احمدرضا فقیه خراسانی نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه یزد اشکذر:

اجازه دهید یک بار ما بازی را در یزد عوض کنیم/ بعد از سالها وقت آن رسیده از افراد با دانش استفاده شود

در سالهای اخیر آنقدر در حاکمیت عملکرد بد دیده ایم که نمی توان به راحتی مردم را با صندوق‌های رای آشتی داد.
بعد از سالها وقت آن رسیده است به کسانی که انگیزه دارند و می توانند تحلیل درستی از جامعه ارائه دهند و از مسائل روز و دانش برخوردار هستند استفاده کنیم. این نکته‌ای است که می خواهم به گوش مردم یزد برسد و این که اجازه دهید یکبار ما بازی را عوض کنیم.

دکتر احمدرضا فقیه خراسانی از نوادگان حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی و استادیار دانشگاه یزد، مدیر آشنا به اقتصاد دانش بنیان، محقق موفق در تحقیق و توسعه و داوطلب نمایندگی مجلس از حوزه یزد و اشکذر در تیرماه ۱۳۵۷ در شهر یزد متولد شد.

وی دوران دبیرستان را در دبیرستان نمونه یزد پشت سرگذاشت. پس از آن به عنوان یک نخبه وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و با مدرک مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد. مدرک کارشناسی ارشد و دکتری را با گرایش تبدیل انرژی از همین دانشگاه اخذ کرد و پس از فراغت از تحصیل به عنوان مدرس وارد دانشگاه یزد ‌شد. فقیه خراسانی در نهایت به عضویت هیات علمی دانشگاه یزد درآمد و هم‌اکنون با درجه استادیار در این دانشگاه مشغول تدریس و تحقیق است.
دکتر فقیه خراسانی تجربه مدیریتی خود را با سمت معاون پشتیبانی در پارک علم و فناوری یزد آغاز کرد. او بعدها به ریاست گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه یزد منصوب شد و از سال ۱۳۹۳ عهده دار معاونت فناوری در پارک علم و فناوری یزد می‌باشد.
دانش تخصصی همراه با سال ها تجربه در بخش تحقیق و توسعه ایران خودرو و پارک علم و فناوری یزد، دکتر فقیه را تبدیل به یک کارشناس متخصص و کارآمد در حوزه اقتصاد دانش بنیان کرده است.

احمدرضا فقیه خراسانی نامزد یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه یزد و اشکذر در گفتگو با بشارت یزد در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس گفت: در سالهای اخیر آنقدر در حاکمیت عملکرد بد دیده ایم که نمی توان به راحتی مردم را با صندوق‌های رای آشتی داد. من هم به عنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه و جزو مردم عادی و حقوق بگیر دولت، احساس می کنم در این سال حاکمیت از مجلس تا دولت بعد عمل کرده و به این سادگی ها نمی توان مردم را با صندوق‌های رای آشتی داد.

مردم هنوز هم به انقلاب باور دارند

وی با بیان اینکه نباید توپ را به زمین کاندیداها بیاندازیم و انتظار داشته باشیم با تبلیغات شهری مردم را جذب صندوق‌های رای کنند، اظهار داشت: یقیناً این موضوع نشدنی است ما باید چند سال عملکرد خوبی از خود نشان دهیم و بعد از مردمی که بسیار هم نجیب هستند انتظار داشته باشیم. مردم هنوز هم به بعضی از باورهای انقلاب اعتقاد دارند و پای صندوق های رای می آیند اما ما می خواهیم بیشتر پای صندوق بیایند.

احمدرضا فقیه خراسانی آشتی مردم با صندوق‌های رای را نشان دهنده اعتقاد به باورها و عقاید کاندیداها دانست و خاطر نشان کرد: تاریخ نشان داده است که اگر ما بتوانیم مردم را پای صندوق های رای بیاوریم به این معنی است که باورها و صحبت های ما تاثیرگذار بوده است و من این اعتقاد را دارم.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم مردم یزد را با صندوق‌های رای آشتی دهیم، اذعان کرد: هر گاه مردم خوب و نجیب یزد آمدند و رای داده‌اند ثابت کردند که آن طرز تفکر و شعارها که ما به دنبال آن هستیم رای می آورد و اگر رای ندهند قطعاً طرز تفکر دیگری به مجلس راه پیدا خواهد کرد.

فقیه خراسانی در خصوص ویژگی‌های کسی که به عنوان نماینده مردم به مجلس شورای اسلامی را پیدا می‌کند توضیح داد: وقتی مقام معظم رهبری از مجلس قوی صحبت می‌کنند منظور ایشان مجلسی است که در آن دانش و تفکر وجود داشته باشد و بتوانند مسائل را به درستی تجزیه و تحلیل کنند.

شعار من در انتخابات «یزد؛ شهر نوآور» است

وی از «یزد؛ شهر نوآور»به عنوان شعار خود در یازدهمین دوره انتخابات مجلس نام برد و افزود: با توجه به اینکه سابقه کاری من در حوزه استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا است معتقدم دنیا به سمت شرکت های کوچک و متوسط و شرکت هایی که بتوانند از نظر اقتصادی راهگشا باشند و بتوانند به اقتصاد کمک کنند رفته است.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه یزد و اشکذر سابقه کاری خود را در حوزه اقتصاد دانش بنیان، معرفی کرد و گفت: به نظر من تنها راه نجات ما این است که حوزه کسب و کار را برای دانشجویان و نخبگان تسهیل کنیم و به این موضوع اهمیت بیشتری دهیم.

وی با اعلام هشدار نسبت به اینکه چنانچه شهر یزد با همین سیاست‌ها پیش برود اکثر نخبگان آن از این شهر مهاجرت خواهند کرد و این شهر با یک رود خشک مواجه خواهد شد، تصریح کرد: تنها راه نجات ما این است که محیط کسب و کار را برای افراد نخبه و مخصوصاً در قشر تحصیل کرده فراهم کنیم. در حال حاضر با یک پدیده خیلی خطرناک دیگر به نام مهاجرت کارآفرینان مواجه هستیم و اگر ما یکایک کارآفرینان را از دست بدهیم و به شهرهای دیگر مثل اصفهان، تهران و رشت مهاجرت کنند فرصت بسیار گرانبهایی را از دست داده ایم.

وی اضافه کرد: باور من این است که میتوانم با برنامه‌های خود به اکوسیستم کارآفرینی استان کمک کنم و تسهیل کنم تا محیطی فراهم شود تا نخبگان در این استان بمانند. این برنامه اصلی من است اما در همه حوزه ها برنامه دارم.

خودم را مدعی ارتباط بخش صنعت با دانشگاه می‌دانم.

احمدرضا فقیه خراسانی به تشریح توانایی‌های خود به واسطه سال‌ها حضور در پارک علم و فناوری پرداخت و یادآور شد: سال ها سابقه کار در بخش صنعت و دخیل بودن در طراحی موتور خودرو ملی به عنوان یک کارشناس و به عنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه یزد خودم را مدعی ارتباط بخش صنعت با دانشگاه می‌دانم. به دلیل حضور بلند مدت در پارک علم و فناوری و تنوع شرکتهای پارک از حوزه فنی مهندسی گرفته تا آی‌تی و علوم انسانی با شرکت های متعدد کار کرده ام و هرچند که نمی‌خواهم بگویم کامل و جامع به همه مسائل مسلط هستم اما می توانم ادعا کنم تا حدودی به همه حوزه‌ها آشنا هستم.

وی با تاکید بر اینکه اثرات اجتماعی پروژه‌ها باید شناسایی شود یادآور شد: این موضوعی است که ما در آن ضعف داریم و باید افراد متخصص را در این حوزه بیاوریم. به عنوان مثال موضوع خیابان قیام مثال واضحی است که اثرات اجتماعی آن دیده نشده است. یعنی باید دید وقتی بر روی خیابان قیام کار می کنیم مردم چه واکنشی نشان خواهند داد و چه اتفاقی برای اجتماع خواهد افتاد ما باید این داستان را به صورت ویژه و در همه پروژه ها مانند کاشی و سرامیک فولاد دنبال کنیم. البته من در این حوزه ضعف دارم و حتما باید از مشاورین کمک بگیرم.

مدیر سابق پارک علم و فناوری استان یزد با ابراز خرسندی نسبت به این که استاندار یزد به اقتصاد دانش بنیان اهمیت زیادی می‌د

هد، بیان کرد: در سال های گذشته هیچ‌کس از واژه اقتصاد دانش بنیان اطلاعی نداشت. بسیار خوشحالم که امروز در صحبت های استاندار گفته می شود محور توسعه اقتصادی شرکت های دانش بنیان هستند و یا اینکه دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور و یا وزیر نفت از اقتصاد دانش بنیان صحبت می کنند. یعنی همین که توانسته ایم این مبحث را در ادبیات مدیران ارشد کشور وارد کنیم موفقیت بزرگی است.

وی با بیان اینکه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان به جذب سرمایه به داخل استان کمک کرد اظهار داشت: به عنوان کسی که از ابتدای شکل گیری شرکت های دانش بنیان در یزد حضور داشته‌ام می توانم در این حوزه فعالیت کنم و ارتباطات خوبی هم با صندوق نوآوری و معاونت علمی دارم. با توجه به اینکه در حال حاضر دولت تسهیلات خوبی ارائه می‌کند، این فرصت بسیار خوبی است تا بکوشیم تا سرمایه ها را به صورت تسهیلات برای شرکت های کوچک جذب کنیم و به این شرکت‌های کوچک کمک کنیم.

لزوم اجرای صحیح قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

احمدرضا فقیه خراسانی اجرای صحیح قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را موضوع بسیار مهمی برشمرد و افزود: مشکلی که ما در حال حاضر داریم این است که قانون های مفصل و در ظاهر بسیار جذاب تصویب شده است اما در باطن خوب اجرا نمی شود و باعث اعتراض شرکتها شده است. واقعیت این است که اگر قرار نیست شرکت های دانش بنیان مالیات بدهند و دولت این معافیت را برای آنها در نظر گرفته است دستگاه های اجرایی باید به آن عمل کنند.

وی با انتقاد از اینکه اداره مالیات مصرانه سعی می‌کند از شرکت های دانش بنیان مالیات اخذ کند، تشریح کرد: این بسیار بد است و اگر بحث بیمه و اداره کار و ارتباطات کارفرمایان و کارگران آنها طبق قانون، مشمول مناطق آزاد شود باید اینگونه عمل شود. اما متاسفانه ما ظاهر قانون را دیده ایم اما باطن آن را اجرا نمی کنیم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه یزد و اشکذر با بیان اینکه احساس می کنم اگر در جایگاه نمایندگی قرار بگیرم می توانم در زمینه جذب سرمایه گذار به استان کمک کنم، گفت: می‌توانیم به سمتی برویم که اکوسیستم کارآفرینی شهر یزد، استان و حتی کشور را اصلاح کنین و در واقع مانند آهنربایی شویم که تمام کارآفرینان اصفهانی، مشهدی و شیرازی را جذب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید کمک کنیم تا صندوق پژوهش و فناوری قوی داشته باشیم، یادآور شد: بحث سرمایه گذاری خطرپذیر چیزهایی است که مثل یک آهن ربا جذب می کند یعنی همه کارآفرینان به این استان می آیند تا ببینند کجا سرمایه گذاری خطر پذیر است. نکته ای که وجود دارد این است که باید بکوشیم شهر ما مانند یک آهنربا کارآفرینان را جذب کند هر چقدر بتوانیم یزدی های خارج استان را برگردانیم و کارآفرینان یزدی داخل را حفظ کنیم، باعث رونق خواهد شد و بسیاری از مشکلات مانند بیکاری و اعتیاد حل خواهد شد.

احمدرضا فقیه خراسانی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله کمبود آب در استان یزد اشاره و عنوان کرد: ما ۴ خط انتقال آب به یزد داریم و هم نمایندگان فعلی و هم نماینده قبلی که رقیب ما در این انتخابات محسوب می‌شوند رزومه خود می‌دانند که مجوز این خطوط و مصوبه طرح اعتبار انتقال آب را گرفته اند.

وی به تشریح بحث انتقال آب در استان یزد پرداخت و گفت: اول اینکه بسیاری از جامعه شناسان و کارشناسان در موضوع انتقال آب، بحث دارند که آیا انتقال آب و دست زدن به اکولوژی منطقه ای درست است یا نه که ما نمی خواهیم به این مسئله ورود کنیم چون در حال حاضر به مرحله بحران آبی رسیده ایم و باید فریاد «ما تشنه هستیم» در خارج از استان به گوش همه نمایندگان مجلس برسد یعنی باید با انتقال آب پیگیری شود.

فقیه خراسانی با اشاره به اینکه صرف پیگیری انتقال آب کار درستی نیست، اذعان کرد: اینها همه روی کاغذ است که می‌توانید این مقدار آب را در ثانیه انتقال دهید و این میزان پول به آن تخصیص پیدا کرده است در حالی که اصلاً پولی وجود ندارد. با توجه به وضعیت کنونی اقتصادی، معیشت مردم اولویت اصلی دولت است و کسی نمی تواند این موضوع را مخفی کند. اینکه حقوق کارکنان دولت سر موقع پرداخت شود و مایحتاج اصلی مردم فراهم شود در اولویت اقدامات دولت قرار دارد.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که همه مردم باید بدانند و قرار نیست این خطوط انتقال آب به این راحتی ها تامین اعتبار شود، گفت: مگر در خط سه انتقال آب که بخش خصوصی فعالیت می کند و با سرمایه آنها کار می‌کند. خط یک شاهرگ حیاتی استان است و باید کمک کنیم بحث امنیت آن تامین شود، خط ۲ فقط در حد تامین اعتبار است و خط ۴ هم فقط در حد تصویب شدن است که این کار انجام شود.

باید صدای ما تشنه هستیم به خارج از استان برسد

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه یزد و اشکذر به ارائه راهکار در خصوص حل مشکل آب پرداخت و یادآور شد: اعتقاد من این است که علاوه بر اینکه باید صدای «ما تشنه هستیم» در خارج از استان به گوش همه برسد و برای انتقال آب بجنگیم، در داخل استان هم باید این شعار ما باشد که به اقتصاد دانش بنیان کمک کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی که بالای ۸۰ درصد مصرف آب وجود دارد می‌توان به راحتی با تکنولوژی های روز، مصرف آب را کم کنیم. در بحث صنعت تکنولوژی های بسیار خوبی وجود دارد که برای همین بچه های ایران و یزد است و می توانیم با حمایت از آنها مصرف را کاهش دهیم. ما باید به سمت بهره وری و استفاده از استعداد شرکت ها و بچه‌های خودمان و فرهنگ سازی حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بخش صنعت، کشاورزی و مصرف عمومی آب شرب و آشامیدنی حتما باید مبحث فرهنگ سازی را پی بگیریم، گفت: در واقع می‌خواهم بگویم بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با مسئله دانش بنیان گره خورده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اظهار تاسف نسبت به وجود مشکل بیکاری در استان یزد خاطرنشان کرد:اینکه تقریبا در همه خانواده های یزدی یک نفر جویای کار وجود دارد که شدیداً به دنبال رایزنی برای اشتغال به کار است، بسیار بد و غم‌انگیز است و به اعتقاد من می‌توان با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان این معضل اجتماعی را حل کرد.

وی در خصوص نیاز خانواده های یزدی به نشاط اجتماعی و تفریحات سالم بیان کرد: ما یزدی ها به کسانی تبدیل شده‌ایم که دست بچه های خود را می گیریم و نهایت تفریح ما این است که به دید و بازدید همدیگر برویم. ما باید به سمت اخذ اعتبار و فرهنگ سازی علی الخصوص در بین مدیران و حکمرانان حرکت کنیم و برای ساختن سالن سینما، تئاتر و کنسرت تلاش کنیم

وی افزود: سالن های تئاتر ما بسیار ضعیف است و از حداقل امکانات ابتدایی هم برخوردار نیست بطوری که دیگر کسی رغبت نمی کند به آنجا برود. بنابراین ما باید به سمت فراهم کردن زیرساخت های فرهنگی حرکت کنیم. چه اشکالی دارد که ما مکانی مانند تالار وحدت تهران را داشته باشیم.

احمدرضا فقیه خراسانی در خصوص مقاومت و ممانعت برخی از مسئولان استان با کارهای فرهنگی در شهرهای استان یزد توضیح داد: با توجه به شناختی که دارم حکمرانان ما آدم های منطقی هستند. بعضی از کمبود ها را پای این بگذارید که مشاوره های خوبی که به آنها داده نمی‌شود. این که به کنسرت های مختلف اعتراض کنیم و سیگنال هایی که برای حکمرانان فرستاده می شود این باشد که اتفاق بدی در شهر رخ داده مشخص است که موضعگیری بدی هم در پی خواهد داشت.

وی افزود: اما اگر مشاوره خوب به آنها داده شود و به درستی روشن شود اینگونه نخواهد شد. این مهم است که اطرافیان آنها چه خواهند گفت. در مجموع به نظر من این مشکل قابل حل است. البته فرهنگ سازی در خصوص اینکه حکمرانان ما هم باید همراه باشند بسیار مهم است.

صنعت گردشگری ما باید حتماً باید تقویت شود

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه یزد و اشکذر با تاکید بر اهمیت دادن به صنعت گردشگری استان، اظهار داشت: صنعت گردشگری ما باید حتماً باید تقویت شود و با قدرت آن را ادامه دهیم وگرنه از شهرهایی مانند اصفهان و شیراز عقب خواهیم افتاد و از ما پیشی خواهند گرفت. مطمئن باشید که بحث مثلث طلایی یک شوخی است و آنها می‌خواهند با این روش ما را از حوزه گردشگری خارج کنند. می‌خواهند همچنان گردشگران به اصفهان و شیراز بروند.

وی با انتقاد از کج سلیقگی برخی از مسئولین در برخورد با گردشگران اذعان کرد: حالا تصور کنید که ما بخواهیم به بهانه اینکه یک خانم یا آقایی فرهنگ غربی را به داخل کشور آورده صنعت گردشگری را تعطیل کنیم. به نظر من سیاست صفر و یکی بد است و باید فرهنگ سازی در این خصوص انجام شود که صنعت گردشگری یکی از پولسازترین صنعت های کشورهای پیشرفته دنیا است.

وی با بیان اینکه باید مجلسی تشکیل شود که اگر رئیس جمهور آتی به یک وزیر جوان اعتماد کرد آن مجلس هم به او رای اعتماد دهد، گفت: این نکته مهمی است که ما نه تنها در مجلس که در بدنه دولت هم به جوانان اعتماد کنیم و بگذاریم آنان کار کنند. در لایه های پایینی مانند معاونین و مدیران کل نیز به همین صورت است. کشورهای بزرگ دنیا تجربه اعتماد کردن به جوانها و زنان را داشته‌اند اما ما به بانوان و جوانان به معنای واقعی باور نداریم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه یزد و اشکذر افزود: باید ببینیم آیا ما هم در ایران راه درست را طی کرده‌ایم و بعد از سالها آیا وقت آن نرسیده است به کسانی که انگیزه دارند و می توانند تحلیل درستی از جامعه ارائه بدهند و از مسائل روز و دانش برخوردار باشند استفاده کنیم. این نکته‌ای است که می خواهم به گوش مردم یزد برسد و این که اجازه دهید یکبار ما بازی را عوض کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید