بحران آب

ادامه دار بودن بحران خشکسالی در استان یزدی ها فریب بارش های اخیر را نخورند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد:با توجه به خشکسالی‌های متمادی و آسیب‌های جدی به منابع آبی، این بارش‌ها تأثیری در سفره‌های آب زیرزمینی یزد نداشته است هفته های اخیر استان یزد شاهد بارش های خوبی بوده است بطوریکه برخی از چشمه…

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد:با توجه به خشکسالی‌های متمادی و آسیب‌های جدی به منابع آبی، این بارش‌ها تأثیری در سفره‌های آب زیرزمینی یزد نداشته است

هفته های اخیر استان یزد شاهد بارش های خوبی بوده است بطوریکه برخی از چشمه و رودخانه های فصلی جاری شده اند و سنت فراموش شده پارو کردن برف در برخی مناطق مجددا احیا شد و بی شک یزدی ها این روزها از سخاوت آسمان خرسندند اما دیو خشکسالی آنچنان در اعماق منابع آبی استان ریشه دوانده که چنین بارش هایی اثری بر آن ندارد چنانچهمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تلویحا از مردم استان خواست تا فریب بارش های اخیر را نخورند و بدانند کم آبی به قوت خود باقی است.

استان یزد همواره در میزان بارش های سالیانه پایین ترین مقدار را در کشور داشته و نزدیک به ۲۰ سال است که این دیار نسبت به گذشته خود نیز با بارش های کمتری روبرو بوده است. بحران آنقدر جدی است که برخی از کویرشناسان و اقلیم شناسان هشدار داده اند شاید یزدی ها در دهه های آینده مجبور شوند بخاطر بی آبی از این شهر کوچ کنند.

در کنار بی مهری آسمان با عروس کویر، برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی، استمرار کشاورزی پرآبخواه و سنتی، گسترش سرسام آور صنایع آبخواهی چون کاشی و فولاد به نظر می رسد همچنان بحران بی آبی را بسیاری از مردم باور نکرده اند بطوریکه مدیرعامل آب منطقه ای یزد می گوید: « هنوز باور نداریم که آب دیگر نیست و باید خشکسالی را جدی بگیریم و رفتارهای خود را با آن متناسب کنیم.»

بارش ها بر خشکسالی بی تاثیر بوده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: میزان بارش‌های یزد خوب بوده اما با توجه به خشکسالی‌های متمادی و آسیب‌های جدی به سفره‌های آب زیرزمینی، این بارش‌ها تأثیری در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نداشته است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده اظهار داشت: میزان بارش‌ها سال گذشته بر خلاف بقیه نقاط کشور در استان یزد با کاهش بیش از ۵۰ درصدیمواجهبودوامسالنیزمیزانبارش‌هانسبتبهسالگذشتهکاهشیافتهاست.

وی با اشاره به اینکه طی هفته‌های اخیر شاهد بارش‌های خوبی در استان یزد بوده‌ایم، عنوان کرد: با توجه به خشکسالی‌های متمادی و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، آسیب‌های جدی به منابع آب استان وارد شده بنابراین این بارندگی‌ها تأثیری در تغذیه سفره‌های زیرزمینی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد یادآور شد: میانگین بارندگی در استان یزد ۵/۹۳ میلیمتر و میانگین بارندگی شهر یزد ۲/۴۷۲ میلیمتر بوده است.

جوادیان‌زاده خاطرنشان کرد: بیشتر دشت‌های استان یزد حداقل ۲۵ سال است که بهره‌برداری بیش از اندازه داشته‌اند بر این اساس دشت‌های ممنوعه کشاورزی معرفی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید