«مدیرعامل موسسه کوثر» از اجرای چند ابرپروژه در استان خبر داد:

احداث شهرک گلخانه ای ۶۰۰ هکتاری در یزد

مدیرعامل موسسه کوثر یزد با اشاره به اینکه «برای توسعه همه جانبه استان نیازمند ایجاد همدلی و اجماع بر سر مسائل اساسی هستیم» گفت: کشورمان زمانی با مشکل مواجه شد که اقتصاد با مسائل سیاسی و جناحی درهم آمیخت در حالی که همه ایرانی بوده و سعی داریم که به مملکت خود خدمت کنیم. در زمان جنگ همه نگاه ها یکسان و اهداف متمرکز بر جنگ بود. همبستگی بهترین رویکرد برای رسیدن به توسعه همه جانبه در کشور است.

«غلامرضا منتظری» که به همراه قائم مقام و مدیر روابط عمومی موسسه کوثر از دفتر گروه رسانه ای بشارت نو بازدید می کرد، یکی از رسالت های مهم رسانه ها را ایجاد همبستگی میان مردم و جلوگیری از ایجاد تفرقه دانست و افزود: یکی از مهمترین راهها برای دست یابی به این مهم، انتشار اخبار صحیح و دقیق است. جامعه تشنه حقیقت است و مردم حتی اگر حقیقت تلخ هم باشد آن را راحت تر از اخبار ناصحیح می پذیرند. باید از این دوقطبی سازی و بازی های جناحی فاصله بگیریم زیرا جناح ها متغیر هستند و چیزی که باقی می ماند، مردم و کشور است.

رویکرد جدید موسسه کوثر در فروش اراضی کاریزبوم

وی در توضیح رویکرد حاکم بر اقدامات موسسه کوثر برای استان بیان داشت: در ابتدا تیم جدید مدیریتی مستقر شده در موسسه کوثر، مخالف فروش زمین به روش های متداول بود زیرا سرمایه های حاصل از فروش اراضی قبلی کاریزبوم از دست رفته است، یعنی زمانی قطعه زمینی به یک مبلغ ناچیزی فروخته شد و پس از آن، این موسسه به شهردار بی جیره و مواجب برای این زمین ها تبدیل شد.

افزایش ارزش افزوده اراضی کاریزبوم با رویکرد تولید

منتظری افزود: پس از فروش زمین ها، بحث تهیه و تامین زیرساخت ها مطرح شد یعنی مواردی که هیچ ارزش افزوده ای برای مجموعه ایجاد نمی کرد در حالی که معتقدیم این زمینها، سرمایه هایی هستند که باید به درستی از آنها استفاده شود و یکی از اساسی ترین کاربری آنها می تواند در حوزه تولید تعریف شود تا از تولید بتوان به سود رسید و در کنار آن هم به بحث تولید استان کمک کرد تا درآمد پایداری برای استان ایجاد شود و اشتغال زایی هم صورت گیرد.

واردات تکنولوژی های نوین برای شیرین سازی آب

به گفته وی؛ چندین پیشنهاد اساسی در این حوزه تدوین و تکمیل شد و به استان ارائه گشت اما متاسفانه مورد استقبال قرار نگرفت اما همین طرح های جامع و کامل به سایر استان ها ارسال و در آنجا مورد حمایت قرار گرفت و تبدیل به پروژه هایی موفق شد.

منتظری به تلاش های مجموعه کوثر برای انجام اقداماتی به نفع استان اشاره کرد و بیان داشت: با وجود مخالفت ها و نظرات متفاوتی که در استان وجود دارد و محترم نیز هستند، اما مجموعه کوثر تلاش خود را متوقف نکرده است. برای مثال طرح هایی تعریف شده که نیاز به سرمایه دارد و در تلاش هستیم از اعتبارات صندوق توسعه ملی و بانک ها استفاده کنیم تا از منابع خود مجموعه نیز استفاده نشود. این طرح ها سرمایه خوبی را در اختیار مجموعه کوثر قرار می دهد و امید است ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده قرارداد مربوط به واردات تکنولوژی های نوین در خصوص شیرین سازی آب به مرحله نهایی منتج شود.

افتتاح رسمی خط انتقال گاز به کاریزبوم در عید غدیر

وی در ادامه از انجام اقدامات زیربنایی برای مجموعه کاریزبوم سخن گفت و عنوان کرد: تاکنون در حوزه تامین گاز مورد نیاز مجموعه اقدامات خوبی صورت گرفته و انشعاب آن قطعی و وصل شده است و امکان نصب علمک برای ساکنین کاریز بوم وجود دارد اما این پروژه در عید غدیر به صورت رسمی افتتاح می شود. با توجه به سیلاب ویرانگر سال گذشته بهترین عملکرد عبور سیلاب در مجموعه کاریز بوم بدون هیچگونه خسارت و همچنین جلوگیری انتقال سیلاب به سمت شهر یزد اتفاق افتاد که در استان بی نظیر بود.

منتظری افزود: زیرگذری که برای ساخت در دستور کار قرار دارد نیز به سبب محاسبات ناشی از سیل سال گذشته و سیلاب های فصلی بازطراحی شده و به همین سبب اجرای این طرح به طول انجامیده است.

وی در خصوص هزینه های این دو پروژه اظهار کرد هزینه احداث زیرگذر مبلغی بالای ۷۳ میلیارد خواهد بود اما در طرح انشعاب گاز، عمده هزینه ها از خود مردم گرفته شد که مورد استقبال ۹۰ درصد از مالکین نیز قرار گرفت.

آغاز فروش زمین های فاز ۳ کاریزبوم در آینده ای نزدیک

منتظری با بیان اینکه هر اقدامی که در مجموعه کاریزبوم انجام شود، ارزش افزوده ایجاد می کند؛ گفت: ایجاد ارزش افزوده برای زمین های کاریزبوم موجب افزایش ارزش زمین های این مجموعه می شود و می تواند اندوخته بیشتری هم ایجاد کند. همچنین برنامه داریم منطقه ویژه ای که برای فاز مسکونی در نظر گرفته شده بود اما در دولت قبل متوقف شده بود را احیا کنیم. اختصاص این زمین ها به فاز مسکونی بروکراسی سنگین و خاص خود را دارد و نیاز است تا تمامی زیرساخت ها به صورت کامل تامین و از تهران در این خصوص تاییدیه گرفته شود. این مراحل خوشبختانه با حمایت استاندار یزد انجام گرفته است و  اکنون نقشه ها در مرحله تایید هستند و به محض اخذ تاییدیه آماده احداث شهرک اقامتی خواهیم بود.

احیای اراضی موسسه کوثر در منطقه ویژه اقتصادی میبد

وی افزود: در برهه ای زمین های فراموش شده ای در اختیار موسسه کوثر قرار گرفت به طوریکه ۲ هزار هکتار منطقه ویژه اقتصادی در میبد برای موسسه کوثر پیش بینی شده و حتی تا مرحله کمیسیون ماده ۳۲ رفته بود اما این طرح در این مرحله رها شد. در این دوره مجدد در تلاش هستیم این طرح را که یک فرصت اقتصادی مناسب است احیا کنیم. پیگیری های لازم از استان انجام و نامه نگاری هایی با دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد کشور انجام گرفت و مشخص شد که اخذ تاییدیه ها به دلیل تغییر قوانین و ساختار باید مجددا صورت گیرد. این مرحله نیز انجام شده و در مراحل آخر اجرایی شدن طرح قرار داریم و در این راستا یک ظرفیتی غیر از مجموعه کاریز بوم در اختیار موسسه کوثر جهت درآمدزایی برای استان قرار می گیرد. درخواست هایی از جانب شهرستان میبد جهت مشارکت در این طرح نیز وجود دارد که موسسه کوثر آمادگی کامل جهت همکاری در این خصوص را دارد.

احداث شهرک گلخانه ای ۶۰۰ هکتاری در یزد

منتظری در شرح دیگر برنامه های موسسه کوثر بیان داشت: ۶۰۰ هکتار زمین نیز در فهرج برای این موسسه پیش بینی شده و قرار بود به شهرک آجر تبدیل شود تا کلیه کوره های آجرپزی در نقاط مختلف استان که مشکل محیط زیستی داشتند، تعطیل شده و جملگی در این شهرک متمرکز شوند. این طرح مربوط به ۱۲ سال پیش بوده اما علیرغم اینکه حفاری چاه و هزینه های زیرساختی در این خصوص صورت گرفته بود، تکمیل این طرح متوقف شده بود.

به گفته مدیر عامل موسسه کوثر؛ احیای این طرح اکنون در دستور کار موسسه کوثر قرار گرفته است و باعنایت به اینکه بخشی از پسآب در اختیار موسسه کوثر بوده و امکان مدیریت آن وجود دارد، این مجموعه بنا دارد شهرک گلخانه ای در ۶۰۰ هکتار احداث کند تا هم ارزش افزوده برای موسسه کوثر ایجاد شود و هم به کشاورزانی که همچنان به روش غرقابی به این حرفه مشغولند و آب استان را بی رویه مصرف می کنند مورد حمایت قرار گیرند. این طرح میتواند مصرف آب در این حوزه را تا ۷۰ درصد کاهش دهد در این راستا جلساتی با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده و معاونت این وزارت خانه بازدیدهایی از این طرح بعمل آورده و اکنون در حال رسیدن به یک جمع بندی کلی برای اجرای این طرح هستیم.

موسسه کوثر به تعهداتش در قبال اراضی شهرک گلستان عمل کرده است

وی در خصوص حواشی مربوط به شهرک گلستان (زمین های محدوده دروازه قرآن) توضیح داد: در سال ۱۳۷۸ زمین هایی در آن محدوده از طرف دستگاه مربوطه به موسسه کوثر واگذار شد. در آن زمان دو تعهد برای موسسه کوثر در قبال این واگذاری تعریف شد؛ یک اینکه زمین ها قطعه بندی شده و دیگری اینکه با تامین آب به مرحله تحویل برسد. تعهدات مجموعه کوثر در آن زمان همین دو مورد بود و به این تعهدات نیز عمل شد در حالی که بسیاری از خریداران حاضر نشدند دور زمین هایشان را دیوار بکشند زیرا تفکر این بوده که زمین به عنوان کالای سرمایه ای خریداری شود و به دنبال آبادانی آن منطقه نبوده و هنوز هم با قطعه بندی زمین ها در حال فروش آن زمین ها هستند.

منتظری در پاسخ به این سوال که چه تعهدی وجود دارد که زمین های کاریزبوم نیز به سرنوشت شهرک گلستان دچار نشود، گفت: در فاز زمین های باغ ویلایی هیچ اقدامی قابل انجام نیست و نمی توان مالک زمین را به کاری مجبور کرد زیرا این شرط هنگام تحویل زمین های باغ ویلایی مطرح نبوده است البته اکنون برای رفع مشکلات مربوط به نحوه ی ساخت و سازهای غیر مجاز از مراجع مربوطه در حال پیگیری هستیم.

اجرای پروژه های تجاری کاریزبوم به صورت مشارکتی

وی همچنین از تغییر رویه این موسسه از فروش زمین های تجاری به طرح های مشارکتی سخن گفت و عنوان کرد: طرح های سرمایه گذاری بسیار بزرگی برای احداث چندین ابر پروژه جذب کردیم و این طرح ها نیز مشارکتی هستند زیرا این طرح ها ارزش افزوده ایجاد می کنند و می توانند درآمد موسسه کوثر را چندین برابر کنند و فروش زمین در چنین شرایطی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. بنابراین به دنبال این هستیم که پروژه های بزرگ را به صورت مشارکتی به مرحله اجرا در آوریم تا بتوانیم ارزش افزوده ایجاد و در قبال آن درآمد بسیار خوبی برای مجموعه در طول بهره برداری ایجاد کنیم.

منتظری با اشاره به اینکه هر نوع ساخت و ساز در این مجموعه باید مطابق مقررات تعیین شده و در راستای ایجاد فضای سبز باشد، گفت: اراضی جدید کاریزبوم با بررسی های بیشتر و ارزیابی اهلیت و توان مالی خریداران به آنها واگذار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید