مدیرکل امور اقتصادی استان با اعلام اینکه ارزش روز سهام عدالت بیش از عددهای گفته شده است:

ارزش سهام عدالت اکنون به بالای ۱۸ میلیون تومان رسیده است

ارزش فعلی سهام یک میلیون تومانی عدالت به بیش از ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان رسیده است و طبیعی است که ارزش سهام ۵۰۰ هزار تومانی هم به ۸ تا ۹ میلیون تومان برسد. البته این ارزش سهام برای امروز است و ممکن است در آینده افزایش یا کاهش پیدا کند اما مهم این است که سهام عدالت، سهام ارزشمندی است

نشست خبری علی نمازی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد صبح یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در قالب سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد برگزار شد و آخرین اطلاعات درخصوص سهام عدالت و نحوه انتخاب مدیریت این سهام و فروش سهام صندوق واسطه گری مالی ETF در اختیار اصحاب رسانه های استان قرار گرفت.

۶۳۷ هزار نفر در استان یزد از سهام عدالت برخوردار شده‌اند

علی نمازی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با بیان اینکه در سال ۱۳۸۵ با مجوز مقام معظم رهبری طرح توزیع سهام عدالت آغاز شد و حدود ۴۹ شرکت مهم و بزرگ کشور سهام خود را تحت عنوان سهام عدالت در ۹ مرحله به دهک های پایین جامعه واگذار کردند، گفت: بر همین اساس از سال ۸۵ تا ۹۵ یک مهلت ۱۰ ساله معین شد تا از محل سود این سهام تسویه اقساط سهام انجام گردد که در سال ۹۷ و ۹۸ این سود به سهامداران تعلق گرفت.

وی تعداد مشمولین سهام عدالت استان یزد را ۶۳۷ هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: ثبت نام مشمولین سهام عدالت استان یزد از طریق شرکت های تعاونی سهام عدالت و با پیگیری اداره کل اقتصاد و دارایی آغاز شد که سهم مشمولین استان ۱.۲۶ درصد از کل سهامداران کشور است و سهم ارزش ریالی روز این سهامها هم به میزان ۱.۲۸ درصد مجموع کشور است.

نمازی با اشاره به پیگیری آزادسازی سهام عدالت در دولت تدبیر و امید در راستای گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده های کم درآمد گفت: موارد سه گانه مورد تاکید رهبری توسط دولت، سازمان خصوصی سازی و شورای عالی بورس محقق شد تا سهامداران بازار سرمایه به حق خود برسند.

انتخاب روش مدیریت سهام عدالت در سامانه سازمان خصوصی سازی

وی با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و سایر نهادهای بازار سرمایه تمهیدات و اقدامات عملی را برای تحقق آزادسازی سهام آغاز کرده‌است، خاطر نشان کرد: به همین منظور سامانه‌ای توسط سازمان خصوصی سازی کشور طراحی شد تا مردم بتوانند از وضعیت سهام عدالت خود مطلع شوند و پس از آن اطلاعاتی مانند شماره شبای بانکی، شماره تلفن همراه و آخرین اطلاعات خود را تایید و ویرایش و پس از آن روش سهامداری خود را مشخص کنند.

وی ادامه داد: با پیگیری هایی که سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس انجام داده اند سهام عدالت به حدود ۴۹ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از مشمولین کشور تعلق گرفت که باید باید در مهلت یک ماهه که تا ۸ خرداد ادامه دارد به سایت سامانه خصوصی سازی مراجعه و نسبت به ویرایش اطلاعات و انتخاب روش سهامداری خود را به صورت مستقیم انتخاب کنند. البته در این مرحله جامانده نخواهیم داشت چرا که سامانه به صورت پیش فرض برای کسانی‌که به سامانه ورود پیدا نمی‌کنند روش غیر مستقیم را انتخاب خواهد کرد.

علی نمازی در توضیح روش مستقیم و غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت، تصریح کرد: در روش مستقیم سهامدار به صورت مستقیم و بدون واسطه مدیریت سهام خود را در دست می‌گیرد که از مزایا و محدودیت هایی مشخصی هم برخوردار است. اما در روش غیر مستقیم سهامدار مالکیت سهام خود را مستقیماً در دست ندارد و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کار ساماندهی سهام خود را واگذار می کند.

وی با تاکید بر اینکه در این مرحله به هیچ عنوان ثبت نام سهام عدالت انجام نمی شود، یادآور شد: دولت برنامه‌ای برای ثبت نام جدید ندارد و فقط همان افرادی که در سال ۸۵ مشمول سهام عدالت شدند مهلت دارند تا ۸ خرداد روش سهامداری خود را انتخاب کنند.

سال آینده شورای عالی بورس ارزش سهام عدالت را مشخص خواهد کرد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با اعلام اینکه شورای عالی بورس در سال آینده در خصوص ارزش سهام عدالت تصمیم‌گیری خواهد کرد، گفت: سهام عدالت ترکیبی از ۴۹ شرکت قوی و قابل قبول و با ارزش بسیار بالا است که شورای عالی بورس در آینده نزدیک باید ارزش سهام‌ها را مشخص کند. یعنی برای مثال مشخص شود یک سهامی که هر شخص دارد، چند سهام آلومینیوم ایران یا صنایع پتروشیمی و خلیج فارس و… را شامل می‌شود. ۳۶ شرکت در بورس حضور دارند و ۱۳ شرکت هنوز وارد بازار بورس نشده اند.

وی افزود: کسانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب می کنند می توانند در آینده با داشتن کد بورسی نسبت به خرید و فروش سهام خود با ارزش روز اقدام کنند. سهام عدالت هم یکی از سهام‌هایی است که وارد بازار بورس می شود و به همین دلیل در آینده نزدیک بخشی از این سهام آزادسازی خواهد شد و به شما اجازه داده می شود سهام خود را خرید و فروش کنید.

شرکت تعاونی‌های استانی می‌توانند در تامین مالی پروژه های استان نقش داشته باشند

نمازی در پاسخ به سوال خبرنگار بشارت یزد مبنی بر اینکه آیا توصیه مدیرعامل شرکت های تعاونی استان برای انتخاب روش غیر مستقیم و رونق بخشی به استان، مورد تایید اداره کل اقتصاد و دارایی قرار دارد، گفت: در اینجا بحث انتخاب است و طبیعی است که در افق آینده این شرکت‌های سرمایه گذاری استانی درصد قابل توجهی از این سهام عدالت را در اختیار خواهند داشت و امیدواریم که بتوانند در تامین مالی پروژه های استان نقش داشته باشند منتها با ترکیب تخصصی که سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس در آینده نزدیک مشخص خواهد کرد.

در این مرحله تاکید آن‌چنانی بر انتخاب روش نخواهیم داشت

وی افزود: در مجموع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی می توانند قدم های مثبتی را در راستای توسعه استان بردارند اما در این مرحله تاکید آن‌چنانی بر انتخاب روش های مختلف نخواهیم داشت. افرادی که مطالعه کرده‌اند و مشاوره گرفته‌اند می‌توانند روش مستقیم را انتخاب و سهام خود را خرید و فروش کنند اما بهتر است کسانی که به مسائل آشنایی ندارند روش غیر مستقیم که نیازی به مراجعه به سامانه هم ندارد را انتخاب کنند تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام آنها را مدیریت کنند و حافظ منافع آنها باشند.

علی نمازی در واکش به اینکه چه تفاوتی میان سود روش مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد پاسخ داد: سود سهام عدالت در آینده مشخص خواهد شد و در حال حاضر فقط بحث مدیریت خرید و فروش آن انتخاب می شود. سود سهام عدالت برای هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم تفاوت آنچنانی ندارد و فقط کسانی که به صورت مستقیم انتخاب می کنند می توانند خرید و فروش کنند. اما در روش غیر مستقیم سهامداران زیر مجموعه شرکت های استانی قرار می گیرند.

ارزش فعلی سهام یک میلیون تومانی به ۱۸ میلیون تومان رسیده است

وی ارزش یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت را مربوط به سالی که این سهام ها واگذار شده بودند دانست و توضیح داد: همانطور که در روزهای گذشته رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد ارزش فعلی سهام یک میلیون تومانی به بالای ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان رسیده است و طبیعی است که ارزش سهام ۵۰۰ هزار تومانی هم به ۸ تا ۹ میلیون تومان برسد. این ارزش سهام برای امروز است و ممکن است در آینده افزایش یا کاهش پیدا کند.

امیدواریم ارزش سهام عدالت در ماه آینده به بالای ۲۰ میلیون تومان هم برسد

وی افزود: مهم این است که سهام عدالت، سهام ارزشمندی است و خود دولت و مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس مرتب تکرار می کنند که ارزش روز این سهام بیش از عددهایی است که گفته می‌شود و امیدوار هستیم در یک ماه آینده به بالای ۲۰ میلیون تومان هم برسد. روزی که سهامداران کد بورس را تحویل بگیرند و برای خرید و فروش وارد سامانه شوند، در آن مقطع ارزش روز و واقعی سهام مشخص می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید