در نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات مطرح شد:

انتظارات ما از شورا و شهرداری در خصوص نصب یک المان کتاب در شهر محقق نشد

انتظار بیشتری از شهرداری داشتیم که حداقل المانی به نام کتاب در یزد رونمایی شود ولی در سال پایتختی کتاب در یزد، این اتفاق نیفتاد. هر چند که میدانی به نام کتاب نامگذاری شد اما این عنوان هم هنوز درج نشده است. البته کارهای خوبی هم انجام شده اما امیدواریم این نقیصه‌ها جبران شود.
به کسب عنوان «پایتخت کتاب جهان» در سال ۲۰۲۲ بسیار خوشبین هستیم

فعالیت رسمی سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان صبح روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه با نشست خبری مجید جوادیان زاده مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد آغاز شد و گزارشی از برنامه‌های آتی و اقدامات فرهنگی انجام شده در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان یزد ارائه گردید.

مجید جوادیان زاده مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن تشکر از خانه مطبوعات برای انتخاب ساز و کار ارتباطی جدیدی که به طور رسمی از امروز آغاز به کار کرده است، گفت: خبرنگاران استان توانستند در روزهای بحران کرونا با تهیه گزارش‌های خبری خوب رابطه بسیار مناسبی با مردم برقرار کنند که بسیار ارزشمند و کارآمد بود.

به جای سالی یک جشنواره چندین جشنواره کوچک با موضوعات بیشتر را برگزار خواهیم کرد

وی در خصوص جشنواره‌های فصلی برگزار شده توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد توضیح داد: سعی کردیم در جشنواره‌های فصلی و رسانه‌ای که برگزار می‌شود بر روی موضوعاتی متمرکز شویم که بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. یعنی مواردی که به نوعی «مردم‌محور» هستند را مدنظر قرار دادیم. روال کار در گذشته این طور بود که جشنواره ها سالی یک بار برگزار و همه موضوعاتی که رسانه‌ها در یک سال فعالیت خود انجام می دادند به نمایش گذاشته می شد اما اخیراً با توجه به موضوعات زیادی که مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد چندین جشنواره با موضوعات مختلف و در ابعاد کوچک تر را تعریف کردیم.

خاطره نگاری از روزهای شیوع کرونا توسط مدیران و خبرنگاران

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اظهار داشت: امیدواریم با ثبت تجربه ای که به واسطه بحران کرونا پیش آمد طرح و برنامه‌ای را تعریف کنیم تا یک خاطره نگاری از روزهای شیوع کرونا توسط مدیران و خبرنگاران انجام شود. یعنی باید کمک کنیم تجاربی که توسط قشرهای مختلف جامعه مخصوصا رسانه‌ها و مدیران به دست آمد را به ثبت برسانیم تا اگر در آینده بحران این‌چنینی پیش آمد این تجربه را داشته باشیم و از طرف دیگر هم تقدیر و تشکری از کادر درمان و همه مدیران و دست اندرکاران مهار بحران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا حدود ۲ ماه فرصت را از دست داده ایم، تصریح کرد: احتمالاً به این مدت چند ماه دیگر هم اضافه خواهد شد اما لازم است تا برنامه هایی را که مد نظر قرار داده بودیم ویرایش کنیم و از سوی دیگر برنامه های جدیدتری را پیشنهاد دهیم.

برنامه های پایتخت کتاب ایران همچنان ادامه خواهد داشت

مجید جوادیان زاده در پاسخ به ۲ سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی برا اینکه اداره فرهنگ و ارشاد استان تا چه اندازه به اهداف مورد نظر خود پس از پایان دوره یک ساله پایتختی کتاب ایران رسیده‌ و اینکه کسب عنوان پایتخت کتاب جهان چه پیشرفتی داشته است، تصریح کرد: سال گذشته در بین ۱۷۲ شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران دست پیدا کردیم که اهداف ما در دو بخش تعریف شده بود. اولین بخش، بخش محتوایی بود که به برنامه‌هایی مانند کانون پرورش فکری نوجوانان اختصاص داشت و بخش دیگر مربوط به اجرای برنامه‌های باشگاه ها و حلقه‌های کتابخوانی، اتوبوس کتاب و جلسات نقد و گفتگوی پیرامون کتاب بود. بعضی از برنامه ها دامنه دار است و از سال ۹۸ انجام شده و تا سال ۹۹ ادامه پیدا کرد.

انتظارات ما از شهرداری در خصوص نصب یک المان کتاب در شهر محقق نشد

وی با انتقاد از مجموعه شهرداری در خصوص عدم انجام برخی تعهدات خود در رابطه با بحث کتاب، گفت: انتظار بیشتری داشتیم که حداقل المانی به نام کتاب در یزد رونمایی شود ولی در سال پایتختی کتاب در یزد این اتفاق نیفتاد. هر چند که میدانی به نام کتاب نامگذاری شد اما این عنوان هم هنوز درج نشده و انتظارات ما بسیار بیشتر از آن است. البته کار های خوبی هم انجام شده اما امیدواریم این نقیصه به بهترین شکل جبران شود.

به کسب عنوان «پایتخت کتاب جهان» بسیار خوشبین هستیم

جوادیان زاده با بیان اینکه تلاش بسیار زیادی داشتیم تا در سال ۲۰۲۲ به عنوان پایتخت کتاب جهان معرفی شویم، یادآور شد: هم اکنون این عنوان در اختیار شهر کوالالامپور پایتخت کشور مالزی قرار دارد. باید بدانیم که کار بسیار مشکلی است بخشی از این کار را به صورت پروپزال منعکس کردیم و در سال قبل نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت شرکت کردیم که این اقدام نیز گام بسیار بلندی در جهت رسیدن به پایتختی کتاب جهان بود.

وی افرود: شهرهایی که به اسم یک کشور در نمایشگاه فرانکفورت شرکت می کنند می‌‌توانند از این ظرفیت برای اتفاقات مهم مانند دستیابی به عنوان پایتخت کتاب جهان بهتر استفاده کنند. در مجموع به کسب عنوان پایتختی کتاب جهان بسیار خوشبین هستیم و با توجه به فرصت خوبی هم که در اختیار داریم امیدواریم این امر محقق شود.

لزوم توجه بیشتر مسئولان و مدیران دستگاه‌های دولتی به رسانه‌ها

مجید جوادیان زاده در خصوص لزوم توجه بیشتر مسئولان و مدیران دستگاه‌های دولتی به رسانه‌ها و نقش جشنواره های فصلی در این راه، توضیح داد: یکی از اهداف جشنواره ها باید تقدیر و تشکر از مدیرانی باشد که نگاه جامع به رسانه ها دارند. پیشنهاد ما این است که برای جشنواره های فصل بهار تقدیر از مدیران ارشد استان که نگاه جامع و بدون جهت گیری را نسبت به رسانه ها دارند در دستور کار قرار گیرد. بعد از ثبت شهر یزد در فهرست میراث جهانی انگیزه رسانه ها برای گفتن از شهر یزد بیشتر شده اما ظرفیت بسیار زیاد است و فرصت هم به همین اندازه بسیار زیاد خواهد بود.

تشریح برنامه های آموزشی برای رسانه‌های استان یزد

وی در تشریح برنامه های آموزشی ویژه رسانه‌ها توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: کار تدوین برنامه های سال ۱۳۹۹ انجام شده و برگزاری کارگاه ها و کلاس های دوره ای را مد نظر قرار داده‌ایم و در برنامه ها گنجانده ایم. دوره های آموزشی پیشرفته مطبوعات که از مهمترین نیازهای آموزشی رسانه‌ها در روزهای تکثر رسانه‌ای است و برگزاری شب‌های مطبوعات و رسانه ها که مجموع این شب‌ها را به صورت یک کتاب جمع‌آوری خواهیم کرد از جمله برنامه های مورد نظر خواهد بود.

وی اضافه کرد: همایش سواد رسانه ای که با توجه به گستردگی مفهوم سواد رسانه ای موضوع بسیار مهمی است و بسیاری از مسائل با این مفهوم توضیح داده می شود و می‌توان از استادان و صاحبنظران بسیاری در این زمینه استفاده کرد و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی سواد رسانه ای ویژه کودکان یکی دیگر از برنامه هایی است که با توجه به اینکه این سواد رسانه‌ای می‌تواند حافظ کودکان در مقابل امواج رسانه ای باشد بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد: این موارد خلاصه‌ای از برنامه های سال آینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که هر کدام از آن ها زیر مجموعه های زیادی دارد و می‌توان در هم‌اندیشی با خبرنگاران و صاحب نظران آن ها را اصلاح کرد.

در توزیع آگهی به رسانه های محلی توجه بیشتری نسبت به رسانه‌های سراسری خواهیم داشت

وی در خصوص نحوه توزیع آگهی‌ها در مطبوعات استان به عنوان یکی از منابع درآمدی رسانه‌ها توضیح داد: چندی است شکل توزیع آگهی ها تفاوت پیدا کرده است. طی جلساتی که بابت این موضوع برگزار شده این موضوع مورد توجه جدی ما قرار گرفته است. عقیده کلی ما این است که میبایست به رسانه‌های محلی نسبت به رسانه‌های ملی و سراسری توجه بیشتری داشته باشیم.

جوادیان زاده با اشاره به رسانه هایی که از بحران کرونا ضرر بیشتری را متحمل شده‌اند گفت: جبران بخشی از ضرر و زیان رسانه‌ها که ناشی از وجود بحران کرونا بود محور اصلی برنامه های ما در این بخش است. در محاسبه ای که اخیرا با بعضی از رسانه ها انجام دادیم یک برآورد تقریبی از تخریب‌های بحران کرونا به دست آوردیم. این برآورد را به وزارت فرهنگ و ارشاد و استانداری یزد هم ارائه کردیم و هفته آینده در یکی از کارگروه‌های استانداری هم ارائه خواهد شد. در مجموع پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم بخشی از ضرر و زیان ناشی از کرونا که به رسانه ها وارد شده است را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: بیمه رسانه‌ای هم یکی دیگر از موضوعاتی بود که مورد پیگیری ما قرار گرفت تا رسانه‌هایی که پرداخت حق بیمه آنها با شروع بیماری کرونا مصادف شده است توسط دولت و یا وزارت ارشاد متقبل شود تا حداقل بخش کوچکی از مشکلات این رسانه‌ها حل شود.

دغدغه اداره فرهنگ و ارشاد حفظ تمام میراث یزد از جمله‌ شخصیت هاست.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم میزبان اهل رسانه باشیم تا خانه مطبوعات مکانی از آرامش و صفا برای اهل رسانه باشد، عنوان کرد: دغدغه ما حفظ تمام میراث یزد است. این میراث ممکن است برخی از شخصیت‌های یزد باشند که در واقع ما میراث‌دار آنها هستیم. مانند اهالی رسانه‌ای که در تهران حضور دارند و خوب است که بتوانیم از طریق همین ظرفیت ایجاد شده آنها را به رسانه‌ها و مردم یزد بیشتر بشناسانیم. همه این‌ افراد برندهای یزد هستند و هر کدام ساختارهای مختلفی را برای ما ایجاد کرده اند و هم اکنون هم افتخار آفرینی می کنند.

خانه مطبوعات درهای خود را به روی همه صاحب نظران و مدیران باز کند

وی در واکنش به اینکه مسئولان و مدیران استان نگاه کمرنگی به خانه مطبوعات و رسانه‌های استان دارند، پاسخ داد: اگر خانه مطبوعات درهای خود را به روی همه صاحب نظران و مدیران باز کند وضعیت بهتر خواهد شد. همانگونه که از دوره قبل این اتفاق افتاد و در این دوره بسیار بیشتر شده است. شاهد بودیم که با حضور مدیران و صاحب‌نظران در خانه مطبوعات، تعامل آنها بیشتر از قبل شده اما به هر حال به عنوان نهاد مدیریتی رسانه باید تلاش کنیم تا اعتماد مدیران جلب شود و همه به خانه مطبوعات نگاه مثبت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هر ساله در نوروز مراسمی در خانه مطبوعات یزد برگزار می شد اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد، بیان کرد: در بحث شب های رمضان هم پای خیلی از مدیران و صاحب نظران شهر برای اولین بار به خانه مطبوعات باز شد و یک بار دیگر این نهاد به تیتر اول رسانه‌های استان تبدیل شد. امسال هم قرار بود برنامه های زیادی داشته باشیم که با وجود کرونا بسیاری از آنها لغو شد. این برنامه ها باعث رونق بیشتر خانه مطبوعات و نگاه مثبت مدیران به آنها خواهد شد. امیدواریم همه دستگاه های مرجع را با خانه مطبوعات آشتی دهیم هر چند که قهری هم وجود نداشته است.

مجید جوادیان زاده از رسانه‌های استان خواست تا چنانچه پیشنهاد و موضوعی را برای برنامه‌های فرهنگی سال آینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد مدنظر دارند هر چه زودتر مطرح کنند چراکه با توجه به برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه به برنامه ها تغییر آنها در آینده امکان پذیر نخواهد بود.

جبران خسارت‌های ناشی از کرونای رسانه‌ها در روز خبرنگار

وی در پایان خاطر نشان کرد: واقعیت این است که وضعیت مالی ما هنوز به طور کامل مشخص نیست و نمی‌توان به صراحت وعده داد اما قصد داریم به مناسبت روز خبرنگار بستری فراهم شود تا حداقل قسمتی از مشکلات و آلامی که برای رسانه‌های استان به وجود آمده است را جبران کنیم. در حال پیگیری هستیم و تلاش مضاعف خواهیم کرد تا مکاتبات انجام شود تا بخشی از این خسارت ها جبران شود.

دیدگاهتان را بنویسید