استاندارد نبودن آدرس ها، عامل اصلی نرسیدن مرسوله های پستی است

به گزارش یزدانه، حمیدرضا آقاجانی یکی از مهمترین ابزار توزیع مرسولات پستی داشتن نشانی استاندارد برشمرد و بیان کرد: در بسیاری از شهرستانها فاقد سه مؤلفه مهم برای آدرس استاندار هستیم ولی برحسب شناخت و تجربه موزعین، ۹۶.۵ درصد مرسولات استان با موفقیت توزیع می‌شود اما اگر یک روز بنا بر هر دلیلی، نامه رسان نتواند به وظیفه خود عمل کند و فردی جدید این وظیفه را انجام دهد در این زمینه با مشکلاتی روبرو میشویم.

مدیرکل پست استان با اشاره به توزیع روزانه ۱۲هزار محموله پستی در استان: 

مدیرکل پست استان یزد  به مناسبت روز جهانی پست در نشست خبری گفت: نامه رسانی جز مشاغل سخت است که در ایام سال نامه رسان هادر سرما و گرما زحمت زیادی می‌کشند.

به گزارش یزدانه، حمیدرضا آقاجانی یکی از مهمترین ابزار توزیع مرسولات پستی داشتن نشانی استاندارد برشمرد و بیان کرد: در بسیاری از شهرستانها فاقد سه مؤلفه مهم برای آدرس استاندار هستیم ولی برحسب شناخت و تجربه موزعین، ۹۶.۵ درصد مرسولات استان با موفقیت توزیع می‌شود اما اگر یک روز بنا بر هر دلیلی، نامه رسان نتواند به وظیفه خود عمل کند و فردی جدید این وظیفه را انجام دهد در این زمینه با مشکلاتی روبرو میشویم.

وی ادامه داد: از آنجا که نامه‌رسان‌های ما روزانه بالغ بر ۱۲۰ مرسوله را توزیع می‌کنند، در صورت عدم شناخت نسبت به شخص تحویل گیرنده، با نبود آدرس استاندارد به شدت با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیرکل پست استان یزد افزود: نامه‌رسان‌های ما علاوه بر حقوقی که دریافت می‌کنند، به ازای تحویل موفق هر مرسوله مبلغی هرچند ناچیز به عنوان پاداش می‌گیرند و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که تحویل موفق انجام شود اما با این وجود نظارت جدی هم بر عملکردها انجام می‌شود تا هرچه بیشتر بتوانیم مشکل در عدم تحویل را کاهش دهیم.

آقاجانی به برخی اقدامات این اداره کل در سال گذشته اشاره داشت و گفت: استان یزد به لحاظ سرانه ترافیک مرسولات پستی رتبه پنجم کشور را دارد.

وی ادامه داد:  واحدهای پستی که در سطح استان یزد در حال خدمات‌رسانی هستند ۱۹۶ واحد هستند که شامل ۱۸ واحد آن دولتی و ۱۷۸ واحد خصوصی هستند.

وی تصریح کرد: از ۱۷۸ واحد خصوصی، ۷۷ دفتر پیشخوان، ۸۶ واحد نمایندگی قبول روستایی و ۱۳ آی‌سی‌تی روستایی و دو نمایندگی شهری در استان یزد مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل پست استان یزد از توزیع روزانه به صورت میانگین بالغ بر ۱۲ هزار مرسوله وارده در استان یزد خبر داد و افزود: ترافیک مرسوله‌های صادره استان یزد هم در طول شش ماه گذشته بالغ بر سه میلیون و ۶۰۰ هزار مرسوله بوده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل، با افزایش ۲۱ درصدی روبه‌رو بوده است.

رویکرد مردم یزد به سمت خرید و فروش اینترنتی

آقاجانی ادامه داد: در حوزه خرید و فروش اینترنتی، تقریبا ۱۷۶ هزار مرسوله داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۰۶ درصدی روبه‌رو بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که در استان یزد رویکرد مردم به سمت خرید و فروش اینترنتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های پستی در سطح دنیا را سرانه ترافیک مرسولات پستی به ازای هر نفر جمعیت است و این موضوع یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در دنیا محاسبه می‌شود و یزد در کشور رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

اقدام به موقع مردم برای تعویض شناسنامه

وی بیان کرد: حسب تکلیفی که سازمان ثبت احوال کشور و دولت برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی داشتند الان به صورت متمرکز توسط پست در تمام مراحل آن انجام می‌شود و از مردم می‌خواهیم که در بحث تعویض شناسنامه‌های قدیمی خود شتاب کنند تا اگر الزامی در ارائه خدمات با شناسنامه جدید بود دچار تراکم و مشکل نشویم.

آقاجانی در ادامه به توزیع مقطعی کارت سوخت توسط مست اشاره کرد افزود: در ارتباط با توزیع کارت‌های هوشمند سوخت با توجه به عدم تمدید قرارداد در یک مقطع کارت‌های سوخت تحویل پست نشد اما با انعقاد مجدد این قرارداد، دوباره کار ارسال و تحویل این کارت‌ها هم ادامه پیدا کرد.

وی همچنین از نوسازی ناوگان حمل و نقل و همچنین برخی زیرساخت‌های فیزیکی این مجموعه در استان یزد خبر داد و گفت: اقدامات در زمینه نوسازی ناوگان و زیرساخت‌ها علاوه بر شهرستان یزد، در دیگر شهرستان‌ها هم انجام شده است.

آقاجانی از راه‌اندازی سامانه EOP در پست خبر داد و گفت: با این سامانه مردم می‌توانند بدون مراجعه حضوری پیشنهادات و شکایات خود را ثبت کنند و پیگیری آن به صورت دوطرفه انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود و خوشبختانه در استان یزد زمان پاسخگویی به صورت میانگین ۴٫۸ دهم ساعت است درحالی که این میانگین در کل کشور تقریبا ۵۰ درصد بالاتر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار یزدانه در مورد صندوق های پستی گفت: صندوق های پستی واحد قبول سیار است و مرسوله عادی در باجه ها قبول نمی‌کنیم و بعضا در ساعتی از شبانه روز که مردم نسبت به ارسال مرسوله پستی اقدام می‌کنند این صندوق ها فعال هستند. مزیت دیگر این صندوق ها برای مدارک گم شده است که در این صندوق  انداخته و تحویل اداره پست می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید