وزارت کشور قاطعیت ندارد

صالح مستوفیان/ موضوع شهردار یزد به یک کلاف سردرگم برای شورای شهر و مردم بدل شده و یزد ۸ ماهی است که بدون شهردار مانده است و در این میان شورای شهر زیر آتش انتقادها خصوصا از طرف مخالفانش همچنان…

صالح مستوفیان/ موضوع شهردار یزد به یک کلاف سردرگم برای شورای شهر و مردم بدل شده و یزد ۸ ماهی است که بدون شهردار مانده است و در این میان شورای شهر زیر آتش انتقادها خصوصا از طرف مخالفانش همچنان به دنبال انتخاب شهردار است. موضوعی که ونوس عامری، عضو جناح اکثریت شورا آن را متوجه وزارت کشور می داند که در تعیین وضعیت سه شهردار منتخب این شورا تعلل کرده و نمی تواند تصمیم قاطع بگیرد. جمالی نژاد دلش با شهرداری یزد نبودونوس عامری در گفتگو با بشارت یزد به تشریح پشت پرده اتفاقات ۸ ماهه اخیر پرداخت و گفت: آقای جمالی نژاد با اعضای شورای شهر صحبت کرد که پیشنهاد پستی مهم در وزارت کشور به او شده و از شورای خواست این فرصت را از او نگیرد. اعضای شورا به هیچ وجه مایل به پذیرش استعفای آقای جمالی نژاد نبودند اما بر این باور بودیم که اگر کسی دلش با شهرداری یزد نباشد، نمی تواند به درستی کار کند. بر این اساس و به احترام نظر وزیر کشور، با استعفای آقای جمالی نژاد موافقت شد اما با این شرط که ابلاغ شهردار بعدی یزد را خود آقای جمالی نژاد صادر کند. ایشان به شورای شهر یزد قول داد ظرف یک هفته ابلاغ شهردار بعدی یزد را به دست شورای شهر خواهد رساند. جمالی نژاد قول داد ابلاغ شهردار منتخب را در سریع صادر می کندرئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد در ادامه افزود: آقای جمالی نژاد نیز به شورای شهر یزد پیشنهاد داد از میان آقای سیدحسینی و فرهمند، یکی را به عنوان شهردار بعدی انتخاب کنیم که بهترین گزینه ها برای مدیریت شهر یزد هستند. جمالی نژاد قول داد هرکدام از این دو را که شورای شهر انتخاب کند، در اسرع وقت حکم شهرداری آنها را ابلاغ خواهد کرد. مجموع این شرایط و اینکه به شورای شهر اطمینان داده شد مدیریت شهرداری سریعا تعیین تکلیف می شود، باعث شد شورای شهر زیر بار پذیرش استعفای جمالی نژاد برود.عامری با اشاره به اینکه “با پذیرش استعفای جمالی نژاد، شورای شهر ابتدا با آقای سیدحسینی وارد مذاکره شد”، بیان داشت: اما به ایشان از طرف وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد پست مدیریتی شد و سید حسینی از پذیرش تصدی شهرداری یزد انصراف داد. پس از آن مجتبی فرهمند به عنوان گزینه بعدی مورد توجه شورای شهر قرار گرفت و در مدت زمان کوتاه و با رای تمامی اعضای شورا، فرهمند شهردار منتخب یزد شد. بلافاصله نیز مدارک لازم برای تایید صلاحیت وی را به وزارت کشور فرستادیم. طبق تبصره یک ماده ۸۰ قانون شوراها، وزارت کشور ۱۰ روز فرصت دارد تا بصورت مستدل نسبت به شهردار منتخب اعلام نظر کند. اگر نظر وزیر کشور بر رد صلاحیت بود آنگاه شورا می تواند در صورت اصرار بر گزینه خود، موضوع را به شورای حل اختلاف بکشاند که این شورا هم ۱۵ روز فرصت دارد تا رای خود را اعلام کند. یعنی اگر وزارت کشور به وظیفه قانونی خود در مدت ۱۰ روز عمل می کرد، تکلیف آقای فرهمند کمتر از یکماه مشخص می شد و اینچنین شهر یزد به مدت چند ماه معطل نمی ماند. آنقدر وزارت کشور این موضوع را در بلاتکلیفی گذاشت که در نهایت آقای فرهمند خود انصراف داد تا روند مدیریت شهری یزد در بن بست نباشد. جمالی نژاد می گفت حکم فرهمند به زودی صادر می شوداین عضو اصلاح طلب شورای شهر یزد با اشاره به اینکه “البته قبل از انتخاب آقای فرهمند به عنوان شهردار منتخب یزد، رایزنی با نهادهای امنیتی توسط شورا در خصوص سوابق ایشان شده بود و آنها بصورت تلویحی تایید کرده بودند”، اظهار داشت: هرچند تا به امروز هم هیچ سند مستدلی در خصوص رد صلاحیت آقای فرهمند از طرف وزارت کشور به شورای شهر ارائه نشده است.عضو شورای شهر یزد در پاسخ به این سوال که «چرا ۵۰ روز منتظر نظر وزارت کشور بودید و پس از ۱۰ روز که وزرات کشور پاسخ نداد، موضوع را به شورای حل اختلاف نکشاندید؟» اظهار داشت: در این مدت بارها مسئله تعیین صلاحیت آقای فرهمند را از وزارت کشور پرس و جو کردیم اما بارها از طرف آقای جمالی نژاد اعلام شد موضوع در حال حل شدن است و ابلاغ آقای فرهمند به زودی صادر می شود که نشد. مشکل سیدحسینی ربطی به مدرک تحصیلی نداشتوی در خصوص “انتقاد از شورای شهر بواسطه انتخاب سید حسینی در حالی که مدرک تحصیلی وی لیسانس بود و شرایط شهردار شدن را از این نظر نداشت”، اظهار داشت: شورای شهر یزد بلافاصله بعد از انصراف مجتبی فرهمند، سید محمدرضا سیدحسینی را به عنوان گزینه بعدی انتخاب کرد. البته در خصوص ایشان نیز رایزنی هایی با دستگاه ها و شخصیت های سیاسی و دولتی توسط شورای شهر انجام شد که همگی نظر به شایسته بودن آقای سیدحسینی برای تصدی پست شهرداری یزد داشتند. در مصوبه هیات دولت در خصوص مدرک تحصیلی شهردار مرکز استان تا پیش از بهمن ۹۷، حداقل مدرک لیسانس اشاره شده بود. در بهمن ۹۷ همین مصوبه با یک برگ پیوست از طرف وزارت کشور به شورای شهر یزد ارسال شد که در همان برگ پیوست، حداقل مدرک مورد نیاز برای تصدی شهرداری فوق لیسانس تعیین شده بود. متاسفانه شورای شهر قبل از انتخاب آقای سیدحسینی، متوجه تغییر مدرک تحصیلی در این بخشنامه نشده بود هرچند در بخشنامه جدید ذکر شده بود که در موارد خاص معاون عمرانی وزارت کشور و شخص وزیر کشور می توانند بر اساس سوابق کاری و تجارب، افراد کمتر از فوق لیسانس را نیز مورد تایید قرار دهند. اما بعد از گذشت ۸ روز از انتخاب آقای سیدحسینی، وزارت کشور اعلام کرد ایشان به دلایلی غیر از مدرک تحصیلی مورد تایید قرار نمی گیرند. موضوعی که باعث شد آقای سیدحسینی اعلام کنند دیگر هیچ سمت دولتی را عهده دار نخواهند شد. وی در ادامه افزود: انصراف آقای سیدحسینی در آستانه نوروز بود و مسائلی همچون آماده سازی شهر یزد برای استقبال از بهار و مسافران نوروزی و همچنین بارندگی ها در ایام عید توجه بسیاری از شورای شهر گرفت اما اعضای شورا در این مدت به بررسی گزینه های مختلف پرداخت تا اینکه جمع بندی ها به انتخاب آقای داور نظری منجر شد و مدارک ایشان ۲۷ فروردین ۹۸جهت بررسی صلاحیت به وزارت کشور ارسال شد. فرهمند از رایزنی شورا با داور نظری خبر نداشتعامری در پاسخ به این سوال که «چگونه شورای شهر به گزینه ای غیربومی رسید خصوصا در شرایطی که برخی انتقاد می کنند داور نظری سابقه اجرایی چندانی در شهرداری تهران ندارد و همچنین برخی این شائبه را مطرح می کنند که داور نظری بواسطه سابقه آشنایی با مجتبی فرهمند، توسط وی به شورای شهر معرفی شد و به نوعی شورا می خواهد مدل پوتین – مدودوف را در شهرداری یزد پیاده سازی کند تا فرهمند شهردار در سایه باشد»، بیان داشت: معتقدم اعتقاد یک شخصیت بی شخصیت، خیانت به شهر یزد است و حتما باید شهردار یزد، اوتوریته و قاطعیت در مدیریت داشته باشد. بنابراین شایعاتی چون انتخاب آقای داور نظری برای شهرداری آقای فرهمند در سایه به هیچ وجه و هیچگاه در ذهن اعضای شورای شهر نبوده و در آینده هم نخواهد بود. نکته جالب توجه در این موضوع این است که آقای فرهمند پس از رایزنی شورا با آقای نظری، اعلام کرد که سابقه آشنایی با وی را دارد.وی در ادامه افزود: آقای نظری به شدت شخصیت محکمی دارد و به هیچ وجه اجازه نمی دهد کسی برایش تصمیم بگیرد. شورای شهر به دنبال مدیران برجسته برای یزد بوده تا این شهر را ارتقاء دهد. در هیچ یک از مکاتب مدیریتی عنوان نشده که یک مدیر باید حتما در زادگاهش مدیریت کند و اگر غیربومی باشد، موثر نیست. داور نظری سابقه خوبی در شهرداری تهران داشتعضو شورای شهر یزد همچنین بیان داشت: با انصراف آقای سیدحسینی، ابتدا با معاون سابق عمرانی استانداری تهران برای تصدی شهرداری یزد مذاکره کردیم که وی از ما خواست با آقای حجت میرزایی به عنوان یکی از مدیران سطح بالای کشور و دارای سابقه فراوان در مدیریت منابع انسانی برای شهرداری یزد مذاکره کنیم. آقای میرزایی نیز پس از شنیدن شاخص های شورای شهر یزد برای انتخاب شهردار، آقای داور نظری را پیشنهاد کرد. با بررسی رزومه کاری داور نظری متوجه شدیم ایشان سابقه طولانی در مدیریت منابع انسانی در شهرداری تهران و نهادهای دیگر داشته و شهرداری آشفته از نظر نیروی انسانی در دوره قالیباف را سر و سامان داده است. وی همچنین سایت شفاف سازی را در شهرداری تهران راه اندازی کرده است.وی در ادامه افزود: تعریف اکثریت شورای شهر پنجم یزد از مدیریت متفاوت با منتقدین شوراست. برخی شهردار خوب را یک مدیر پروژه خوب می دانند در حالی که شهردار باید رهبری و مدیریت درست منابع انسانی را به خوبی بداند و بتواند ده ها مدیر پروژه را راهبری کند و ساختار ساز است. وزیر کشور نمی تواند حکم خود را پس بگیردعامری با اشاره به اینکه “هرچند ۲۷ فروردین ۹۸ داور نظری از طرف شورای شهر به وزارت کشور معرفی شد اما بازهم این نهاد در مهلت قانونی ۱۰ روزه پاسخ شورای شهر را نداد”، بیان داشت: پس از پیگیری های فراوان، عصر ۲۱ اردیبهشت آقای جمالی نژاد، معاون وزیر کشور خبر داد حکم شهرداری آقای نظری به امضای وزیر کشور رسیده است و تصویر حکم از طریق تلگرام فرستاده شد. اما متاسفانه فردای آن روز اعلام کردند قادر به تحویل حکم نیستند.وی در ادامه افزود: در حال حاضر یک موضوع پیچیده حقوقی و در نوع خود کم نظیر اتفاق افتاده است. از یک طرف وزیر کشور حکم را امضاء کرده و در دفتر وزارت شماره شده و برخی حقوقدان ها معتقدند وزیر کشور نمی تواند حکم خود را پس بگیرد و حتی لازم نیست حکم تحویل داده شود و از نظر قانون داور نظری شهردار یزد است. اما از طرف دیگر برخی معتقدند تا حکم تحویل داده نشود و معارفه صورت نگیرد، داور نظری نمی تواند بر صندلی شورا بنشیند. عامل بلاتکلیفی شهردار یزد، وزارت کشور استعامری در پاسخ به انتقادهای برخی از اعضای گروه اقلیت شورا نسبت به بایکوت بودن و همچنین برخی رسانه ها نسبت به وجود اختلاف اساسی در شورای شهر، با رد این ادعا اظهار داشت: متاسفانه بر خلاف تبلیغاتی که مدام در شبکه های مجازی یا صدا و سیمای یزد در خصوص وجود اختلاف در شورای شهر می شود و اینکه گفته می شود علت بلاتکلیفی ۸ ماهه شهرداری یزد، اختلافات اعضای شوراست، با قاطعیت اعلام می کنم که دلیل و تنها دلیل آن، همراهی نکردن وزارت کشور است والا شورای شهر در مدت قانونی خود شهردار انتخاب کرده و در همه موارد تعلل از طرف وزارت کشور بوده است. در شورا، دموکراسی حرف اول و آخر را می زندوی در ادامه افزود: شورای شهر، نهادی دموکراتیک است و اگر همه اعضای شورا در همه مسائل اتفاق نظر داشته باشند که این شورا نماینده مردم و جامعه نیست. همانطور که بر سر مسائل مختلف در سطح شهر اختلاف وجود دارد، بتبع آن در میان اعضای شورا هم این اختلاف نظر وجود دارد اما در شورا، دموکراسی حرف اول و آخر را می زند و در نهایت اعضای شورا بر سر منافع و مصالح شهر یزد به جمع بندی و تصمیم می رسند. در شورا اختلاف نظر هست اما دشمنی نیست و در عجبم چرا رسانه هایی چون صدا و سیمای یزد اصرار بر القای وجود اختلافات دشمن گونه در شورای شهر است. گروه اقلیت شورا در مهمترین کمیسیونها حضور موثر دارندعامری با اشاره به اینکه “برخی به دنبال القای این موضوع هستند که در شورای شهر، حکومت اکثریت وجود دارد در حالی که به نظر می رسد باید به برخی خبرنگاران و منتقدین مفاهیم دموکراسی آموخته شود”، اظهار داشت: در دموکراسی اکثریت آرا محور تصمیم گیری هاست اما معنای واقعی آن حمایت اکثریت از حقوق اقلیت است، موضوعی که در شورای شهر یزد به خوبی رعایت می شود. هرچند اکثریت آراء را در شورای شهر یزد داریم اما اکثریت اعضای هیات رئیسه شورا با گروه اقلیت است. در تمام کمیسیون های شورا اعضای گروه اقلیت حضوری پررنگ دارند و حتی اگر به لیست نمایندگی های شورا در کمیسیون های خارج از شورا نگاه کنید، حضور اعضای اقلیت حضوری پررنگ تر دارند. در این شرایط در عجبم که چرا برخی از اعضای شورای شهر عنوان می کنند که در شورا بایکوت هستند در حالی که در مهمترین کمیسیون ها حضور دارند. اما دموکراسی حکم می کند که آرای مردم در تصمیم گیری ها برای شهر مدنظر قرار گیرد. بایکوت بودن برخی اعضای شورا یک شوخی استوی در ادامه افزود: در مورد انتخاب آقای داور نظری، وی با اعضای اقلیت شورا جلسه گذاشت و رایزنی کرد و نظرات آنها را هم شنید. اینکه در نهایت نظر گروه اقلیت در شورا رای نمی آورد که دلیل بر بایکوت بودن با بی اثر بودن آنها نیست. معنای بایکوت این است که یک فرد هیچ کجا حضور ندارد و از نظراتش هیچ استفاده ای نمی شود و یا قادر به اظهار نظر نیست در حالی که اعضای اقلیت شورا در مهمترین بخش ها و کمیسیون ها حضوری فعال دارند. موسوی تلاش کرد داور نظری شهردار یزد نشودعضو شورای شهر یزد با اشاره به اینکه “با توجه به تعلل وزارت کشور در ۸ ماه گذشته نسبت به تعیین وضعیت شهردار یزد، با نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس رایزنی کردیم و از آقای موسوی خواستیم تا به همراه آقای نظری به دفتر وزیر کشور رفته و موضوع را تعیین تکلیف کند”، گفت: آقای موسوی قول همکاری داد اما آقای نظری را به دفتر آقای جمالی نژاد برد و بعد از آقای نظری خواست که استعفا بدهد! بیشتر از هرکسی آقای موسوی تلاش کرد که داور نظری شهردار یزد نشود. آقای موسوی گزینه ای برای شهرداری یزد داشتند و خیلی اصرار کردند که شورای شهر گزینه ایشان را انتخاب کند. حساسیتها نسبت به شهرداری یزد بیش از اندازه استوی در ادامه افزود: متاسفانه حساسیت ها نسبت به شهرداری یزد بیش از حد و اندازه است و فشارهایی که مخالفین شورا به وزارت کشور می آورند در کنار عدم قاطعیت این وزارتخانه در تصمیم گیری باعث شده تا شهرداری یزد ۸ ماه بلاتکلیف باشد. اینکه برخی بخواهند تصمیمی بگیرند که همه راضی باشند باعث چنین مشکلاتی می شود. به قول دکتر شریعتی «کسی که بخواهد همگان دوستش داشته باشند، هیچکس دوستش ندارد.» صدرنشینی در کنکور چقدر مدیران لایق برای یزد تربیت کرده است؟ عامری در پاسخ به این سوال که “برخی این انتقاد را از شورای شهر داشتند که یزد ۲۵ سال صدرنشین کنکور بوده و حالا نخبه های یزدی کجا هستند که شورای شهر از میان آنها شهردار انتخاب نمی کند؟”، اظهار داشت: دانش آموزان بسیار لایقی داشتم که رتبه خوبی در کنکور نداشتند زیرا شاخص های کنکور برای جذب نخبگان نادرست است. همه قابلیتها در کنکور شناخته نمی شود و لزوما صدرنشینی در کنکور نشان از تربیت نیروهای نخبه برای مدیریت جامعه نیست. معتقدم کنکور بسیاری از نخبگان جامعه را از مسیر درست منحرف کرده و توانایی هایشان را به هدر داده است. چرا بسیاری از اساتید دانشگاه های یزد غیربومی هستند؟وی در ادامه افزود: کنکور یک بعد از توانایی های افراد است ولی شهردار باید چند بعدی باشد. سوالی که از “مدافعان ۲۵ سال صدرنشینی یزد” در کنکور دارم این است که چرا اکثریت اساتید دانشگاه های یزد، افراد غیربومی هستند؟ چرا کسی نمی پرسد این همه نخبه کنکور با رتبه های بالا که از یزد به دانشگاه های معتبر رفته اند، هیچگاه به یزد بازنگشته اند؟ نخبگانرا از یزد فراری داده ایمعامری با اشاره به اینکه “متاسفانه در سالهای گذشته چندان مدیران جوان و لایق پرورش نداده ایم”؛ گفت: فرصتی به جوانان یزدی برای آزمون و خطا در مدیریت ایجاد نکرده ایم و در مقابل هم بسیاری از استعدادهای استان در مدیریت را با انگها و هجمه ها یا اصرار بر یک شاخصه و نادیده گرفتن سایر توانمندیها از یزد فراری دادیم. انتقال برخی تنگ نظری ها به وزارت کشور درباره شهرداری یزدوی در ادامه افزود: روزی که آقای جمالی نژاد از یزد می رفتند بر این باور بودیم که یک دوست بسیار خوب در پستی بالا در وزارت کشور داریم و هنوز هم بر این عقیده هستیم. آنچه در ماه های اخیر بر سر شهرداری یزد آمد به نظرم بخاطر سخت گیری بیش از حد نسبت به گزینه های منتخب شورای شهر بود. سخت گیری که ریشه در شهر یزد و برخی تعصبها و تنگ نظری ها داشت و به وزارت کشور هم منتقل شد در حالی که این سخت گیری نسبت به شهرهای دیگر وجود نداشت. وقتی آقای فرهمند انصراف داد، آقای حناچی شهرار تهران از وی خواست شهرداری یکی از مناطق تهران را بر عهده بگیرد و اعلام کرد صلاحیت وی در آنجا تایید خواهد شد. اما آقای فرهمند بواسطه علاقه به یزد به تهران نرفت. نمی توانستیم مانع پیشرفت شغلی جمالی نژاد شویمعامری در پاسخ به این سوال که «اگر به مهرماه ۹۷ برگردید آیا باز هم رای به استعفای مهدی جمالی نژاد خواهید داد؟»، گفت: اگر با استعفای آقای جمالی نژاد موافقت نمی کردیم قطعا شورای شهر با این همه فشار و سختی مواجه نمی شد اما اعضای شورای شهر مصالح وزارت کشور و ارتقای شغلی آقای جمالی نژاد را در نظر گرفت و تلاش کرد منصفانه رای به پذیرش استعفا بدهد. باید به کسانی که توانایی دارند فرصت رشد و پیشرفت داده شود. بر این اساس هم بوده که خواهان حضور آقای نظری در شهرداری یزد هستیم تا بر مبنای توانمندی هایی که دارد بتواند مدیران و پرسنل شهرداری را ارتقاء دهد و شهرداران بعدی یزد را تربیت کند. از انتخاب مدیری شایسته برای یزد کوتاه نمی آییموی در ادامه افزود: مشورت های مختلفی در خصوص تعیین وضعیت شهرداران منتخب شورا با استاندار یزد داشتیم و ایشان نیز با وزارت کشور رایزنی های متعددی انجام داد اما موضوع پیچیده است و شاید یکی از دلایل امضاء شدن حکم آقای نظری همین پیگیر های استاندار یزد بوده است. شورای شهر یزد از انتخاب مدیری برجسته که آرزوهای بزرگی برای یزد داشته باشد و بتواند نیروهای شهرداری را به خوبی راهبری کند، کوتاه نخواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید