جاذبه‌های یزد در معرض بازدید میلیون‌ها کاربر سایت یونسکو قرار گرفت:

اتفاق کم‌نظیر؛ یزد تنها شهر ایران در بین ۲۴ اثر منتخب سایت یونسکو

سازمان جهانی یونسکو پس از رصد فعالیت‌های سایت‌های میراث جهانی در سرتاسر دنیا، این فرصت را به ۲۴ اثر جهانی ثبت شده داد تا ضمن معرفی خود، اقدامات انجام شده خود را در دوران شیوع بیماری کرونا به جهانیان معرفی‌ کنند. یزد به عنوان تنها شهر ایران، یکی از این ۲۴ اثر بود. این انتخاب یونسکو به واسطه اقداماتی است که شهر جهانی یزد در طول سال های اخیر و به ویژه دوران شیوع کرونا انجام داده بود و این فرصت به ندرت در اختیار آثار میراث جهانی قرار می گیرد.

سازمان جهانی یونسکو اخیرا این امکان را برای ۲۴ اثر جهانی ثبت شده در فهرست این سازمان فراهم کرده که با تهیه یک کلیپ از فرصت خانه نشینی مردم جهان در دوران شیوع بیماری کرونا برای معرفی خود استفاده کنند.
بر همین اساس شهر جهانی یزد به عنوان تنها شهر ایران و یکی از این ۲۴ اثر برجسته دنیا از سوی سازمان جهانی یونسکو انتخاب شد و جهانیان حالا می‌توانند در بازدید از سایت این سازمان بار دیگر شکوه کهن شهر یزد را به نظاره بنشینند.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات این افتخار ارزشمند با عباسی رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

این فرصت تنها به ۲۴ اثر جهانی ثبت شده داده شد که یزد تنها شهر از ایران بود

محسن عباسی هرفته با بیان اینکه سازمان جهانی یونسکو پس از رصد فعالیت های سایت های میراث جهانی در سرتاسر دنیا، این فرصت را به ۲۴ اثر جهانی ثبت شده داد تا ضمن معرفی خود، اقدامات انجام شده خود را در دوران شیوع بیماری کرونا به جهانیان معرفی‌ کنند، در گفتگو با بشارت یزد گفت: این انتخاب یونسکو به واسطه اقداماتی بود که شهر جهانی یزد در طول سال های اخیر و به ویژه دوران شیوع کرونا انجام داده بود. از ایران این فرصت فقط به یزد داده شد که بار دیگر خود را به مردم دنیا معرفی کند. یعنی تنها اثر جهانی ایران که جزو این ۲۴ اثر قرار دارد، شهر جهانی یزد است.

وی به توضیح بیشتر در خصوص این اتفاق پرداخت و اظهار داشت: به پیشنهاد سازمان جهانی یونسکو یک کلیپ ساخته شد که به معرفی شهر یزد و اقداماتی که مردم آن شهر در راستای مقابله با بیماری کرونا انجام داده‌اند می‌پردازد. این کلیپ برای یونسکو ارسال و در سایت یونسکو با روزانه میلیون‌ها بازدید کننده از تمام کشورهای جهان، به نمایش گذاشته شد.

محسن عباسی هرفته این اتفاق را فرصتی بی نظیر برای معرفی و شناخت شهر یزد به جامعه جهانی برشمرد و افزود: محوریت موضوعاتی که در این کلیپ به آنها توجه شده با توجه به زمان کوتاهی که به آثار منتخب داده بودند ابتدا معرفی شهر و ویژگی های شاخص آن بود و در مرحله بعد معرفی اقداماتی که در شرایط شیوع بیماری کرونا انجام شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت های مورد نظر سازمان یونسکو روی ۳ محور معرفی شده است، خاطرنشان کرد: اولین مورد راه اندازی بازارهای اینترنتی فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی یزد بود که سبب شد تا شاهد راه اندازی یک جنبش خوب در حمایت از هنرمندان محصولات سنتی شهر باشیم. دومین مورد به راه‌ افتادن یک پویش اجتماعی با نقش آفرینی علاقمندان، فعالان، خبرگان حوزه میراث و گردشگری برای معرفی میراث یزد بود که تصاویر و فیلم های آن بر روی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده شد و با استقبال زیادی هم همراه بود.

تهدید خانه‌نشینی مردم یزد به فرصت تبدیل شد

رییس کمیسیون عمران شورای شهر یزد اضافه کرد: با توجه به ظرفیت بالایی که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایران دارند، فعالین میراث فرهنگی،دغدغه‌مندان و بخش‌های دولتی مانند شهرداری و اداره میراث فرهنگی اقدام به این کار کردند و به این ترتیب تهدید خانه‌نشینی مردم به فرصت تبدیل شد. از این زمان و فرصتی که به واسطه شیوع کرونا و خانه‌نشینی برای شهروندان یزد به وجود آمده بود استفاده شد تا یزدی‌ها، ایرانی‌ها و همه مردم دنیا بیشتر و بهتر با یزد و آثار تاریخی آن آشنا شوند

وی به معرفی سومین محور این کلیپ اشاره و عنوان کرد: سومین بحث پروتکلی بود که شهرداری و پایگاه پژوهشی میراث جهانی شهر تاریخی یزد تهیه کردند تا کارگاه‌های مرمتی و حفاظتی بر اساس آن بازگشایی شوند تا روند حفاظت از آثار تاریخی تعطیل نشود و علاوه بر این موازین بهداشتی رعایت و نگرانی‌های محیط زیستی هم رفع شود.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به این که معیشت بخش قابل توجهی از مردم یزد به کارگاه‌های مرمتی زیادی که در محدوده بافت تاریخی واقع هستند وابسته است، این اقدام کمک کرد تا ضمن رعایت نسبی موارد بهداشتی امکان بازگشایی کارگاه به وجود آید.

این فرصت به ندرت در اختیار آثار میراث جهانی قرار می گیرد

عباسی هرفته تاکید کرد که این فرصت به ندرت در اختیار آثار میراث جهانی قرار می گیرد و می بایست از همه فعالین حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با تلاش مضاعف از شرایط سخت موجود فرصتی را برای ارایه یزد آفریدند سپاسگزاری ویژه داشت. این کلیپ هم اکنون در سایت سازمان جهانی یونسکو به آدرسhttps://whc.unesco.org/en/news/2101 قابل دسترسی است.

عباسی هرفته در پاسخ به این سوال که در این کلیپ تا چه اندازه به آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا در یزد توجه شده است، گفت: بخش عمده این اقدام یونسکو مربوط به فعالیت‌هایی بود که در دوران بحران شیوع کرونا انجام شده و فرصت هایی که برای جوامع محلی ایجاد شده و هدف یونسکو ایجاد امید در جامعه جهانی بود. لذا در این کلیپ به دنبال یک نگاه مثبت برای امید بخشی به جامعه جهانی و تحریک جوامع به فرصت آفرینی به تبع بحران موحود بود. لذا هدف این نبود تا در این جریان به وجوه منفی کرونا خیلی پرداخته شود چرا که جامعه جهانی به اندازه کافی به واسطه درگیری با بیماری کرونا و تبعات آن ناامید و خسته هست.
وی با اشاره به اینکه سازمان یونسکو در تهیه و ساخت این کلیپ دست تهیه کنندگان را باز گذاشته بود، ضمن معرفی دست اندرکاران این کلیپ توضیح داد: کلیپ یزد با محوریت پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد و کمک و همراهی شایسته سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و به کارگردانی آقای جواد دهقان تهیه گردید.

دیدگاهتان را بنویسید