ابوالقاسم محی‌الدینی شهردار یزد:

انتصاب رئیس سازمان فرهنگی شهرداری قانونی بود/ از مردم که قهر نمی‌کنم

ابوالقاسم محی الدینی تنها پس از گذشت ۱۰ هفته از به دست گرفتن سکان هدایت شهر جهانی یزد با چالش های مختلفی مواجه شده است. از شایعه قهر او از شهرداری گرفته تا موضوعاتی مثل نحوه انتصاب رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی، حذف بافت تاریخی از اولویت‌های مدیریت شهری و وجود باندبازی در شهرداری که در روزهای اخیر در رسانه‌ها و فضای مجازی یزد حسابی خبرساز شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. شهردار یزد بسیاری از این شایعه ها را بی انصافی می‌داند و معتقد است پرداختن به آن ها باعث می‌شود کار مردم شهر بر زمین بماند.

با ابوالقاسم محی الدینی شهردار یزد گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

در روزهای اخیر شاهد اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص قانونی بودن یا نبودن انتصاب حجت‌الاسلام مجتبی صداقت رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد بودیم. این انتصاب قانونی بود؟

شهرداری می تواند کارمندانی از دستگاه‌های مختلف را مأمور کند. یکی از این نهادها خود دولت است.‌ دومین جایی که شهرداری می تواند از آن درخواست مامور کند از نهادهای عمومی غیر دولتی مثل هلال احمر، بنیاد مسکن، اوقاف و… است چراکه خود شهرداری هم یک موسسه عمومی غیر دولتی است. پس ما اجازه داریم مامور کنیم. اما از برخی بانک های خصوصی نمی توانیم مأمور بگیریم و در مقابل از بانک‌های دولتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم. یکی از این مجموعه های عمومی غیردولتی مجموعه‌های زیر نظر نهاد رهبری است که از آنجا مامور گرفتیم. بنابراین انتصاب آقای صداقت کاملا قانونی بوده است. اما متاسفانه خانم ونوس عامری بدون بررسی، خبرهایی را منتشر می‌کنند که مشکل ساز می‌شود. این خبر هم مثل صدها موردی است که در زمان حضور ایشان در شورای شهر وجود داشت. مثل لودر گم شده و ۱۶۰ میلیارد تومان مغایرت حساب شهرداری که در آخر مشخص شد که به دلیل تغییر سیستم مالی شهرداری بوده است.

البته بعضی از رسانه ها همین شائبه ها را در خصوص آقای ملازینلی رئیس سابق سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری هم مطرح کردند.

اتفاقاً این مورد هم مشکلی نداشت و قانونی بود. آقای ملازینلی هم از مخابرات به شهرداری مامور شد. هر چند مخابرات خصوصی نیست اما دولتی هم نبوده و یک موسسه عمومی غیردولتی محسوب می‌شود. بنابراین همه این موارد توجیه دارد. دلیل تکرار این صحبت‌ها از سوی خانم عامری این است که شهرداری در گذشته نجابت و صبوری به خرج داده اما بحث هایی که ایشان مطرح می‌کنند باعث شده مردم به شهرداری بی اعتماد شوند. شهرداری باید در این خصوص از ایشان شکایت کند تا مردم به شهرداری بی اعتماد نشوند. انشاءالله این کار را به زودی انجام خواهیم داد.

بحث‌هایی هم مبنی بر قهر شما از شهرداری مطرح شد هرچند که در ادامه با حضور در شورا و شهرداری تکذیب کردید. در این مورد هم توضیح بفرمایید؟

بله در مورد خود من هم گفتند شهردار قهر کرده که از بیخ و بن دروغ بود. من به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری و تحت درمان بودم اما به دروغ گفتند شهردار قهر کرده که مجبور شدم با وجود درد و بیماری با تزریق چند مسکن به شورا بروم و با مصاحبه این موضوع را تکذیب کنم. البته ۱۴ روز از دوران بیماری من گذشته بود. متاسفانه بی انصافی‌ها نسبت به شهرداری بسیار زیاد است. گاهی یک اتفاق واقعی وجود دارد که با تغییر آن نوع دیگری وانمود می کنند اما بعضی از مسائل اصلاً وجود ندارد که همین مسئله قهر کردن از این موارد کذب بود. سوال اینجاست واقعاً باید از چه کسی قهر کنم. بله اوایل قصد داشتم به دلیل رای شکننده ۶ به ۵ اعضای شورا در شهرداری حضور پیدا نکنم ولی به هر حال آمدم و حالا که نمی‌آیم از مردم قهر کنم و کار را زمین بگذارم و بروم. هر جای دیگری هم که بودم همین اتفاق افتاد. در تفت هم چون تعهد کرده بودم که فقط دو سال بمانم قصد رفتن داشتم که قبول نکردند که آنجا را ترک کنم و در نهایت تا آخر کار ماندم. اما باز هم گفتند شهردار عزل شده است. اینکه ما حرف نمی زنیم دلیلی بر نبودن مستندات نیست. دوستان گاهی می گویند چرا جواب نمی دهید اما من به مسائل دروغ، چه جوابی می‌توانم بدهم. وقتی شما ذهن مردم را خراب می‌کنید چه کاری میتوان انجام داد. شاید نتوانم از رسانه‌ها شکایت کنم اما از خانم عامری که تهمت های بزرگی علیه شهرداری مطرح کردند حتما باید شکایت کنم. همیشه به صراحت حرف هایم را زده‌ام اما مشکلات مردم در شهرداری آنقدر زیاد است که اگر به این موارد بپردازیم شهر ضربه می‌خورد و کارهای مردم روی زمین می ماند.

چند روز قبل آقای تجملیان در صحن علنی شورای شهر از وجود برخی باندبازی‌های فامیلی در شهرداری یزد گفتند. تا چه اندازه در شهرداری با این موضوع مواجه هستیم؟

صحبت‌های ایشان قبل از حضور من در شورای شهر بود و نتوانستم همانجا پاسخ ایشان را بدهم. واقعیت این است که کار در شهرداری هر روز سخت تر می شود کلی نیروهای مازاد داریم که نمی‌توانیم به همه آنها حقوق پرداخت کنیم. ساماندهی نیروهای انسانی زمان زیادی می برد چرا که بحث حساسی است. البته بعضی موارد وجود دارد اما به این شدت نیست. مثلا فردی همسر خود را در شرکتی وارد کرده و در جابجایی ها تحت قرارداد شهرداری قرار گرفته است. از طرفی این اتفاقات از طریق شرکت‌ها رخ داده و وارد سیستم شهرداری شده اند که برای امروز و دیروز و دو سال پیش نیست و شاید به ۱۵ سال قبل و حتی بیشتر برمی‌گردد ولی تعداد آنها آنقدر نیست که نگران کننده باشد.

تعداد دقیقی از کارمندان شهرداری که با هم فامیل هستند، وجود دارد.

از حدود ۱۷۰۰ پرسنل شهرداری و سازمان و شرکت های تحت قرارداد مستقیم با شهرداری شاید حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر باشند که این ها هم در سیستم شهرداری با هم ازدواج کرده‌اند و بسیاری از آنها با هم فامیل شده‌اند. در همه شهرداری ها این اتفاق می‌افتد و در تفت هم وجود داشت. اما من در هر جایی که کار کردم سیاستی را دنبال کردم که هیچ کس حق نداشته باشد فرزند خود را مشغول به کار کند و به شدت با این موضوع مخالفت کردم. در مجموع مطمئنم در دوره ما این اتفاق نخواهد افتاد.

حذف بافت تاریخی از اولویت های مدیریت شهری یزد هم موضوع مناقشه برانگیز دیگری بود که در رسانه‌ها مطرح شد. شهرداری چه برنامه ای برای بافت تاریخی شهر دارد؟

این بحث هم به هیچ عنوان موضوعیت ندارد. در تلاش هستیم تا مصوبه هیئت دولت مبنی بر افزایش بودجه بافت تاریخی یزد را بگیریم. چراکه یزد تنها شهر میراث جهانی کشور و جزو پنج شهر میراث جهانی دنیاست و به همین دلیل باید ردیف بودجه خاص داشته باشد. اگر این ردیف بودجه در لایحه دولت قرار بگیرد اعتبارات سالانه بافت تاریخی افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه یکی دو ردیف بودجه هم برای یکسری مسائل دیگر تعریف شده است. از طرفی در شهرداری منطقه بافت تاریخی آقای نقوی را وارد کردیم که در برندسازی و معرفی میبد و ثبت برخی میراث فرهنگی این شهر بسیار موفق عمل کرده بود. بنابراین شورا و شهرداری در این دوره حتی بیشتر از دوره های قبل به بافت تاریخی یزد بها داده است که امیدواریم اثرات آن را در آینده مخصوصاً پس از پایان کرونا ببینیم.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

از دوستان رسانه می‌خواهم حرف های ما را به درستی بشنوند و با دقت آنها را منعکس کنند. گاهی اوقات فقط بخشی از حرف‌های ما تیتر می شود که برداشت خبرنگار بوده در صورتی که در واقعیت اصلا اینطور نبوده است. همیشه صادقانه جوابگوی خبرنگاران بوده‌ام و از رسانه‌ها می‌خواهم که جانب انصاف را رعایت کنند. اگر من در موضوعی اشتباه کنم می پذیرم بنابراین رسانه ها طوری عمل کنند که شهروندان به شهرداری و شهر خوش‌بین باشند و اعتماد پیدا کنند. متاسفانه در سال‌های گذشته اعتماد مردم از شهرداری برگشته و همه ما باید کاری کنیم که این اعتماد دوباره بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید