روایتی از بداخلاقی‌های انتخاباتی به قیمت بازی با روح و روان یزدی‌ها:

از آرمستان تا آسمان؛ از خلدبرین تا امیرچقماق

اکنون و در فاصله ۲ ماه تا انتخابات شورای شهر رقابت‌ زودهنگام انتخاباتی از سوی جناح خاص سیاسی استان آن‌هم بدون کمترین رعایت اخلاق، به اوج خود رسیده است.


اپیزود اول؛ سازمان آرامستان‌ها

در یکی از این فعالیت‌های ناسالم انتخاباتی در اواخر هفته گذشته تغییر یکی از مدیران میانی شهرداری یزد دستاویزی برای حمله به شهردار و برخی از اعضای شورای شهر شد.

محمدحسن مرادی رئیس معزول سازمان آرامستان های شهرداری یزد در یکی از برنامه های شبکه استانی در انتقاد به یکی از اعضای شورای شهر که در خصوص موضوع پیش فروش قبرهای آرامستان خلدبرین تذکری ساده و قانونی داده بود با لحنی تند و کنایه آمیز گفت: «مطرح شدن این موضوع یک نمایش تبلیغاتی نزدیک انتخابات است. بهترین چیزی است که می‌شود ذهن مردم را به این سمت ببرند که ما پیگیر حقوق شما هستیم. آرامستان مشکلات زیادی دارد و اگر ایشان به فکر مردم است پیگیری کند تا به نتیجه برسد. خوشبختانه مردم هوشیار هستند و متوجه این موضوع می شوند.»

اظهارات تند و خلاف واقعی که در هر شهری از کشور اتفاق افتاده بود با واکنش متقابل اعضای شورای آن شهر روبرو می‌شد اما جمال الدین عزیزی شهردار یزد نه به دلیل این اظهارات بلکه به واسطه مواردی که «تخلف سازمان آرامستان‌ها» عنوان شده، در حکمی محمدحسن مرادی را از ریاست سازمان آرامستان‌های شهرداری برکنار و علی زارع را به جای وی منصوب کرد.

دلیل برکناری رئیس سازمان آرامستانها؛ سیاسی کاری یا تخلف؟

پس از رسانه‌ای شدن این تغیبرات مرسوم در بدنه شهرداری اکانت های زنجیره‌ای یزد به میدان آمدند و با انتشار گمانه‌زنی‌هایی در صفحات شخصی خود در اینستاگرام هرکدام به نوبه خود ادعاهای مختلفی را مطرح کردند.
مثل همیشه شروع کار هجمه‌ها را مهران فاطمی سرکرده اکانت‌های توییتری در یزد به عهده گرفت و در توئیتی نوشت:
«فکر نمی کردم که سازمان آرامستان‌ها که انسان را یاد مرگ و قیامت می‌اندازد نیز محل تاخت و تاز و تسویه حساب های سیاسی بشود. سوای از همه اختلافات و سلایق باور بفرمایید تغییرات در واپسین ماه‌های عمر دولت و شورا هیچ حسنی نداشته که ضرر هم دارد.»

پیروان و دنباله‌روهای بی چون و چرای مهران فاطمی هم در این‌باره نوشتند:
«انتقام سیاسی شورای شهر یزد. آن روزها که کسی وسط کرونا جرئت نمی کرد پا به قبرستان های یزد بگذارد مرادی جهاد کرد و آرامستان های یزد را با نیروهایش مدیریت کرد حالا که اوضاع آرام شده به دلایل واهی او را برکنار کردند»

یکی دیگر از این اکانت‌های توییتری مدعی شد:
«تخریب مرادی از مدت‌ها قبل شروع شده. خدا قوت مرد از زمانی که آمدی خواب را از چشم اغیار ربودی. بی‌شک در هر سنگری بروی خار چشم سبک‌سرانی. حتی در دور افتاده‌ترین مسئولیت‌ها هم توان تحمل تو را ندارند»

در استوری مشابه اکانت دیگری آمده بود:
«حسن مرادی شخصی که در روزهای ترسناک کرونایی که کسی جرات نمی‌کرد در شعاع چند کیلومتری قبرستان برود ایستاد و آرامستان و نیروهای خدماتی را مدیریت کرد. حالا دستخوش شورای شهر سیاست زده شده و باید برود چون اوضاع کرونا معلوم شده و یک کرسی مدیریت هم یک کرسی است حتی اگر قبرستان باشد.»

اما پایگاه خبری یزدفردا در یادداشتی نوشت:
«به نظر می‌رسد این هیاهوها بی ارتباط با انتخابات پیش رو نباشد. اما آنچه که مسلم است اینکه شهردار یزد به عنوان سکان‌دار این نهاد حق عزل و نصب مدیران خود را دارد چرا که اوست که باید در برابر مردم و نمایندگان آنها در شورا پاسخگوی عملکرد مدیران و مجموعه‌های متبوع خود باشد.
چرا زمانی که مرادی برای این مدیریت منصوب می‌شد هیچ فرد یا گروهی اعتراض نکرد که چرا شهردار از جناح مخالف با اکثریت شورا این مدیر را منصوب کرده و انتخاب را سیاسی ندانستند اما حالا که مجموعه، تصمیم به جابجایی ایشان از آرمستان‌ها را گرفته این هیاهوها پیش آمده است؟»

مهدی زمان‌زاده روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای یزد نیز در اینستاگرامش نوشت:
«این که فرقه انقلابی‌ها در یزد از تغییر مدیر خلدبرین توسط شهردار شاکی شده‌اند از این تصمیم استقبال می‌کنم. شهردار کار درستی کرده و سوال اینکه چرا زودتر چنین نکرده. با قوت بر تصمیم‌تان بمانید.»

کانال خبری دیده‌بانی وابسته به سایت یزدی نیوز هم در یادداشتی با تیتر «جنجال یک فرقه سیاسی علیه تغییر یک مدیر میانی در شهرداری یزد» آورده: «بعد از تغییر یک مدیر میانی در شهرداری، یک فرقه سیاسی با انتشار مطالبی سیاسی علیه شورا و شهردار این تغییر را سیاسی جلوه دادند.

یک منبع آگاه در خصوص دلایل تغییر این فرد به دیده‌بانی گفت که استخدام غیرقانونی (برخی اعضای هیئت….)، نارضایتی مردم و پرسنل از عملکرد وی به طوری که بسیاری از کارمندان مجموعه مجبور به استعفا شدند، وضعیت حساب‌های مالی این مجموعه و … باعث ارائه گزارش‌های متعدد از نهادهای بالادستی نظارتی شد. تغییرات در حوزه اختیارات شهردار بوده و اگر یک درصد به غیرفنی بودن این تغییر شک داشتیم با جنجال‌های اخیر مطمئن شدیم کار درستی صورت گرفته است.»

رضا بردستانی خبرنگار روزنامه آفتاب یزد هم در کانال تلگرامی خود نوشت:
«برکناری رئیس سازمان آرامستان ها، جیغ عده‌ای خاص را در می‌آورد، آن عده خیلی خاص متوسل به امام جمعه، مذهبیون، بچه هیئتی‌ها و برخی شبه فعالان سیاسی شده تا این برکناری بدون پرداختن به همه ماجراها باشد. یعنی آنهایی که جیغ‌شان گوش فلک را کر کرده، نه هواخواه «حسن مرادی» که نگران برخی رخدادهای یک ساله اخیر هستند؛ از استخدام ها تا قراردادهای مشاوره که سر از جاهای خیلی بد در می آورد!
یک منبع آگاه در شهرداری می گوید دستگاه‌های نظارتی اگر گزارشی از تخلفات صورت پذیرفته در سازمان آرامستان‌ها را منتشر کنند آبرو برای یک طیف سیاسی مدعی باقی نمی ماند! یک فقره از صدها تخلف سازمان آرامستان‌ها این که: برخی حقوق می‌گرفتند در حالی که برای فاتحه‌خوانی نیز به آرامستان‌ها نرفته‌اند!»

فرزاد فیضی رئیس خانه مطبوعات استان یزد نیز در واکنش به اتفاقات اخیر در سازمان آرامستان‌ها در اینستاگرامش آورده:
«آقای عضو شورای شهر سابق که مدعی سیاسی‌کاری هستید میشه بفرمایید این شخص به ظاهر توانمند در زمان تصدی شما بر شورا و شهرداری چه مسئولیتی داشت؟ اگر ایشون اینقدر توانمند بودند چرا آن موقع از توانش استفاده بهینه نشده؟ آیا شما به ایشان جایگاه و مسئولیت دادید که برای گرفتنش معترض هستید؟»

اپیزود دوم؛ ویدئو مپینگ

غائله آرامستانها اما پایان ماجرا نبود و در یکی دیگر از تخریب‌های انتخاباتی کانال‌های حامی جناح سیاسی خاص در خبری سراسر کذب و دروغ اعلام کردند که:
«اجرای پروژه ویدئو مپینگ در میدان امیرچخماق در ایام نوروز ٣۵ میلیارد برای یزدیها آب خورده و شنیده‌ها حاکی از ورود سازمان بازرسی به موضوع هزینه‌کردهای غیر متعارف شهرداری و شورای شهر است»

نکته مهم اینکه این خبر ۳۲ روز پس از مصوبه شورای شهر یزد بازنشر داده شد آن‌هم در روزی که اعضای شورای شهر از دست اندرکاران برنامه‌های فاخر نوروزی در شهر یزد تقدیر به عمل آوردند. از سوی دیگر این مصوبه رای موافق ۹ عضو شورای شهر از جمله سفید، شایق، ابوترابی، جورابی، نیکنام، عامری، آزادی، قمی و عباسی را به همراه داشت و تنها رای مخالف مربوط به پاک نژاد بوده است.

شاید یکی از دلایل اصلی تاخیر یک ماهه در حاشیه سازی‌‌ها این بوده باشد که بخشی از برنامه نوروزی ویدئو مپینگ در امیر چخماق به کنگره شهدای استان مربوط بود و طراحان این سناریو بیم آن را داشتند تا طرح مباحث جنجالی به کنگره شهدا خدشه وارد کند برای همین ۳۲ روز طول کشید تا دست به این خبرسازی زدند.

به هر ترتیب این خبر عجیب که فضای رسانه‌ای استان را برای ساعاتی تحت شعاع قرار داد بلافاصله از سوی جعفر امین مقدم معاون خدمات شهری شهرداری یزد از اساس تکذیب شد.
بعد از تکذیب رسمی روابط عمومی شورای شهر یزد، ونوس عامری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا هم این خبر را جعلی دانست و گفت:
«برای اجرای برنامه‌های نورپردازی در منطقه بافت تاریخی یزد که شش شب بر روی دیوار برج  و باروی سید گلسرخ و میدان امیرچخماق یزد برگزار شد، هزینه‌ای به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیون تومان انجام شده و مبلغ ۳۵ میلیارد ریال برای خرید ۴۰ عدد پهپاد از سوی شورای شهر به شهرداری یزد اختصاص داده شده است.»

مسئله اصلی اینجاست که اگر بتوان اشتباه فاحش ۳۵ میلیارد ریالی در اعلام خبر هزینه پروژه ویدئو مپینگ در امیر چخماق را به حساب اشتباهات رایج در کار خبرنگاری گذاشت، اما خبر ورود سازمان بازرسی به این پرونده به هیچ عنوان نمی‌تواند جزو اشتباهات غیر عمد تلقی شود.

اپیزود سوم؛ خرید و فروش پیج اینستاگرام

منحرف کردن افکار عمومی از منبع اصلی خبر کذب ویدئو مپینگ میلیاردی

پس از به سنگ خوردن تیر حاشیه سازان، این بار مهران فاطمی که تصور نمی‌کرد برد رسانه‌ای این دروغ‌پردازی تا این اندازه گسترده باشد، بلافاصله وارد عمل می‌شود و در توضیحی شتابزده با هدف منحرف کردن اذهان عمومی از منبع اصلی خبر عنوان کرد:
«خبر پیج زرد یزدیها در شرایط فعلی اقتصادی به شدت حساس برانگیز و تحریک کننده افکار عمومی یزد بود. هرچند تکذیب خانم عامری قابل تحسین است اما بسیار تامل برانگیز بود و شائبه آن را داشت که کل این خبر و واکنش ها یک پروژه حساب شده رسانه‌ای و خبری است چرا که با شناختی که از ادمین های این پیج زرد و صاحبان سیاسی‌اش وجود دارد گاف رسانه‌ای در این حد بعید به نظر می‌رسید. به هر تقدیر مراقب تکرار این دست دروغ پراکنی‌ها و مهندسی افکار عمومی یزد توسط این قبیل پیج‌های زرد باشید از قضا امروز در حال خریداری آنها و آماده سازی‌شان جهت ورود کاملا سیاسی در انتخابات آتی علیرغم ظاهر زردشان هستند»

فاطمی برای اینکه خیالش از به انحراف کشیدن سوژه کاربران فضای مجازی کاملاً راحت شود، در توییت دیگری نوشت:
«خبر رسیده که مدیر یکی از کانال‌های اصلاح‌طلب خبری یزد در حال خریداری و اجاره گسترده کانال‌ها، سایت‌ها و صفحات زرد اینستاگرامی جهت مهندسی افکار عمومی انتخابات در یزد است. آیا این بخش کوچکی از پروژه معروف به گند کشیدن رقبا در انتخابات است؟»

پس از این توییت طبق معمول اکانت‌های زنجیرهای مجددا وارد عمل شدند.

«یکی از این اکانت ها نوشت یک پیج چیه همونم نداریم بفروشیم دم انتخاباتی بزنیم به زخم های زندگیمون»
اکانت دیگری نوشت:
«کاش میشد اینها رسانه‌ای بشن و مشخص بشه هر کانال و پیجی چند خریداری میکنن»

جنگ قدرت به قیمت بازی با روح و روان جامعه در میان سکوت مسئولان

ادعاهای کذب پیاپی، دروغ‌های هدف‌دار، لفاظی‌های بی معنی، جنجال‌های رسانه‌ای متوالی و متاسفانه سکوت ممتد نهادهای امنیتی و نظارتی؛
قطعاً این داستان مشمئز کننده در روزهای آتی و با نزدیک شدن به زمان تبلیغات انتخابات با شدت و حدت بیشتری از سوی دیوانگان قدرت که مدت‌هاست عنان از کف داده‌اند، ادامه پیدا خواهد کرد اما جنگ قدرت به قیمت بازی با روح روان جامعه‌ای که از تنگناهای اقتصادی و شیوع بیماری به ستوه آمده‌اند، گناهی نابخشودنی و عملی به غایت ناجوانمردانه است.

دیدگاهتان را بنویسید