انتقاد کارشناسان از مشارکت ندادن شهروندان در تغییر فضاهای شهری یزد؛

اصلاح هندسی «میدان اطلسی»گره «ترافیک» را کورتر کرده است!

متخصصان و معماران نظام مهندسی ساختمان یزد ضمن گلایه از طرح و نحوه اجرای عملیات اصلاح هندسی میدان پرتردد اطلسی در منطقه صفائیه یزد از سوی شهرداری، احترام به حقوق شهروندی را «تاثیرگذاری شهروندان در مسیر تصمیم‌گیری برای شهر» دانستند.

اخیراً اصلاح هندسی میدان اطلسی در شهر یزد و تبدیل آن به چهارراه با هدف تسهیل آمد و شد و کاهش ترافیک در این محدوده، انتقاداتی را از سوی شهروندان و البته متخصصان به همراه داشته است.

برخی این طرح را بی تاثیر در کاهش ترافیک و حتی منجر به افزایش ترافیک به ویژه در خیابان کم عرض تیمسار فلاحی می‌دانند و معتقدند که این طرح تا حدودی منجر به نظم دادن به ترافیک شده ولی در عین حال به اجبار مدت زیادی را پشت چراغ قرمز معطل ماند.

برخی نیز می‎گویند زمان بندی نامناسب چراغ راهنمایی این چهارراه خود به خود منجر به ترافیک به ویژه در مسیر تیمسار فلااحی و شهیدان اشرف می‎شود.

بعضی از شهروندان نیز این چهارراه را سردرگم کننده عنوان می‎کنند و نبود دوربرگردان را باعث مشکلاتی برای دسترسی خود به مقاصدشان می‎دانند و البته برخی نیز به طراحی راستگردهای آن گلایه دارند.

بی‌توجهی به جنبه‌های اجتماعی و کالبدی محدوده میدان اطلسی

به گزارش ایسنا، در همین راستا نیز نشستی تخصصی با حضور اعضای نظام مهندسی ساختمان استان به خصوص اعضای کمیسیون معماری و کمیسیون شهرسازی این سازمان با سرپرست مدیریت مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد برگزار شد که طی آن «الهام اسماعیلی» نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به اهمیت جایگاه میدان اطلسی از نظر کالبدی و اجتماعی در شهر یزد و همچنین نقش آن در خاطره جمعی شهروندان یزدی اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رفت نهادهای مدیریت شهری قبل از اجرای چنین طرحی، شهروندان و متخصصان را در جریان قرار می‌دادند چرا که شهروندان مالکان اصلی شهر هستند و از جمله حقوق شهروندی این است که در مسیر تصمیم‌گیری برای شهر موثر باشند.

وی ادامه داد: به دلیل جایگاه اجتماعی محدوده میدان اطلسی، ضروری بود این طرح به عنوان یک طراح شهری مطرح می‌شد تا در کنار جنبه‌های ترافیکی، جنبه‌های اجتماعی و کالبدی محدوده میدان اطلسی مورد توجه قرار می‌گرفت در حالی که تعریف این طرح تنها به عنوان یک طرح اصلاح هندسی باعث شده فقط به جنبه ترافیکی این محدوده توجه شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: پیشنهاد تشکیل «خانه شهر و معماری»  به عنوان یک نهاد خصوصی که بتواند پیوند بین شهروندان، متخصصان و نهادهای مدیریت شهری را برقرار کند، از طرف انجمن بارها مطرح شده است.

رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان با تاکید بر این که تشکیل «خانه شهر و معماری» هنوز هم مطالبه جدی متخصصان حوزه شهر و معماری است، گفت: در این شرایطی جای خالی چنین نهادی بیشتر احساس می‌شود.

تسری بار ترافیکی چهارراه اطلسی به خیابان تیمسار فلاحی

«کاظم ماندگاری» رئیس کمیسیون معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز خاطرنشان کرد: گر چه با توجه به شروع عملیات عمرانی این گفت‌وگو نمی‌تواند بر روی طرح تاثیرگذار باشد اما می‌تواند شروعی برای تعامل سازمان به عنوان بزرگترین نهاد تخصصی با دستگاه های اجرایی به ویژه نهادهای مدیریت شهری باشد.

وی در ادامه خیابان تیمسار فلاحی را از نظر جایگاه شهری هم ردیف خیابان مسجد جامع و جزء خیابان‌های ویژه شهر یزد دانست و اضافه کرد: از اصلی‌ترین دلایل ویژه بودن خیابان تیمسار فلاحی این است که مردم به صورت تفرجی در خیابان تردد می‌کنند و خیابان به عرصه شهری بدل شده است.

ماندگاری معتقد است با چهارراه شدن میدان اطلسی، بار ترافیکی میدان در طول خیابان تسری می‌یابد و باعث می‌شود این شخصیت خیابان تیمسار فلاحی از بین برود.

وی از جمله مشکلات چهارراه پیشنهادی را راستگردهای پرترافیک میدان از تیمسار فلاحی به بلوار دانشگاه و از بلوار شهید قندی به خیابان تیمسار فلاحی دانست که فاصله مناسبی با تقاطع چهارراه ندارد و نمی‌تواند به درستی عمل کند.

ضرورت حذف رفوژهای میانی خیابان تیمسار فلاحی

«سعیده شجاع» دبیر کمیسیون شهرسازی نیز راستگردهای خیابان تیمسار فلاحی را برای بار ترافیکی این خیابان ضعیف دانست و پیشنهاد داد با باز کردن خروجی‌های خیابان تیمسار فلاحی بار کمتری به میدان وارد شود.

وی همفکری با جامعه تخصصی و بهره‌گیری از خرد جمعی را در این گونه طرح‌ها موثر دانست و پیشنهاد داد در طرح چهارراه حفظ و تقویت هویت این محدوده و نشانه بودن آن در شهر مد نظر قرار گیرد.

«محمد والا» از اعضای کمیسیون شهرسازی هم مشکل ترافیکی میدان اطلسی را ناشی از مسدود کردن ورودی‌های بلوار جهاد و خیابان عدالت از خیابان تیمسار فلاحی به دلیل رفوژ میانی دانست و عنوان کرد: حذف رفوژ میانی خیابان تیمسار فلاحی برای کم کردن بار ترافیکی تقاطع اطلسی و پاسخگویی چهارراه امری ضروری است.

طراحی یکپارچه محدوده چهارراه و پوسته‌های آن در جهت حفظ و تقویت هویت آن، حذف یا محدود کردن رفوژ میانی خیابان تیمسار فلاحی برای کاهش بار ترافیکی ورودی به تقاطع و اتصال بصری و حرکتی بین دو جزیره مثلثی فضای سبز برای مواقع خاص جهت پیاده محور شدن این محدوده از پیشنهادات مطرح شده در این نشست تخصصی برای بهبود شرایط چهارراه از طرف اعضای جلسه بود.

جایگزینی اتومبیل‌محوری به جای پیاده‎محوری در یزد

«حمید دهقان» سرپرست مدیریت مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد در پاسخ به ایرادات وارده در مورد این طرح اصلاح هندسی، ضمن بیان این که طبق استانداردهای بین المللی حداکثر مسافت جابه‌جایی پیاده از مبدا تا مقصد ۶۰۰ متر است و این میزان برای جابه‌جایی با دوچرخه سه کیلومتر است،  اضافه کرد: اتومبیل‌محوری در شهر یزد به جای پیاده‎محوری و استفاده از حمل و نقل پاکِ دوچرخه ناشی از توسعه افقی شهر است.

وی گفت: مطالعات ترافیکی میدان اطلسی در سال ۱۳۹۴ توسط مشاور انجام و پیشنهاد ایجاد زیرگذر بین بلوار شهید قندی و بلوار دانشگاه ارائه شده است ولی طی سال‌های بعد به دلیل خودرو محور بودن این طرح و کاهش ایمنی عابر پیاده در این محدوده، طرح زیرگذر اجرا نشد.

معایب و مزیتهای طرح اصلاح هندسی میدان اطلسی

دهقان اضافه کرد: عمده ترین مشکل میدان اطلسی خارج از محور بودن میدان از محور بلوار دانشگاه، ۲۶ متر به سمت بلوار شهیدان اشرف است.

وی با بیان این که همچنین به دلیل کم بودن طول و عرض ناحیه تداخلی در خروجی تیمسار فلاحی، تصادف‌های زیادی در این محدوده رخ می‌دهد، اظهار کرد: مشکل میدان به ویژه در ایام خاص و شروع مدارس بیشتر می‌شود.

این مسئول ادامه داد: میدان‌ها از نظر ترافیکی به صورت تقدمی عمل می‌کنند و عدم رعایت حق تقدم در میدان‌ها باعث حرکت‌های تداخلی در میدان شده و مشکل ترافیکی ایجاد می‌کند.

دهقان برطرف شدن مشکل حق تقدم، وارد نشدن آسیب به فضای سبز میدان و افزایش سطح فضای سبز در مثلثی‌های ورودی بلوار شهیدان اشرف به چهارراه را از جمله مزیت‌های این طرح خواند.

دیدگاهتان را بنویسید