از وام 50 میلیونی برای رانندگان تا تهدید به برخورد با کرایه های سنگین؛

کمبود «سرویس مدرسه» در یزد معضلی که به حال خود رها شده است!

پس از گذشت نیمی از ماه مهر و آغاز مدارس در سال تحصیلی جدید، سرویس مدارس همچنان به عنوان یکی از معضلات مهم والدین پا برجاست، همه گیری ویروس کرونا بسیاری از بخش های جامعه شغلی را به تعطیلی کشاند و مینی بوس داران و رانندگان سرویس نیز از جمله مشاغلی بودند که به خاطر این بیماری زیان های فراوانی دیدند و بخش قابل توجهی از آنها وسایل نقلیه خود را فروخته و به کارهای دیگر روی آوردند و این مسئله یکی از مهم ترین دلایل کمبود سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید است و این موضوع باعث شده با آغاز مدارس و احساس نیاز به این گروه شغلی، کمبود آن بیش از پیش احساس شود. این وضعیت همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشور و گرانی های شدیدی که در چند سال اخیر اتفاق افتاد بغرنج تر شده است زیرا دیگر نه رانندگان به نرخ های پایین تعرفه رضایت می دهند و نه والدین توان پرداخت مبالغ بالای ایاب و ذهاب فرزندان خود را دارند.

تدبیرهایی که موثر نبود!

 هر چند می توان عمده تقصیرات را به گردن ویروس کرونا و تعطیلی های ناشی از آن انداخت اما بخشی از تقصیرات نیز به طور جدی متوجه مسئولان ارشد استان است که با وجود تمام تذکرات این موضوع را به اندازه کافی جدی نگرفتند، چندی پیش رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری یزد اعلام کرده بود که نرخ سرویس مدارس شهر یزد در سال تحصیلی جدید ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و همچنین در این خصوص استاندار یزد با اشاره به تدوین بسته تشویقی جهت استقبال و جلب رضایت رانندگان سرویس مدارس، از پرداخت دو فقره وام ۵۰ میلیون تومانی قرض الحسنه بدون کارمزد به رانندگان سرویس مدارس خبر داد که به نظر می رسد این طرح مورد استقبال رانندگان قرار نگرفته و این مشکل همچنان به قوت خود باقی است. از دیگر مسائلی که در این بین توجه را به خود جلب می کند عدم سازوکاری اساسی برای حل این مسئله است و به نظر می رسد مردم نمی دانند برای حل این مشکل باید به چه نهاد و سازمانی مراجعه کنند زیرا مدارس به صورت واضح به والدین گفته اند:«ما سرویس نداریم، هرکاری میخواهید بکنید».

نرخ دستوری اعلام شده مورد پذیرش رانندگان نبود

در این خصوص مدیر مجتمع آموزشی حضرت مجتبی (ع) به بشارت یزد گفت: مشکلات مربوط به سرویس مدارس ابعاد مختلفی دارد که عدم وجود نگاهی واقع گرایانه سبب حل نشدن این مشکل تا این لحظه شده است و متاسفانه مسئولین ارشد استان به جای دوراندیشی برای پیشگیری از بحرانی شدن این موضوع طبق عادت به راه حل های دستوری روی آوردند و حکم کردند که اگر سرویس های مدارس به نرخ مصوب پایبند نباشند با آنها برخورد خواهد شد.

«رضا سلطان زاده» اظهار داشت: رانندگان در ابتدا به افزایش ۷۰ درصدی نرخ رضایت دادند اما زمانی که مسئولان نرخ مصوب را ۳۵ درصد اعلام کردند مشکلات آغاز شد، هرچند مجتمع حضرت مجتبی(ع) با این وجود به رانندگان همان نرخ ۷۰ درصد را پیشنهاد داده و اکثریت والدین نیز با آن موافقت کردند؛ رانندگان به افزایش ۷۰ درصدی نرخ هم رضایت ندادند و این را می توان نتیجه برخوردی دستوری در حل مسائل دانست. طرح اعطای دو وام ۵۰ میلیونی استاندار یزد نیز نتوانست رانندگان را به قبول چنین درصد پایینی قانع کند زیرا این مبلغ پیشنهادی مشکلی از این رانندگان را حل نمی کند بنابراین راه حل مناسبی برای این مشکل در نظر گرفته نشد و مشکل سرویس مدارس همچنان حل نشده باقی ماند.

وی در نهایت آمادگی خود جهت رفع این مشکلات و همکاری این مجموعه با مسئولان را اعلام کرد و گفت: این نکته قابل توجه است که حل این مسئله مستلزم تحلیل درست شرایط و نگاه واقع گرایانه به این موضوع است زیرا در برخی موارد نگاهی سیاسی و غیر واقعی به این مسئله وجود دارد. در حالی که این موضوع ریشه ای اقتصادی دارد و باید برای حل آن به اقدامات واقع گرایانه روی آورد.

مسئولان هشدارها در موضوع سرویس مدارس را جدی نگرفتند

مدیر مجتمع جوادالائمه نیز با تاکید بر لزوم حل مشکلات مربوط به سرویس مدارس به بشارت یزد گفت: تعطیلی دوساله مدارس سبب تعطیلی تشکل های تامین کننده حمل و نقل شد و رانندگان نیز مجبور به ترک شغل خود و روی آوردن به حوزه های کاری دیگر شدند، با بازگشایی مدارس این تشکل ها موظف شدند تا کمبود نیروی خود را جبران کنند و رانندگان را برای تامین سرویس مدارس جذب کنند. یکی از چالش های پیش روی تحقق این مهم نرخ قابل پرداخت به مینی بوس داران و رانندگان بود که متاسفانه نرخ تعیین شده برای رانندگان صرفه اقتصادی نداشت و این مسئله به عنوان یک مشکل حل نشده باقی ماند.

«غلامعلی سفید» یادآور شد: ارگان های مختلفی از جمله؛ آموزش و پرورش، شهرداری و شورای شهر، فرمانداری و استانداری در نرخ گذاری تاثیر گذارند، نرخ اعلام شده توسط این نهادها مورد قبول تشکل های رانندگان قرار نگرفت و آنها نتوانستند نیروی لازم را برای حل کمبود در این حوزه جذب کنند.

وی مشکل کمبود سرویس مدارس را از مدت ها قبل قابل پیش بینی دانست و اظهار داشت: برای تشریح این مشکل با تمامی مسئولان ارشد استان تماس گرفتم اما متاسفانه مشکل مذکور به اندازه ای که برای مدارس محرز شده بود مورد توجه مسئولان قرار نگرفت. از جمله پیشنهاداتی که برای حل این معضل داده شده بود تعیین نرخ به صورت توافقی بود زیرا اگر نرخ مصوب اعلام شود اما قابل اجرا نباشد و مشکلی را حل نکند اساسا بی فایده خواهد بود، پس از اعلام نرخ دستوری نیز صحبت هایی با مسئولین ارشد استان صورت گرفت و در این راستا تسهیلاتی برای رانندگان تعبیه و درصدی نیز به نرخ اعلام شده اضافه شد اما گرهی از مشکلات باز نشد در حالی که اگر نرخ مصوب در قدم اول با احتساب درصد افزایش یافته اعلام می شد بسیاری از این مسائل پیش نمی آمد.

سفید خاطرنشان کرد: مسئولان می توانستند با اندکی تدبیر و تفکر از بسیاری از مشکلاتی که برای والدین، مدارس و دانش آموزان در این مورد و به طور کل برای جامعه پیش آمد را مدیریت کنند اما اکنون نیمی از ماه مهر گذشته و این مسئله همچنان حل نشده باقی مانده است. سرویس مدارس خود مسئله حساسی است و صرف مسئله حمل و نقل مطرح نیست زیرا اگر راننده مربوطه رفتار نابجایی داشته باشد و در رانندگی حساسیت لازم را به خرج ندهد می تواند پیامد های جبران ناپذیری را به بار آورد.

امنیت و کیفیت سرویس مدارس، دغدغه والدین

در صحبت با والدین دانش آموزان نیز مواردی مطرح شد که پرداختن به آن حائز اهمیت است؛ یکی از والدین با اشاره به دشواری پیدا کردن سرویس امن و مناسب برای فرزند خود، بیان داشت: به دلیل کمبود سرویس مدارس، هر راننده مسئولیت دانش آموزان چندین مدرسه با سنین مختلف را برعهده گرفته است که باعث می شود، دانش آموزان به موقع به مدرسه رسانده نشوند و آنها باید دقایقی پشت درب مدرسه منتظر بازگشایی باشند که بسیار خطرناک بوده و خانواده ها را نگران کرده است.

مادر یکی از دانش آموزان که با مشکل تهیه سرویس برای رفت و آمد فرزند خود روبه رو است به بشارت یزد گفت: برای مسیر برگشت دخترم از مدرسه حضرت خدیجه به سرویس نیاز دارم و پیگیری های زیادی نیز در این خصوص انجام داده ام اما تا کنون بی نتیجه بوده است زیرا به نسبت تعداد دانش آموزان سرویس ایاب و ذهاب در نظر گرفته نشده است.

وی همچین در خصوص پیگیری این مسئله از جانب مدرسه خاطر نشان کرد: مدرسه نیز پیگیر این مسئله نبوده  و آن را به عهده والدین گذاشته و دلایل آن را کمبود سرویس و ترافیک مطرح کرده است در حالی که این ترافیک سنگین ناشی از عدم وجود سرویس هستند زیرا والدین مجبور می شوند رفت و آمد دانش آموزان را شخصا به عهده بگیرند و در این صورت به تعداد دانش آموزان پدر و مادر به مدرسه مراجعه کرده و این موضوع باعث ایجاد ترافیک سنگین در سطح شهر می شود اگر این مشکل رفع شود ترافیک نیز کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از افراد متقاضی سرویس برای فرزند خود در تماسی به بشارت یزد گفت: هیچ یک از موسسات مینی بوس رانی زیر بار سرویس دهی نمی روند و قیمت های اعلام شده را به صرفه نمی دانند و تعداد اندکی از رانندگانی که حاضر به قبول این شرایط هستند از وسایل نقلیه استانداردی برخوردار نیستند.

وی افزود: نرخی که رانندگان سرویس به آن راضی می شوند برای خانواده ها غیر قابل پرداخت است، مبلغ مورد انتظار رانندگان برای مسیر نسبتا کوتاهی بین ۵ تا ۶ میلیون است این در حالی که اگر فرزند خود را هر روزه با اسنپ به مدرسه بفرستم از این میزان کمتر خواهد شد.

در تعیین نرخ،حقوق رانندگان در نظر گرفته نشده است

مدیر یکی از موسسات حمل و نقل یزد نیز در گفت وگو با خبرنگار بشارت یزددر خصوص مشکلات رانندگان گفت: نرخ تعیین شده برای مینی بوس یک میلیون تا ۳ میلیون اعلام شد اما این مبلغ مورد پذیرش رانندگان قرار نگرفت زیرا برحسب نرخ اولیه یک مینی بوس ۱۶ نفره برای هر سرویس خود مبلغ بسیار ناچیزی دریافت می کند که این برای رانندگان با توجه به هزینه استهلاک ماشین، پول بنزین و مدت زمان رفت و آمد صرفه اقتصادی ندارد.

وی که حاضر به اعلام نام خود نشد، متذکر شد: برخی از مدارس درصدی بالاتر از نرخ مصوب به رانندگان پیشنهاد دادند و در این حالت نرخ حالت مزایده ای به خود گرفت و هر مدرسه ای که نرخ بالاتری پیشنهاد می داد سرویس دریافت می کرد، البته بسیاری از مدارس خود را کنار کشیدند و تهیه سرویس را به عهده خود والدین گذاشتند که حالت رقابتی در بین والدین نیز ایجاد شد و کسانی که پول بیش تری پرداخت کردند توانستند برای فرزندان خود سرویس تهیه کنند که این وضعیت برای خانواده هایی با درآمد پایین تر ناعادلانه است و همچنین مشخص نبودن یک نرخ ثابت که نفع هر دو طرف در آن دیده شده باشد باعث هرج و مرج  بین رانندگان، والدین و مدارس شده است.

مدیر شرکت حمل و نقل ضمن اشاره به دلگیری قشر رانندگان سرویس مدارس از نرخ پایین مصوب خاطرنشان کرد: نرخ اعلام شده در ابتدا بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اعلام شد که اعتراض رانندگان را به دنبال داشت زیرا آنان معتقد بودند به حقوق آنها احترام گذاشته نشده است و به همان اندازه که والدین دانش آموزان در این شرایط اقتصادی حق دارند مبلغ مناسبی را برای سرویس پرداخت کنند رانندگان نیز خود والدین فرزندانی هستند و باید توانایی رفع نیازهای خانواده خود را داشته باشند و آنها این نرخ را نا عادلانه و یک طرفه دانستند و پس از آنکه نرخ ها افزایش یافت نیز آن ها تغییر نظر نداده و نرخ افزایشی را همچنان پایین قلمداد کردند و وامی را که استانداری وعده داده بود را نیز قابل پذیرش نداستند زیرا با توجه به درآمد خود از پس پرداخت اقساط وام بر نمی آیند.

بی تدبیری مسئولین؛ علت حل نشدن مشکل سرویس مدارس

در نهایت به نظر می رسد عدم توجه جدی به مسئله سرویس مدارس قبل از آغاز سال تحصیلی به وسیله مسئولین ارشد استان و همچنین ارائه یک نرخ دستوری به دور از رگونه تدبیر و توجه نرخ واقعی مورد انتظار در شرایط اقتصادی کنونی کشور شرایطی آشفته به بار آورده است که سبب شده این مشکل همچنان با وجود گذشتن نیمی از ماه مهر حل نشود و خانواده ها را نگران و در شرایطی سخت نگه دارد همچنین تاخیر در راه‌اندازی سرویس مدارس و کوتاهی متولیان امر در این زمینه موجب شده تا ترافیک سنگین در ابتدای صبح در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر را شاهد باشیم که می‌طلبد به جای طرح‌های من درآوردی شناورسازی ساعت کاری نسبت به رفع مشکل سرویس مدارس و کاهش بار ترافیکی هر چه سریع تر اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید