اولین گام شهرداری برای بازگشت یزد به «شهر دوچرخه ها»

صالح مستوفیان/ بالاخره بعد از سالها شعار دادن و به رخ کشیدن عنوان تاریخی «شهر دوچرخه ها» برای یزد که دیگر وجود خارجی ندارد، اولین مسیر امن دوچرخه در بلوار جمهوری یزد ایجاد می شود. افزایش روزافزون آلودگی هوا، ترافیک…

صالح مستوفیان/ بالاخره بعد از سالها شعار دادن و به رخ کشیدن عنوان تاریخی «شهر دوچرخه ها» برای یزد که دیگر وجود خارجی ندارد، اولین مسیر امن دوچرخه در بلوار جمهوری یزد ایجاد می شود.

افزایش روزافزون آلودگی هوا، ترافیک و کمبود پارکینگ در شهر یزد، گسترش دیابت و بیماری های قلب و عروقی میان شهروندان یزدی و عنوان شهری بدون نشاط برای یزد تنها گوشه ای از آفت های زندگی در شهر ماشین محور یزد است که مدام مورد انتقاد و گلایه واقع می شود اما در مقام عمل تنها پل و زیرگذر برای عبور راحت تر وسایل نقلیه به شهر اضافه شده و هیچ اقدام موثر فیزیکی برای رهایی از ماشین و موتورسیکلت در هندسه شهر اتفاق نیافتاده است.

یقینا با «حلوا حلوا گفتن» دهان شیرین نمی شود و نمی توان از مردم انتظار داشت که در شرایط بسیار خطرناک عبور خودروها و موتورسیکلت ها با رعایت حداقل ایمنی در رانندگی، دوچرخه سواری کنند و شهر نیاز جدی به ایجاد مسیرهایی امن و اختصاصی برای دوچرخه دارد. خواسته ای که اولین کلنگ آن در بلوار جمهوری خورده شد و قرار است معبر اصلی و مهم ورود به شهر یزد، شاهد عبور روزانه صدها دوچرخه سوار باشد. طرحی که به گفته شهرداری یزد در سالهای آتی به اغلب شریان های ارتباطی شهر نیز تسری داده خواهد شد.

نکته جالب توجه در شروع عملیات عمرانی ایجاد باند دوچرخه سواری در یزد، طرح انتقادهایی از این پروژه و مقایسه آن با طرح پیاده رو محور کردن خیابان قیام است. در اینکه شهرداری یزد در دوره قبل دست به اقدامی زد که بسیار حاشیه ساز بود و بدون سنجش کافی و آماده سازی مقدمات لازم، دست به تغییر هندسه خیابان قیام زد و باعث شد علاوه بر از میان رفتن میلیون ها تومان بودجه شهرداری، نارضایتی عمومی نیز حاصل شود اما به نظر می رسد این تجربه در کنار مطالعات صورت گرفته منجر به ایجاد مسیر دوچرخه سواری با رعایت تمامی موارد استاندارد و تردد بدون محدودیت خودروها شده است بطوریکه مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد در توضیح این پروژه به بشارت یزد گفت: در بلوار جمهوری برای ایجاد مسیر دوچرخه سواری، هیچ تغییری در تعداد خطوط و همچنین خط پارک خودروها ایجاد نشده و صرفا استاندارسازی معبر مطابق با آیین نامه های مربوطه صورت گرفته است.

 

کسبه بلوار جمهوری نگران نباشند

حمید دهقان با اشاره به اینکه در حال حاضر عرض معابر و همچنین خط کشی معابر در سطح شهر یزد مطابق با استانداردها و آیین نامه ها نیست، بیان داشت: مطابق با بند ۳-۴ از صفحه ۳۷ بخش ۶ آیین نامه  طراحی راههای شهری حداکثر تعداد خط در راههای شریانی درجه دو (مانند بلوار جمهوری) سه خط عبور می باشد که عرض مطلوب هر خط عبور مطابق با بند ۳-۱۰ در صفحه ۴۰ از بخش ۶ آیین نامه طراحی راههای شهری ۲۵/۳ متر است. یعنی عرض استاندار و مطلوب در بلوار جمهوری با احتساب سه خط عبور و یک خط پارک برابر با ۱۲ متر است که این موضوع در طرح آن لحاظ شده است.

وی در ادامه افزود: موضوع بعدی اینست که فاصله بین خطوط در آزادراهها و تندراه های برون شهری ۱۲ فوت یا ۶۵/۳ متر است. اما در بسیاری از معابر شهر یزد فاصله خطها بسیار بیشتر از این میزان است. همین موضوع منجر به افزایش سرعت و حرکت خودروها بر روی خط کشی معابر شده است. لذا در بلوار جمهوری استاندارد سازی مسیر شکل گرفته است و این مسیر مانند سابق سه خط عبور و یک خط پارک را دارد و جای هیچ نگرانی برای کسبه محترم و شهروندان گرامی وجود ندارد.

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد همچنین بیان داشت: بلوار جمهوری اسلامی شهر یزد بطول تقریبی ۴۲۰۰ متر به عنوان یکی از طولانی ترین و عریض ترین معابر شهر یزد مدنظر قرارگرفت که مسیر دوچرخه سواری آن در طرح جامع حمل و نقل شهر یزد که در تاریخ ۱۱/۱۱/۹۶ در شورای ترافیک استان مصوب و پس از آن نیز در دفتر حمل و نقل و شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای وزارت کشور هم مصوب شد، پیش بینی شده است.

موضوع ایجاد مسیر دوچرخه در معابر شهری تنها نیاز شهر یزد در زندگی مدرن امروزی نبوده و بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ جهان و ایران از مدت ها پیش اقدام به ساخت مسیرهای دوچرخه سواری نموده اند و این یک تجربه قابل دسترس و آزموده شده است و در یزد نیز بطور قطع قابل انجام است. موضوعی که به نظر می رسد بیش از نگرانی مردم به عزم مسئولین برای اجرایی کردن آن نیاز بوده که متاسفانه در سالهای قبل تنها در حد حرف باقی ماند و حالا مدیریت شهری یزد قصد دارد اعتبار از دست رفته این شهر را که روزگاری مشهور به «شهر دوچرخه ها» بوده، بازگرداند.

البته اگر انتقاد افراد مغرض و دنبال کننده منافع شخصی را کنار بگذاریم که برای تخطئه مدیریت شهری چشم بر منافع شهروندان و توسعه شهر یزد همواره بسته اند، دلنگرانی برخی از کسبه بلوار جمهوری خصوصا با وجود تجربه خیابان قیام امری طبیعی است و حالا که مسئولان شهرداری خبر از مطالعه کامل این طرح و انطباق آن با تمامی معیارها و استانداردها داده اند، لازم است حمایت آنها در قالب گفتگو و نشست های توجیهی جلب شود. موضوعی که مدیریت جدید شهرداری یزد در پروژه خیابان قیام انجام داده و گفته می شود قرار است خبرهای خوشی از خیابان قیام نیز شنیده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید