فاطمی «آبی» به یزد نیاورد بلکه« سبو» هم شکست!
نه تنها وعده های آبرسانی به یزد شوآف تبلیغاتی بود حتی زمین های کاریزلند به عنوان تنها منبع تامین مالی آبرسانی به یزد نیز قربانی رزومه سازی استاندار در مسکن ملی شد، همچنین در مورد مسئله حیاتی بهره برداری از معدن مس تلاش کرد تا با انحراف در پرونده سد کارشناسی را بشکند
نه تنها هیچ یک از وعده های مهران فاطمی برای انتقال آب به یزد عملی نشد و در نهایت گفته شد ۶۶ کیلومتر لوله کشی می شود تا به خط اول انتقال (که زمان دولت روحانی احداث شده بود) متصل شویم بلکه حتی تلاش کرد زمین های کاریزلند به عنوان پشتوانه مالی طرح های انتقال آب به استان را هم به مسکن ملی اختصاص دهد! همچنین وی تلاش کرد تا در مسئله معدن مس دره زرشک سدهای کارشناسی را بشکند، به همین لحاظ می توان از او به عنوان استانداری نام برد که مصداق این ضرب المثل است: «نه تنها آبی به یزد نیاورد، بلکه سبو هم شکست»
پایان دوران شوآف رسانه ای
بخشی نگری و توجه به منطقه خاص، بی توجهی به احداث آزادراه
بی توجهی به از دست رفتن مرکزیت یزد در مسیر ترانزیت تهران بندرعباس و شکستن سد کارشناسی مس
نه تنها وعده های آبرسانی به یزد شوآف تبلیغاتی بود حتی زمین های کاریزلند به عنوان تنها منبع تامین مالی آبرسانی به یزد نیز قربانی رزومه سازی استاندار در مسکن ملی شد، همچنین در مورد مسئله حیاتی بهره برداری از معدن مس تلاش کرد تا با انحراف در پرونده سد کارشناسی را بشکند
نه تنها هیچ یک از وعده های مهران فاطمی برای انتقال آب به یزد عملی نشد و در نهایت گفته شد ۶۶ کیلومتر لوله کشی می شود تا به خط اول انتقال (که زمان دولت روحانی احداث شده بود) متصل شویم بلکه حتی تلاش کرد زمین های کاریزلند به عنوان پشتوانه مالی طرح های انتقال آب به استان را هم به مسکن ملی اختصاص دهد! همچنین وی تلاش کرد تا در مسئله معدن مس دره زرشک سدهای کارشناسی را بشکند، به همین لحاظ می توان از او به عنوان استانداری نام برد که مصداق این ضرب المثل است: «نه تنها آبی به یزد نیاورد، بلکه سبو هم شکست»
بواسطه بی توجهی مدیران دولت سیزدهم در یزد به تکمیل آزادراه تهران-یزد- بندعباس در کنار تلاش مدیران شیرازی و اصفهانی برای تکمیل آزادراه بندرعباس-شیراز- اصفهان در سالهای اخیر، یزد در خطر حذف از اهمین ترانزیتی کشور است
محمد صالح جوکار، نماینده یزد و اشکذر در مجلس: در رابطه با خط انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد، گفت: علی رغم اینکه در آذرماه سال ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس به وزیر نیرو تذکر دادیم که در تابستان آینده، شهر یزد با بحران آب مواجه خواهد بود، اما متاسفانه هیچ توجهی به تذکرات داده نشد. همچنین با وجود پیگیری ها عملا طرح انتقال آب از خلیج فارس در سال ۱۴۰۱ به زمین خورد
آنچه در سفر رئیس جمهور شهید به یزد مصوب شد، طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد به صورت خطی مستقل بود و قابل قبول نیست که در میانه راه از خط اول برداشت صورت گیرد
آیت الله ناصری امام جمعه یزد در روزهای پایانی دوران استانداری فاطمی در دیدار با مدیران و کارکنان سازمان بازرسی خواستار ورود دستگاه های نظارتی به کم کاری های احتمالی در انتقال آب به یزد شد
ازسوی دیگر پرسشهایی طی نامه رسمی از مدیران آبفا، آب منطقه ای و شخص استاندار پیرامون میزان طرح های اجرا شده انتقال آب و علت کنار گذاشتن طرح خط دوم انتقال آب از کوهرنگ شد. همچنین در مورد هزینه های کلان خط پدافند در مقابل بازدهی بسیار پایین آن (تنها در حد ۲ تا ۳ ماه تابستان در ۲ سال گذشته در مقابل ۷۰۰ میلیارد هزینه) این نامه ها از سوی آبفا و استانداری بدون پاسخ ماند، مدیرعامل آب منطقه ای هم که بسیار به موقع پاسخ داد اعلام کرد فقط مقدار اندکی (۶۶ کیلومتر) خط از یزد به سمت خلیح فارس در کنار خط صنعت، لوله گذازی انجام شده یا در حال انجام است.
بی توجهی به پروژه آزاد راه تهران-بندرعباس از خارج شدن یزد از محوریت کشور نیز موضوع دیگری بود که از استانداری و اداره کل راه و شهرسازی رسما سوال شد اما پاسخ به به این پرسشهای مکتوب بی پاسخ مانده است
صالح مستوفیان/ در میان وعده های بسیار دولت سیزدهم و مدیران آن برای حل مشکلات یزد و توسعه استان، موضوع انتقال آب به عنوان بزرگترین چالش حال و آینده یزدی ها، همواره در صدر قرار داشت و بارها با تبلیغات و هیاهوی بسیار از زبان استاندار و سایر مدیران دولتی خبر از احداث خط دوم انتقال آب خلیج فارس به یزد داده شد موضوعی که حتی با سفر شهید رئیسی به یزد در دی ماه ۱۴۰۱، کلنگ آن نیز بر زمین زده شد و آن روزها مهران فاطمی در مصاحبه های فراوانش با رسانه ها می گفت: «قرار است با اختصاص درآمدهای دو معدن در یزد، خط دوم انتقال آب خلیج فارس به استان ساخته شود و به زودی به بهره برداری برسد» اما ماحصل همه این شعارها به گفته مدیرعامل آب منطقه ای استان، تنها اجرای ۳۳ کیلومتر! لوله گذاری از سمت یزد بوده که آنهم قرار است به خط اول انتقال آب خلیج فارس به یزد (که توسط دولت روحانی به بهره برداری رسید) متصل شود. این وعده هم البته به کفته مهران فاطمی استاندار سابق قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۲ محقق شود که بنا بر گفته های جدید شاید در پایان سال ۱۴۰۳ انجام شود!
درسالهای اخیر یزد با شدیدترین تنش آبی دست و پنجه نرم می کند که به باور اهل فن بواسطه «نبود بودجه کافی جهت اجرای طرح های انتقال آب به استان» و همچنین «تلاش ها برای بهره برداری از معادنی که می تواند منابع آبی بومی یزد را به خطر بیندازد و نابود کند»، بر شدت کم آبی یزد در آینده افزوده است. متاسفانه مهران فاطمی، استاندار سابق علیرغم اینکه وعده و وعید بسیار بابت انتقال آب از خلیج فارس به یزد داد، عملا نتوانست جز ۳۳ کیلیومتر لوله گذاری کاری انجام دهد و در مقابل اما هیچ اقدامی برای حق مردم استان نسبت به خط انتقال آب شرب از خرسان به یزد (که ۷۰ کیومترش در دولت روحانی انجام شده) نکرد و حتی تلاش نمود زمین های مجموعه کاریزلند را که برای تامین طرح های انتقال آب به یزد در نظر گرفته شده را به مسکن ملی تبدیل کند. به عبارتی «نه تنها آبی به یزد نیاورد که حتی سبو هم شکست!» در این میان پیگیری های شدید فاطمی برای بهره برداری از معدن مس دره زرشک نیز دیگر اقدام مخاطره آمیز استاندار سابق بر علیه منابع آبی استان و محیط زیست یزد بود. چرا که دهه هاست کارشناسان مختلف و حتی سازمان محیط زیست و شرکت آب منطقه ای اعلام کرده اند بهره برداری از این معدن در منطقه شیرکوه، موجب تخریب منابع آبی خدادای یزدی ها و آلودگی شدید محیط زیست می شود.
فاطمی در حالی سکان استانداری یزد را به استاندار جدید تحویل می دهد که یزد در رقابت بر سر انتقال آب دریاهای جنوب با استان های همچوار شکست خورده و مشخص نیست در دولت جدید چگونه می توان این عقب ماندگی ها را جبران کرد؟ آنچه در میان کارنامه ضعیف مهران فاطمی را سنگین تر می کند، تلاش او و مجموعه مدیریتی اش برای توسعه صنایع آبخواه در برخی مناطق همچون ابرکوه (که زادگاهش است) به بهانه اشتغالزایی و توسعه و همچنین گرفتن مجوز تاسیس شهرک صنعتی برای روستای اسفندآباد (که در آنجا متولد شده) است آنهم در شرایطی که توسعه صنایع پرآبخواهی همچون فولاد به منابع آبی بسیاری نیاز دارد و گفته می شود از خط انتقال آب کوهرنگ به یزد قرار است تامین شود!! در مجموع می توان گفت در دوران مدیریت مهران فاطمی بر استانداری یزد، یک قطره آب از منابع جدید به استان نیامد و تنها قرار بود از خط انتقالی که دولت روحانی به یزد آورده بود به عنوان دستاورد دولت سیزدهم در یزد نام برده شود!
خطر حذف یزد از شاهراه ترانزیت کشور
احداث آزادراه تهران-یزد-بندعباس که تنها تا نزدیکی اردستان ساخته شده، پروژه ای عظیم و بسیار حیاتی برای اقتصاد و آینده یزد است که سالهاست بر زمین مانده و در مرحله تامین سرمایه گذاری متوقف شده است. این در حالی است که مدت هاست بزرگراه بندرعباس به شیراز و اصفهان در دست اقدام است که می تواند بخش بزرگی از ترانزیت جاده ای کشور و حتی جابجایی مسافر میان جنوب به شمال ایران را به خود اختصاص دهد و عملا یزد را علیرغم بودن در مرکز کشور، از شاهراه بودن حذف کند. متاسفانه تعلل مسئولان استان در این خصوص در سالهای آینده خسارت های عظیمی به اقتصاد و موقعیت استراتژیک یزد در کشور می زند اما در دولت سیزدهم به این مهم هیچ توجهی نشد. شاید گذشتن بزرگراه بندرعباس-شیراز از نزدیکی ابرکوه برای عده ای کفایت می کرد و سایر نقاط استان دیده نشد!