عزیزالله عصاری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ایران:

استاندار یزد نعمت بزرگی برای استان است

نگاه مثبتی که استاندار به کارخانجات تولیدی شهید قندی دارد بسیار ارزشمند است. کارخانجات شهید قندی ۸۵ هکتار زمین در یکی از بهترین نقاط شهر یزد دارد که کاملا راکد است و نمی توان از آن استفاده کرد. اگر از این زمین ها استفاده شود کار و اشتغال و رونق تولید اتفاق خواهد افتاد و پول آن تحول عظیمی را ایجاد خواهد کرد. امیدواریم تکلیف این موضوع زودتر روشن شود و به نتیجه برسد تا شرکت شهید قندی از این وضعیت خارج شود

نشست خبری شورای مدیران شرکت‌ های تابعه هلدینگ توسعه معادن و فلزات ایران صبح یکشنبه ۲۴ آذر ماه با حضور عزیزالله عصاری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، حمیدرضا قدری مدیرعامل شرکت تولیدی کارخانجات شهید قندی و اصحاب رسانه استان یزد در محل کارخانجات تولیدی شهید قندی برگزار و در خصوص برنامه ها و مشکلات پیش روی تولید و صادرات محصولات این کارخانه و همچنین درباره چالش‌های بخش اکتشاف و فراوری تولیدات معادن در سطح استان و کشور بحث و تبادل نظر شد.

اجرای ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح در گروه معادن و فلزات تا پایان سال

عزیزالله عصاری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ایران با اشاره به اجرای طرح های مختلف در گروه معادن و فلزات، گفت: این شرکت تا کنون در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح اجرا کرده که بسیاری از آنها به بهره برداری رسیده است. در حال حاضر هم در مجموع حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان طرح در گروه معادن و فلزات داریم که پیشرفت کار آنها از ۱۰ تا ۹۰ درصد بوده و تا پایان سال افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

کارخانه چادرملو

وی با بیان اینکه این شرکت جزو ۲۰ شرکت برتر بورس اوراق بهادار است گفت: ارزش بازار این شرکت حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است. گروه معادن و فلزات گروه مقتدری در سهام کنترلی و غیرکنترلی دارد و به غیر از ۷۵ درصد سهام کارخانجات شهید قندی و کارخانه های صبا نور، کک طبس و پویا انرژی، سهام موثری هم در چادرملو با ۱۷ درصد سهام، فولاد ارفع اردکان با ۲۲ درصد، سربد ابرکوه ۳۵ درصد، گل گهر سیرجان با ۲۲ درصد و فولاد خراسان با ۳۳ درصد را دارا هستیم و به دلیل اینکه هیئت مدیره و مدیر عامل این کارخانه ها از نمایندگان ما هستند تأثیر معادن و فلزات بسیار زیاد است. به همه این‌ها شرکت پامیدکو که کنستانتره را بومی سازی و اخیرا بخش گندله سازی را هم راه اندازی کرده و شرکت پویا انرژی که از شرکت های کنترلی ماست، را هم باید اضافه کرد.

به دلیل تحریم های آمریکا چینی ها حاضر به همکاری با ما نشدند

وی با اشاره به کار بسیار سخت و ارزشمندی که در پروژه کک طبس انجام شد خاطرنشان کرد: برای کک طبس تکنولوژی جدیدی را از کشور چین خریداری کردیم که به دلیل تحریم های آمریکا چینی ها حاضر به همکاری با ما نشدند. متخصصان مطرح فولاد کشور بارها عنوان کردند که این تکنولوژی بدون حضور متخصصان چینی جواب نخواهد داد اما با همت و اراده کارکنان، تکنولوژی جدید را به بهترین شکل راه اندازی کردیم که در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کک داده است.

معدن چادرملو

در بخش اکتشاف معادن عقب هستیم

عزیزالله عصاری به تشریح ۳ اقدام فرابنگاهی و ملی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ایران پرداخت و اظهار داشت: حلقه مفقوده ما در بحث استخراج معدن، اکتشاف است که در این بخش خیلی عقب هستیم لذا برای اولین بار در کشور با مدیریت خوب معادن و فلزات یک کنسرسیوم اکتشافی تشکیل و با حضور ۱۱ شرکت قدر مثل چادرملو، فولاد مبارکه و خوزستان، گل گهر، سرمایه گذاری غدیر و امید و … به یک شرکت به نام پایا تبدیل شد.

یکی از اقدامات ملی شرکت برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه بود

وی راه اندازی یک شرکت حمل و نقل ترکیبی را از دیگر پروژه های ملی شرکت توسعه معادن و فلزات ایران معرفی کرد و افزود: ما در بحث زیرساخت های حمل و نقل بسیار ضعیف هستیم و اسکله های ما ظرفیت پهنه گرفتن بیش از ۷۰ هزار تن را ندارند. به همین منظور با مشارکت سازمان کشتیرانی و چند شرکت بزرگ دیگر ۱۸۰ هکتار زمین از سازمان بنادر و کشتیرانی برای احداث یک اسکله فول مکانیزه برای فولاد و سنگ آهن تحویل گرفتیم. سومین اقدام ملی شرکت هم به برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه برمی گردد. به این منظور یک شرکت ریسک پذیر با نام راشا تاسیس شد تا بر روی ایده های دانشجویان خلاق سرمایه گذاری و آنها را تجاری کند.

مهندسی معکوس ۱۱ هزار قطعه در مجتمع چادرملو

عصاری با اعلام اینکه در حال انجام تغییراتی در تکنولوژی فرایندی هستیم، گفت: در همین راستا ۱۱ هزار قطعه در مجتمع چادرملو و ۱۰ هزار قطعه در گل گهر توسط متخصصان داخلی مهندسی معکوس شده اند که در شرایط تحریمی کشور کار بسیار مهم و ارزشمندی بود که انجام شد.

به هیچ عنوان شرایط  جذب سرمایه گذار خارجی مهیا نیست

وی با بیان اینکه در حال حاضر به هیچ عنوان در کشور شرایط  جذب سرمایه گذار خارجی مهیا نیست تصریح کرد: علیرغم اینکه خیلی از کشورها تمایل به همکاری دارند اما به دلیل وجود تحریم ها ترجیح می دهند ارتباط خود را با ایران قطع کنند. در مجموع در بحث صادرات محدودیت های بسیار زیادی وجود دارد. از یک طرف تحریم ها و فشار آمریکا و از طرف دیگر پیچیدگی که در بازار صادرات جهان وجود دارد. اما با این حال بسیاری از کشورها چون به محصولات ما نیاز دارند از طریق واسطه سفارش محصول می دهند که به دلیل هزینه بالای صادرات و حمل تا بنادر بصرفه نیست.

وی افزود: در افق سال ۱۴۰۴ صادرات ۵۵ میلیون تن فولاد دیده شده که کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند این رقم محقق نخواهد شد اما اگر بتوانیم درست حرکت کنیم می توان به ۴۵ میلیون تن رسید. این امر مستلزم این است که ابتدا بازار داخل را درست کنیم تا رونق و توسعه اتفاق بیافتد، ساخت و ساز بالا برود و تقاضای مردم برای خرید فولاد بیشتر شود.

عصاری در پاسخ به سوای مبنی بر اینکه چرا با وجود تحریم و عدم امکان صادرات به سمت ساخت اسکله رفته اید، اذعان کرد: اگر امروز شروع به ساخت اسکله کنیم ۳ سال دیگر آماده بهره برداری خواهد شد. مشخص نیست ۳ سال دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد و ممکن است گشایشی صورت بگیرد اما حتی اگر تحریم ها هم به قوت خود باقی بماند باید به گونه ای برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشت که بتوانیم کار را ادامه دهیم و رشد اقتصادی هم داشته باشیم.

وی با انتقاد از ناهماهنگی های موجود در بحث سیاست های کلان کشور و بلاتکلیفی بنگاه های اقتصادی، عنوان کرد: سیاست های دولت و شرایط فضای سیاسی کشور به این ناهماهنگی دامن زده و تا این موارد هماهنگ نشود و ما چارچوب کاری خود را ندانیم و تا به عنوان یک بنگاه اقتصادی ندانیم که تا دو تا سه سال آینده می توانیم برنامه ریزی کنیم یا نه کار بسیار سخت خواهد شد.

۶۸ کانی معدنی در کشور وجود دارد که روی خیلی از آنها هنوز کار نشده است

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ایران با بیان اینکه به دنبال بحث اکتشاف هستیم تا به معادن و منابع جدیدی دسترسی پیدا کنیم توضیح داد: سیاست شرکت معادن و فلزات این است که به غیر از سنگ آهن سراغ سنگ های غیر آهنی هم برود. ۶۸ کانی معدنی در کشور وجود دارد که روی خیلی از آنها هنوز کار نشده است و فقط روی سنگ آهن تمرکز کرده ایم. لذا قصد داریم پلی اتیلن، طلا، مس، سرب و روی را هم در پورت شرکت تعریف کنیم که پهنه راور کرمان که عمده محصولات آن سرب و روی است تنها کارخانه فراوری استان خواهد شد.

در بخش تولید محدودیتی مانند بخش صادرات وجود ندارد ندارد

وی با اظهار خوشنودی نسبت به اینکه در بخش تولید محدودیتی مانند بخش صادرات وجود ندارد تصریح کرد: در همین دو سال اخیر با توجه به راه اندازی برخی طرح‌ها در گروه معادن و فلزات، میزان تولید افزایش یافته است و تلاش کرده ایم مشکلی ایجاد نشود اما  بیشترین محدویتها در زمینه تولید در سیاست گذاری‌ها و محدوده های داخلی خودمان است و اگر همه در جهت تسهیل بخش تولید اراده داشته باشیم و همه برنامه ها در این راستا انجام شود با توجه به تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و نیروهای متخصص ،قطعا تولید افزایش خواهد یافت.

نباید رونق تولید محدود به شعار شود

عزیزالله عصاری با تاکید بر اینکه نباید رونق تولید محدود به شعار شود، یادآور شد: به اعتقاد من بسیاری از این نکات کلیدی رعایت نشده و ما با محدودیت های مقرراتی و رفتاری روبرو بوده ایم. در شرایط تحریم، یک مدیر باید از شجاعت کافی برخوردار باشد و اگر ترسو باشد در این شرایط نمی تواند کارهای که به تحول مثبت منجر خواهد شد را به درستی انجام دهد و از این شرایط عبور کند بنابراین در این شرایط باید مدیریت باید به دور از جوهای سیاسی در کشور تقویت شود. نباید نگاه مردم به مدیریت منفی باشد و اتفاق های کوچک را بزرگ کنیم چون آثار آن در نهایت بر روی تولید تاثیر خواهد گذاشت.

شهید قندی دربحث فیبر نوری در جایگاه بهتری می توانست قرار بگیرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح برنامه های شرکت معادن و فلزات ایران در خصوص توسعه و حمایت از بومی سازی کارخانه شهید قندی اظهار داشت: در سه سال گذشته تمام سعی ما بر این بوده است که کارخانجات تولیدی شهید قندی به چیزی که لیاقت آن را دارد برسد. خوشبختانه این شرکت تکنولوژی خوبی را تعقیب می کند اما در بحث فیبر نوری در جایگاه بهتری می توانست قرار بگیرد و سرمایه گذاری بیشتری روی آن انجام شود یزد از لحاظ نیروی انسانی متخصص، استعداد بالایی دارد و همانطور که می دانید ۲۶ سال رتبه اول کنکور کشور را به خود اختصاص داده است.

پارک فناوری شهید قندی می توانست بستری برای آی تی کشور شود.

وی افزود: کارخانه شهید قندی شرکتی است که می توانست در بحث آی تی جلوتر باشد و حتی می توانست یک پارک فناوری احداث کند تا بستری برای آی تی کشور شود. در مجموع توسعه فیبر نوری بابد تغییر کند و وضعیتی که ما اکنون فیبر نوری تولید می کنیم اصلا مناسب نیست و تکنولوژی ها باید بهینه و نوسازی شود.

عصاری در خصوص سیاست های دیگری که در کارخانه شهید قندی دنبال می شود، توضیح داد: درست است که کابل مسی نسبت به فیبر نوری استفاده کمتری دارد اما همانطور که می دانید اتومبیل های هیبریدی به سمت قطعات ظریف مسی رفته اند کارخانجات شهید قندی می توانند این خط تولید را که به سرمایه ای در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو نیاز دارد ایجاد کند. این خط تولید عظیم، ارزش افزوده بالایی دارد که همه آن های تک است.

استاندار یزد نعمت بزرگی برای استان است

وی در پایان استاندار یزد را نعمت بزرگی برای استان و کارخانجات شهید قندی یزد دانست و افزود: نگاه مثبتی که استاندار به کارخانجات تولیدی شهید قندی دارد بسیار ارزشمند است. کارخانجات شهید قندی ۸۵ هکتار زمین در یکی از بهترین نقاط شهر یزد دارد که کاملا راکد است و نمی توان از آن استفاده کرد. اگر از این زمین ها استفاده شود کار و اشتغال و رونق تولید اتفاق خواهد افتاد و پول آن تحول عظیمی را ایجاد خواهد کرد. امیدواریم تکلیف این موضوع زودتر روشن شود و به نتیجه برسد تا شرکت شهید قندی از این وضعیت خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید