انجمن های اولیا و مربیان «اتاق فکر مدارس» است
بسیاری از متخصصان و صاحب نظران در امر تعلیم و تربیت معتقدند که اولیا و مربیان دوبال مهم در حوزه آموزش و پروش بوده که هر گاه همکاری و همگامی یکی از آن دو محقق نشود، امر تعلیم و تربیت ناقص و بی ثمر خواهد ماند و و از طرفی جایگاه انجمن اولیا و مربیان در تصمیمهای مدارس قانونی است و می تواند کمک بسیار مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی مدارس داشته باشد. از این رو تشکیل انجمن اولیا و مربیان در مدارس به عنوان یکی از ارکان اساسی تعلیم و تربیت شناخته شده است. رکنی که کارکردهای بسیار مهم و موثری در آموزش و پرورش دانش آموزان و تأثیر مستقیمی در آینده آنها خواهد داشت.
بررسی جایگاه و اهمیت «انجمن های اولیا و مربیان مدارس» در گفتگو با مدیر دبیرستان پسرانه امام حسن مجتبی(ع) در یزد:
بشارت یزد؛ ناهید عنصری/ بسیاری از متخصصان و صاحب نظران در امر تعلیم و تربیت معتقدند که اولیا و مربیان دوبال مهم در حوزه آموزش و پروش بوده که هر گاه همکاری و همگامی یکی از آن دو محقق نشود، امر تعلیم و تربیت ناقص و بی ثمر خواهد ماند و و از طرفی جایگاه انجمن اولیا و مربیان در تصمیمهای مدارس قانونی است و می تواند کمک بسیار مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی مدارس داشته باشد. از این رو تشکیل انجمن اولیا و مربیان در مدارس به عنوان یکی از ارکان اساسی تعلیم و تربیت شناخته شده است. رکنی که کارکردهای بسیار مهم و موثری در آموزش و پرورش دانش آموزان و تأثیر مستقیمی در آینده آنها خواهد داشت.
عباس نعمتی، مدیر دبیرستان پسرانه امام حسن مجتبی (ع) معتقد است: انجمن های اولیا و مربیان در حقیقت “اتاق فکر مدارس در ترسیم و پیشبرد برنامه های آموزشی و پرورشی” است
او با تاکید بر اهمیت این رکن اساسی و الزام تصمیمات آن برای مدارس، آن را یکی از ارکان تصمیم گیری های قانونی در مدارس دانست و گفت: در دستور العمل اجرایی مدارس پنج مورد از ارکان مهمی که در مدارس موثر هستند تعریف شده که این ارکان عبارتند از: مدیر مدرسه، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، شورای معلمان و شورای دانش آموزی.
وی ادامه داد: بر این اساس قانونگذار در تعریف انجمن اولیا و مربیان مشخص نموده است که این انجمن چه وظایفی بر عهده داشته و چه کمک هایی می توانند به نهاد مدرسه بنمایند. البته منظور از کمک صرفاً کمک های مالی و مادی نیست بلکه این انجمن همچون اتاق فکری است که می تواند بسیار در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش موثر بوده و یکی از بازوهای توانمند مدیریت مدرسه است. زیرا این انجمن نماینده ای در شورای عالی و نماینده ای نیز در شورای مدرسه دارد، بنابراین جایگاه والایی داشته و می تواند نقش موثری در تصمیمات آموزشی و پرورشی مدارس داشته باشد.
نعمتی با تأکید براینکه تصمیماتی که توسط انجمن اولیا و مربیان در چهارچوب قانون اتخاذ می شود، لازم الاجراست؛ تصریح کرد: به عنوان مثال چنانچه تصمیمی مبنی بر انجام فعالیت های فوق برنامه از قبیل تشکیل کلاس های اضافه یا اردو و یا اجرای فعالیت های فرهنگی و ورزشی در این انجمن مصوب گردید، مدیر مدرسه ملزم به اجرای مصوبه بوده و نمی تواند از زیر بار مسئولیت اجرای آن تصمیم شانه خالی نماید.
وی گفت: همچنین مدارسی که در حوزه آموزشی و پرورشی موفق عمل نموده اند، قطعاً انجمن های اولیا و مربیان قدرتمند و فعالی دارند. زیرا انجمن اولیا و مربیان پشتوانه و تکیه گاه قوی برای مدیر محسوب می شود و به اعتبار و پشتوانه انجمن، مدیر نیز می تواند به صورت موثر اقدام نماید.
نعمتی با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس برنامه ای تحت عنوان ملاقات دبیران با والدین دارند، اظهار کرد: در دوره ابتدایی بیشتر شاهد اجرای چنین برنامه هایی هستیم زیرا هر کلاس تنها یک معلم دارد و معمولاً به صورت ماهانه امکان ارتباط والدین و معلمان وجود دارد. اما در مقطع متوسطه اول و دوم حضور والدین کمرنگ تر می شود، زیرا والدین بر این باورند که فرزندشان به اندازه کافی رشد یافته و نیاز چندانی به حضور آنها در فضای مدرسه نیست. در حالیکه حضور والدین در مقطع متوسطه اول و دوم لازم تر است، زیرا دانش آموزان در دوره نوجوانی درون گرا تر شده و ممکن است که برخی مسائل را از والدین کتمان نمایند.
این مدیر باسابقه ادامه داد: در واقع در مقطع ابتدایی، دانش آموزان کمابیش تمامی اتفاقات داخل مدرسه را به والدین خود انتقال می دهند، اما حس استقلال دانش آموزان در دوره نوجوانی مانع از انتقال مسائل داخل مدرسه به والدین می گردد. لذا در این مقطع حضور والدین در مدرسه و اطلاع از وضعیت آموزشی و پرورشی فرزندان اهمیت بیشتری می یابد. بنابراین نقش و اهمیت انجمن اولیا و مربیان نیز در مدارس متوسطه دوره اول و دوم افزایش می یابد و تصمیماتی که والدین از یک سو و مربیان از سوی دیگر اتخاذ می نمایند، در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان بسیار موثر خواهد بود.
وی با بیان این مطلب که در کنار انجمن اولیا و مربیان، شورای مدرسه نیز در امر تعلیم و تربیت نقش موثری دارد، تصریح کرد: شورای مدرسه از مدیر و معاونین و مشاوران مدرسه تشکیل شده و در این شورا تصمیم گرفته می شود که انجمن اولیا و مربیان در چه تاریخی و با حضور چه تعداد از اعضای منتخب برگزار گردد.
نعمتی با تأکید بر اینکه در اذهان عمومی جامعه، هدف از تشکیل انجمن اولیا و مربیان صرفاً برای دریافت کمک های مالی از والدین قلمداد می گردد، اظهار کرد: جزئی از وظایف این انجمن در راستای دریافت کمک های مالی از والدین می باشد و از آنجا که هر یک از والدین قابلیت ها و ظرفیت ها و توانایی های متعددی داشته و یا در مشاغل مختلفی مشغول به فعالیت هستند.
لذا تشکیل این انجمن نقش موثری در آگاهی مدرسه از ظرفیت های والدین و بهره گیری از این ظرفیت ها و توانایی ها برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی بهتر از سوی مدارس دارد. بنابراین رسالت انجمن اولیا و مربیان این است که از همراهی والدین در زمینه پیشبرد مدرسه به سوی فضایی شاداب تر و پویا تر استفاده نماید.