی در جهت اقتصاد مقاومتی است . 

وی خطاب به دهیاران گفت: همه شما دهیاران بدانید که حفظ اصالت روستا در واقع گام نهادن در مسیر اقتصاد مقاومتی و اشتغال روستایی است . 

یارمند در خصوص خانه‌های بوم‌گردی نیز گفت: امروزه در سطح روستاهای استان ۲۰۰ مورد درخواست صدور مجوز خانه‌های بوم‌گردی را داریم که بیش از ۱۳۰ مورد مجوز صادر شده و ۵۰ مورد هم در حال فعالیت است . 

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: بهره‌برداری این خانه‌ها در جهت عرف و کالبد و حفظ اصالت روستا است که ارتباط مستقیم با اقتصادمقاومتی دارد و بها دادن به این پتانسیل گامی شایان در جهت اقتصاد مقاومتی و اشتغال روستایی است . 

وی ضمن اشاره به حمایت‌های دولت در زمینه اشتغال روستایی گفت: علاوه بر حمایت‌هایی که دولت انجام می‌دهد بحث مشارکت مردم و کارآفرینی عنصر بسیار مهمی در این راستا است . 

یارمند گفت: دهیاری به عنوان نهاد عمومی خدمت رسان به مردم است که میتواند گام بسیار بزرگی در جهت تکمیل این امر داشته باشد . 

وی از دهیاران تقاضا کرد که با ایجاد انگیزه و امید در دل مردم  روستا به این هدف بزرگ دست یابند.

دکتر «حسین ملکی نژاد» دبیر همایش نیز در ادامه گفت: افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند شاید لایق‌ترین افرادی باشند که می‌توان از آن‌ها برای اقتصاد مقاومتی نام برد . 

وی گفت: وقتی صحبت از روستا می‌شود، شاید مهمترین بخش مبحث آب باشد که بخش عظیمی از آب در زمینه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد . 

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آن که توزیع آب در کره زمین یکسان نیست، استفاده درست از آب بسیار مهم است . 

وی درد ادامه مبحث خشکسالی را مطرح کرد و گفت: خشکسالی ذات طبیعت است که باید به دنبال راه کارهایی برای تطبیق و سازگاری با آن و نه مبارزه با آن باشیم.

وی ابتکار قنات را از جمله افتخار ایرانیان دانست و گفت: قنات از ابتکارات ایرانیان است و منشا پیدایش آبادی ها و شهرهاست . 

وی انواع روش‌های آبیاری را نیز نام برد و گفت: یکی از علل هدر رفت آب، تبخیر آب از سطح خاک است که آبیاری قطره‌ای علاوه بر مزایای آن یکی از عیوبش همین هدر رفت آب از طریق تبخیر است . 

وی عدم تجاوز به حریم رودخانه‌ها را هم مهم دانست و افزود: اجازه ندهید به راحتی به حریم رودخانه‌ها تجاوز شود زیرا اثرات مخرب آن گریبانگیر است . 

دکتر «رزا قوچانی» مدیر هماهنگی جهادکشاورزی استان یزد نیز که از دیگر سخنرانان این همایش بود،  تعدادی از طرح های خرد اقتصادی قابل اجرا در استان یزد را با ذکر توضیحاتی تشریح کرد . 

وی گفت: ایران رویش گاه اصلی بسیاری از گونه های دارویی با ارزش است که خوشبختانه استان یزد نیز از این نعمت بی‌بهره نیست . 

وی خاطرنشان کرد: اگر زراعت را به سمت کشت گیاهان دارویی ببریم میتوانیم کشاورزی را حفظ کنیم . 

«هادی هزارخانی» دبیر کانون کار آفرینان استان نیز در این همایش سخنان خود را با طرح این سوال آغاز کرد که چرا با همه این مسائلی که وجود دارد، روستاهای ما هر روز تخلیه شده و بحث حاشیه‌نشینی در شهر‌ها اتفاق افتد؟

وی افزود: ما باید قبل از هر چیز روستاها را حفظ کنیم، اگر صادقانه روستا را مکان امن و آرامش قرار دهیم روستاها حفظ خواهد شد

وی تصریح کرد: مهمترین بحث در شبکه توزیع تولیدات مبحث فروش و بازار است که ما میتوانیم کارآفرینان بزرگ را با روستاییان آشنا کنیم . 

دکتر «محمدحسین ایران‌نژاد» عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد ه در این همایش گفت: بحث مهمی که مطرح است فرصت های جدیدی است که می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی در روستاها استفاده شود . 

وی افزود: وقتی صحبت از گردشگری می‌شود، اولین بحث مساله جاذبه است و خوشبختانه روستاهای ما پر از جاذبه است که باید از تمام آنها استفاده مفید و به صرفه شود . 

وی خاطرنشان کرد: کشور ما خوشبختانه یکی از کشورهای غنی از نظر تنوع زیستی چه جانوری و چه گیاهی است . 

وی افزود: تلفیق فرهنگ و طبیعت بسیار مهم است که باید باهمه توان در روستاها حفظ شود . 

ایران‌نژاد گفت: موضوع برند‌سازی و صرف هزینه برای معرفی و تبلیغات اثرگذار و پرهیز از کار بدون مطالعه و هزینه برای تهیه طرح و برنامه در واقع نوعی سرمایه گذاری است.

گفتنی است، در پایان همایش مذکور از دهیاران منتخب استانی تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید